Sida 2 av 2
Re: Bästa "autopiloten"?
Postat: 06 aug 2025 18:00
av xms67
toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08
xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33
Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Bara att man får reda på att det är tänkt så och varför ger lite mindre minuspoäng. Men det kändes som att köra en fossil. I de få sekunder det var uppförsbacke eller nedförsbacke..

Re: Bästa "autopiloten"?
Postat: 06 aug 2025 19:35
av lawe
toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08
xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33
Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Att tillåta överhastighet var en "förbättring" som infördes OTA två år in i mitt ägande av en P2. De ändrade även OPD så den blev mildare/tråkigare
Re: Bästa "autopiloten"?
Postat: 06 aug 2025 23:05
av StureP
grenhall skrev: ↑06 aug 2025 17:37
StureP skrev: ↑06 aug 2025 17:24
Maw skrev: ↑06 aug 2025 15:10
grenhall skrev: ↑06 aug 2025 14:08
toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08
Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden.

Det vill säga vilket märke har den bästa helheten enligt er?
Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.
Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.
Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Re: Bästa "autopiloten"?
Postat: 07 aug 2025 05:28
av RareEarth
StureP skrev: ↑06 aug 2025 23:05
grenhall skrev: ↑06 aug 2025 17:37
StureP skrev: ↑06 aug 2025 17:24
Maw skrev: ↑06 aug 2025 15:10
grenhall skrev: ↑06 aug 2025 14:08
Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden.

Det vill säga vilket märke har den bästa helheten enligt er?
Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.
Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.
Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Om man ska vara petig avskaffades VAG i början av 1990-talet och ersattes av Volkswagen Group.
Re: Bästa "autopiloten"?
Postat: 07 aug 2025 07:22
av nek0
Helt nöjd med min Enyaq.
Stabil och pålitlig i 180km/h på autobahn. Har stängt automatiskt anpassning av hastigheten.
Re: Bästa "autopiloten"?
Postat: 07 aug 2025 09:26
av Jimel
StureP skrev: ↑06 aug 2025 23:05
grenhall skrev: ↑06 aug 2025 17:37
StureP skrev: ↑06 aug 2025 17:24
Maw skrev: ↑06 aug 2025 15:10
grenhall skrev: ↑06 aug 2025 14:08
Njae... Autopilot är både och. Annars är det inte autopilot. Och det var ju just det jag efterfrågade i tråden.

Det vill säga vilket märke har den bästa helheten enligt er?
Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.
Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.
Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Seat finns kvar, firar 75år i år.
Re: Bästa "autopiloten"?
Postat: 07 aug 2025 13:25
av StureP
Jimel skrev: ↑07 aug 2025 09:26
StureP skrev: ↑06 aug 2025 23:05
grenhall skrev: ↑06 aug 2025 17:37
StureP skrev: ↑06 aug 2025 17:24
Maw skrev: ↑06 aug 2025 15:10
Den bästa jag har kört är Travel Assist som är i min ID7. Teslas AP ligger flera år efter.
Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.
Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Seat finns kvar, firar 75år i år.
https://bubblan.teknikveckan.se/t/bilma ... -ner/19107
Re: Bästa "autopiloten"?
Postat: 07 aug 2025 14:06
av nek0
StureP skrev: ↑07 aug 2025 13:25
Jimel skrev: ↑07 aug 2025 09:26
StureP skrev: ↑06 aug 2025 23:05
grenhall skrev: ↑06 aug 2025 17:37
StureP skrev: ↑06 aug 2025 17:24
Håller med. Har en Tavascan med travel assist. Ljusår före Tesla.
Är travel assist benämningen för det inom hela VAG eller bara för Seat/VW?
Seat finns inte längre. Ersatt av Cupra. Men ja. Hela VAG. Audi, Cupra, Volkswagen och skoda.
Den är också uppkopplad mellan alla märken så man delar data om vägar med dåliga markeringar osv. Så systemet blir konstant bättre.
Seat finns kvar, firar 75år i år.
https://bubblan.teknikveckan.se/t/bilma ... -ner/19107
Det gäller att uppdatera sig dagligen

Re: Bästa "autopiloten"?
Postat: 09 aug 2025 08:40
av Sportbilsentusiasten
toppo skrev: ↑06 aug 2025 13:08
xms67 skrev: ↑06 aug 2025 11:33
Jag körde en Polestar 2 igår. Slogs av en tanke som jag ofta har. Det är få bilar/datorer/telefoner etc som är bäst på allt. Lika så det vi resonerar om här. Ibland är det svårt att väga ihop för och nackdelar och bestämma sig för vad som är den bästa helheten. Jag tycker Polstar(och Volvo) har en väldigt bra autopilot och hur man styr den med knapparna. Men så kom jag till en nedförsbacke och insåg att jag låg 4 km/h(kanske 5) högre än den inställda hastigheten. Det kändes så 1900-tal. Då Teslan är stensäker på att hålla hastigheten trodde jag det var något alla elbilar hade implementerat, men så icke. När kvällen kommer är det ju ändå så att en farthållare ska hålla farten. Gör den inte det blir det minustecken i min bok.
Ja, autopilot går ju att dela upp i adaptiv farthållare och styrassistans. Sen fungerar de olika bra på olika vägar, så vad som är bäst för en är inte samma som bäst för någon annan beroende på hur man nyttjar den.
Just Polestar 2 och och Volvo EX/EC40 har som feature att minska förbrukningen genom att tolerera +-3 km/h i upp- och nedförsbackar, detta kom i en uppdatering för ca 3 år sedan då man vill att det ska fungera så. Har man inte koll på det blir man förstås besviken.
Kass funktion, har man ställt in bilen på 74 ska bilen köra med exakt fart 74.
Sedan bör man med en inställning kunna byta till +-3 om man vill.