2024 2025 %
jan 727 405 -44
feb 1058 613 -42
mar 2524 911 -64
apr 1532 203 -87
maj 1086 503 -54
jun 2745 976 -64
jul 1146 163 -86
aug 1348 210 -84
sep 4792
okt 1175
nov 1446
dec 2795
Alltså -55% under Q1 och -68% under Q2. Vi får se om utvecklingen hur utvecklingen fortsätter.
Enstaka månader säger inte så mycket egentligen med tanke på att Tesla kört hårt utifrån kvartalsredovisningen.
Kolla på XC60 t.ex, runt hälften är företagsleasing. Tesla kan inte förlita sig på privatpersoner i Sverige men helt ärligt tror jag inte de bryr sig så mycket om försäljningen i Sverige så länge den inte är helt körd i botten.
Med det sagt så är försäljningen haft en dålig trend globalt i flera år (?) och nu har man expanderat till några nya marknader. Vi får se.
Senast redigerad av T4s, redigerad totalt 1 gånger.
Som jag skrivit i någon tråd för länge sedan har flertalet HR avd i Svenska storbolag kommit överens om en tyst bojkott av Tesla
Vad är beläggen för det? Det låter helt orimligt.
Låter absolut orimligt men infon kommer från säker källa. Man har pratat ihop sig och skälet är i grunden politiskt inte ekonomiskt som flera av företagen hänvisar till. Flera bolag har varit öppna med bojkott tex Alfa Laval, Ericsson, LKAB, Telia, Skanska andra inte.
Som jag skrivit i någon tråd för länge sedan har flertalet HR avd i Svenska storbolag kommit överens om en tyst bojkott av Tesla
Vad är beläggen för det? Det låter helt orimligt.
Låter absolut orimligt men infon kommer från säker källa. Man har pratat ihop sig och skälet är i grunden politiskt inte ekonomiskt som flera av företagen hänvisar till. Flera bolag har varit öppna med bojkott tex Alfa Laval, Ericsson, LKAB, Telia, Skanska andra inte.
Man har pratat ihop sig och skälet är i grunden politiskt inte ekonomiskt
Många bolag(åtminstone LKAB har gått ut med att det är en policy) vill inte handla av företag utan kollektivavtal, det är inte detsamma som en bojkott av Tesla.
Sen blir det säkert en del politiskt i det också, men politiken kommer inte från kundens sida, utan blir nog ett naturligt avståndstagande när VD för Tesla rekommenderar avrättning av politiker och att man ska stödja högerradikala partier.
Som jag skrivit i någon tråd för länge sedan har flertalet HR avd i Svenska storbolag kommit överens om en tyst bojkott av Tesla
Vad är beläggen för det? Det låter helt orimligt.
Låter absolut orimligt men infon kommer från säker källa. Man har pratat ihop sig och skälet är i grunden politiskt inte ekonomiskt som flera av företagen hänvisar till. Flera bolag har varit öppna med bojkott tex Alfa Laval, Ericsson, LKAB, Telia, Skanska andra inte.
Men varför skulle man ha pratat ihop sig? Vad är syftet? Det går inte ihop. Att många företag har som policy att inte leasa Tesla är ju uppenbart, men att det skulle finnas en gemensam överenskommelse verkar fullständigt meningslöst. LKAB skiter rimligen fullständigt i vad Ericsson har för tjänstebilspolicy och vice versa.
Är det nytt att Tesla ger rabatt till företag eller har det alltid varit så? Utan rabatt är väl Tesla ganska lika i kostnad för tjänstebilsförarna som konkurrenterna men med rabatten blir de billigast?
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Är det nytt att Tesla ger rabatt till företag eller har det alltid varit så? Utan rabatt är väl Tesla ganska lika i kostnad för tjänstebilsförarna som konkurrenterna men med rabatten blir de billigast?
Alla bilmärken som vill sälja tjänstebilar har alltid erbjudit rabatter, antingen direkta rabatter eller rabatter på finansieringslösningen.
Som jag skrivit i någon tråd för länge sedan har flertalet HR avd i Svenska storbolag kommit överens om en tyst bojkott av Tesla
Vad är beläggen för det? Det låter helt orimligt.
Låter absolut orimligt men infon kommer från säker källa. Man har pratat ihop sig och skälet är i grunden politiskt inte ekonomiskt som flera av företagen hänvisar till. Flera bolag har varit öppna med bojkott tex Alfa Laval, Ericsson, LKAB, Telia, Skanska andra inte.
Men varför skulle man ha pratat ihop sig? Vad är syftet? Det går inte ihop. Att många företag har som policy att inte leasa Tesla är ju uppenbart, men att det skulle finnas en gemensam överenskommelse verkar fullständigt meningslöst. LKAB skiter rimligen fullständigt i vad Ericsson har för tjänstebilspolicy och vice versa.
Enligt min källa har man i HR nätverk pratat ihop sig om en gemensam hållning. Sedan har säkert företag i slutändan agerat olika men det är ingen slump att väldigt många storbolag har samma policy gällande Tesla.
2024 2025 %
jan 727 405 -44
feb 1058 613 -42
mar 2524 911 -64
apr 1532 203 -87
maj 1086 503 -54
jun 2745 976 -64
jul 1146 163 -86
aug 1348 210 -84
sep 4792
okt 1175
nov 1446
dec 2795
Alltså -55% under Q1 och -68% under Q2. Vi får se om utvecklingen hur utvecklingen fortsätter.
Enstaka månader säger inte så mycket egentligen med tanke på att Tesla kört hårt utifrån kvartalsredovisningen.
Historiskt sett har ju Tesla som du skriver haft extrema leveransmönster med de flesta bilar levererade i slutet av varje kvartal vilket är märkligt i sig eftersom bilarna rimligen produceras i jämn takt.
Men i siffrorna ovan ger ju varenda en av de ”8 enstaka månaderna” liknande försäljningstapp jämfört med året innan så det verkar ändå som enstaka månaders siffror är klart meningsfulla att titta på.
Läste någonstans att anledningen till att man plockat bort TEsla som alternativ på många företag har varit ekonomiska då det är svårt att uppskatta värdeminskning.
"Ett av de bolag som valt att sluta erbjuda just Tesla är byggjätten Skanska. Företagets presschef Jacob Birkeland poängterar att det inte handlar om ett politiskt ställningstagande i Skanskas fall utan på rent kommersiella grunder, ett beslut som tagits sedan tidigare.
– De som sitter med vår fordonsflotta gör ständiga utvärderingar. Vi har inte hittat den kommersiella viktning som vi är ute efter så därför har vi ett stopp för Tesla som tjänstebil, säger han till TT."
Håkan Samuelsson är väl rena motsatsen till Elon. En expert på kappvänderi.
Först ”vi tror inte på rena elbilar” till ”vi ska bara sälja elbilar” till nu ”fossilt har sin plats”.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
Enligt min källa har man i HR nätverk pratat ihop sig om en gemensam hållning.
Men varför? Vad skulle man vinna på det?
Man vinner en strid utifrån sin ideologiska syn där Tesla tillhör dom onda. Sedan är ju människan ett flockdjur och säger några av storbolag att vi kommer bojkotta Tesla i ett HR nätverk vill inte de andra vara sämre.
Man vinner en strid utifrån sin ideologiska syn där Tesla tillhör dom onda. Sedan är ju människan ett flockdjur och säger några av storbolag att vi kommer bojkotta Tesla i ett HR nätverk vill inte de andra vara sämre.
Vilken strid? Det du skriver går fortfarande inte ihop över huvud taget. Om "striden" är att inte vilja ha Tesla som tjänstebil så kan ju den lätt vinnas genom att det egna företaget antar det som policy. Det finns ju ingen mening att ingå någon överenskommelse med andra bolag om det.
Tesen om flockdjur går inte heller ihop. Om man vill följa vad andra gör så går ju det också precis lika bra utan att ha en överenskommelse.
Jag misstänker att din "källa" helt enkelt har skarvat ihop en historia som saknar faktagrund.
Tesla förtjänar säkerligen ett tapp, men eftersom Tesla är extremt kvartalsbokslutsorienterade har nyheten om Tesla och extrema tapp hållit på Januari-Februari, April-Maj, Juli-Augusti osv i flera år.
Att Tesla sålt lite i dessa månader betyder ingenting egentligen eftersom de här nyheterna förekom i dessa månader även innan Elons hälsningar.
Ptjaa, vi kan ju inte stirra oss blinda på en enskild månad. Men förstår jag car.info rätt nyregistrerades 3 995 nya Teslor jan-aug 2025, motsvarande period 2024 nyregistrerades 11 709 nya Teslor. Det motsvarar ett tapp på drygt 65%, lär ju utgöra en hyfsat statistiskt säkerställd nedgång?
Även YoY är nedgången signifikant, leveranstiderna för de som beställer idag är ju dessutom relativt korta.
Vad detta kan bero på är ju diskuterat i andra trådar. Men vare sig kvartalshets eller brist på bilar lär kunna förklara utfallet detta år…
Man ska passa sig för att inte använda hela kvartal när det gäller Teslas siffror. Leveranserna har gått ner, men du får vänta på sep innan vi kan summera året hittills. Men de hämtar ju inte ikapp 8000 bilar.
Nej, de ska ju registrera 4 811 bilar i september bara för att matcha siffran från september -24. Det lär bli en utmaning i sig, med tanke på totala antalet registreringar hitintills under -25. Ett tapp på 65% skulle innebära att de bör leverera 1 648 bilar i september för att inte ytterligare försämra upparbetade tappet under 2025.
Men vi får väl se om utvecklingen stabiliserar sig med tanke på kampanjpriserna eller när MYP börjar levereras. En utmaning är nog trots allt (nedgången till) företagsmarknaden B2B, har inte djupdykt i de siffrorna…
Företagsmarknaden är helt klart problemet för Tesla. Som jag skrivit i någon tråd för länge sedan har flertalet HR avd i Svenska storbolag kommit överens om en tyst bojkott av Tesla och plockat bort Tesla som valbar tjänstebil.
Det bådar gott för andrahandsvärdet för privatpersoner i Sverige.
Verkar dock bara vara Svenska företag som är så "korkade" ?
Säljer väl bra i andra länder.
Håkan Samuelsson är väl rena motsatsen till Elon. En expert på kappvänderi.
Först ”vi tror inte på rena elbilar” till ”vi ska bara sälja elbilar” till nu ”fossilt har sin plats”.
Nja den gode Elon kan kappvända han också, först var han liberaldemokrat för att sedan bli magarepublikan. Efter brytet med Trump skulle han starta ett mittenparti och nu senast stödjer han AfD och ReformUK på yttersta högerkanten.
Är väl lite för dyrt att starta upp tillverkning av fossil-Teslor annars kanske han hade gjort det. Men han har ju i alla fall hjälpt till att få bort elbilssubventionerna i Usa, så han gör ju vad han kan även han.
Enligt min källa har man i HR nätverk pratat ihop sig om en gemensam hållning.
Men varför? Vad skulle man vinna på det?
Man vinner en strid utifrån sin ideologiska syn där Tesla tillhör dom onda. Sedan är ju människan ett flockdjur och säger några av storbolag att vi kommer bojkotta Tesla i ett HR nätverk vill inte de andra vara sämre.
Detta är ju rena konspirationsteorier. Lite fakta istället som kan påverka storföretags inköpspolicys:
- Lågt andrahandsvärde.
- Tesla finns på svarta listan.
- Tesla saknar kollektivavtal.
Ptjaa, vi kan ju inte stirra oss blinda på en enskild månad. Men förstår jag car.info rätt nyregistrerades 3 995 nya Teslor jan-aug 2025, motsvarande period 2024 nyregistrerades 11 709 nya Teslor. Det motsvarar ett tapp på drygt 65%, lär ju utgöra en hyfsat statistiskt säkerställd nedgång?
Även YoY är nedgången signifikant, leveranstiderna för de som beställer idag är ju dessutom relativt korta.
Vad detta kan bero på är ju diskuterat i andra trådar. Men vare sig kvartalshets eller brist på bilar lär kunna förklara utfallet detta år…
Man ska passa sig för att inte använda hela kvartal när det gäller Teslas siffror. Leveranserna har gått ner, men du får vänta på sep innan vi kan summera året hittills. Men de hämtar ju inte ikapp 8000 bilar.
Nej, de ska ju registrera 4 811 bilar i september bara för att matcha siffran från september -24. Det lär bli en utmaning i sig, med tanke på totala antalet registreringar hitintills under -25. Ett tapp på 65% skulle innebära att de bör leverera 1 648 bilar i september för att inte ytterligare försämra upparbetade tappet under 2025.
Men vi får väl se om utvecklingen stabiliserar sig med tanke på kampanjpriserna eller när MYP börjar levereras. En utmaning är nog trots allt (nedgången till) företagsmarknaden B2B, har inte djupdykt i de siffrorna…
Företagsmarknaden är helt klart problemet för Tesla. Som jag skrivit i någon tråd för länge sedan har flertalet HR avd i Svenska storbolag kommit överens om en tyst bojkott av Tesla och plockat bort Tesla som valbar tjänstebil.
Det bådar gott för andrahandsvärdet för privatpersoner i Sverige.
Verkar dock bara vara Svenska företag som är så "korkade" ?
Säljer väl bra i andra länder.
Nej, Tesla säljer inte direkt bra i andra länder. Försäljningen worldwide peakade 2023. Europa går direkt dåligt, Kina sådår, Usa går bra just nu men troligen mest beroende på köp inför att elbilssubventionerna tas bort.
Så det är väl ingen katastrof men definitivt inte bra, och jämfört med de förväntningar som fanns på kraftig expansion så är det absolut dåligt.
Man ska passa sig för att inte använda hela kvartal när det gäller Teslas siffror. Leveranserna har gått ner, men du får vänta på sep innan vi kan summera året hittills. Men de hämtar ju inte ikapp 8000 bilar.
Nej, de ska ju registrera 4 811 bilar i september bara för att matcha siffran från september -24. Det lär bli en utmaning i sig, med tanke på totala antalet registreringar hitintills under -25. Ett tapp på 65% skulle innebära att de bör leverera 1 648 bilar i september för att inte ytterligare försämra upparbetade tappet under 2025.
Men vi får väl se om utvecklingen stabiliserar sig med tanke på kampanjpriserna eller när MYP börjar levereras. En utmaning är nog trots allt (nedgången till) företagsmarknaden B2B, har inte djupdykt i de siffrorna…
Företagsmarknaden är helt klart problemet för Tesla. Som jag skrivit i någon tråd för länge sedan har flertalet HR avd i Svenska storbolag kommit överens om en tyst bojkott av Tesla och plockat bort Tesla som valbar tjänstebil.
Det bådar gott för andrahandsvärdet för privatpersoner i Sverige.
Verkar dock bara vara Svenska företag som är så "korkade" ?
Säljer väl bra i andra länder.
Nej, Tesla säljer inte direkt bra i andra länder. Försäljningen worldwide peakade 2023. Europa går direkt dåligt, Kina sådår, Usa går bra just nu men troligen mest beroende på köp inför att elbilssubventionerna tas bort.
Så det är väl ingen katastrof men definitivt inte bra, och jämfört med de förväntningar som fanns på kraftig expansion så är det absolut dåligt.
Kina är ändå bättre än sådär:
304027 sålda mellan januari till juli i år. Att jämföra med 324544 samma period förra året. Så en minskning på drygt 6 procent
Nej, de ska ju registrera 4 811 bilar i september bara för att matcha siffran från september -24. Det lär bli en utmaning i sig, med tanke på totala antalet registreringar hitintills under -25. Ett tapp på 65% skulle innebära att de bör leverera 1 648 bilar i september för att inte ytterligare försämra upparbetade tappet under 2025.
Men vi får väl se om utvecklingen stabiliserar sig med tanke på kampanjpriserna eller när MYP börjar levereras. En utmaning är nog trots allt (nedgången till) företagsmarknaden B2B, har inte djupdykt i de siffrorna…
Företagsmarknaden är helt klart problemet för Tesla. Som jag skrivit i någon tråd för länge sedan har flertalet HR avd i Svenska storbolag kommit överens om en tyst bojkott av Tesla och plockat bort Tesla som valbar tjänstebil.
Det bådar gott för andrahandsvärdet för privatpersoner i Sverige.
Verkar dock bara vara Svenska företag som är så "korkade" ?
Säljer väl bra i andra länder.
Nej, Tesla säljer inte direkt bra i andra länder. Försäljningen worldwide peakade 2023. Europa går direkt dåligt, Kina sådår, Usa går bra just nu men troligen mest beroende på köp inför att elbilssubventionerna tas bort.
Så det är väl ingen katastrof men definitivt inte bra, och jämfört med de förväntningar som fanns på kraftig expansion så är det absolut dåligt.
Kina är ändå bättre än sådär:
304027 sålda mellan januari till juli i år. Att jämföra med 324544 samma period förra året. Så en minskning på drygt 6 procent
Man vinner en strid utifrån sin ideologiska syn där Tesla tillhör dom onda. Sedan är ju människan ett flockdjur och säger några av storbolag att vi kommer bojkotta Tesla i ett HR nätverk vill inte de andra vara sämre.
Vilken strid? Det du skriver går fortfarande inte ihop över huvud taget. Om "striden" är att inte vilja ha Tesla som tjänstebil så kan ju den lätt vinnas genom att det egna företaget antar det som policy. Det finns ju ingen mening att ingå någon överenskommelse med andra bolag om det.
Tesen om flockdjur går inte heller ihop. Om man vill följa vad andra gör så går ju det också precis lika bra utan att ha en överenskommelse.
Jag misstänker att din "källa" helt enkelt har skarvat ihop en historia som saknar faktagrund.
Tror faktiskt inte det. Hon som HR chef i ett stort bolag deltog på ett nätverksmötet med andra HR chefer där den frågan bland andra diskuterades.