Sida 2 av 3
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 04 okt 2025 17:08
av Nect
mikebike skrev: ↑04 okt 2025 16:09
fth skrev: ↑04 okt 2025 13:37
Man kan ju faktiskt förstå att Tesla kanske inte prioriterar utveckling/utrullning av "virtuell kö" när man ser statistik för beläggning och kö:
Detta stämmer också med min erfarenhet, extremt sällan som det är hög beläggning, och aldrig kö, iaf på dom sträckor och tider jag kör i Europa.
/fth
Bredden har alltid kö när jag passerar och det är ofta fullt i Gävle. Det har även varit fullt i Jönköping, Linköping och Söderhamn. Oftast kan man välja en annan SuC (eller snabbladdare), så jag har bara behövt köa en gång på knappt 5 år.
Ofta fullt i Åsarna med så fort det är lov.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 04 okt 2025 17:09
av Freez
Bra funktion men kommer sällan behövas. Jag laddar alltid på Suc och har aldrig köat.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 13:50
av mikebike
Nu är det kö i Dorotea. Jag kommer få betala trängselavgift.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 13:53
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: ↑05 okt 2025 13:50
Nu är det kö i Dorotea. Jag kommer få betala trängselavgift.
Varför det?
Det är väl bara att flytta bilen när den är färdigladdad?
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 13:59
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: ↑05 okt 2025 13:53
mikebike skrev: ↑05 okt 2025 13:50
Nu är det kö i Dorotea. Jag kommer få betala trängselavgift.
Varför det?
Det är väl bara att flytta bilen när den är färdigladdad?
Jag klarar mig inte resten av veckan på 80%
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 14:01
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: ↑05 okt 2025 13:59
Nicke Nyfiken skrev: ↑05 okt 2025 13:53
mikebike skrev: ↑05 okt 2025 13:50
Nu är det kö i Dorotea. Jag kommer få betala trängselavgift.
Varför det?
Det är väl bara att flytta bilen när den är färdigladdad?
Jag klarar mig inte resten av veckan på 80%
Sätt upp nivån till 100%.
Det kostar ingenting om det är trängselavgift.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 14:29
av Nicke Nyfiken
Ser nu efter att mikebike uppdaterat sitt inlägg med en bild att Tesla inte verkar kunna skilja på sin Trängselavgift och Laddgränsavgift.
Supercharger
På vissa Supercharger-platser kommer laddgränsavgifter att ersätta trängselavgifter. Laddgränsavgiften är en avgift du endast betalar när en Supercharger-anläggning har hög beläggning och något av följande gäller:
*ditt fordons batteri har redan uppnått eller överstiger laddgränsavgiftsnivån på 80 % batteriladdning, eller
*laddningssessionen har avslutats.
Laddgränsavgiften uppmuntrar förare att bara ladda så mycket som det behövs för resan, i stället för ända till 100 %. Detta ökar tillgängligheten vid Superchargers så att alla har tillgång när de behöver den.
Om du uppfyller kriterierna för en laddgränsavgift under din Supercharging-session får du ett meddelande på fordonets touchskärm och från Tesla-appen att laddgränsavgifter gäller. Du kan se batteriets laddningsnivå där laddgränsavgifter tillkommer på fordonets touchskärm och i Tesla-appen. Du har fem minuter på dig att koppla från ditt fordon och ge dig av innan laddgränsavgifter tas ut. Efter tidsfristen debiteras du en avgift för varje minut du är ansluten till Superchargern.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 14:34
av Fredrik j
Men laddningen fortsätter efter 80% ändå? Så praktiken blir bara 80-100 dyrare?
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 16:24
av Nicke Nyfiken
Fredrik j skrev: ↑05 okt 2025 14:34
Men laddningen fortsätter efter 80% ändå? Så praktiken blir bara 80-100 dyrare?
Ja.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 16:30
av Nicke Nyfiken
fth skrev: ↑04 okt 2025 13:37
Man kan ju faktiskt förstå att Tesla kanske inte prioriterar utveckling/utrullning av "virtuell kö" när man ser statistik för beläggning och kö:
Detta stämmer också med min erfarenhet, extremt sällan som det är hög beläggning, och aldrig kö, iaf på dom sträckor och tider jag kör i Europa.
/fth
Vad illustrerar grafen?
Världen, USA, Europa, Sverige?
Min uppfattning är att de senaste åren blivit mer vanligt med kö i Sverige.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 16:45
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: ↑05 okt 2025 14:01
mikebike skrev: ↑05 okt 2025 13:59
Nicke Nyfiken skrev: ↑05 okt 2025 13:53
mikebike skrev: ↑05 okt 2025 13:50
Nu är det kö i Dorotea. Jag kommer få betala trängselavgift.
Varför det?
Det är väl bara att flytta bilen när den är färdigladdad?
Jag klarar mig inte resten av veckan på 80%
Sätt upp nivån till 100%.
Det kostar ingenting om det är trängselavgift.
Den var redan på 100% och jag slapp trängselavgift eftersom det var första gången (igen!

).
Det var tomt när jag kom, och en laddare ur funktion. När jag åkte stod det en till Tesla där = en ledig. Jag måste ha prickat Peak Dorotea.

Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 16:47
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: ↑05 okt 2025 16:45
Nicke Nyfiken skrev: ↑05 okt 2025 14:01
mikebike skrev: ↑05 okt 2025 13:59
Nicke Nyfiken skrev: ↑05 okt 2025 13:53
mikebike skrev: ↑05 okt 2025 13:50
Nu är det kö i Dorotea. Jag kommer få betala trängselavgift.
Varför det?
Det är väl bara att flytta bilen när den är färdigladdad?
Jag klarar mig inte resten av veckan på 80%
Sätt upp nivån till 100%.
Det kostar ingenting om det är trängselavgift.
Den var redan på 100% och jag slapp trängselavgift eftersom det var första gången (igen!

).
Grattis!
Så man får första "böterna" avskriva (några gånger)?
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 16:50
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: ↑05 okt 2025 16:47
mikebike skrev: ↑05 okt 2025 16:45
Nicke Nyfiken skrev: ↑05 okt 2025 14:01
mikebike skrev: ↑05 okt 2025 13:59
Nicke Nyfiken skrev: ↑05 okt 2025 13:53
Varför det?
Det är väl bara att flytta bilen när den är färdigladdad?
Jag klarar mig inte resten av veckan på 80%
Sätt upp nivån till 100%.
Det kostar ingenting om det är trängselavgift.
Den var redan på 100% och jag slapp trängselavgift eftersom det var första gången (igen!

).
Grattis!
Så man får första "böterna" avskriva (några gånger)?
Tydligen. Det inträffade i Jönköping för två år sedan också.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 05 okt 2025 22:50
av jonasl
Kan tänka mig att Sverige är mera drabbat av kö eller hög beläggning än andra eftersom vi inte får våra nybyggda stationer öppnade (med några få undantag). Gävle t.ex. kommer ju få markant högre kapacitet så om den fackliga konflikten löses.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 06 okt 2025 21:23
av Sportbilsentusiasten
Läser i tråden att "lediga laddare" inte alltid stämmer...
Amatörfråga men kollar inte alla i Appen eller ser i bilen på antalet lediga platser?
Och...teslabilar ansluts bara, medan andra väljer laddstolpe i appen innan kabeln ansluts.
Det borde innebära att Tesla vet hur många som laddar och vilka som är lediga - oavsett Tesla eller annan bil
Men jag är ju rookie...
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 06 okt 2025 21:31
av mikebike
Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2025 21:23
Läser i tråden att "lediga laddare" inte alltid stämmer...
Amatörfråga men kollar inte alla i Appen eller ser i bilen på antalet lediga platser?
Och...teslabilar ansluts bara, medan andra väljer laddstolpe i appen innan kabeln ansluts.
Det borde innebära att Tesla vet hur många som laddar och vilka som är lediga - oavsett Tesla eller annan bil
Men jag är ju rookie...
Ja, du tänker inte på de bilar som tar upp två laddplatser.
Om det ser ut att finnas lediga platser så lär ingen virtuell kö aktiveras. Det är antagligen inget problem på V4, men långt ifrån alla stationer är V4.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 06 okt 2025 22:06
av T4s
mikebike skrev: ↑06 okt 2025 21:31
Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2025 21:23
Läser i tråden att "lediga laddare" inte alltid stämmer...
Amatörfråga men kollar inte alla i Appen eller ser i bilen på antalet lediga platser?
Och...teslabilar ansluts bara, medan andra väljer laddstolpe i appen innan kabeln ansluts.
Det borde innebära att Tesla vet hur många som laddar och vilka som är lediga - oavsett Tesla eller annan bil
Men jag är ju rookie...
Ja, du tänker inte på de bilar som tar upp två laddplatser.
Om det ser ut att finnas lediga platser så lär ingen virtuell kö aktiveras. Det är antagligen inget problem på V4, men långt ifrån alla stationer är V4.
20250510_104456.jpg
Enkelt löst. Sätt upp en kamera eller låt någon ta bild på situationen om de inte kan ansluta bilen.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 07 okt 2025 11:26
av mikebike
T4s skrev: ↑06 okt 2025 22:06
mikebike skrev: ↑06 okt 2025 21:31
Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2025 21:23
Läser i tråden att "lediga laddare" inte alltid stämmer...
Amatörfråga men kollar inte alla i Appen eller ser i bilen på antalet lediga platser?
Och...teslabilar ansluts bara, medan andra väljer laddstolpe i appen innan kabeln ansluts.
Det borde innebära att Tesla vet hur många som laddar och vilka som är lediga - oavsett Tesla eller annan bil
Men jag är ju rookie...
Ja, du tänker inte på de bilar som tar upp två laddplatser.
Om det ser ut att finnas lediga platser så lär ingen virtuell kö aktiveras. Det är antagligen inget problem på V4, men långt ifrån alla stationer är V4.
20250510_104456.jpg
Enkelt löst. Sätt upp en kamera eller låt någon ta bild på situationen om de inte kan ansluta bilen.
Hur skall detta integreras i den virtuella kön i realtid?
Det räcker knappast med en kamera för att täcka samtliga laddare heller.
Det skulle behövas kamera vid vanliga laddstolpar också, det är ofta en stolpe ser ledig ut men den är i själva verket blockerad.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 07 okt 2025 11:35
av Fredrik j
mikebike skrev: ↑07 okt 2025 11:26
T4s skrev: ↑06 okt 2025 22:06
mikebike skrev: ↑06 okt 2025 21:31
Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2025 21:23
Läser i tråden att "lediga laddare" inte alltid stämmer...
Amatörfråga men kollar inte alla i Appen eller ser i bilen på antalet lediga platser?
Och...teslabilar ansluts bara, medan andra väljer laddstolpe i appen innan kabeln ansluts.
Det borde innebära att Tesla vet hur många som laddar och vilka som är lediga - oavsett Tesla eller annan bil
Men jag är ju rookie...
Ja, du tänker inte på de bilar som tar upp två laddplatser.
Om det ser ut att finnas lediga platser så lär ingen virtuell kö aktiveras. Det är antagligen inget problem på V4, men långt ifrån alla stationer är V4.
20250510_104456.jpg
Enkelt löst. Sätt upp en kamera eller låt någon ta bild på situationen om de inte kan ansluta bilen.
Hur skall detta integreras i den virtuella kön i realtid?
Det räcker knappast med en kamera för att täcka samtliga laddare heller.
Det skulle behövas kamera vid vanliga laddstolpar också, det är ofta en stolpe ser ledig ut men den är i själva verket blockerad.
Vad skulle kameran göra? Tänker ni er att AI skulle titta?
Kanske det skulle fungera med parkeringssensorer på stolparna?
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 07 okt 2025 11:58
av alfons
mikebike skrev: ↑06 okt 2025 21:31
Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2025 21:23
Läser i tråden att "lediga laddare" inte alltid stämmer...
Amatörfråga men kollar inte alla i Appen eller ser i bilen på antalet lediga platser?
Och...teslabilar ansluts bara, medan andra väljer laddstolpe i appen innan kabeln ansluts.
Det borde innebära att Tesla vet hur många som laddar och vilka som är lediga - oavsett Tesla eller annan bil
Men jag är ju rookie...
Ja, du tänker inte på de bilar som tar upp två laddplatser.
Om det ser ut att finnas lediga platser så lär ingen virtuell kö aktiveras. Det är antagligen inget problem på V4, men långt ifrån alla stationer är V4.
20250510_104456.jpg
Kö borde implementeras från fler faktorer än ”0 lediga platser”.
När det är mindre än 3 lediga platser kan man t.ex. bli inkluderad i en kö och tilldelad en plats när man kommer fram.
Man kan också lägga till något som triggar ”kö-läge”. Att man navigerar till en plats, kommer fram och inte pluggar i inom 5 minuter. Eller t.o.m. en manuell knapp för kö/inga tillgängliga laddare.
Blir man tilldelad en ”ledig” plats som man inte kan ladda på så borde man få upp en prompt med typ alternativen: 1. Trasig laddare. 2. Blockerad laddare 3. Otillgänglig laddare (laddlucka på fel sida, väntar på släpvagnsplats etc). Sedan ett kösystem som hanterar de olika valen.
Om det är många promptar som triggas för en enskild bil/förare (trots lediga laddstolpar) så kan systemet släppa fram nr 2 i kön för att inte någon rättshaverist ska kunna trigga köläge och klicka typ oåtkomlig ladddare varje tillfälle).
Ett gäng heltidsarbetande programmerare/teammedlemmar borde kunna klämma fram ett rätt välfungerande och robust system.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 07 okt 2025 11:58
av AAKEE
Jag gissar att det är V4 på de flesta ställen snart?
Med V4 behöver kanske inte okynnesbilmärken okynnesparkera för att kunna koppla in laddarennfrån den ruta man står i?
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 07 okt 2025 12:38
av T4s
mikebike skrev: ↑07 okt 2025 11:26
T4s skrev: ↑06 okt 2025 22:06
mikebike skrev: ↑06 okt 2025 21:31
Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2025 21:23
Läser i tråden att "lediga laddare" inte alltid stämmer...
Amatörfråga men kollar inte alla i Appen eller ser i bilen på antalet lediga platser?
Och...teslabilar ansluts bara, medan andra väljer laddstolpe i appen innan kabeln ansluts.
Det borde innebära att Tesla vet hur många som laddar och vilka som är lediga - oavsett Tesla eller annan bil
Men jag är ju rookie...
Ja, du tänker inte på de bilar som tar upp två laddplatser.
Om det ser ut att finnas lediga platser så lär ingen virtuell kö aktiveras. Det är antagligen inget problem på V4, men långt ifrån alla stationer är V4.
20250510_104456.jpg
Enkelt löst. Sätt upp en kamera eller låt någon ta bild på situationen om de inte kan ansluta bilen.
Hur skall detta integreras i den virtuella kön i realtid?
Det räcker knappast med en kamera för att täcka samtliga laddare heller.
Det skulle behövas kamera vid vanliga laddstolpar också, det är ofta en stolpe ser ledig ut men den är i själva verket blockerad.
Allt är möjligt. Poängen är att det är enkelt att ordna om det är ett stort problem men uppgradera till V3.5-4 är nog rimligare.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 07 okt 2025 12:52
av fth
Som sagt, jag tror att problemet helt enkelt är för litet för att någon större utveckling av ett virtuellt kösystem skall bli prioriterat av Tesla, och absolut inte några avancerade lösningar med kameror och AI.
Det finns helt klart enstaka stationer som är problematiska, t.ex. Bredden, Gävle, och Fullerö, liksom kortare perioder med hög belastning, som svenska sport- och påsklovsveckorna.
Totalt sett är dock köandet minimalt till obefintligt, vilket mina (omfattande) och andras erfarenheter liksom Teslas statistik entydigt visar.
Jag kan inte annat än tycka att Tesla gör helt rätt i att istället prioritera utbyggnaden av nya stationer och utbytet av v2/v3 till v4.
/fth
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 07 okt 2025 13:04
av slugger75
Det Tesla skulle kunna göra nu, bara i Sverige, är ju att gå tillbaka till som det var tidigare. Dvs att endast Teslabilar kan ladda på Superchargers. Då skulle de (få) köerna minska, ingen skulle blockera flera platser genom att ta fel laddare och ett virtuellt kösystem skulle definitivt inte behövas.
Teslas intäkter från Superchargers i Sverige skulle minska, men å andra sidan har de ju knappt några kostnader nu när de inte kan driftsätta nya stationer. Eller ja, någon station här och där kanske de får igenom.
Så länge strejken förhindrar utbyggnaden av Superchargers i Sverige så kan detta vara en lämplig väg framåt. Trots allt så utökas ju elbilsflottan hela tiden och fler och fler behöver ladda längs vägarna så det lär bli trängre och trängre på de Superchargers som finns.
Re: Virtuell kö på gång
Postat: 07 okt 2025 13:12
av T4s
slugger75 skrev: ↑07 okt 2025 13:04
Det Tesla skulle kunna göra nu, bara i Sverige, är ju att gå tillbaka till som det var tidigare. Dvs att endast Teslabilar kan ladda på Superchargers. Då skulle de (få) köerna minska, ingen skulle blockera flera platser genom att ta fel laddare och ett virtuellt kösystem skulle definitivt inte behövas.
Teslas intäkter från Superchargers i Sverige skulle minska, men å andra sidan har de ju knappt några kostnader nu när de inte kan driftsätta nya stationer. Eller ja, någon station här och där kanske de får igenom.
Så länge strejken förhindrar utbyggnaden av Superchargers i Sverige så kan detta vara en lämplig väg framåt. Trots allt så utökas ju elbilsflottan hela tiden och fler och fler behöver ladda längs vägarna så det lär bli trängre och trängre på de Superchargers som finns.
Tror inte det skulle göra någon skillnad att gå tillbaka till endast Tesla. Det tar ju bara några dagar att bygga om gamla stationer till v3.5/4.
Att blocka äldre Model S/X skulle vara bättre ur ett kö-perspektiv.