FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av FinaFisken »

frippan skrev: 17 okt 2025 22:10
Dokument angående fsd test.
20251017_220845.jpg
Tack! Så inget krav på förare i förarsätet (eller ens i bilen) alltså.

Edit: finns det ens sådana tillstånd någon annanstans i världen, i motorvägsfart?

Edit 2: måste vara beskrivet i Teslas ansökan och villkoren här är bara tillägg.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8770
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av spacecoin »

FinaFisken skrev: 18 okt 2025 11:03
frippan skrev: 17 okt 2025 22:10
Dokument angående fsd test.
20251017_220845.jpg
Tack! Så inget krav på förare i förarsätet (eller ens i bilen) alltså.

Edit: finns det ens sådana tillstånd någon annanstans i världen, i motorvägsfart?

Edit 2: måste vara beskrivet i Teslas ansökan och villkoren här är bara tillägg.
Ericsson har ju testat med att köra bilar över 5g i Kista-trakten. Det var flera år sedan.

Det som beräknas hända under 2026 är att lagstiftningen uppdateras med UNECE ADS-arbete som går bra och det kommer att ske en hamonisering av ramverken och det kommer att finnas lagar för att deploya framöver. Jag vet inte när det kan tänkas bli lagligt i Sverige.

ADS: https://wiki.unece.org/pages/viewpage.a ... =238223362
Se t ex även (för nuläge) https://www.connectedautomateddriving.e ... -level/eu/

Som jag skrev innan så avser den nuvarande och kommande lagstiftningen som ADS Level 4-bilar, dvs bilar som aldrig har en förare annat än systemet när de är deployade.

Under testfasen behöver bilen ha en förare som är legalt och personligt ansvarig.

Det Tesla har är inte ett Level 4-system. Det är ett Level 2-system. Det är en helt annan lagstiftning och regler för detta. Se DCAS (UNECE R171), https://unece.org/media/press/387961 och https://unece.org/media/press/395206

De semi-autonoma system som ibland tillåter föraren att inte köra (inte titta på vägen under begränsade omständigheter), dvs Level 3, regleras i UNECE R157 (som inte är implementerad brett i EU eller i Sverige) - Tyskland Schweiz och Tjeckien är exempel där L3 på motorväg är lagligt).

Edit: det finns även nya regler för emergency lane keeping system (ELKS)  - det tyskarna kallar "Rettungsgasse" - för L3-4-system (dvs ADS och R157), som börjar gälla i februari 2026, se https://unece.org/media/press/403929
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8770
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av spacecoin »

FinaFisken skrev: 18 okt 2025 11:03
finns det ens sådana tillstånd någon annanstans i världen, i motorvägsfart?
Waymo har ju testat förarlöst på motorväg med anställda som passagerare i baksätet i över två år i USA och de kommer att deploya (för allmänheten) där inom kort tror jag.

Det finns flertalet lastbilstester och vissa deployments i motorvägsfart i USA och även någon/några tester i EU. Tror Scania har eller har haft test-tillstånd för någon vägsträcka t.ex.

För personbilar kan man till och med köpa en bil och använda den autonomt på motorväg i 3-4 länder (Tyskland, Schweiz, Tjeckien) och mig veterligen bara en implementation: Mercedes DrivePilot som finns i EQS.

"Vem som helst" kan köpa en EQS och använda sin autonoma Mercedes med L3 upp till 90 km på motorvägar under vissa begränsningar (t ex en bil framför inom 300 m och torrt väglag, dagsljus).

Man kan inte sova i bilen men man behöver inte titta på vägen, utan kan se en film t ex. Det behövs ingen förare när bilen är autonom, varken i eller över 5g. Detta system har MB erbjudit i 3-4 år. Från början begränsat till 60km/h nu 90km/h.
Maetlarv
Inlägg: 176
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: FSD V14, testas i Sverige (förhoppningsvis snart)

Inlägg av Maetlarv »

FinaFisken skrev: 18 okt 2025 11:03
frippan skrev: 17 okt 2025 22:10
Dokument angående fsd test.
20251017_220845.jpg
Tack! Så inget krav på förare i förarsätet (eller ens i bilen) alltså.

Edit: finns det ens sådana tillstånd någon annanstans i världen, i motorvägsfart?

Edit 2: måste vara beskrivet i Teslas ansökan och villkoren här är bara tillägg.
Det finns krav i tillståndet på att det måste finnas en förare, men denne måste inte befinna sig i bilen.
I praktiken blir det dock svårt att köra utan förare i bilen eftersom tillståndet bara gäller uppe på själva motorvägen och liknande. Teoretiskt skulle en förare kunna köra upp bilen på motorvägspåfarten och sedan hoppa ur i farten medans en remoteförare tar över som ansvarig förare. Verkar inte rimligt.

Sedan kan ju Tesla som du skriver ha förbundet sig i ansökan att ha förare i bilen, det är väl det mest sannolika.
Skriv svar