Så mycket kostar Tesla Model Y Standard i Sverige

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Re: Så mycket kostar Tesla Model Y Standard i Sverige

Inlägg av mussla »

Fredrik j skrev: 10 okt 2025 16:15
juristen skrev: 10 okt 2025 13:27
manneson skrev: 10 okt 2025 11:59
Teslaaa skrev: 10 okt 2025 11:20
manneson skrev: 10 okt 2025 10:06
Tex ID7 som man kan få välutrustad för 549 innan prut. Dvs närmare 500 efter.
Då med 82kwh batteri.
589900:- är billigaste id7 vad jag kan se på deras hemsida
Vad du kan se på deras sida ja. Men priset är 549 via VW finans(står i ID7 tråden). Sen kan du som sagt pruta på det dessutom.
Fast köper man via VW finans är räntan riktigt hög: 7,11%. Så det du får i "rabatterat pris" betalar du tillbaka i ränta senare om du inte löser lånet direkt. Eller går det att pruta på räntan också?
Har du fått erbjudande om en ID7 till 7,11%?

Jag har har 4,78% på mitt lån hos Ziklo men tittar man på hemsidan står det 6,95%.
Man får anstränga sig för att betala listräntan. Man behöver inte pruta utan bara fråga efter ett affärsförslag. Som det alltid gått till.
Jag måste säga att jag gillar både SBAB och Tesla här. Priset är prutat och klart.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mussla skrev: 10 okt 2025 15:24
Earplugged skrev: 10 okt 2025 15:21
nek0 skrev: 10 okt 2025 14:39
h4nk skrev: 10 okt 2025 13:35
nek0 skrev: 10 okt 2025 11:50

Om säkerheten inte är viktig, finns det ingen konkurrent som är bättre
Förklara vad du menar med att ”om säkerheten inte är viktig”. Model Y är mig veterligen en av de bilar som har bland dem absolut högsta betygen i euro ncap och motsvarande världen över. Varför skulle det ha förändrats på standard versionen?
Jag menar låsen med mera. Har en dotter som är 13 år gammal och hon skulle aldrig klara att lista ut hur man kommer ut ur bilen om bilen är utan ström och den brinner. Att bilen bromsar lite som den vill är inte heller något att skryta om.
Nödöppningen på Y är kass helt klart, dock åker nog väldigt många barnfamiljer runt med barnspärr på bakdörrarna och kommer ändå inte ut... jag åkte häromdagen i en Audi Etron med "riktiga" dörrhandtag och fick ta hjälp att komma ut pga barnlås, tur inte den livsfarliga bilen började brinna 🤣
Enig om att nödöppningen är dålig men det är väl på g att de ändrar det också? Jag läste det någonstans.

Är man orolig för nödöppningen så kan man enkelt förbättra den med en rem.
Så man ska köpa en "säker" bil för 500,600 700000 kr och sedan såga, spika, bulta i den för att få den säker? Sedan ska man utbilda alla som ska sitta i bilen hur man kommer ut om det bli nödläge. Nej det är inte säker bil tycker jag, men visst jag kan ha fel.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mussla skrev: 10 okt 2025 16:46
Teslaaa skrev: 10 okt 2025 11:20

589900:- är billigaste id7 vad jag kan se på deras hemsida
Vad du kan se på deras sida ja. Men priset är 549 via VW finans(står i ID7 tråden). Sen kan du som sagt pruta på det dessutom.
Fast köper man via VW finans är räntan riktigt hög: 7,11%. Så det du får i "rabatterat pris" betalar du tillbaka i ränta senare om du inte löser lånet direkt. Eller går det att pruta på räntan också?

Jag har har 4,78% på mitt lån hos Ziklo men tittar man på hemsidan står det 6,95%.
Man får anstränga sig för att betala listräntan. Man behöver inte pruta utan bara fråga efter ett affärsförslag. Som det alltid gått till.
Jag måste säga att jag gillar både SBAB och Tesla här. Priset är prutat och klart.
Samma här. Men vill man inte ha en tesla utan något annat märke så får man ju veta hur det fungerar. Samma gäller ju om man ska försöka jämföra två alternativ. Det gäller att jämföra äpplen med äpplen.
Ibland känns det som teslaägare bara på kort tid har glömt bort hur det fungerar hos andra.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

nek0 skrev: 10 okt 2025 16:54
mussla skrev: 10 okt 2025 15:24
Earplugged skrev: 10 okt 2025 15:21
nek0 skrev: 10 okt 2025 14:39
h4nk skrev: 10 okt 2025 13:35

Förklara vad du menar med att ”om säkerheten inte är viktig”. Model Y är mig veterligen en av de bilar som har bland dem absolut högsta betygen i euro ncap och motsvarande världen över. Varför skulle det ha förändrats på standard versionen?
Jag menar låsen med mera. Har en dotter som är 13 år gammal och hon skulle aldrig klara att lista ut hur man kommer ut ur bilen om bilen är utan ström och den brinner. Att bilen bromsar lite som den vill är inte heller något att skryta om.
Nödöppningen på Y är kass helt klart, dock åker nog väldigt många barnfamiljer runt med barnspärr på bakdörrarna och kommer ändå inte ut... jag åkte häromdagen i en Audi Etron med "riktiga" dörrhandtag och fick ta hjälp att komma ut pga barnlås, tur inte den livsfarliga bilen började brinna 🤣
Enig om att nödöppningen är dålig men det är väl på g att de ändrar det också? Jag läste det någonstans.

Är man orolig för nödöppningen så kan man enkelt förbättra den med en rem.
Så man ska köpa en "säker" bil för 500,600 700000 kr och sedan såga, spika, bulta i den för att få den säker? Sedan ska man utbilda alla som ska sitta i bilen hur man kommer ut om det bli nödläge. Nej det är inte säker bil tycker jag, men visst jag kan ha fel.
Jag försvarar som sagt inte nödöppningen i baksätet. Men att kalla bilen för osäker p.g.a det tycker jag är överdrivet. Den fick mycket goda betyg i EURO NCAP. Säkerhet handlar också om att överleva kollisionen.

Om bilen utsätts för så kraftigt krockvåld att den blir strömlös så går det nog inte att öppna dörrarna även om de hade helt mekaniska handtag. Detta gäller naturligtvis oavsett bil.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Fredrik j skrev: 10 okt 2025 16:56

Samma här. Men vill man inte ha en tesla utan något annat märke så får man ju veta hur det fungerar. Samma gäller ju om man ska försöka jämföra två alternativ. Det gäller att jämföra äpplen med äpplen.
Ibland känns det som teslaägare bara på kort tid har glömt bort hur det fungerar hos andra.
Jag är säkert ovanlig men jag gillar inte att pruta. Det värsta jag trots allt har prutat på någon av bilarna som jag har ägt är nog att jag fått en uppsättning vinterdäck på köpet. Om jag tycker att det är för dyrt så köper jag inte.

Är det inte lite konstigt att andra bilförsäljare sätter ett högre pris och sedan skall man leka turkisk basar med dem? Varför inte bara sätta rätt pris från början?
Model Y LR AWD -24
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mussla skrev: 10 okt 2025 17:27
Fredrik j skrev: 10 okt 2025 16:56

Jag är säkert ovanlig men jag gillar inte att pruta. Det värsta jag trots allt har prutat på någon av bilarna som jag har ägt är nog att jag fått en uppsättning vinterdäck på köpet. Om jag tycker att det är för dyrt så köper jag inte.

Är det inte lite konstigt att andra bilförsäljare sätter ett högre pris och sedan skall man leka turkisk basar med dem? Varför inte bara sätta rätt pris från början?
Jag gillar inte heller att pruta men jag gillar ännu mindre att betala onödigt mycket för grejor jag vill ha.
Jag hade ju aldrig orkat sitta och buda fram och tillbaka men nu pratar vi om att det räcker att fråga efter ett prisförslag.
Utgångspunkten är som sagt att man vill ha bilen. Ibland får man gilla läget. Det är ju samma med abonnemang av alla typer. Man behöver ringa in och få nytt erbjudande med jämna mellan rum.
Gillar jag det? Nej. Vill jag ha tjänsterna. Ja. Vill jag betala för mycket? Nej.
Skriv svar