Jag måste säga att jag gillar både SBAB och Tesla här. Priset är prutat och klart.Fredrik j skrev: ↑10 okt 2025 16:15Har du fått erbjudande om en ID7 till 7,11%?juristen skrev: ↑10 okt 2025 13:27Fast köper man via VW finans är räntan riktigt hög: 7,11%. Så det du får i "rabatterat pris" betalar du tillbaka i ränta senare om du inte löser lånet direkt. Eller går det att pruta på räntan också?
Jag har har 4,78% på mitt lån hos Ziklo men tittar man på hemsidan står det 6,95%.
Man får anstränga sig för att betala listräntan. Man behöver inte pruta utan bara fråga efter ett affärsförslag. Som det alltid gått till.
Så mycket kostar Tesla Model Y Standard i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Så mycket kostar Tesla Model Y Standard i Sverige
Model Y LR AWD -24
Re: Så mycket kostar Tesla Model Y Standard i Sverige
Så man ska köpa en "säker" bil för 500,600 700000 kr och sedan såga, spika, bulta i den för att få den säker? Sedan ska man utbilda alla som ska sitta i bilen hur man kommer ut om det bli nödläge. Nej det är inte säker bil tycker jag, men visst jag kan ha fel.mussla skrev: ↑10 okt 2025 15:24Enig om att nödöppningen är dålig men det är väl på g att de ändrar det också? Jag läste det någonstans.Earplugged skrev: ↑10 okt 2025 15:21Nödöppningen på Y är kass helt klart, dock åker nog väldigt många barnfamiljer runt med barnspärr på bakdörrarna och kommer ändå inte ut... jag åkte häromdagen i en Audi Etron med "riktiga" dörrhandtag och fick ta hjälp att komma ut pga barnlås, tur inte den livsfarliga bilen började brinnanek0 skrev: ↑10 okt 2025 14:39Jag menar låsen med mera. Har en dotter som är 13 år gammal och hon skulle aldrig klara att lista ut hur man kommer ut ur bilen om bilen är utan ström och den brinner. Att bilen bromsar lite som den vill är inte heller något att skryta om.![]()
Är man orolig för nödöppningen så kan man enkelt förbättra den med en rem.
Re: Så mycket kostar Tesla Model Y Standard i Sverige
Samma här. Men vill man inte ha en tesla utan något annat märke så får man ju veta hur det fungerar. Samma gäller ju om man ska försöka jämföra två alternativ. Det gäller att jämföra äpplen med äpplen.mussla skrev: ↑10 okt 2025 16:46Jag måste säga att jag gillar både SBAB och Tesla här. Priset är prutat och klart.Fredrik j skrev: ↑10 okt 2025 16:15Har du fått erbjudande om en ID7 till 7,11%?
Jag har har 4,78% på mitt lån hos Ziklo men tittar man på hemsidan står det 6,95%.
Man får anstränga sig för att betala listräntan. Man behöver inte pruta utan bara fråga efter ett affärsförslag. Som det alltid gått till.
Ibland känns det som teslaägare bara på kort tid har glömt bort hur det fungerar hos andra.
Re: Så mycket kostar Tesla Model Y Standard i Sverige
Jag försvarar som sagt inte nödöppningen i baksätet. Men att kalla bilen för osäker p.g.a det tycker jag är överdrivet. Den fick mycket goda betyg i EURO NCAP. Säkerhet handlar också om att överleva kollisionen.nek0 skrev: ↑10 okt 2025 16:54Så man ska köpa en "säker" bil för 500,600 700000 kr och sedan såga, spika, bulta i den för att få den säker? Sedan ska man utbilda alla som ska sitta i bilen hur man kommer ut om det bli nödläge. Nej det är inte säker bil tycker jag, men visst jag kan ha fel.mussla skrev: ↑10 okt 2025 15:24Enig om att nödöppningen är dålig men det är väl på g att de ändrar det också? Jag läste det någonstans.Earplugged skrev: ↑10 okt 2025 15:21Nödöppningen på Y är kass helt klart, dock åker nog väldigt många barnfamiljer runt med barnspärr på bakdörrarna och kommer ändå inte ut... jag åkte häromdagen i en Audi Etron med "riktiga" dörrhandtag och fick ta hjälp att komma ut pga barnlås, tur inte den livsfarliga bilen började brinna![]()
Är man orolig för nödöppningen så kan man enkelt förbättra den med en rem.
Om bilen utsätts för så kraftigt krockvåld att den blir strömlös så går det nog inte att öppna dörrarna även om de hade helt mekaniska handtag. Detta gäller naturligtvis oavsett bil.
Model Y LR AWD -24
Re: Så mycket kostar Tesla Model Y Standard i Sverige
Jag är säkert ovanlig men jag gillar inte att pruta. Det värsta jag trots allt har prutat på någon av bilarna som jag har ägt är nog att jag fått en uppsättning vinterdäck på köpet. Om jag tycker att det är för dyrt så köper jag inte.Fredrik j skrev: ↑10 okt 2025 16:56Samma här. Men vill man inte ha en tesla utan något annat märke så får man ju veta hur det fungerar. Samma gäller ju om man ska försöka jämföra två alternativ. Det gäller att jämföra äpplen med äpplen.mussla skrev: ↑10 okt 2025 16:46Jag måste säga att jag gillar både SBAB och Tesla här. Priset är prutat och klart.Fredrik j skrev: ↑10 okt 2025 16:15Har du fått erbjudande om en ID7 till 7,11%?
Jag har har 4,78% på mitt lån hos Ziklo men tittar man på hemsidan står det 6,95%.
Man får anstränga sig för att betala listräntan. Man behöver inte pruta utan bara fråga efter ett affärsförslag. Som det alltid gått till.
Ibland känns det som teslaägare bara på kort tid har glömt bort hur det fungerar hos andra.
Är det inte lite konstigt att andra bilförsäljare sätter ett högre pris och sedan skall man leka turkisk basar med dem? Varför inte bara sätta rätt pris från början?
Model Y LR AWD -24
Re: Så mycket kostar Tesla Model Y Standard i Sverige
Jag gillar inte heller att pruta men jag gillar ännu mindre att betala onödigt mycket för grejor jag vill ha.mussla skrev: ↑10 okt 2025 17:27Jag är säkert ovanlig men jag gillar inte att pruta. Det värsta jag trots allt har prutat på någon av bilarna som jag har ägt är nog att jag fått en uppsättning vinterdäck på köpet. Om jag tycker att det är för dyrt så köper jag inte.Fredrik j skrev: ↑10 okt 2025 16:56Samma här. Men vill man inte ha en tesla utan något annat märke så får man ju veta hur det fungerar. Samma gäller ju om man ska försöka jämföra två alternativ. Det gäller att jämföra äpplen med äpplen.mussla skrev: ↑10 okt 2025 16:46Jag måste säga att jag gillar både SBAB och Tesla här. Priset är prutat och klart.Fredrik j skrev: ↑10 okt 2025 16:15Har du fått erbjudande om en ID7 till 7,11%?
Jag har har 4,78% på mitt lån hos Ziklo men tittar man på hemsidan står det 6,95%.
Man får anstränga sig för att betala listräntan. Man behöver inte pruta utan bara fråga efter ett affärsförslag. Som det alltid gått till.
Ibland känns det som teslaägare bara på kort tid har glömt bort hur det fungerar hos andra.
Är det inte lite konstigt att andra bilförsäljare sätter ett högre pris och sedan skall man leka turkisk basar med dem? Varför inte bara sätta rätt pris från början?
Jag hade ju aldrig orkat sitta och buda fram och tillbaka men nu pratar vi om att det räcker att fråga efter ett prisförslag.
Utgångspunkten är som sagt att man vill ha bilen. Ibland får man gilla läget. Det är ju samma med abonnemang av alla typer. Man behöver ringa in och få nytt erbjudande med jämna mellan rum.
Gillar jag det? Nej. Vill jag ha tjänsterna. Ja. Vill jag betala för mycket? Nej.