Sida 2 av 2

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 22 okt 2025 19:55
av AAKEE
Niclas skrev: 22 okt 2025 19:45
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd
Stylingen håller jag med om, den äldre är mindre grotesk. Förhoppningsvis vänjer man sig. Jag beställde en ny A5 en gång precis vid facelift och gillade inte utseendet lika bra som den äldre just då. (Beställning pga att man införde tre bälten bak som var en dealbreaker just då.)

Tog inte många dagar att lära om sinnet att den nya faktiskt såg bättre ut.

Vi kan väl hoppas att den växel till sig uteseendemässigt!


Fälgarna tycker jag ser bra ut utan plasten!
IMG_8486.jpeg

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 22 okt 2025 20:50
av Tellus
Niclas skrev: 22 okt 2025 19:45
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd
Håller med. Hade den sett ut ungefär så här så hade det blivit köpsug

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 22 okt 2025 20:57
av jpetters
Tellus skrev:
Niclas skrev: 22 okt 2025 19:45
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd
Håller med. Hade den sett ut ungefär så här så hade det blivit köpsug
Något liknande den designmockupen hade varit klart intressant.

Fälgarna tycker jag funkar. Schysst att 21" nu är standard på Plaid.

Bild

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 22 okt 2025 21:12
av Tellus
jpetters skrev: 22 okt 2025 20:57
Tellus skrev:
Niclas skrev: 22 okt 2025 19:45
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd
Håller med. Hade den sett ut ungefär så här så hade det blivit köpsug
Något liknande den designmockupen hade varit klart intressant.

Fälgarna tycker jag funkar. Schysst att 21" nu är standard på Plaid.

Bild
Där va dom rätt snygga 🤩

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 22 okt 2025 23:29
av manneson
Tellus skrev: 22 okt 2025 20:50
Niclas skrev: 22 okt 2025 19:45
Jag tycker 21” fälgarna ser fula ut likaså den yttre stylingen på Pläd
Håller med. Hade den sett ut ungefär så här så hade det blivit köpsug
Ja nått sånt behöver de göra, i kombo med 800v, steer by wire etc som sagt.
Då skulle nog försäljningen få ett uppsving.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 05:47
av Airlift
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 13:40
av Niclas
Finns att beställa nu och även massa nya bilar i lager

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 14:13
av R_Edvinsson
AAKEE skrev: 22 okt 2025 14:06
manneson skrev: 22 okt 2025 13:27
Gustafsson skrev: 22 okt 2025 13:01
manneson skrev: 22 okt 2025 12:26
Woohoo, äntligen!
15 år gammal teknik! Kööööp!
Finns det nån skruv kvar från urmodellen?
De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Dvs 800v, steer by wire, bakhjulsstyrning etc.
Sen en visuell uppdatering med lightbar fram och bak.
De är egentligen inte hjälpta med 800V eftersom cellerna man använder är maxade redan med 400V (Palladium kör 110 celler i serie så 462V).
Och framförallt har de noll nytta av 800v så länge laddnätverket inte stödjer det.

Den dag de går ut med att V4 är uppdaterade och numer kör 1000V.
Ja då kommer även snabbare laddning på nya batteripack lanseras.
Fram tills det är det laddkurva som en störtloppsbacke likt nya BMW. 🫣

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 14:18
av AAKEE
R_Edvinsson skrev: 23 okt 2025 14:13
AAKEE skrev: 22 okt 2025 14:06
manneson skrev: 22 okt 2025 13:27
Gustafsson skrev: 22 okt 2025 13:01
manneson skrev: 22 okt 2025 12:26
Woohoo, äntligen!
15 år gammal teknik! Kööööp!
Finns det nån skruv kvar från urmodellen?
De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Dvs 800v, steer by wire, bakhjulsstyrning etc.
Sen en visuell uppdatering med lightbar fram och bak.
De är egentligen inte hjälpta med 800V eftersom cellerna man använder är maxade redan med 400V (Palladium kör 110 celler i serie så 462V).
Och framförallt har de noll nytta av 800v så länge laddnätverket inte stödjer det.

Den dag de går ut med att V4 är uppdaterade och numer kör 1000V.
Ja då kommer även snabbare laddning på nya batteripack lanseras.
Fram tills det är det laddkurva som en störtloppsbacke likt nya BMW. 🫣
Exakt, och eftersom battericellerna begränsar så blir det bara bilar med bättre celler.
Tesla verkar lägga alla äggen i rullade celler som inte är top notch på laddhastighet.
Om man dessutom strävar efter högsta energidensitet så kommer laddkurvan gå ner eftersom man måste trade:a tillsatser som gör att batteriet tål höga strömmar mot lithium som ger hög kapacitet.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 18:23
av Maw
R_Edvinsson skrev: 23 okt 2025 14:13
AAKEE skrev: 22 okt 2025 14:06
manneson skrev: 22 okt 2025 13:27
Gustafsson skrev: 22 okt 2025 13:01
manneson skrev: 22 okt 2025 12:26
Woohoo, äntligen!
15 år gammal teknik! Kööööp!
Finns det nån skruv kvar från urmodellen?
De behöver uppdatera den med tekniken från Cybertruck IMO.
Dvs 800v, steer by wire, bakhjulsstyrning etc.
Sen en visuell uppdatering med lightbar fram och bak.
De är egentligen inte hjälpta med 800V eftersom cellerna man använder är maxade redan med 400V (Palladium kör 110 celler i serie så 462V).
Och framförallt har de noll nytta av 800v så länge laddnätverket inte stödjer det.

Den dag de går ut med att V4 är uppdaterade och numer kör 1000V.
Ja då kommer även snabbare laddning på nya batteripack lanseras.
Fram tills det är det laddkurva som en störtloppsbacke likt nya BMW. 🫣
Det finns ju ifs gott om laddare med 800v om man lyfter blicken utanför Teslas.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 20:37
av Vindens
Airlift skrev: 23 okt 2025 05:47
1,3mkr för en LR? Den tappar ju 40% snabbare än batteriet degraderas. Tippar på att det inte blir någon köprush.
Det finns en pre-owned från september 2023 med 470 mil för under 800 tkr inklusive vinterhjul.
Med ytterligare 1 års nybilsgaranti blir det alltså 3 av 4 års nybilsgaranti med blygsamma 470 mil som blir över 500 tkr billigare.
Borde vara en no-brainer för någon som är sugen på en "ny" LR.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 23 okt 2025 21:44
av R_Edvinsson
Maw skrev: 23 okt 2025 18:23
R_Edvinsson skrev: 23 okt 2025 14:13


Och framförallt har de noll nytta av 800v så länge laddnätverket inte stödjer det.

Den dag de går ut med att V4 är uppdaterade och numer kör 1000V.
Ja då kommer även snabbare laddning på nya batteripack lanseras.
Fram tills det är det laddkurva som en störtloppsbacke likt nya BMW. 🫣
Det finns ju ifs gott om laddare med 800v om man lyfter blicken utanför Teslas.
Sen när ser vi Tesla hänvisa till dessa?
Halva marknadsföringen för att äga en Tesla är ju att deras laddnätverket är integrerat med bilen typ helt perfekt.
Så att lansera en ny bil och utesluta dessa från SuC skulle vara självmål, ja 800v bilar suger att ladda på SuC.

Det kommer aldrig hända.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 01:41
av AAKEE
V4 är ju förberedda för 1000V och mycket effekt.
Det är byte av de transformatorstationerna vad de nu heter igen. (Stora vita skåpen).
Man byter nig inte ut dem förrän det börjar komma Teslor med 800V system.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 08:58
av R_Edvinsson
AAKEE skrev: 24 okt 2025 01:41
V4 är ju förberedda för 1000V och mycket effekt.
Det är byte av de transformatorstationerna vad de nu heter igen. (Stora vita skåpen).
Man byter nig inte ut dem förrän det börjar komma Teslor med 800V system.
Just det jag menar.
Den dagen vi ser att de byter skåpen och gör V4 100% redo för 800V då tror jag vi kan förvänta oss bilar med den tekniken från Tesla.
Att släppa en bil innan denna utrullningen vore vansinne.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 09:38
av manneson
R_Edvinsson skrev: 24 okt 2025 08:58
AAKEE skrev: 24 okt 2025 01:41
V4 är ju förberedda för 1000V och mycket effekt.
Det är byte av de transformatorstationerna vad de nu heter igen. (Stora vita skåpen).
Man byter nig inte ut dem förrän det börjar komma Teslor med 800V system.
Just det jag menar.
Den dagen vi ser att de byter skåpen och gör V4 100% redo för 800V då tror jag vi kan förvänta oss bilar med den tekniken från Tesla.
Att släppa en bil innan denna utrullningen vore vansinne.
Det har dom ju redan gjort iom Cybertruck.
Handlar mest om att se till att de också laddar bra på 400V.
Däremot 3 och Y lär inte få 800V innan V4 är utrullat.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 09:47
av Niklas Z
manneson skrev: 24 okt 2025 09:38
Det har dom ju redan gjort iom Cybertruck.
Handlar mest om att se till att de också laddar bra på 400V.
Däremot 3 och Y lär inte få 800V innan V4 är utrullat.
Ingen idé att byta till 800 V för 3/Y innan Tesla börjar använda andra celler.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 11:00
av AAKEE
R_Edvinsson skrev: 24 okt 2025 08:58
AAKEE skrev: 24 okt 2025 01:41
V4 är ju förberedda för 1000V och mycket effekt.
Det är byte av de transformatorstationerna vad de nu heter igen. (Stora vita skåpen).
Man byter nig inte ut dem förrän det börjar komma Teslor med 800V system.
Just det jag menar.
Den dagen vi ser att de byter skåpen och gör V4 100% redo för 800V då tror jag vi kan förvänta oss bilar med den tekniken från Tesla.
Att släppa en bil innan denna utrullningen vore vansinne.
Exakt!

(Om det inte framgick så var min replik ett 100% medhåll 😀)

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 11:10
av Andreasson
Någon som vet ifall de nya S/X får blinkerspaken tillbaka?

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 11:23
av AAKEE
manneson skrev: 24 okt 2025 09:38
R_Edvinsson skrev: 24 okt 2025 08:58
AAKEE skrev: 24 okt 2025 01:41
V4 är ju förberedda för 1000V och mycket effekt.
Det är byte av de transformatorstationerna vad de nu heter igen. (Stora vita skåpen).
Man byter nig inte ut dem förrän det börjar komma Teslor med 800V system.
Just det jag menar.
Den dagen vi ser att de byter skåpen och gör V4 100% redo för 800V då tror jag vi kan förvänta oss bilar med den tekniken från Tesla.
Att släppa en bil innan denna utrullningen vore vansinne.
Det har dom ju redan gjort iom Cybertruck.
Handlar mest om att se till att de också laddar bra på 400V.
Däremot 3 och Y lär inte få 800V innan V4 är utrullat.

Cybertruck har ett batteri som är på 123kWh, dvs 60% större än 3/Y.

Ska man ladda det batteriet någorlunda snabbt på 400V så krävs en strömstyrka på 60% mer än 3/Y har idag. Det låter sig nästan inte göras, och då kommer man till samma begränsning för Tesla som övriga märken (CCS Max 500A) vilket är det som har drivit upp spänningen.

3/Y toppar 700A, men SuC v3 har tex haft 500A som max kontinuerlig ström.

Med 500A laddar man inte ens 200kW med låg SOC, och eftersom Teslas celler måste dra ned laddeffekten med ökande SOC skulle det ta lång tid att ladda, och ungefär 200kW skulle bli max laddström.

Det finns alltså en begränsning, kraftig sådan, att försöka ladda ett stort batteripack på 400V.
Strömstyrkan blir begränsande.
Att Tesla gått över till 800V för CT är därför högst naturligt.

Nya S/X (2022–>) som har 462V batteri (+15%) får 15% mer laddeffekt med samma strömstyrka än 3/Y.
S/X får en betydligt mindre begränsning i laddeffekt på andra stationer med CCS max 500A än 3/Y får och på vissa andra laddare laddar S/X med full fart där med.

800V är väldigt bra för de andra bilmärken och laddare som följer CCS-standarden men för dagens Teslor gör det ingen skillnad.

En 3/Y LR/P skulle inte gynnas av 800V-teknik jämför med dagens SuC, eftersom de levererar det bilen (batteriet) kan ta emot. Rent tekniskt skulle Tesla kunna släppa på mer laddeffekt från SuC V3/V4 men bilens batteri klarar det inte.
Begränsningen sitter inte i SuC-stationen idag, utan i bilen.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 11:26
av AAKEE
Andreasson skrev: 24 okt 2025 11:10
Någon som vet ifall de nya S/X får blinkerspaken tillbaka?
Den har ju funnits i USA några månader och jag är rätt säker på att den inte har fått blinkersspak. (Inte helt 100% dock.)

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 12:41
av jpetters
AAKEE skrev:
Andreasson skrev: 24 okt 2025 11:10
Någon som vet ifall de nya S/X får blinkerspaken tillbaka?
Den har ju funnits i USA några månader och jag är rätt säker på att den inte har fått blinkersspak. (Inte helt 100% dock.)
Ingen spak på 2026 S/X på de videos jag tittat på. Borde väl framgått på uppdaterade EU COC (eller vad det nu heter).
Men är ju egentligen busenkelt för Tesla att fixa, fästen och anslutning finns ju under plasten. Kanske de lägger till det nu när rund ratt är standard och både 3 och Y har det.

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 13:39
av mikebike
jpetters skrev: 24 okt 2025 12:41
AAKEE skrev:
Andreasson skrev: 24 okt 2025 11:10
Någon som vet ifall de nya S/X får blinkerspaken tillbaka?
Den har ju funnits i USA några månader och jag är rätt säker på att den inte har fått blinkersspak. (Inte helt 100% dock.)
Ingen spak på 2026 S/X på de videos jag tittat på. Borde väl framgått på uppdaterade EU COC (eller vad det nu heter).
Men är ju egentligen busenkelt för Tesla att fixa, fästen och anslutning finns ju under plasten. Kanske de lägger till det nu när rund ratt är standard och både 3 och Y har det.
Varför då? Det är ju mycket bättre utan (enligt Teslafansen)!

Re: Nya uppdaterade S/X nu I Europa

Postat: 24 okt 2025 13:43
av manneson
Känns som spak krockar med yoke-filosofin.
De som beställer med yoke vill nog ha det ”cleant”.
Så då skulle det behöva vara en option med/utan spak också, eller att den togs bort om man väljer yoke.

Kort sagt gissar jag att den inte återkommer i S och X, såvida inte yoke helt tas bort som option.