Taycan alla dagar! Tyvärr känner jag att jag behöver flyga lite under radarn just nu och då passar det inte med Porsche tyvärr.manneson skrev: ↑22 okt 2025 18:20Nu hade du ju massa problem med din PS3, men ponera att de blir lösta med ny dator… hade du valt Taycan eller PS3?HelectriC skrev: ↑22 okt 2025 18:08Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång![]()
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Ny model Y vs beg. Taycan
Moderator: Redaktion
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Är du kriminell? Annars byt jobb.HelectriC skrev: ↑24 okt 2025 06:51Taycan alla dagar! Tyvärr känner jag att jag behöver flyga lite under radarn just nu och då passar det inte med Porsche tyvärr.manneson skrev: ↑22 okt 2025 18:20Nu hade du ju massa problem med din PS3, men ponera att de blir lösta med ny dator… hade du valt Taycan eller PS3?HelectriC skrev: ↑22 okt 2025 18:08Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång![]()
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9755
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Kommentar från en konsult jag kände som hade en Porsche, men köpte en japansk SUV som vardagsbil: "Kunderna kan få den felaktiga uppfattningen att man tjänar mycket pengar på dem."manneson skrev: ↑24 okt 2025 14:03Är du kriminell? Annars byt jobb.HelectriC skrev: ↑24 okt 2025 06:51Taycan alla dagar! Tyvärr känner jag att jag behöver flyga lite under radarn just nu och då passar det inte med Porsche tyvärr.manneson skrev: ↑22 okt 2025 18:20Nu hade du ju massa problem med din PS3, men ponera att de blir lösta med ny dator… hade du valt Taycan eller PS3?HelectriC skrev: ↑22 okt 2025 18:08Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång![]()
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!![]()
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7638
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Vill man 'flyga under radarn' känns det väl som att VW ID.7 Tourer (kombi) är ett bra alternativ. Kanske skulle kunna funka med en debadgad GTX…mikebike skrev: ↑24 okt 2025 14:07Kommentar från en konsult jag kände som hade en Porsche, men köpte en japansk SUV som vardagsbil: "Kunderna kan få den felaktiga uppfattningen att man tjänar mycket pengar på dem."HelectriC skrev: ↑24 okt 2025 06:51Taycan alla dagar! Tyvärr känner jag att jag behöver flyga lite under radarn just nu och då passar det inte med Porsche tyvärr.manneson skrev: ↑22 okt 2025 18:20Nu hade du ju massa problem med din PS3, men ponera att de blir lösta med ny dator… hade du valt Taycan eller PS3?HelectriC skrev: ↑22 okt 2025 18:08Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång![]()
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Ytterligare ett alternativ skulle ju kunna vara helt eldrivna Opel Astra Sports Tourer Electric (kombi). Peugeots variant av den här bilen – vanliga eller Tourer-versionen (kombin) av 308 verkar tyvärr ha utgått på den svenska marknaden. Hittar inte den på deras hemsida. Kanske finns något ex. kvar hos ngn handlare som det går att göra en 'deal' på…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Vad ligger servicekostnaden på under 2 år / 5000 mil på, på ett ungefär? Vi ska skaffa en ny andrabil och jag är extremt sugen på en lätt begagnad Taycan (som då får bli min förstabil). Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.HelectriC skrev: ↑22 okt 2025 18:08Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång![]()
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Jag blir lycklig av fina saker, men det behöver inte vara 30 klockor och fem bilar, många hus…och inte svindyra.Force-Walker skrev: ↑23 okt 2025 13:41Men jag kan ju inte direkt påstå att jag blir lyckligare av att ha de sakerna.
Få, noga utvalda skitfina saker höjer min livskvalitet.
Skitbra stereo, några fina klockor, bilar man njuter av att titta på…njuter av att köra…njuter av att sitta i.
Tror de flesta inte vill erkänna att de gillar prylar:-)
Klart man gör!
Jag väntar hellre tills jag verkligen VET vad jag vill köpa, och sparar tills jag KAN köpa det.
Köpa många saker som man inte egentligen vill ha är däremot SKITDYRT på flera sätt.
Är därför elbilinköp är trixigt, de jag verkligen vill ha är skitdyra och helt ärligt inte så kul…
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Varför sålde du i4 om du gillade den?
Även jag tycker den är riktigt trevlig!
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
M50 var riktigt fin ja. Jag sålde den av två orsaker. Först för att jag ville ha Taycan och det passade just då. Plus att äldste sonen aldrig klarade att bli vän med baksätet i BMWn av någon outgrundlig anledning. Han fick ont i ryggen helt enkelt och det funkar inte för oss som kör såpass långt med familjen varje år flera gånger.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Sista service jag tog kostade väl ca 16.000 och då gjorde dom inget speciellt.Men jag hittade ett Porschecenter 5 timmar bort som tog hälften, så då blev det en liten resa dit för det. När garantin går ut, så ”måste” man ha PAW och då kostar den ganska mycket. Tar man den inte, så blir det betydligt svårare att sälja sen. Och för att kunna förlänga PAW måste alla tidigare service blivit genomförda hos Porschecenters, så man kan liksom inte lura sig undan.iAkita skrev: ↑25 okt 2025 00:04Vad ligger servicekostnaden på under 2 år / 5000 mil på, på ett ungefär? Vi ska skaffa en ny andrabil och jag är extremt sugen på en lätt begagnad Taycan (som då får bli min förstabil). Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.HelectriC skrev: ↑22 okt 2025 18:08Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång![]()
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Siktar du på vinst i SECC?iAkita skrev: ↑25 okt 2025 00:04Vad ligger servicekostnaden på under 2 år / 5000 mil på, på ett ungefär? Vi ska skaffa en ny andrabil och jag är extremt sugen på en lätt begagnad Taycan (som då får bli min förstabil). Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.HelectriC skrev: ↑22 okt 2025 18:08Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång![]()
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Överväg även E-Tron GT. Snarlika bilar, men jag föredrar GTs lite "snällare" Grand Tourer känsla vs Taycans lite sportigare beteende. Tycker personligen även GTn är snyggare.iAkita skrev: ↑25 okt 2025 00:04Vad ligger servicekostnaden på under 2 år / 5000 mil på, på ett ungefär? Vi ska skaffa en ny andrabil och jag är extremt sugen på en lätt begagnad Taycan (som då får bli min förstabil). Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.HelectriC skrev: ↑22 okt 2025 18:08Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång![]()
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Jag tror GTn är lite billigare att serva också men vågar inte säga säkert (den är dyr den också).
Båda har rasat ungefär lika mycket på begagnatmarknaden så gillar man biltypen så är de IMO riktiga fynd.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Får ju tyvärr inte GTn i kombivariant, det är synd.
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
En Zeekr 7 GT istället kanske? https://feber.se/bil/ar-zeekr-7gt-varld ... bi/478803/
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Nja, den är ju en helt annan sorts bil för mig iaf. De kinesiska går bort kategoriskt. Polestar var i gränslandet, men så länge utveckling låg i Göteborg så var det ok för mig, men nu hade jag inte köpt varken Polestar eller Zeekr pga Kina-övervikten.P_EL skrev: ↑25 okt 2025 15:58En Zeekr 7 GT istället kanske? https://feber.se/bil/ar-zeekr-7gt-varld ... bi/478803/
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- KKER
- Teslaägare
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 17 dec 2019 20:39
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/kristofer37301
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Någon somm vill dela med sig av service har kostat på Taycan?
Även försäkring och eventuella reparationskostnader för att jämföra med teslaägandet?
Även försäkring och eventuella reparationskostnader för att jämföra med teslaägandet?
Model S, SR, Raven 2020 (såld)
Model Y, LR 2023
Model Y, LR 2023
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7638
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Norska priser?…HelectriC skrev: ↑25 okt 2025 07:08Sista service jag tog kostade väl ca 16.000 och då gjorde dom inget speciellt.Men jag hittade ett Porschecenter 5 timmar bort som tog hälften […iAkita skrev: ↑25 okt 2025 00:04Vad ligger servicekostnaden på under 2 år / 5000 mil på, på ett ungefär? Vi ska skaffa en ny andrabil och jag är extremt sugen på en lätt begagnad Taycan (som då får bli min förstabil). Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.HelectriC skrev: ↑22 okt 2025 18:08Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång![]()
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Gissar vidare att Porsche-service är dyrare i Danmark än i Sverige…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7638
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Kanske blir mer feedback om ni lyfter de här frågeställningarna i Taycan-tråden istället…
Här:
viewtopic.php?t=2339&start=2075
EDIT:
Eller så kanske alla Taycanägare numera hänger på ngt Porsche-forum…
Porsche Club Sverige har dock inget publikt forum…
EDIT2:
Verkar ju inte vara så mkt drag på Rennlists svenska avdelning…
https://rennlist.com/forums/svenska-165/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Jag har suktat beggad Taycan många gånger men kommer alltid fram till att det finns jättestora kostnadsrisker med dem.
Service. Försäkring. Reparationer. Inköpspriset är lockande, driftkostnad är det inte.
Service. Försäkring. Reparationer. Inköpspriset är lockande, driftkostnad är det inte.
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Ok då, för att ni är så nyfikna vad det kostar att få köra världens bästa elbil
.
Jag har en 4S med performance batteri från 2021, köpte den begagnat för exakt 3 år sedan. Bilen har gått 14500 mil varav jag är ansvarig för 11000mil. Klart bästa bilen jag har ägt i livet och tänker inte att byta bort den. Jag har hittills inte hittat något som är lika bra eller lockande. Bilen är komfortabel, snabb och laddar för snabb
. Jag hinner inte gå på toa och dricka kaffe.
Jag kan inte ladda hemma, så merparten är snabbladdning. Bilen har en finess att man kan begränsa strömstyrka vid snabbladdning, då begränsas bilen till långsamma 200kW. Tyvärr är laddtiden från 10 till 80 lika långt som obegränst pga värme i batteriet och en väldig bra BMS.
Jag gjorde en laddtest från 1 till 100% i början av året och laddade 86kW i en 83kW netto batteri, räknar jag 10% laddförlust så tror jag att bilen har tappat max 5% av kapaciteten. Räckviden är dock samma som när jag hämtade bilen, så tappet var i början som vanlig. Finns en klipp på YT av Carmaniac, han testade nyligen en Taycan med 37000 mil, resultatet är helt otroligt bra. Men men, när den går sönder så är man tvungen att sälja sina organ. Nej, batteriet går enkelt att byte och reparera. Det är enskilda moduler som bytas ut isf. Det går att köra med felaktiga moduler, laddningen begränsas då till 80%. Och alla biöar har fått en mjukvara uppdatering OTA som skickar info till Porsche om batterihälsan.
Räckviden är mellan 360km på vinter och 420km i sommar. Helt ok. Snittförbrukningen är under 18kW på 10000 mil och då ingår en hel del autobahn och hård bankörning.
Helförsäkringen kostar mig 35k per år, 50plussare, Västerås och 4000 mil per år. Så helt ok.
Myten om underhållskostnader hos Porsche är sant. Dock så kostar underhållet för en Taycan inte lika mycket som en 911. Porsche vill ha 6500 för en service, interval 3000 mil alt 2 år. Dock jag servar bilen hos en oberoende Porsche specialist. Kostar 2000 för en service och det tycker jag är ok för kupefilterbyte, visuellt kontrol och sparka på däcken. Bromsbeläggen är ner på 50% vid senaste kontroll.
Dyrast på bilen är däck. Jag har 21", 265 fram och 305 bak. De kostar typ 25k på uppsättningen. Kör Hankook och de håller ungefär 5000 mil.
Kan man, köp en Taycan. Man kommer inte att ångra sig. Köp helst från Porsche, då får man approved garanti, 3 år Porsche charging och man kan säkert förhandla mer saker till sig.
En tips, köp alltid en bil med elmanovrerade laddluckor, de förhindrar en hel del stenslag på sidorna. Resten är smaksak.
Jag har en 4S med performance batteri från 2021, köpte den begagnat för exakt 3 år sedan. Bilen har gått 14500 mil varav jag är ansvarig för 11000mil. Klart bästa bilen jag har ägt i livet och tänker inte att byta bort den. Jag har hittills inte hittat något som är lika bra eller lockande. Bilen är komfortabel, snabb och laddar för snabb
Jag kan inte ladda hemma, så merparten är snabbladdning. Bilen har en finess att man kan begränsa strömstyrka vid snabbladdning, då begränsas bilen till långsamma 200kW. Tyvärr är laddtiden från 10 till 80 lika långt som obegränst pga värme i batteriet och en väldig bra BMS.
Jag gjorde en laddtest från 1 till 100% i början av året och laddade 86kW i en 83kW netto batteri, räknar jag 10% laddförlust så tror jag att bilen har tappat max 5% av kapaciteten. Räckviden är dock samma som när jag hämtade bilen, så tappet var i början som vanlig. Finns en klipp på YT av Carmaniac, han testade nyligen en Taycan med 37000 mil, resultatet är helt otroligt bra. Men men, när den går sönder så är man tvungen att sälja sina organ. Nej, batteriet går enkelt att byte och reparera. Det är enskilda moduler som bytas ut isf. Det går att köra med felaktiga moduler, laddningen begränsas då till 80%. Och alla biöar har fått en mjukvara uppdatering OTA som skickar info till Porsche om batterihälsan.
Räckviden är mellan 360km på vinter och 420km i sommar. Helt ok. Snittförbrukningen är under 18kW på 10000 mil och då ingår en hel del autobahn och hård bankörning.
Helförsäkringen kostar mig 35k per år, 50plussare, Västerås och 4000 mil per år. Så helt ok.
Myten om underhållskostnader hos Porsche är sant. Dock så kostar underhållet för en Taycan inte lika mycket som en 911. Porsche vill ha 6500 för en service, interval 3000 mil alt 2 år. Dock jag servar bilen hos en oberoende Porsche specialist. Kostar 2000 för en service och det tycker jag är ok för kupefilterbyte, visuellt kontrol och sparka på däcken. Bromsbeläggen är ner på 50% vid senaste kontroll.
Dyrast på bilen är däck. Jag har 21", 265 fram och 305 bak. De kostar typ 25k på uppsättningen. Kör Hankook och de håller ungefär 5000 mil.
Kan man, köp en Taycan. Man kommer inte att ångra sig. Köp helst från Porsche, då får man approved garanti, 3 år Porsche charging och man kan säkert förhandla mer saker till sig.
En tips, köp alltid en bil med elmanovrerade laddluckor, de förhindrar en hel del stenslag på sidorna. Resten är smaksak.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Skitbra feedback!!!!
Väntar på att de sjunker mer…innan köp.
Valde ut tre citat.
1/ är räckvidden 0-100% eller 20-80%?
2/ var gör du service för 2000kr?
3/ vad menas med stenslag?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Porsche Club Sverige är numera ett mycket sömnigt forum. Tidigare var det betydligt livligare men man fick för sig att moderera väldigt noga och man gillade inte kritik mot vare sig företaget eller återförsäljarna eller att diskussionen gled iväg till att handla om alternativ.SwedishAdvocate skrev: ↑25 okt 2025 23:18Kanske blir mer feedback om ni lyfter de här frågeställningarna i Taycan-tråden istället…
Här:
viewtopic.php?t=2339&start=2075
EDIT:
Eller så kanske alla Taycanägare numera hänger på ngt Porsche-forum…
Porsche Club Sverige har dock inget publikt forum…
EDIT2:
Verkar ju inte vara så mkt drag på Rennlists svenska avdelning…
https://rennlist.com/forums/svenska-165/
Jag får intrycket att taycan-förarna i liten utsträckning hänger på bilforum. Många kör tydligen Taycan för att få en chans att köpa GT-bilarna. Har jag hört.
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Några svar:
Räckvidden är 0-100%. Vid normal körning kommer man lätt 30 mil på en laddning, då tycker jag att det är dags för kaffe.
Service hos pfi racing Torshälla, beroende vart du bor kan jag kolla vem som är nära dig.
Stenskott menade jag, hade lite för många språk i huvudet när jag skrev.
Förbrukningen Stelvio Negativ snittförbrukning på vägen neråt Lademeister
Räckvidden är 0-100%. Vid normal körning kommer man lätt 30 mil på en laddning, då tycker jag att det är dags för kaffe.
Service hos pfi racing Torshälla, beroende vart du bor kan jag kolla vem som är nära dig.
Stenskott menade jag, hade lite för många språk i huvudet när jag skrev.
Förbrukningen Stelvio Negativ snittförbrukning på vägen neråt Lademeister
-
SwedishAdvocate
- Inlägg: 7638
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
tesla newbie
- Inlägg: 876
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Var brister M3P jämfört med Taycan? Tänker då på Highland-versionen av Teslan?HelectriC skrev: ↑22 okt 2025 18:08Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång![]()
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Re: Ny model Y vs beg. Taycan
Svårt att ge ett exakt svar i text. Man måste uppleva för att förstå. Det är en helt annan känsla helt enkelt och Porschen ligger så sjukt slickad till vägen att det ibland blir läskigt. Man kan pressa kurvhastigheten enormt.tesla newbie skrev: ↑28 okt 2025 01:36Var brister M3P jämfört med Taycan? Tänker då på Highland-versionen av Teslan?HelectriC skrev: ↑22 okt 2025 18:08Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång![]()
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14