Sida 2 av 3

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 24 okt 2025 06:51
av HelectriC
manneson skrev: 22 okt 2025 18:20
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Nu hade du ju massa problem med din PS3, men ponera att de blir lösta med ny dator… hade du valt Taycan eller PS3?
Taycan alla dagar! Tyvärr känner jag att jag behöver flyga lite under radarn just nu och då passar det inte med Porsche tyvärr.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 24 okt 2025 14:03
av manneson
HelectriC skrev: 24 okt 2025 06:51
manneson skrev: 22 okt 2025 18:20
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Nu hade du ju massa problem med din PS3, men ponera att de blir lösta med ny dator… hade du valt Taycan eller PS3?
Taycan alla dagar! Tyvärr känner jag att jag behöver flyga lite under radarn just nu och då passar det inte med Porsche tyvärr.
Är du kriminell? Annars byt jobb. 🤷‍♂️😅

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 24 okt 2025 14:07
av mikebike
manneson skrev: 24 okt 2025 14:03
HelectriC skrev: 24 okt 2025 06:51
manneson skrev: 22 okt 2025 18:20
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Nu hade du ju massa problem med din PS3, men ponera att de blir lösta med ny dator… hade du valt Taycan eller PS3?
Taycan alla dagar! Tyvärr känner jag att jag behöver flyga lite under radarn just nu och då passar det inte med Porsche tyvärr.
Är du kriminell? Annars byt jobb. 🤷‍♂️😅
Kommentar från en konsult jag kände som hade en Porsche, men köpte en japansk SUV som vardagsbil: "Kunderna kan få den felaktiga uppfattningen att man tjänar mycket pengar på dem."

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 24 okt 2025 23:49
av SwedishAdvocate
mikebike skrev: 24 okt 2025 14:07
HelectriC skrev: 24 okt 2025 06:51
manneson skrev: 22 okt 2025 18:20
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Nu hade du ju massa problem med din PS3, men ponera att de blir lösta med ny dator… hade du valt Taycan eller PS3?
Taycan alla dagar! Tyvärr känner jag att jag behöver flyga lite under radarn just nu och då passar det inte med Porsche tyvärr.
Kommentar från en konsult jag kände som hade en Porsche, men köpte en japansk SUV som vardagsbil: "Kunderna kan få den felaktiga uppfattningen att man tjänar mycket pengar på dem."
Vill man 'flyga under radarn' känns det väl som att VW ID.7 Tourer (kombi) är ett bra alternativ. Kanske skulle kunna funka med en debadgad GTX…

Ytterligare ett alternativ skulle ju kunna vara helt eldrivna Opel Astra Sports Tourer Electric (kombi). Peugeots variant av den här bilen – vanliga eller Tourer-versionen (kombin) av 308 verkar tyvärr ha utgått på den svenska marknaden. Hittar inte den på deras hemsida. Kanske finns något ex. kvar hos ngn handlare som det går att göra en 'deal' på…

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 00:04
av iAkita
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Vad ligger servicekostnaden på under 2 år / 5000 mil på, på ett ungefär? Vi ska skaffa en ny andrabil och jag är extremt sugen på en lätt begagnad Taycan (som då får bli min förstabil). Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 06:01
av Sportbilsentusiasten
Force-Walker skrev: 23 okt 2025 13:41
Men jag kan ju inte direkt påstå att jag blir lyckligare av att ha de sakerna.
Jag blir lycklig av fina saker, men det behöver inte vara 30 klockor och fem bilar, många hus…och inte svindyra.
Få, noga utvalda skitfina saker höjer min livskvalitet.
Skitbra stereo, några fina klockor, bilar man njuter av att titta på…njuter av att köra…njuter av att sitta i.

Tror de flesta inte vill erkänna att de gillar prylar:-)
Klart man gör!

Jag väntar hellre tills jag verkligen VET vad jag vill köpa, och sparar tills jag KAN köpa det.
Köpa många saker som man inte egentligen vill ha är däremot SKITDYRT på flera sätt.

Är därför elbilinköp är trixigt, de jag verkligen vill ha är skitdyra och helt ärligt inte så kul…

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 06:11
av Sportbilsentusiasten
iAkita skrev: 25 okt 2025 00:04
[ Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.
Varför sålde du i4 om du gillade den?
Även jag tycker den är riktigt trevlig!

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 07:05
av HelectriC
Sportbilsentusiasten skrev: 25 okt 2025 06:11
iAkita skrev: 25 okt 2025 00:04
[ Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.
Varför sålde du i4 om du gillade den?
Även jag tycker den är riktigt trevlig!
M50 var riktigt fin ja. Jag sålde den av två orsaker. Först för att jag ville ha Taycan och det passade just då. Plus att äldste sonen aldrig klarade att bli vän med baksätet i BMWn av någon outgrundlig anledning. Han fick ont i ryggen helt enkelt och det funkar inte för oss som kör såpass långt med familjen varje år flera gånger.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 07:08
av HelectriC
iAkita skrev: 25 okt 2025 00:04
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Vad ligger servicekostnaden på under 2 år / 5000 mil på, på ett ungefär? Vi ska skaffa en ny andrabil och jag är extremt sugen på en lätt begagnad Taycan (som då får bli min förstabil). Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.
Sista service jag tog kostade väl ca 16.000 och då gjorde dom inget speciellt.Men jag hittade ett Porschecenter 5 timmar bort som tog hälften, så då blev det en liten resa dit för det. När garantin går ut, så ”måste” man ha PAW och då kostar den ganska mycket. Tar man den inte, så blir det betydligt svårare att sälja sen. Och för att kunna förlänga PAW måste alla tidigare service blivit genomförda hos Porschecenters, så man kan liksom inte lura sig undan.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 12:15
av manneson
iAkita skrev: 25 okt 2025 00:04
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Vad ligger servicekostnaden på under 2 år / 5000 mil på, på ett ungefär? Vi ska skaffa en ny andrabil och jag är extremt sugen på en lätt begagnad Taycan (som då får bli min förstabil). Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.
Siktar du på vinst i SECC? 😄

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 14:34
av Legato
iAkita skrev: 25 okt 2025 00:04
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Vad ligger servicekostnaden på under 2 år / 5000 mil på, på ett ungefär? Vi ska skaffa en ny andrabil och jag är extremt sugen på en lätt begagnad Taycan (som då får bli min förstabil). Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.
Överväg även E-Tron GT. Snarlika bilar, men jag föredrar GTs lite "snällare" Grand Tourer känsla vs Taycans lite sportigare beteende. Tycker personligen även GTn är snyggare.

Jag tror GTn är lite billigare att serva också men vågar inte säga säkert (den är dyr den också).

Båda har rasat ungefär lika mycket på begagnatmarknaden så gillar man biltypen så är de IMO riktiga fynd.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 15:29
av HelectriC
Får ju tyvärr inte GTn i kombivariant, det är synd.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 15:58
av P_EL

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 16:54
av HelectriC
P_EL skrev: 25 okt 2025 15:58
Nja, den är ju en helt annan sorts bil för mig iaf. De kinesiska går bort kategoriskt. Polestar var i gränslandet, men så länge utveckling låg i Göteborg så var det ok för mig, men nu hade jag inte köpt varken Polestar eller Zeekr pga Kina-övervikten.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 21:18
av KKER
Någon somm vill dela med sig av service har kostat på Taycan?
Även försäkring och eventuella reparationskostnader för att jämföra med teslaägandet?

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 23:15
av SwedishAdvocate
HelectriC skrev: 25 okt 2025 07:08
iAkita skrev: 25 okt 2025 00:04
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Vad ligger servicekostnaden på under 2 år / 5000 mil på, på ett ungefär? Vi ska skaffa en ny andrabil och jag är extremt sugen på en lätt begagnad Taycan (som då får bli min förstabil). Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.
Sista service jag tog kostade väl ca 16.000 och då gjorde dom inget speciellt.Men jag hittade ett Porschecenter 5 timmar bort som tog hälften […
Norska priser?…

Gissar vidare att Porsche-service är dyrare i Danmark än i Sverige…

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 25 okt 2025 23:18
av SwedishAdvocate
KKER skrev: 25 okt 2025 21:18
Någon somm vill dela med sig av service har kostat på Taycan?
Även försäkring och eventuella reparationskostnader för att jämföra med teslaägandet?
Kanske blir mer feedback om ni lyfter de här frågeställningarna i Taycan-tråden istället…

Här:
viewtopic.php?t=2339&start=2075

EDIT:
Eller så kanske alla Taycanägare numera hänger på ngt Porsche-forum…

Porsche Club Sverige har dock inget publikt forum…

EDIT2:
Verkar ju inte vara så mkt drag på Rennlists svenska avdelning…
https://rennlist.com/forums/svenska-165/

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 26 okt 2025 09:30
av Berguv
Jag har suktat beggad Taycan många gånger men kommer alltid fram till att det finns jättestora kostnadsrisker med dem.

Service. Försäkring. Reparationer. Inköpspriset är lockande, driftkostnad är det inte.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 26 okt 2025 17:02
av Ari_K
Ok då, för att ni är så nyfikna vad det kostar att få köra världens bästa elbil :D .

Jag har en 4S med performance batteri från 2021, köpte den begagnat för exakt 3 år sedan. Bilen har gått 14500 mil varav jag är ansvarig för 11000mil. Klart bästa bilen jag har ägt i livet och tänker inte att byta bort den. Jag har hittills inte hittat något som är lika bra eller lockande. Bilen är komfortabel, snabb och laddar för snabb :shock: . Jag hinner inte gå på toa och dricka kaffe.

Jag kan inte ladda hemma, så merparten är snabbladdning. Bilen har en finess att man kan begränsa strömstyrka vid snabbladdning, då begränsas bilen till långsamma 200kW. Tyvärr är laddtiden från 10 till 80 lika långt som obegränst pga värme i batteriet och en väldig bra BMS.

Jag gjorde en laddtest från 1 till 100% i början av året och laddade 86kW i en 83kW netto batteri, räknar jag 10% laddförlust så tror jag att bilen har tappat max 5% av kapaciteten. Räckviden är dock samma som när jag hämtade bilen, så tappet var i början som vanlig. Finns en klipp på YT av Carmaniac, han testade nyligen en Taycan med 37000 mil, resultatet är helt otroligt bra. Men men, när den går sönder så är man tvungen att sälja sina organ. Nej, batteriet går enkelt att byte och reparera. Det är enskilda moduler som bytas ut isf. Det går att köra med felaktiga moduler, laddningen begränsas då till 80%. Och alla biöar har fått en mjukvara uppdatering OTA som skickar info till Porsche om batterihälsan.

Räckviden är mellan 360km på vinter och 420km i sommar. Helt ok. Snittförbrukningen är under 18kW på 10000 mil och då ingår en hel del autobahn och hård bankörning.

Helförsäkringen kostar mig 35k per år, 50plussare, Västerås och 4000 mil per år. Så helt ok.

Myten om underhållskostnader hos Porsche är sant. Dock så kostar underhållet för en Taycan inte lika mycket som en 911. Porsche vill ha 6500 för en service, interval 3000 mil alt 2 år. Dock jag servar bilen hos en oberoende Porsche specialist. Kostar 2000 för en service och det tycker jag är ok för kupefilterbyte, visuellt kontrol och sparka på däcken. Bromsbeläggen är ner på 50% vid senaste kontroll.

Dyrast på bilen är däck. Jag har 21", 265 fram och 305 bak. De kostar typ 25k på uppsättningen. Kör Hankook och de håller ungefär 5000 mil.

Kan man, köp en Taycan. Man kommer inte att ångra sig. Köp helst från Porsche, då får man approved garanti, 3 år Porsche charging och man kan säkert förhandla mer saker till sig.

En tips, köp alltid en bil med elmanovrerade laddluckor, de förhindrar en hel del stenslag på sidorna. Resten är smaksak.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 26 okt 2025 17:54
av Sportbilsentusiasten
Ari_K skrev: 26 okt 2025 17:02
Räckviden är mellan 360km på vinter och 420km i sommar.

Kostar 2000 för en service

En tips, köp alltid en bil med elmanovrerade laddluckor, de förhindrar en hel del stenslag på sidorna. Resten är smaksak.
Skitbra feedback!!!!
Väntar på att de sjunker mer…innan köp.

Valde ut tre citat.
1/ är räckvidden 0-100% eller 20-80%?
2/ var gör du service för 2000kr?
3/ vad menas med stenslag?

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 26 okt 2025 18:03
av Fredrik j
SwedishAdvocate skrev: 25 okt 2025 23:18
KKER skrev: 25 okt 2025 21:18
Någon somm vill dela med sig av service har kostat på Taycan?
Även försäkring och eventuella reparationskostnader för att jämföra med teslaägandet?
Kanske blir mer feedback om ni lyfter de här frågeställningarna i Taycan-tråden istället…

Här:
viewtopic.php?t=2339&start=2075

EDIT:
Eller så kanske alla Taycanägare numera hänger på ngt Porsche-forum…

Porsche Club Sverige har dock inget publikt forum…

EDIT2:
Verkar ju inte vara så mkt drag på Rennlists svenska avdelning…
https://rennlist.com/forums/svenska-165/
Porsche Club Sverige är numera ett mycket sömnigt forum. Tidigare var det betydligt livligare men man fick för sig att moderera väldigt noga och man gillade inte kritik mot vare sig företaget eller återförsäljarna eller att diskussionen gled iväg till att handla om alternativ.
Jag får intrycket att taycan-förarna i liten utsträckning hänger på bilforum. Många kör tydligen Taycan för att få en chans att köpa GT-bilarna. Har jag hört.

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 26 okt 2025 18:57
av Ari_K
Några svar:
Räckvidden är 0-100%. Vid normal körning kommer man lätt 30 mil på en laddning, då tycker jag att det är dags för kaffe.
Service hos pfi racing Torshälla, beroende vart du bor kan jag kolla vem som är nära dig.
Stenskott menade jag, hade lite för många språk i huvudet när jag skrev.
Förbrukningen
20250704_143811.jpg
Stelvio Negativ snittförbrukning på vägen neråt
20250701_115936.jpg
Lademeister
20250510_154021.jpg

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 27 okt 2025 23:34
av SwedishAdvocate
Sportbilsentusiasten skrev: 25 okt 2025 06:11
iAkita skrev: 25 okt 2025 00:04
[ Jag minns att du precis som jag uppskattade i4 M50 väldigt mycket men tycker Taycan är ännu ett steg upp.
Varför sålde du i4 om du gillade den?
Även jag tycker den är riktigt trevlig!
i4 har inte 6 säten…
iAkita skrev: 10 apr 2025 21:48
…] Hade jag inte haft behov av 6 säten hade jag inte köpt [en Peugeot e-5008 standard range]. Då finns det andra mycket bättre alternativ rent tekniskt. […

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 28 okt 2025 01:36
av tesla newbie
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Var brister M3P jämfört med Taycan? Tänker då på Highland-versionen av Teslan?

Re: Ny model Y vs beg. Taycan

Postat: 28 okt 2025 17:30
av HelectriC
tesla newbie skrev: 28 okt 2025 01:36
HelectriC skrev: 22 okt 2025 18:08
Man får iaf inte vara personen som irriterar sig över höga servicekostnader om man ska ha Porsche. Man blir lika överraskad varje gång :lol:
Taycanen är en heeeelt annan bil att köra, så extremt genomtänkt körupplevelse. Tesla kommer inte i närheten. Många kommer säga att jo då, M3P är minst lika bra, men sorry, it’s not!
Var brister M3P jämfört med Taycan? Tänker då på Highland-versionen av Teslan?
Svårt att ge ett exakt svar i text. Man måste uppleva för att förstå. Det är en helt annan känsla helt enkelt och Porschen ligger så sjukt slickad till vägen att det ibland blir läskigt. Man kan pressa kurvhastigheten enormt.