Ok då, för att ni är så nyfikna vad det kostar att få köra världens bästa elbil

.
Jag har en 4S med performance batteri från 2021, köpte den begagnat för exakt 3 år sedan. Bilen har gått 14500 mil varav jag är ansvarig för 11000mil. Klart bästa bilen jag har ägt i livet och tänker inte att byta bort den. Jag har hittills inte hittat något som är lika bra eller lockande. Bilen är komfortabel, snabb och laddar för snabb

. Jag hinner inte gå på toa och dricka kaffe.
Jag kan inte ladda hemma, så merparten är snabbladdning. Bilen har en finess att man kan begränsa strömstyrka vid snabbladdning, då begränsas bilen till långsamma 200kW. Tyvärr är laddtiden från 10 till 80 lika långt som obegränst pga värme i batteriet och en väldig bra BMS.
Jag gjorde en laddtest från 1 till 100% i början av året och laddade 86kW i en 83kW netto batteri, räknar jag 10% laddförlust så tror jag att bilen har tappat max 5% av kapaciteten. Räckviden är dock samma som när jag hämtade bilen, så tappet var i början som vanlig. Finns en klipp på YT av Carmaniac, han testade nyligen en Taycan med 37000 mil, resultatet är helt otroligt bra. Men men, när den går sönder så är man tvungen att sälja sina organ. Nej, batteriet går enkelt att byte och reparera. Det är enskilda moduler som bytas ut isf. Det går att köra med felaktiga moduler, laddningen begränsas då till 80%. Och alla biöar har fått en mjukvara uppdatering OTA som skickar info till Porsche om batterihälsan.
Räckviden är mellan 360km på vinter och 420km i sommar. Helt ok. Snittförbrukningen är under 18kW på 10000 mil och då ingår en hel del autobahn och hård bankörning.
Helförsäkringen kostar mig 35k per år, 50plussare, Västerås och 4000 mil per år. Så helt ok.
Myten om underhållskostnader hos Porsche är sant. Dock så kostar underhållet för en Taycan inte lika mycket som en 911. Porsche vill ha 6500 för en service, interval 3000 mil alt 2 år. Dock jag servar bilen hos en oberoende Porsche specialist. Kostar 2000 för en service och det tycker jag är ok för kupefilterbyte, visuellt kontrol och sparka på däcken. Bromsbeläggen är ner på 50% vid senaste kontroll.
Dyrast på bilen är däck. Jag har 21", 265 fram och 305 bak. De kostar typ 25k på uppsättningen. Kör Hankook och de håller ungefär 5000 mil.
Kan man, köp en Taycan. Man kommer inte att ångra sig. Köp helst från Porsche, då får man approved garanti, 3 år Porsche charging och man kan säkert förhandla mer saker till sig.
En tips, köp alltid en bil med elmanovrerade laddluckor, de förhindrar en hel del stenslag på sidorna. Resten är smaksak.