Sida 2 av 4
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 15:00
av Fredrik j
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 14:43
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 14:26
Jag tror vi konstaterat att din familj redan på fossiltiden brukade rasta i tid och otid medan min hela tiden tjatat om ”är vi inte framme snart”.
Jag har den, i mitt tycke bästa begagnade elbilen på marknaden. Polestar2.
Jag vet att det även finns subjektiva åsikter om saken.
Jag tror jag beskrivit i många trådar redan sedan innan att mina längre resor (som inte var rena semestertripper i soft sommarstuk) var att sova ut länge en dag och sedan åka på eftermiddagen för att köra huvuddelen av körningen på natten med lite trafik.
Då var det i huvudsak maratonkörning medan resten av familjen sov på natten.
Trots det behövde man stanna, pinka och köpa kaffe och om man jämför mot SECC var det egentligen ganska likt.
Jag tror att det är mycket mer trafiksäkert att ta en paus var annan/var trejde timme som man gör med elbil än när man i bästa fall springer runt bilen efter att man pinkat.
SECC, där huvuddelen av bilarna kom fram efter 18-18.5h med 1-1.5h laddtid med ~165 mil kört. Skillnaden mot en fossilare är inte mer än max en timme.
Vi har kört på natten på väg hem men på utresan fördrar vi att inte vända på dygnet. 165mil på 18h är snabbt men det kräver ju lite planering och uppoffring. Vi kör 130mil upp på älgjakt och det brukar ta ca 14 timmar men det är ju ingen som direkt tar tid. Drivkraften där är att komma fram och komma i säng för att ur sängen tidigt för första jaktdagen.
Resan skulle gå att göra i elbil och tids nog gör vi nog det. Enligt ABRP skulle den ta 18h (räknade med en model Y LR för att slippa den diskussion) mycket drivet av att vi inte har el i jaktkojan och inte kan komma fram med lågt batteri.
Men 18h är inte orimligt. En fördel är om samtliga resenärer njuter elbilens fördelar i vardagen. Nu tar vi kompisens förmånsdiesel (med bränsleförmån).
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 15:04
av Niklas Z
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 14:26
Jag har den, i mitt tycke bästa begagnade elbilen på marknaden. Polestar2.
Jag vet att det även finns subjektiva åsikter om saken.
Fast AAKEE talade om bra bil i ett speciellt avseende. Om jag inte feltolkar honom så avser han sådana egenskaper som laddning, förbrukning och räckvidd. I dessa avseenden är inte Polestar 2 den bästa bilen. Det är inte in fråga om subjektivt, utan det finns objektivt bättre bilar i det avseendet, både begagnade och nya.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 15:09
av Fredrik j
Niklas Z skrev: ↑30 nov 2025 15:04
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 14:26
Jag har den, i mitt tycke bästa begagnade elbilen på marknaden. Polestar2.
Jag vet att det även finns subjektiva åsikter om saken.
Fast AAKEE talade om bra bil i ett speciellt avseende. Om jag inte feltolkar honom så avser han sådana egenskaper som laddning, förbrukning och räckvidd. I dessa avseenden är inte Polestar 2 den bästa bilen. Det är inte in fråga om subjektivt, utan det finns objektivt bättre bilar i det avseendet, både begagnade och nya.
Jag förutsätter att alla väljer bil efter en personlig, sammanvägd bedömning av bilens samtliga egenskaper. Om man inte har mer än en bil förstås.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 15:12
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 14:26
Jag tror vi konstaterat att din familj redan på fossiltiden brukade rasta i tid och otid medan min hela tiden tjatat om ”är vi inte framme snart”.
Här är en ren jobbresa, 860 km utan familj.
Mitt i vintern, 18 februari.
(Åkte via mina föräldrar i Piteå på en kaffe, första stoppet efter det är en kaffepinkpaus)
Laddstopp 1: Övik 16 minuter. Ungefär den tid det tog att gp på toa på macken och få en kaffe med sig från macken. Minns inte exakt, men någon väntan på bilen att tala om var det inte.
Hade det vart en fossil bil hade jag inte kunnat gå på toa/köpa kaffe samtidigt utan tanktiden hade tillkommit. Låt oss kalka det likvärdigt.
Laddstopp 2: Hudik, 26 minuter vilket är tiden det tog att få mat + toa. Bilen fick mer ström än min plan men jag hann inte äta klart innan dess (brukar parkera för 5-7 dagar på jobbet med ~15%).
Så, 86 mil jobbresa mitt i vintern med i princip noll minuter väntan på laddning. Laddtid 42 minuter, men då hade jag ungefär 10% mer ström än planen när jag kom fram, eftersom bilen laddade medan den väntade på mig medan jag åt.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 15:28
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 15:00
Vi kör 130mil upp på älgjakt och det brukar ta ca 14 timmar men det är ju ingen som direkt tar tid.
18 timmar med en Y innebär ju att det är räknat på helt olika förutsättningar. Det är inte fyra timmar laddtid för 130mil.
Abrp säger att en resa på 130 mil från mig söderut tar 14h 40 minuter, i dagens vinterväder/temperatur. Detta är i strikt laglig fart. (7 laddstopp men det beror på att bilen är snabbare med många korta stintar)
Lägg till 30 minuter för att toppa upp batteriet enligt önskan.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 15:32
av Fredrik j
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 15:28
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 15:00
Vi kör 130mil upp på älgjakt och det brukar ta ca 14 timmar men det är ju ingen som direkt tar tid.
18 timmar med en Y innebär ju att det är räknat på helt olika förutsättningar. Det är inte fyra timmar laddtid för 130mil.
Abrp säger att en resa på 130 mil från mig söderut tar 14h 40 minuter, i dagens vinterväder/temperatur. Detta är i strikt laglig fart. (7 laddstopp men det beror på att bilen är snabbare med många korta stintar)
Lägg till 30 minuter för att toppa upp batteriet enligt önskan.
Det beror väl på mellan vilka punkter man ska åka. Valde model Y LR. Starta med 100%, min 10% vid laddning samt 80% vid ankomst.
För min polestar2 skulle det bli så här (akademisk betydelse då vi inte får plats i den. Vi har takbox på xc60).
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 16:34
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 15:32
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 15:28
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 15:00
Vi kör 130mil upp på älgjakt och det brukar ta ca 14 timmar men det är ju ingen som direkt tar tid.
18 timmar med en Y innebär ju att det är räknat på helt olika förutsättningar. Det är inte fyra timmar laddtid för 130mil.
Abrp säger att en resa på 130 mil från mig söderut tar 14h 40 minuter, i dagens vinterväder/temperatur. Detta är i strikt laglig fart. (7 laddstopp men det beror på att bilen är snabbare med många korta stintar)
Lägg till 30 minuter för att toppa upp batteriet enligt önskan.
Det beror väl på mellan vilka punkter man ska åka. Valde model Y LR. Starta med 100%, min 10% vid laddning samt 80% vid ankomst.
IMG_2201.png
För min polestar2 skulle det bli så här (akademisk betydelse då vi inte får plats i den. Vi har takbox på xc60).
IMG_2202.png
Jag får 16:56h, med ankomst 80%. (Lidköping -Jokkmokk, laddtid 1:53h, så rimligen tar det inte 1:53h längre än för fossilaren.
Elbilen går ju inte saktare, som om ni kört på 14h borde det inte bli över 16 med elbilen.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 16:41
av Fredrik j
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 16:34
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 15:32
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 15:28
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 15:00
Vi kör 130mil upp på älgjakt och det brukar ta ca 14 timmar men det är ju ingen som direkt tar tid.
18 timmar med en Y innebär ju att det är räknat på helt olika förutsättningar. Det är inte fyra timmar laddtid för 130mil.
Abrp säger att en resa på 130 mil från mig söderut tar 14h 40 minuter, i dagens vinterväder/temperatur. Detta är i strikt laglig fart. (7 laddstopp men det beror på att bilen är snabbare med många korta stintar)
Lägg till 30 minuter för att toppa upp batteriet enligt önskan.
Det beror väl på mellan vilka punkter man ska åka. Valde model Y LR. Starta med 100%, min 10% vid laddning samt 80% vid ankomst.
IMG_2201.png
För min polestar2 skulle det bli så här (akademisk betydelse då vi inte får plats i den. Vi har takbox på xc60).
IMG_2202.png
Jag får 16:56h, med ankomst 80%. (Lidköping -Jokkmokk, laddtid 1:53h, så rimligen tar det inte 1:53h längre än för fossilaren.
Elbilen går ju inte saktare, som om ni kört på 14h borde det inte bli över 16 med elbilen.
Resultatet blir säkert olika beroende på mellan vilka punkter man kör. Man kan ju normalt inte fritt välja var man startar och vart man ska.
Vi står bitvis på ganska bra. Sen har vi som sagt takbox.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 16:53
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 16:41
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 16:34
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 15:32
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 15:28
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 15:00
Vi kör 130mil upp på älgjakt och det brukar ta ca 14 timmar men det är ju ingen som direkt tar tid.
18 timmar med en Y innebär ju att det är räknat på helt olika förutsättningar. Det är inte fyra timmar laddtid för 130mil.
Abrp säger att en resa på 130 mil från mig söderut tar 14h 40 minuter, i dagens vinterväder/temperatur. Detta är i strikt laglig fart. (7 laddstopp men det beror på att bilen är snabbare med många korta stintar)
Lägg till 30 minuter för att toppa upp batteriet enligt önskan.
Det beror väl på mellan vilka punkter man ska åka. Valde model Y LR. Starta med 100%, min 10% vid laddning samt 80% vid ankomst.
IMG_2201.png
För min polestar2 skulle det bli så här (akademisk betydelse då vi inte får plats i den. Vi har takbox på xc60).
IMG_2202.png
Jag får 16:56h, med ankomst 80%. (Lidköping -Jokkmokk, laddtid 1:53h, så rimligen tar det inte 1:53h längre än för fossilaren.
Elbilen går ju inte saktare, som om ni kört på 14h borde det inte bli över 16 med elbilen.
Resultatet blir säkert olika beroende på mellan vilka punkter man kör. Man kan ju normalt inte fritt välja var man startar och vart man ska.
Vi står bitvis på ganska bra. Sen har vi som sagt takbox.
Men du lär inte ladda 4timmar. 2.5, gissningsvis tops.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 17:25
av Fredrik j
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 16:53
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 16:41
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 16:34
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 15:32
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 15:28
18 timmar med en Y innebär ju att det är räknat på helt olika förutsättningar. Det är inte fyra timmar laddtid för 130mil.
Abrp säger att en resa på 130 mil från mig söderut tar 14h 40 minuter, i dagens vinterväder/temperatur. Detta är i strikt laglig fart. (7 laddstopp men det beror på att bilen är snabbare med många korta stintar)
Lägg till 30 minuter för att toppa upp batteriet enligt önskan.
Det beror väl på mellan vilka punkter man ska åka. Valde model Y LR. Starta med 100%, min 10% vid laddning samt 80% vid ankomst.
IMG_2201.png
För min polestar2 skulle det bli så här (akademisk betydelse då vi inte får plats i den. Vi har takbox på xc60).
IMG_2202.png
Jag får 16:56h, med ankomst 80%. (Lidköping -Jokkmokk, laddtid 1:53h, så rimligen tar det inte 1:53h längre än för fossilaren.
Elbilen går ju inte saktare, som om ni kört på 14h borde det inte bli över 16 med elbilen.
Resultatet blir säkert olika beroende på mellan vilka punkter man kör. Man kan ju normalt inte fritt välja var man startar och vart man ska.
Vi står bitvis på ganska bra. Sen har vi som sagt takbox.
Men du lär inte ladda 4timmar. 2.5, gissningsvis tops.
Ja, om allt klaffar så.
Noterar att ABRP inte hittar något alternativ om jag väljer max 80% vid laddning. Behöver öka till 90%.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 17:36
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 17:25
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 16:53
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 16:41
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 16:34
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 15:32
Det beror väl på mellan vilka punkter man ska åka. Valde model Y LR. Starta med 100%, min 10% vid laddning samt 80% vid ankomst.
IMG_2201.png
För min polestar2 skulle det bli så här (akademisk betydelse då vi inte får plats i den. Vi har takbox på xc60).
IMG_2202.png
Jag får 16:56h, med ankomst 80%. (Lidköping -Jokkmokk, laddtid 1:53h, så rimligen tar det inte 1:53h längre än för fossilaren.
Elbilen går ju inte saktare, som om ni kört på 14h borde det inte bli över 16 med elbilen.
Resultatet blir säkert olika beroende på mellan vilka punkter man kör. Man kan ju normalt inte fritt välja var man startar och vart man ska.
Vi står bitvis på ganska bra. Sen har vi som sagt takbox.
Men du lär inte ladda 4timmar. 2.5, gissningsvis tops.
Ja, om allt klaffar så.
Noterar att ABRP inte hittar något alternativ om jag väljer max 80% vid laddning. Behöver öka till 90%.
Man startar såklart med 100% och låter bilen ladda det som behövs under resan.
Vilken sorts Y har du valt? En hårt degraderad RWD med LFP?
64% är den högsta jag får, förutom målgången med laddning till 80% i jokkmokk.
Men det är egentligen utan betydelse, mycket mer än 2.5h laddtid lär det inte bli och då bör inte körtiden skilja mer än det heller.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 17:40
av Fredrik j
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 17:36
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 17:25
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 16:53
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 16:41
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 16:34
Jag får 16:56h, med ankomst 80%. (Lidköping -Jokkmokk, laddtid 1:53h, så rimligen tar det inte 1:53h längre än för fossilaren.
Elbilen går ju inte saktare, som om ni kört på 14h borde det inte bli över 16 med elbilen.
Resultatet blir säkert olika beroende på mellan vilka punkter man kör. Man kan ju normalt inte fritt välja var man startar och vart man ska.
Vi står bitvis på ganska bra. Sen har vi som sagt takbox.
Men du lär inte ladda 4timmar. 2.5, gissningsvis tops.
Ja, om allt klaffar så.
Noterar att ABRP inte hittar något alternativ om jag väljer max 80% vid laddning. Behöver öka till 90%.
Man startar såklart med 100% och låter bilen ladda det som behövs under resan.
Vilken sorts Y har du valt? En hårt degraderad RWD med LFP?
64% är den högsta jag får, förutom målgången med laddning till 80% i jokkmokk.
Men det är egentligen utan betydelse, mycket mer än 2.5h laddtid lär det inte bli och då bör inte körtiden skilja mer än det heller.
Nej, jag håller inte och larvar mig med sånt. Valde model Y LR 23-24.
Jag är intresserad av resultatet. Försöker inte bevisa något.
Som sagt, du behöver köra samma sträcka. I verkligheten kan man ju sällan fritt välja start och mål.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 17:54
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 17:40
Som sagt, du behöver köra samma sträcka. I verkligheten kan man ju sällan fritt välja start och mål.
16:56 är med Y LR2025, från Trollhättan till Jokkmokk. Laddtid 1:53, men då laglig fart utan takbox så säg ladd 2:30 då.
Det kommer inte skilja 4 timmar
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 18:21
av Fredrik j
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 17:54
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 17:40
Som sagt, du behöver köra samma sträcka. I verkligheten kan man ju sällan fritt välja start och mål.
16:56 är med Y LR2025, från Trollhättan till Jokkmokk. Laddtid 1:53, men då laglig fart utan takbox så säg ladd 2:30 då.
Det kommer inte skilja 4 timmar
Nu ska jag visserligen inte till jokkmokk men ABRP visar ju 18h49min. Hur kommer du fram till 16:56?
Genuint intresserad.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 20:56
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 18:21
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 17:54
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 17:40
Som sagt, du behöver köra samma sträcka. I verkligheten kan man ju sällan fritt välja start och mål.
16:56 är med Y LR2025, från Trollhättan till Jokkmokk. Laddtid 1:53, men då laglig fart utan takbox så säg ladd 2:30 då.
Det kommer inte skilja 4 timmar
Nu ska jag visserligen inte till jokkmokk men ABRP visar ju 18h49min. Hur kommer du fram till 16:56?
Genuint intresserad.
Jag kan ioffsg ta en massa skärmdumpar.
Jag hade valt 2025 Y LR, 19”
Inte ändrat degradering, börjar på 5% i abrp men man har nog inte i närheten av det första året med LG-batteriet.
Trollhättan - Jokkmokk (valde ungefär som din bild med 132 mil total.
Ställt om till 100% avrese-SOC.
Ställt in 80% vid ankomst, vilket troligen ger ett skumt resultat på laddtid (det tar 33-35 min att ladda 10-80% med LG-batteriet).
Låtit slidern för antal laddstopp stå kvar i mitten på snabbast ankomst
Valt aktuellt rådande väder (väderprognos)
Men totaltiden är ju utan betydelse här.
Titta på laddtiden: hur lång är den?
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 22:08
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 18:21
Nu ska jag visserligen inte till jokkmokk men ABRP visar ju 18h49min. Hur kommer du fram till 16:56?
Genuint intresserad.
ABRP utan att ändra något som påverkar, förutom 250kg last (går väl mycket ammunition

), nä men jag har dålig koll på vad takboxen drar. Drog även ned degraderingen till 2% eftersom en 2025 med LG knappast tappat mer.
Y LR 2025, 19" (vinterdäck idag så de flesta kör väl 19").
Laddtiden är specad till 1:13h i laglig fart, jag vet inte hur fort ni kör?
På det ska det läggas till att ladda från 4 till 80%, så kalla det 40 minuter.
Här la jag på 10% på referensfarten, körtid 13:49. Laddtid 1:22 plus de tilltagna 40 minuterna för att ha 80% i Jokkmokk. Då är det körtid 13:49 och total laddtid runt 2h.
Min S idag med samma förustättningar, 110% fart:
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 22:13
av AAKEE
Som jämförelse, förra bilden med min S var med vinterdäck, eget överslag på vad den brukar dra.
Här sommartid, med mina 20" sommardäck, i 110% fart:
Som referens, så körde jag SECC i exakt laglig fart (högst 1 km/h över på GPS) på 18:00:30.
ABRP tycker det borde ta 18:27 när man bara knappar in start och stopp utan att fila på att optimera.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 30 nov 2025 23:38
av Fredrik j
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 22:08
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 18:21
Nu ska jag visserligen inte till jokkmokk men ABRP visar ju 18h49min. Hur kommer du fram till 16:56?
Genuint intresserad.
ABRP utan att ändra något som påverkar, förutom 250kg last (går väl mycket ammunition

), nä men jag har dålig koll på vad takboxen drar. Drog även ned degraderingen till 2% eftersom en 2025 med LG knappast tappat mer.
Y LR 2025, 19" (vinterdäck idag så de flesta kör väl 19").
Laddtiden är specad till 1:13h i laglig fart, jag vet inte hur fort ni kör?
På det ska det läggas till att ladda från 4 till 80%, så kalla det 40 minuter.
YLR.png
Här la jag på 10% på referensfarten, körtid 13:49. Laddtid 1:22 plus de tilltagna 40 minuterna för att ha 80% i Jokkmokk. Då är det körtid 13:49 och total laddtid runt 2h.
Y LR110procent.png
Min S idag med samma förustättningar, 110% fart:
Intressant. Jag bytte till datorn och försökte efterapa dina inställningar. Hastigheten står default på 90%. Det är lite lågt. 110% blir nog bättre även om jag inte tror det går så fort i genomsnitt. Degradering har jag tidigare inte rört men ställt på 2%. Jag använde även få men långa laddstopp.
Planeringen underlättas om man faktiskt ska till Jokkmokk eftersom det ju finns laddare där så man kan ju ladda upp till 80% när man kommer fram. Nu ska jag inte till jokkmokk utan till en liten by mellan boden och jokkmokk vilket betyder att jag behöver ladda ganska mycket sista gången på lite trög laddare i Harads.
Ställer jag ner ankomstprocenten till 70% kan jag välja max 80% vid laddning istället och då landar jag på 15:55.
Noterar att laddtiderna på Teslaladdare är spot-on 250kW för hela laddtiden ända upp till 80%. Är det verkligen realistiskt?
För min Polestar2 räknar ABRP fel då bilen inte håller max effekt hela tiden.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 01 dec 2025 00:25
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 23:38
Noterar att laddtiderna på Teslaladdare är spot-on 250kW för hela laddtiden ända upp till 80%. Är det verkligen realistiskt?
Nej, där har du tolkat fel.
ABRP räknar med faktiska laddtider som de har loggat.
ABRP är sega i uppdateringen så tex Skellefteå supercharger är bytt till 250kW men den röknar med gamla V2 som gav ungefär 125kW som max. I verkligheten laddar bilen idag snabbare i Skellefteå än ABRP räknar med.
Samma med en Plaid, de har inte koll på att det är bra drag när man laddar en ny S/X på tex Circle K. Så där det misstämmer laddar bilen fortare. Jag hade 10 minuter kortare laddtid på SECC än ABRP hade planerat.
Titta på laddningen i tex Övik 250kW (SuC V3/V4).
10-78% på 28 minuter.
Batteriet på en Y LR är på 78.8kWh nytt, och med 5% degradering är det ~75kWh.
Av det är 95.5% mellan 0-100% på displayen, dvs den SOC som vi och ABRP refererar till.
Det blir 71.6kWh mellan 0-100% så 10-78% laddat(dvs 68%) är 48.7kWh energi vi fyllt på.
Vi har roughly 10-12% förluster vid snabbladdning så då ska vi ladda 48.7/0.88=55kWh.
55kWh på 28 minuter är en snitteffekt på 118kW.
Teslas skitbatterier tillhär de som tappar mest laddfart med ökad laddningsnivå så de laddar absolut inte med 250kW hela tiden, och det räknar inte heller ABRP med.
Här är en massa samlade data på laddhastighet på Y LR med det batteriet. jag räknade fram en snittladdeffekt på 142kW, om man lägger sig strax under de högsta loggade punkterna, så 118kW är absolut rimligt.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 01 dec 2025 01:11
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 23:38 110% blir nog bättre även om jag inte tror det går så fort i genomsnitt.
Körtiden syns, och laddtiden.
Kör ni på 14:00-ish körtid, ställ in hastighetsprocenten på det så du får 14:00 körtid med elbilen. Då kommer förbrukningen stämma hyfsat, du kan gå in och sätta avresedatum så att det stämmer ungefär, och du kan använda en egenvald temperatur under resan, eller aktuellt väder. Det går nog få statistikt väder också för ett datum skulle jag tro.
Kör ni för älgjakt i september, skriv in rimliga temperaturer för det också.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 01 dec 2025 03:53
av Airlift
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:38
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 11:31
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 11:22
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 10:55
AAKEE skrev: ↑30 nov 2025 10:16
Tar man en snål diesel är 0.4L/mil inget problem dvs 25mil räckvidd.
Det blir en en tankning mer än elbilarna, den första. Sedan blir det ungefär samma räckvidd per tankning.
Jag tror inte en sån lösning skulle ge något positivt för elbilen, tvärtom.
Elbilsägarna är redan sålda på elbilar men de som är tveksamma eller EV-motståndare skulle nog få vatten på sin kvarn om fossilbilen som bara fick tanka precis över rödstrecket på tankmätarn vinner.
Nu handlade det uttalat om en bensinbil och då får man väl räkna med 0,6?
Men förstår inte vad det är som är coolt att se?
Dom flesta av oss som bytt till elbil har ju kört bensin och diesel i många år tidigare och vet ju precis vilka skillnaderna är.
Tar man bort en av bensinbilens stora fördelar, att effektivt och billigt kunna lagra energi, borde man ju rimligen också göra något liknande med elbilen. Köra i motorvägsfart med takbox t.ex.
Jo, håller med i det.
På frågan om ”bensinbil” menar jag att det är ju att styra det till det ännu sämre alternativet, vilket bara blir mer pannkaka.
En modern bensinbil drar kanske inte mer än 0.5? (Jag har haft ett gäng bensinhyrbilar som klarat sig på 0.5L/mil senaste åren).
Bensinbilen torde vinna ändå och då blir det bara löjligt att ha gjort setupen så svår som möjligt för fossilaren.
För SECC (iom Ystad - Haparanda) så tror jag en helt normal familjebil körd på bensin eller diesel utan märkliga begränsningar hade vart bäst. Iom att vi laddar ~ 1 timme kommer totaltiden skilja mindre än en timme. De som kör den bilen behöver också uträtta behov samt tanka minst en gång.
Summerar man tidsvinsten, låt oss säga 45 min och drivmedelskostnaden för sträckan kan gemene man jämföra tidsförlust ( ~4% snabbare) och skillnaden i kostnad för drivmedlet.
En helt annan lösning är att ta en modern elbil med lång räckvidd mot en modern familjebil, stoppa in en famillj i varje bil och köra en lång resa. Där skulle verkligheten komma ikapp och tidsskillnaden antagligen bli nära noll.
Det är inte elbilens starka sida men det är ju inte heller nödvändigt. Såna här experiment är ju bara inlägg i debatten där bägge sidor bestämt sig. När barnen var små bilade vi varje sommar till italien. Både med och utan husvagn. Dom resorna i en elbil hade helt klart varit genomförbara men inte på likvärdigt sätt.
De semesterresor jag gjort med familjen med elbil har i princip inte haft någon mätbar inverkan på de längre resorna. Familjen har kortare räckvidd än elbilen.
Hur mycket av dessa har skett på kontinenten? Jag har kört tvåsiffrigt gånger till medelhavet, olika destinationer, med elbil samt det dubbla med dieselmotorer. Mixat, får jag tillägga, varannan gång sådär beroende om hunden följer med. Ålder på barn mellan 3-12. Vi lägger inte mer än 12 timmar på en dag och med elbil får det bli en övernattning längs vägen istället. Med 4 i familjen käkar omkostnaderna upp eventuellt drivmedelsprisskillnad. Dieseln vill ändå ha 7,6l/100km men med 80liters tank..
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 01 dec 2025 08:00
av Fredrik j
AAKEE skrev: ↑01 dec 2025 01:11
Fredrik j skrev: ↑30 nov 2025 23:38 110% blir nog bättre även om jag inte tror det går så fort i genomsnitt.
Körtiden syns, och laddtiden.
Kör ni på 14:00-ish körtid, ställ in hastighetsprocenten på det så du får 14:00 körtid med elbilen. Då kommer förbrukningen stämma hyfsat, du kan gå in och sätta avresedatum så att det stämmer ungefär, och du kan använda en egenvald temperatur under resan, eller aktuellt väder. Det går nog få statistikt väder också för ett datum skulle jag tro.
Kör ni för älgjakt i september, skriv in rimliga temperaturer för det också.
Så konsensus är att elbil på jaktresan skulle kosta 2 timmar extra restid lite beroende på om allt klaffar med laddningen och om laddstoppen stämmer med behoven att stanna.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 01 dec 2025 09:17
av Arctic Drifter
Går ju alltid hitta perfekta case där elbilen vinner, men för oss lutar det åt en diesel när Teslan ska ersättas.
Teslan funkar bra om man reser utan packning och det är varmt. Men det scenario som stör oss mest med elbil är 100 mil dagstripp med takbox och bakbox på. Dessutom är det ofta kallt på vintern och är det mildare då är det slask, båda faktorer som drar upp förbrukningen. Normal förbrukning är 250-260 Wh/km, då blir det ingen WLTP-räckvidd i praktiken. Att ladda till 50 % ger oss inte 20 mil i räckvidd.
F-n vad vi saknar dieseln i de här situationerna!
Vi äter inte heller frukost/lunch/middag/kvällsmat på herrgårdar utan när en 100 mila tripp ska ta 14 h om man optimerat sina laddstopp och lever på matsäck eller burgare, då är jag inte sugen på att addera 2 h till.
Men visst, hade vi rymt all packning inne i bilen så hade det fungerat betydligt mycket bättre. Så elbil absolut, men det är väl bara att acceptera att det inte är det bästa i alla situationer?
Enda nya elbilen som ger lite ha-begär är nya ix3an, den har ju rätt stort batteri men kommer samtidigt också vara törstigare utan att vara rymligare. Men inte sugen på att ladda upp 800k igen, been there done that!
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 01 dec 2025 09:32
av AAKEE
Fredrik j skrev: ↑01 dec 2025 08:00
Så konsensus är att elbil på jaktresan skulle kosta 2 timmar extra restid lite beroende på om allt klaffar med laddningen och om laddstoppen stämmer med behoven att stanna.
Ja, under förutsättning att ni inte stannar alls med fossilaren. Räkna 2 timmar laddning och dra sen bort all tid ni stannar med fossilaren (förutom pisspauser längs vägen, de kostar exakt lika med bägge biltyperna).
Det förutsätter såklart att ni stannar och laddar alla 7 gångerna enligt planen ABRP gör. Stannar ni längre på ngt ställe för att tex äta samtidigt som ni laddar så förlängs totala laddtiden lite men ni blir antagligen av med ett laddstopp.
Re: Race elbil mot bensinbil
Postat: 01 dec 2025 10:01
av AAKEE
Airlift skrev: ↑01 dec 2025 03:53
Hur mycket av dessa har skett på kontinenten? Jag har kört tvåsiffrigt gånger till medelhavet, olika destinationer, med elbil samt det dubbla med dieselmotorer. Mixat, får jag tillägga, varannan gång sådär beroende om hunden följer med. Ålder på barn mellan 3-12. Vi lägger inte mer än 12 timmar på en dag och med elbil får det bli en övernattning längs vägen istället. Med 4 i familjen käkar omkostnaderna upp eventuellt drivmedelsprisskillnad. Dieseln vill ändå ha 7,6l/100km men med 80liters tank..
I mitt fall, inga ännu.
Men jag vet inte vad som skiljer med att köra i kontinenten mot Swe?
Vill man inte resa mer än 12 timmar så skiljer det i praktiken maximalt 51 minuter längre sträcka med fossilaren, om ni inte stannar alls under de 12 timmarna. Se mitt inlägg (30nov 13:28) med loggar.
Vi laddade 51 minuter för den dagens resa, körde 960km den dagen, varav 1 timmes besök hos en bekant i Sandviken. Start 10:03 och var framme 22:49, så >12h resa, inkluderat 1 timme hos den bekante.
Bägge laddstopp skedde när vi ändå stannat för rast, samt att äta middag.
Det är nästan exakt lika lång tid från Haparanda - Ystad som Malmö - Marseille, ca 20 mil längre men totaltiden är identisk.
Laddtiden är 1:15 istället för runt 1:03 beräknat av ABRP, så 10 minuter mer laddtid.
Bedömt skulle en sån resa gå lite fortare än den planen om man optimerar lite bättre än ABRP precis som under SECC, om man nu måste köra hela vägen i en maratonetapp.
Bedömt skulle vi som familj oavsett dela upp den och sova på samma ställe om vi körde den som en semesterresa. Det skulle dessutom ta bort en hel del av laddtiden under resa eftersom jag skulle se till att övernatta så att bilen är 100% vid avfärd.
I praktiken skulle det inte skilja just något mellan fossilt och EV.
Jag tror också att även om min bil har laddat rätt snabbt och drar lite ström så är skillnaden marginell mot de flesta moderna elbilar (Zoe och sånt stadsbilstuk undantaget. Den som tar en Zoe på den resan får skylla sig själv

)