Jepp Tesla läser skyltar så bra att den i mitt fall läser av skylten på järnvägsbanan som går parallellt med vägenEarplugged skrev: ↑08 feb 2026 09:10Teslan läser ju skylten och visar värdet på skärmen så då använder de patententet trots allt? Eller har de kringgått patentet på något sätt?AAKEE skrev: ↑07 feb 2026 16:39Alla biltillverkare som har en skyltavläsning ch presenterar det avlästa värdet för föraren betalar licensavgift på det till Mobileye, eftersom det är Mobileye som äger patentet på det. Man måste inte köpa monilryes programvara, men man måste betala för att man använder mobileyes patent, om man använder det.RareEarth skrev: ↑07 feb 2026 16:08Vilka bilmärken kör med Mobileye? Uppenbarligen inte VW och BMW.AAKEE skrev: ↑07 feb 2026 00:02Jag har lätt kört 100 olika bilar med hastighetsavläsning. Ganska många mil per bil med. Alla har fungerat perfekt.
Ingen, alltså 0.00 av dem har haft problem.
Mobileyes system är i princip skottsäkert.
Det är inte alls tekniskt svårt att läsa av skyltar. Men man får inte läsa av dem och presentera det för föraren utan att betala för patentet åt mobileye, så Tesla använder en annan lösning för att runda patentet.
Räkna med att Teslor magiskt kommer börja läsa skyltar perfekt samma dag som patentet går ut.
(Det är samma sak med regnaensorn och patentfrågan. Skillnaden är att Tesla måste börja montera regnsensorer för attfå det att fungera igen.)
Patentet går ut 2030 har jag för mig. Då kommer det msgiskt börja fungera samma dag.
Som exempel så har man sänkt hastigheten i samhället där jag bor ifrån 50 till 40 och tagit bort sträckorna med 30, om jag startar färden hemma så visar bilen fortfarande att det är 50 och sänker hastigheten till 30 där det tidigare gällde då kartdatan inte hängt med, kommer jag däremot utifrån och kör in i samhället så läser bilen 40 ifrån skylten och visar 40 tills vi kommer in i den gamla 30 zonen och då visas 30 tills jag lämnar zonen och då hoppar den upp till 50 ifrån gammal kartdata.
Så bra kör Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Så bra kör Tesla i Sverige
MY RWD Vit 2023
Jag gissar, att bilen läser skylten och skickar data till Teslas databas. Det som bilen visar kommer från databasen.Earplugged skrev: ↑08 feb 2026 09:10Teslan läser ju skylten och visar värdet på skärmen så då använder de patententet trots allt? Eller har de kringgått patentet på något sätt?AAKEE skrev: ↑07 feb 2026 16:39Alla biltillverkare som har en skyltavläsning ch presenterar det avlästa värdet för föraren betalar licensavgift på det till Mobileye, eftersom det är Mobileye som äger patentet på det. Man måste inte köpa monilryes programvara, men man måste betala för att man använder mobileyes patent, om man använder det.RareEarth skrev: ↑07 feb 2026 16:08Vilka bilmärken kör med Mobileye? Uppenbarligen inte VW och BMW.AAKEE skrev: ↑07 feb 2026 00:02Jag har lätt kört 100 olika bilar med hastighetsavläsning. Ganska många mil per bil med. Alla har fungerat perfekt.
Det är inte alls tekniskt svårt att läsa av skyltar. Men man får inte läsa av dem och presentera det för föraren utan att betala för patentet åt mobileye, så Tesla använder en annan lösning för att runda patentet.
Räkna med att Teslor magiskt kommer börja läsa skyltar perfekt samma dag som patentet går ut.
(Det är samma sak med regnaensorn och patentfrågan. Skillnaden är att Tesla måste börja montera regnsensorer för attfå det att fungera igen.)
Patentet går ut 2030 har jag för mig. Då kommer det msgiskt börja fungera samma dag.
Som exempel så har man sänkt hastigheten i samhället där jag bor ifrån 50 till 40 och tagit bort sträckorna med 30, om jag startar färden hemma så visar bilen fortfarande att det är 50 och sänker hastigheten till 30 där det tidigare gällde då kartdatan inte hängt med, kommer jag däremot utifrån och kör in i samhället så läser bilen 40 ifrån skylten och visar 40 tills vi kommer in i den gamla 30 zonen och då visas 30 tills jag lämnar zonen och då hoppar den upp till 50 ifrån gammal kartdata.
Jag har film på när bilen läser och visar exempelvis 110 på den animerade skylten som åker förbi men samtidigt får skylten som visar hastighetsgränsen någon annan fart, tex 70, 80 eller något.
Tidigare gjorde bilen såhär ofta. Nu ser man att när skylten animeras och den hastighet som bilen visar inte stämmer med skylten så tar bilen bort animeringen av skylten. Detta sker antagligen när bilen kan läsa siffrorna på skylten. När det inte stämmer slutar biken animera skylten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Man kan säga att det är möjligt att utveckla ett system för skyltavläsning som är skottsäkert om man använder mobileyes patent.RareEarth skrev: ↑08 feb 2026 00:30Ja, det fattar jag. Men du skrev att just Mobileyes system är skottsäkert. Eftersom varken VWs eller BMWs skyltavläsning är skottsäkra använder de då ju inte Mobileyes system utan något annat. Därför undrar jag vilka märken som använder Mobileye?AAKEE skrev: ↑07 feb 2026 16:39Alla biltillverkare som har en skyltavläsning ch presenterar det avlästa värdet för föraren betalar licensavgift på det till Mobileye, eftersom det är Mobileye som äger patentet på det. Man måste inte köpa monilryes programvara, men man måste betala för att man använder mobileyes patent, om man använder det.RareEarth skrev: ↑07 feb 2026 16:08Vilka bilmärken kör med Mobileye? Uppenbarligen inte VW och BMW.AAKEE skrev: ↑07 feb 2026 00:02Jag har lätt kört 100 olika bilar med hastighetsavläsning. Ganska många mil per bil med. Alla har fungerat perfekt.
Det jag menar med skottsäkert är exempelvis att jag kör ~100 olika hyrbilar och alla visar rätt fart hela tiden, under 70-100 mil per hyrbil.Fredrik j skrev: ↑08 feb 2026 10:01Man kan säga att det är möjligt att utveckla ett system för skyltavläsning som är skottsäkert om man använder mobileyes patent.RareEarth skrev: ↑08 feb 2026 00:30Ja, det fattar jag. Men du skrev att just Mobileyes system är skottsäkert. Eftersom varken VWs eller BMWs skyltavläsning är skottsäkra använder de då ju inte Mobileyes system utan något annat. Därför undrar jag vilka märken som använder Mobileye?AAKEE skrev: ↑07 feb 2026 16:39Alla biltillverkare som har en skyltavläsning ch presenterar det avlästa värdet för föraren betalar licensavgift på det till Mobileye, eftersom det är Mobileye som äger patentet på det. Man måste inte köpa monilryes programvara, men man måste betala för att man använder mobileyes patent, om man använder det.RareEarth skrev: ↑07 feb 2026 16:08Vilka bilmärken kör med Mobileye? Uppenbarligen inte VW och BMW.AAKEE skrev: ↑07 feb 2026 00:02
Jag har lätt kört 100 olika bilar med hastighetsavläsning. Ganska många mil per bil med. Alla har fungerat perfekt.
Det kan vara Opel Mokka, Kia Niro, olika Peugeoter och en massa andra billiga småbilar, men någon gång större bilar också. Spritt över alla årstider. Eftersom jag vet att Tesla visar så mycket fel så blir det något att roa sig med när man har 30-35 mil enkel väg med hyrbilen.
Det mest tragiska med Teslan är att jag tänkte att det fungerar bättre i söder i just de områdena. Men i somras hade vi ett ärende med familjen i samma område på exakt samma vägar och Teslan visade fel som brukligt trots fint sommarväder.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Min skitbilliga kinesiska skitbil MG 4 Standard har perfekt skyltavläsning. Dessutom har den radar.
Den Volvo EX30 jag körde för ett par veckor sedan runt Stockholm-Norrtälje visade långt ifrån 100% korrekt hastighet.
Det var fel vid ett flertal tillfällen, ungefär samma som på mina Model S/X.
Det var fel vid ett flertal tillfällen, ungefär samma som på mina Model S/X.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har en AP1 Model X, som alltså har MobilEye, den visar ungefär lika mycket fel som min nya Juniper.
Den spökbromsar också på exakt samma ställe på E4 vid Dalälven, sannolikt pga dålig kartdata där hastighet från påfarter ”läcker” in på vägen jag kör.
Än så länge har iaf jag alltså inte kunnat se någon direkt skillnad mellan MobilEye och Teslas egna lösning.
/fth
Den spökbromsar också på exakt samma ställe på E4 vid Dalälven, sannolikt pga dålig kartdata där hastighet från påfarter ”läcker” in på vägen jag kör.
Än så länge har iaf jag alltså inte kunnat se någon direkt skillnad mellan MobilEye och Teslas egna lösning.
/fth
2016 X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
2026 YLR4WD Quicksilver
2026 YLR4WD Quicksilver
Jag hade en rätt ny XC60 T(6-7-8?) hybrid innan jul som jag körde samma sträcka som det blir ganska många ggr per år (Arlanda- Karlstad + flygplats- Karlstad stad några vändor och tillbaka. Normalt ~70-75 mil mix av motorväg/landsväg/stad etc.
Skyltavläsning fungerade mkt bra men de adapriva ljusen var ett skämt jämfört med Tesla och VAG.
Alla har väl olika upplevelser av hur saker fungerar, men för mig i norr visar Teslan oftast fel hastighet medans ett otal hyrbilar har visat rätt i princip alltid.
Det är ganska svårt att bevisa (eller i vart fall jobbigt att sätta upp kameror i bilen och filma skyltar + instrumentering i Tesla plus flera andra bilar på samma sträcka och sedan lägga ut det på nätet), jag kommer inte idas.
Jag vet hur ett stort antal hyrbilar betett sig under totalt ett stort antal mil och jag vet hur min nuvarande och förra Tesla beter sig.
Jag kommer ju inte ändra uppfattning om hur bra alla andra märken jag testat är på detta, och hur fullständigt värdelös Tesla är på det.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Hade ett intressnt fenomen på min förra bil, en Mazda. När det byttes från 90 till 80 på många vägar så slog den om till 80 vid skylt för att 200 m senare slå om till 90. Så där höll den på…..
Tesla MYLR -23