Att bilarna är bland de som har allra flest underkännanden bland besiktade fordon i Norge, Sverige och Danmark är betydligt mer relevant för våra förhållanden än att de lyckats hålla bra i torra, salt-snö-slask-fria Frankrike, tänker jag? Att de har batterier som åldras synnerligen mycket i vissa modeller (Model S/X samt Model 3/Y fram t.o.m. 2021 i Sverige) hjälper inte heller.manneson skrev: ↑13 feb 2026 11:47Tesla ligger i topp gällande kvalitet, slår tom Toyota: https://carup.se/skrallen-tesla-slar-to ... lla-bilar/Xyborg skrev: ↑13 feb 2026 09:10Leasing innebär ju en kostnad på 180tkr över 3 år. Det motsvarar ett värdetapp på 40%. Att bilen skulle ha mer än 60% restvärde om 3 år, i den här väldigt konkurrensutsatta marknaden tror i alla fall inte jag. Jag hade leasat, om det inte är så att man planerar att ha bilen avsevärt längre än 3 år. Men med Teslas ganska dåliga kvalitet på bilarna över tid hade åtminstone inte jag velat det i alla fall. Sjukt trevlig bil med tanke på priset dock - under garantitiden.
Hade vi behövt utrymmet och räckvidden även i vår andrabil så hade det varit en kandidat helt klart.
Förövrigt köper man väl inte en ny bil med tanken att sälja den efter 3 år och samtidigt tappa så lite som möjligt.
Då tänker man väldigt snett IMO.
Antingen är man ointresserad av värdefallet, eller så behåller man länge, alternativt köper man beggat.
Sen blir det såklart extremt anekdotiskt, men jag byter som du kanske förstår av mitt resonemang ovan oftast bil var 3-4:e år. Min Tesla Model 3 2021 är den bil som varit överlägset mest inne på verkstad av alla bilar jag någonsin ägt - även inkluderat tidigare begagnade bilar i min ungdom då jag inte hade råd att köpa nytt.
Under de 3 åren var den inne på verkstad 4 gånger, och hade besök av ranger 6 gånger. Det var läckande lampor, trasiga bultar i monteringen av förarstolen, glappande bältessträckare, trasig bagageluckeöppning, skadad front vid leverans, dåligt inpassade bakdörrar, trasig laddport, trasig kamera i B-stolpen, korrosion på kablar och lite annat smått och gott. Jag gillade verkligen hur bilen var att köra, och mjukvaran, men vilken jävla skitbil det var rent mekaniskt
Slutligen. Även om jag har råd att byta bil var 3:e-4:e år så är ju såklart kostnaden än viktig jämförelsepunkt när jag väljer bil, något annat vore ju helt absurt.