Högvoltsbatteri - Haveri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Högvoltsbatteri - Haveri

Inlägg av AAKEE »

Tesla3Skurup skrev: 11 mar 2026 14:25
Idag har jag hämtat ut min bil efter andra bytet av Högvoltsbatteriet. Jag frågade om det var ett nytt/begagnat batteri som sattes in och fick till svar att ”vi sätter aldrig in nya” Så det var ord och inga visor som besvarade min fråga. Detta är nu mitt andra rekond-batteri.

Jag hoppas nu att detta håller mer än några månader, som det förra.
Tyvärr verkar Tesla gena lite i renoveringarna.

För bytte Tesla moduler, vilket aldrig blev bra långsiktigt då det blev för stor skillnad på modulerna och batterierna utvecklade imbalance med tiden. Tesla slutade byta moduler.
Nu verkar det som Tesla bland annat gör detta igen och håller tummarna att batteriet lever garantitiden ut. Det verkar inte finnas någon plan/vilja på att göra det riktigt ordentligt så att batteriet håller bilens livstid - man siktar på att må gränsen för garantin.

Det innebär att utbytesbatterierna inland inte är så jäkla bra. För Tesla spelar ett extra byte mindre roll om de kan ful-laga ett helt gäng med batterier, ekonomiskt är det affär.
Men för ägaren som kanske får ett skitbatteri i utbyte som inte kommer att hålla efter garantin tagit slut blir det mindre roligt.

Ovanstående hade vart ett ganska litet problem om batteribyten nästan aldrig inträffade.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5