Cybercab FSD

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Re: Cybercab FSD

Inlägg av Autonom »

SwedishAdvocate skrev: 22 aug 2026 09:31
Autonom skrev: 21 aug 2026 21:48
SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2026 19:22
Ytterligare ett edge case som inte förutsetts…
A Tesla Robotaxi Got Boxed In By Bollards, So It Bulldozed Its Way Out

A Model Y robotaxi botched a simple right turn in Austin and rammed through pedestrian bollards that sat there since 2024 […

https://www.carscoops.com/2026/08/tesla ... -accident/
Visserligen inte rätt (felet var att den tog fel sida av avspärrningen, antingen innan korsningen eller vid övergångsstället), men jag har sett rätt många vanliga förare som gjort samma sak i liknande situationer.

Notera, det var inte så att FSD körde igenom för att den inte såg, den stod och tänkte innan den bestämde sig för hur den skulle lösa problemet. Det är inte ett säkerhetsproblem.

Här är filmen, bedöm själv vilket som skulle vara den säkraste lösningen när man hamnat i den situationen […
1. Har ju extremt svårt att se hur en mänsklig förare kan göra samma misstag i den korsningen. Ter sig faktiskt helt omöjligt. Korsningen är busenkel.

2. "Säkraste lösningen"?(!)… Om man nu på ett helt obegripligt sätt klantat till det som den här 'robottaxin' så är den helt uppenbara lösningen att backa tillbaka och sen ta korsningen på rätt sida om plastpinnarna. :roll:
1. Jag har sett ett antal fall där folk också kört på fel sida om plastpinnarna och brutit sig ut på det sättet. Så extremt svår att göra det misstaget håller jag inte med om, det verkade som bilen började svänga höger för tidigt (mellan pinnarna före och efter övergångsstället, ungefär 5m mellan dem - som är målat både till vänster och höger om pinnen efter övergångsstället) och därför hamnade på fel sida pinnarna först efter övergångsstället. Det framgår från filmen att den inte körde över linjerna framför övergångsstället, och den bröt varken mot några regler eller målning (eftersom man målat filbegränsningslinjen så klantigt att den försvann) för att hamna där den hamnade. Om man byter vy i Google maps kan man se att det var möjligt men svårt att se hur plastpinneraden slutade, och jag skulle tro att även enstaka vanliga förare gjort misstaget att hamna på fel sida.

Sedan om väghållaren rättar till målningen vid övergångsstället så skulle V14 FSD sannolikt inte tagit vägen till höger om plastpinnen efter övergångsstället.
en.

2. Backa tillbaka igenom korsningen till vägen med övergångsstället man svängde av från skulle åtminstone oroa mig som passagerare betydligt mer än att köra över plastpinnarna, trafiken var ju inte vad jag skulle kalla gles vid det tillfället. Det är ju plastpinnar och inte solida hinder av en anledning.

Som jag ser det, FSD gjorde fel, men det var inte säkerhetskritiskt och löste det på det minst dåliga sättet.

Det är just ett sådant fall som det behövs mer utveckling för att hantera, jag skulle gissa på att Tesla kommer att hantera situationen i V15, för det är ett typiskt ställe där V15:s utökade förmåga att resonera kommer til nytta, för jag skulle säga att i just det här fallet så är det ett resonemang om själva korsningen och den frågan som dyker upp i en nyfiken mänsklig hjärna, nämligen varför har man över huvud taget placerat ut plastpinnar i den här korsningen.