Nej, med Teslas batterier finns ingen fördel med att gå upp till 800V. Som konstaterats tidigare betyder inte 800V system per automatik snabbare laddning.Autonom skrev: ↑24 mar 2026 06:56Det finns ett mycket värre problem om man använder kontaktorer för att konfigurera om batteriet, och det är att om man har mjukvarubuggar och manövrerar dem vid fel tidpunkter så kommer man att få ljusbågar, vilket lätt kan svetsa kontakter och generera kortslutningar i nästa steg, en påtaglig brandrisk. Om man inte har några buggar och en genomtänkt systemering så kan man undvika detta, men det krävs att man bygger på rätt sätt.
För min egen del så föredrar jag 400V om inte 800V ger påtagliga fördelar, så om man inte har batterier som verkligen kan utnyttja högre effekter så är 400V att föredra. Och om man tittar på en bil med Teslas typiska laddkurva som kan ta 250 kW vid 0% så blir resultatet att om man för ovanlighets skull laddar från 0% och begränsar effekten till 200 kW så gör det bara något 10-tal sekunder på laddtiden, och om man inte går under runt 15% så finns ingen effekt alls. När det rör sig om sådana marginella tidsvinster tar jag hellre den högre tillförlitligheten som blir resultatet av mindre komplexitet (färre saker som kan gå sönder) än en tidsvinst som jag troligen aldrig kommer att märka.
Dock är 800V en förutsättning för att t.ex. EX60 och iX3 skall kunna ladda så fort som de gör.
Det intressanta är att de även laddar minst lika fort som en Tesla vid en 400V laddare, trots Teslas topp på 250 kW.
IX3* kan ladda upp till 170 kW och EX60** upp till 120 kW, med ganska flack laddkurva.
Min Model Y har en medeleffekt på 100 kW mellan 20 och 80%.
Om man mest kör korta sträckor spelar varken räckvidd eller laddhastighet någon roll.
Om man som vi pendlar till fritidshuset 494 km bort och vägrar äta på snabbmatsställen så är det en annan femma.
*Delat batteripack
**Separat DC/DC-converter