Att tänka på vid beställning av en Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Att tänka på vid beställning av en Tesla
Om jag inte minns fel så är bromsbeläggen en ändring de infört på senare tid. När jag beställde bilen var det bara en fråga om olika totalpris över fyra år. I övrigt skulle det vara samma innehåll på servicen.
Om du nu köpte bilen med finansiering från Tesla och ville behålla restvärdesgarantin efter tre år så är det ju lite bättre att betala totalt 14300 för tre år istället för 19500:- för tre år. Funderar du på att ha bilen mer än tre år och tänkt serva den så är det ju även 4-årsplanen intressant då den är på 22800:- jämfört med 26000:-. Detta även ifall exakt samma villkor skulle gälla på de olika alternativen.provoman skrev:Frågade säljpersonen om just serviceplan eller inte innan jag beställde och fick svaret att eftersom jag skulle köpa bilen som privatperson var rådet att inte ta serviceplanen, ingen information framgick som kunde få mig att misstänka att det skulle vara någon skillnad i servicens omfattning gällande förbetald serviceplan eller inte. Och jag frågar mig varför det i herrans namn skulle vara någon sådan skillnad. tesla får in kostnaden för tre års service på ett bräde vid förbetald serviceplan om man väljer denna, borde inte detta räcka utan att dom sedan ska skörta upp sina kunder på ytterligare kostnader (t.ex. byte av bromsbelägg) för de som inte väljer förbetald serviceplan?
Visst borde man kanske lusläst service texten innan man gnäller ( typ undersökningsplikt ) men borde det ändå inte ligga i teslas intresse att anställd personal informerar om detta?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det är lätt att se allt i svart eller vitt när man sitter med facit. Men det är faktiskt inte jättelängesedan som Tesla inte kunde uppge ett pris på en enstaka service. Det enda de kunde ge pris på var vad det kostade ifall man hade serviceplan.Svenssons skrev:Om du nu köpte bilen med finansiering från Tesla och ville behålla restvärdesgarantin efter tre år så är det ju lite bättre att betala totalt 14300 för tre år istället för 19500:- för tre år. Funderar du på att ha bilen mer än tre år och tänkt serva den så är det ju även 4-årsplanen intressant då den är på 22800:- jämfört med 26000:-. Detta även ifall exakt samma villkor skulle gälla på de olika alternativen.provoman skrev:Frågade säljpersonen om just serviceplan eller inte innan jag beställde och fick svaret att eftersom jag skulle köpa bilen som privatperson var rådet att inte ta serviceplanen, ingen information framgick som kunde få mig att misstänka att det skulle vara någon skillnad i servicens omfattning gällande förbetald serviceplan eller inte. Och jag frågar mig varför det i herrans namn skulle vara någon sådan skillnad. tesla får in kostnaden för tre års service på ett bräde vid förbetald serviceplan om man väljer denna, borde inte detta räcka utan att dom sedan ska skörta upp sina kunder på ytterligare kostnader (t.ex. byte av bromsbelägg) för de som inte väljer förbetald serviceplan?
Visst borde man kanske lusläst service texten innan man gnäller ( typ undersökningsplikt ) men borde det ändå inte ligga i teslas intresse att anställd personal informerar om detta?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Plus att den treåriga planen bara funnits i nån månad.Nicke Nyfiken skrev:Det är lätt att se allt i svart eller vitt när man sitter med facit. Men det är faktiskt inte jättelängesedan som Tesla inte kunde uppge ett pris på en enstaka service. Det enda de kunde ge pris på var vad det kostade ifall man hade serviceplan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Precis!danni skrev:Plus att den treåriga planen bara funnits i nån månad.Nicke Nyfiken skrev:Det är lätt att se allt i svart eller vitt när man sitter med facit. Men det är faktiskt inte jättelängesedan som Tesla inte kunde uppge ett pris på en enstaka service. Det enda de kunde ge pris på var vad det kostade ifall man hade serviceplan.
Man får spela enligt de förutsättningar som finns för tillfället. Att förutsättningarna ändras med tiden gör inte att de tidigare tagna besluten var dåliga.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag ser det inte i svart eller vitt men att priset på enstaka servic är 6500:- har varit känt i över ett år eller från januari 2015 i alla fall. I Tesla-världen är det rätt länge.Nicke Nyfiken skrev:Det är lätt att se allt i svart eller vitt när man sitter med facit. Men det är faktiskt inte jättelängesedan som Tesla inte kunde uppge ett pris på en enstaka service. Det enda de kunde ge pris på var vad det kostade ifall man hade serviceplan.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=10&t=994
Att göra service för att behålla restvärdesgarantin blev ju aktuellt först i och med att Tesla införde denna garanti vilket skedde i mars, alltså efter att priset för enstaka service var känt. Visst fanns inte 3 årsservice förrän rätt nyligen och därför nämnde jag även 4-års servicen i jämförelsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det var inte allmänt känt i januari kan jag lova. För jag forskade i frågan i slutet av februari och då kunde/ville ingen i Stocholm svara på vad en enstaka service kostade. Jag blev till slut hänvisad till Serviceavdelningen i Holland där jag fick prata med en svensk kille. Även han var svävande på svarat. Det enda som var tydligt var att de ville att man skulle köpa en serviceplan. Ungefär samma svar som i Stockholm.Svenssons skrev:Jag ser det inte i svart eller vitt men att priset på enstaka servic är 6500:- har varit känt i över ett år eller från januari 2015 i alla fall. I Tesla-världen är det rätt länge.Nicke Nyfiken skrev:Det är lätt att se allt i svart eller vitt när man sitter med facit. Men det är faktiskt inte jättelängesedan som Tesla inte kunde uppge ett pris på en enstaka service. Det enda de kunde ge pris på var vad det kostade ifall man hade serviceplan.
Men hade jag vetat bättre så hade jag naturligtvis vänt mig hit till TCS, istället för till Tesla, för att få ett tydligt svar.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Andrew på Stockholms service center hade i alla fall korrekta och tydliga uppgifter i januari 2015.Nicke Nyfiken skrev:Det var inte allmänt känt i januari kan jag lova. För jag forskade i frågan i slutet av februari och då kunde/ville ingen i Stocholm svara på vad en enstaka service kostade. Jag blev till slut hänvisad till Serviceavdelningen i Holland där jag fick prata med en svensk kille. Även han var svävande på svarat. Det enda som var tydligt var att de ville att man skulle köpa en serviceplan. Ungefär samma svar som i Stockholm.Svenssons skrev:Jag ser det inte i svart eller vitt men att priset på enstaka servic är 6500:- har varit känt i över ett år eller från januari 2015 i alla fall. I Tesla-världen är det rätt länge.Nicke Nyfiken skrev:Det är lätt att se allt i svart eller vitt när man sitter med facit. Men det är faktiskt inte jättelängesedan som Tesla inte kunde uppge ett pris på en enstaka service. Det enda de kunde ge pris på var vad det kostade ifall man hade serviceplan.
Men hade jag vetat bättre så hade jag naturligtvis vänt mig hit till TCS, istället för till Tesla, för att få ett tydligt svar.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Honom fick jag aldrig prata med.Svenssons skrev:Andrew på Stockholms service center hade i alla fall korrekta och tydliga uppgifter i januari 2015.Nicke Nyfiken skrev:Det var inte allmänt känt i januari kan jag lova. För jag forskade i frågan i slutet av februari och då kunde/ville ingen i Stocholm svara på vad en enstaka service kostade. Jag blev till slut hänvisad till Serviceavdelningen i Holland där jag fick prata med en svensk kille. Även han var svävande på svarat. Det enda som var tydligt var att de ville att man skulle köpa en serviceplan. Ungefär samma svar som i Stockholm.Svenssons skrev:Jag ser det inte i svart eller vitt men att priset på enstaka servic är 6500:- har varit känt i över ett år eller från januari 2015 i alla fall. I Tesla-världen är det rätt länge.Nicke Nyfiken skrev:Det är lätt att se allt i svart eller vitt när man sitter med facit. Men det är faktiskt inte jättelängesedan som Tesla inte kunde uppge ett pris på en enstaka service. Det enda de kunde ge pris på var vad det kostade ifall man hade serviceplan.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Oerhört tråkigt att läsa hur du känner och vad du upplevt. Jag förstår precis din frustration. Som engagerade aktieägare och bilägare förväntar du dig naturligtvis att allt ska fungera så bra som du tycker att det borde göra!provoman skrev:Min säljperson missade MYCKET och kom med en hel del felaktig information. Har försökt få rättelse genom kontakter på tesla men dom slår ifrån sig, personal ljuger (säkert för att skydda sitt jobb) och kommer med konstiga bortförklaringar. Mycket oprofessionell hantering. Ett amerikanskt företag som beter sig som om dom struntar i en kund som betalat en bit över miljonen för sin bil, dessutom stor aktieägare i bolaget sedan innan jag beställde bilen. Inväntar aktiehype (eller hausse skulle jag kanske kalla det, för mycket java i huvet nu) efter model 3 släppet sedan får man se om man lämnar.
Jag tror att en hel del av det du beskriver kan förklaras av att Tesla (framförallt här i Sverige) är ett mycket ungt företag med genomgående mer eller mindre nyanställd personal, där kunskapsnivån av förklarliga skäl inte alltid är på den nivån den borde vara. Att bolaget sedan är toppstyrt samtidigt som både bilar och förutsättningar förändras med kort varsel hjälper naturligtvis inte. Men jag hoppas att det vänder för dig och att du kan få tillbaka din tro på både företaget och bilen!
Model S 85D
Ytterligare en fråga: Hur kan man försäkra sig om att man får den servicenivå som gällde när man köpte bilen? Jag menar eftersom servicenivån tydligen flukturerar och tidigare omfattningar helt eller delvis försvunnit. Med min tidigare erfarenhet av kommentarer från tesla personal kan jag troligtvis inte lita på att det som sades vid köpet faktiskt gäller när det väl är dags för t.ex. byte av bromsar mm.
Dessutom kan det vara så att sådan service infaller under den period på året då bilen är rustad med tredjeparts hjul vilket under senaste servicetillfället orsakade att tesla inte ville kolla lufttryck mm. (finns specifik notering om detta på serviceprotokollet).
Dessutom kan det vara så att sådan service infaller under den period på året då bilen är rustad med tredjeparts hjul vilket under senaste servicetillfället orsakade att tesla inte ville kolla lufttryck mm. (finns specifik notering om detta på serviceprotokollet).