Mmmm sommardäck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Mmmm sommardäck

Inlägg av HelectriC »

...för min pappa har större bil än din.....

vad roliga ni är :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

HelectriC skrev:
...för min pappa har större bil än din.....

vad roliga ni är :lol:
Jag pissar längst.

Jag ser fram emot att köra ifrån hybris på 4 hjul, men han duckar jämt.
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare

Inlägg av Steffen »

Att kunna pinka långt är stort..att ha stor bil är inget att vara stolt över[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Steffen skrev:
Att kunna pinka långt är stort..att ha stor bil är inget att vara stolt över[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
bilen brukar bli större och pinkavståndet mindre ju äldre man blir :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Steffen skrev:
Moppen slår din ludicrous både på 0-100 och på kvartsmilen. Däremot är den livsfarlig och går på bensin = usch. Ingen AP och obekväm som tusan.
Det lustiga är att ingen MC dragit mig vid rödljuset... Mycket snack verkar det som IRL...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare

Inlägg av Steffen »

Ingen Ducati skulle jag tro.. med Teslan är det hittills ingen som spöat mig. Skitkul att förnedra... trots att jag inte har ludicrous. Om ett tag ska jag låta någon kompis sätta plattan i mattan så ska jag vrida gasrullen i bott. Återkommer med rapport. För att återgå till tråden..nu är 21" på o bilen blivit ännu snyggare,
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag kan inte vänta med att få på mina nya sommarhjul. Leverantören påstår att dom ska komma innan helgen aaaaaa
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Steffen skrev:
Ingen Ducati skulle jag tro.. med Teslan är det hittills ingen som spöat mig. Skitkul att förnedra... trots att jag inte har ludicrous. Om ett tag ska jag låta någon kompis sätta plattan i mattan så ska jag vrida gasrullen i bott. Återkommer med rapport. För att återgå till tråden..nu är 21" på o bilen blivit ännu snyggare,
Jo dragit Ducati också. Kan inte MC dra snabbt eller vad är problemet? Dåligt grepp och teoretiska tider eller?
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Har äntligen jag bestämt mig, blir Vossen CVT Gloss Graphite 22 tum.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare

Inlägg av Steffen »

Det kan ju också bero på vad som finns bakom styret. Som jag sa tidigare så håller min ögonsten på att ändra karaktär, från två till fyra hjul. Nu är sommarsulorna på och då funderar jag på att foliera alla kromdetaljer men det finns inte så många bilar med krom nuförtiden...så får fundera ett tag till.
IMAG1184.jpg
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Fick på mina 21" staggered på PS2 idag. Åååh vilken skillnad! 8-)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Steffen skrev:
Det kan ju också bero på vad som finns bakom styret. Som jag sa tidigare så håller min ögonsten på att ändra karaktär, från två till fyra hjul. Nu är sommarsulorna på och då funderar jag på att foliera alla kromdetaljer men det finns inte så många bilar med krom nuförtiden...så får fundera ett tag till.
Jag hade tänk foliera kromet. Wrapzone hade testat på några Teslor och rekommenderade att inte göra det. Blir inte bra enligt dem. Kommer lossna. Största problemet är backspeglarna liksom att kromet inne i dimljusen inte går att foliera. Även chromelisten bak rekommenderade de att inte foliera. Så jag hoppade det även fast jag hatar chrome.

Gällande Mc så måste alltså de flesta bakom styret vara kassa. Dragit Mcs varje gång vid rödljuset. Upp till 150 blir de förnedrade. Sedan kommer de...
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

hybris skrev:
Steffen skrev:
Jag hade tänk foliera kromet. Wrapzone hade testat på några Teslor och rekommenderade att inte göra det. Blir inte bra enligt dem. Kommer lossna. Största problemet är backspeglarna liksom att kromet inne i dimljusen inte går att foliera. Även chromelisten bak rekommenderade de att inte foliera. Så jag hoppade det även fast jag hatar chrome.

Gällande Mc så måste alltså de flesta bakom styret vara kassa. Dragit Mcs varje gång vid rödljuset. Upp till 150 blir de förnedrade. Sedan kommer de...
Plastidip ska sitta bra har kag hört gäller då att hitta bra plastidip firma
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

e5m1r skrev:
hybris skrev:
Steffen skrev:

Plastidip ska sitta bra har kag hört gäller då att hitta bra plastidip firma
Fast vad kostar en extra uppsättning krom-detaljer? Bättre att slipa och lacka ordentligt.
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare

Inlägg av muran »

hybris skrev:
Steffen skrev:
Jo dragit Ducati också. Kan inte MC dra snabbt eller vad är problemet? Dåligt grepp och teoretiska tider eller?

Det är svårt att kunna dra på fullt med en MC.
Min egen klarar 0-100 på ca 3 sekunder i teorin, jag själv har dock ingen chans att klara av det. Det handlar både om att du ska sätta koppling och gaspådrag perfekt. Släpper du kopplingen för snabbt riskerar du att slå runt, för sakta så tappar du fart. Du måste även ligga fram och flytta vikten så mycket du bara kan över tanken för att flytta tyngdpunkten framåt och på så vis hindra stegring.
För att verkligen kunna maxa en MC från stillastående behöver du i princip sätta ett "stödhjul" bak som förhindrar att den reser sig.
Finns MC med tiltsensorer också. Provkörde en BMW HP4 med detta (som klarar 0.100 på ca 2,6-2,7 sek). Den begränsar då kraften för att förhindra att du slår runt när vinkeln ökar för mycket. Det tar så klart väck det riskmoment man är mest orolig för, men det är ändå väldigt svårt att sätta en bra 0-100 tid då effektstrypningen slår till rätt snabbt och märks tydligt.

Sen finns det andra aspekter. Jag är 194 cm lång och väger över 90 kg. I procent ökar då totalviken rejält om MC väger t.ex. 180KG. Det finns en anledning till att alla som tävlar i moto GP är dvärgar och väger ~60 kg :)

Skulle jag lyckas göra allting perfekt med min MC kanske jag skulle klara 0-100 på ca 3,5-3,6. Men det sätter jag kanske 1 gång av 10 vid ett rödljus.

I Teslan trycker man gasen i botten och så löser bilen resten och man sätter 10 av 10 perfekt. :)
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Mmmm sommardäck, alltså. Fick precis på mina. Vad kör ni för tryck?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Haglund skrev:
Vianor hade laddat med 3.3 (kallt). Det verkar vara en bra start iaf.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hade tänkt lägga på sommarsulorna men hann inte före Tesla-lunchen igår, jäkla tur det!
På vägen hem i höjd med Gävle var det rejält med snömodd på E4:an och en bil låg i diket (i södergående)...
Väntar nån dag till helt klart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

[quote="hybris"]

quote]

jag ser dagligen flera Model S med blacked out chrome genom folie och det ser bra ut. Har inte sett nån där det har börjat lossna, i så fall är det väl bara att lägga på lite nytt på den del problemet uppstått? Även plastidippade (för det mesta är de plastidippade mattsvart och de folierade glossy black, så man ser skillnaden) rullar det en del av här, ser helt ok ut det också om man gillar matt (vilket för mig ger ett billigare intryck, de flesta billiga bilar har matt gummi runt fönstren och det ser ju nästan likadant ut). Maskerar man bara ordentligt så är det inga problem att plastidippa den typen av tydliga raka kromlister, fälgarna är lite mer tricky för att komma åt från alla vinklar. Jag fick erbjudande om att foliera all krom på hela bilen för 5000, men har väntat med det eftersom jag gillar det till viss del för att framhäva kontrast mellan en annars mörk bil och tonade rutor. Några delar har dock fått folie även på min.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare

Inlägg av Ferro94 »

kangru skrev:
Haglund skrev:
Jag har 3 blankt i mina 21" (när bilen/däcken är kalla). C:a 3.3 efter lite rolig körning. Borde jag pumpa lite till?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Ferro94 skrev:
kangru skrev:
Haglund skrev:
Jag har 3 blankt i mina 21" (när bilen/däcken är kalla). C:a 3.3 efter lite rolig körning. Borde jag pumpa lite till?
Bra fråga. Däckia hade tryckt i 2,8-2,9 i mina 19". Jag hade gissat att jag vill ha 3,1 runt om. Vill bara höra mig för här först.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

HelectriC skrev:
hybris skrev:

quote]

jag ser dagligen flera Model S med blacked out chrome genom folie och det ser bra ut. Har inte sett nån där det har börjat lossna, i så fall är det väl bara att lägga på lite nytt på den del problemet uppstått? Även plastidippade (för det mesta är de plastidippade mattsvart och de folierade glossy black, så man ser skillnaden) rullar det en del av här, ser helt ok ut det också om man gillar matt (vilket för mig ger ett billigare intryck, de flesta billiga bilar har matt gummi runt fönstren och det ser ju nästan likadant ut). Maskerar man bara ordentligt så är det inga problem att plastidippa den typen av tydliga raka kromlister, fälgarna är lite mer tricky för att komma åt från alla vinklar. Jag fick erbjudande om att foliera all krom på hela bilen för 5000, men har väntat med det eftersom jag gillar det till viss del för att framhäva kontrast mellan en annars mörk bil och tonade rutor. Några delar har dock fått folie även på min.
Problemet är tre saker:
1. Chromet inne i dinljusen går ej att foliera
2. Chromet runt backspeglarna har en konstig form är,är,svårt att få bra så det håller
3. Chromelisten bak behöver man skära ut för loggan annars komme det på sikt bubbla.

Runt fönster inga problem.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Jag hade 3,3 i mina 19" vinterdäck enligt rekommendation på stolpen i bilen. När jag bytte till 21" sommardäck fyllde verkstan på med 2,9.

Är det nån som vet vad det rekommenderade trycket är i 21"? Jag har sökt men inte hittat nån riktigt bra källa...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Äntligen har jag fått på mina nya 21" :D Jättenöjd med resultatet. Trodde det skulle bli betydligt mer däcksljud med PS2 i 21", men det är helt acceptabelt och då kommer jag ändå från 19" Hakka dubbfria som ju är ganska tysta av sig. Tar inte i någonstans, inte vid fullt rattutslag och back heller. Kanske har med det annorlunda ET 35 vs Teslas ET 40? Spoilern har också kommit på plats. Nästa projekt blir att komplettera carbon nose cone med glossy black på kromet runt själva nose cone. Jag älskar verkligen den blå färgen (gamla mörkblå).
Edit: sjukt bra grepp blev det också!
image.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

En bild till
image.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar