Är det Teslaladdboxen du syftar på så förstår jag inte riktigt, den funkar ju med alla typ2 anslutna bilar.joel80 skrev:Fast vilken hyresvärd/bostadsrättsförening vill sätta upp en laddbox där inte ens 20% av elbilsbeståndet i Sverige kan ladda? Nej det är nog bäst att få dem att sätta upp vanliga typ2 om det går att påverka. Det går ju att söka installationsbidrag för det också så kostnaderna inte blir så höga...
Laddning i Linköping boende i lgh??
Moderator: Redaktion
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Förvirringen beror nog på att de laddboxar Tesla ger bort som destinationsladdare är låsta till Tesla medan de man köper av Tesla inte är det.
Dreve jag ett etablissemang som kvalificerade för destinationsladdare hade jag skaffat en sådan för att hamna på kartan och sedan köpt ett par laddboxar som även andra kunde ladda på.
Dreve jag ett etablissemang som kvalificerade för destinationsladdare hade jag skaffat en sådan för att hamna på kartan och sedan köpt ett par laddboxar som även andra kunde ladda på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Relativt? Har du hittat någon billigare 32A 3-fas med lastballansering? Eller var det inte så du menade, du kanske tänker att det fortfarande är för mycket pengar för en laddbox?joel80 skrev:Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
Tesla Model Y
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Normannen som bygger ihop egna ligger på tesla priser så billigare än så här blir det integellerstam skrev:Relativt? Har du hittat någon billigare 32A 3-fas med lastballansering? Eller var det inte så du menade, du kanske tänker att det fortfarande är för mycket pengar för en laddbox?joel80 skrev:Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
Jag tror dock att tesla höjer som de gjorde med type 2 och ChaDeMO de var för billiga
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Ja jag trodde att jag hade billigaste lösningen för 32A (dubbelladdare)joel80 skrev:Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
eller
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/
Visserligen portabla.
Men teslas laddbox är ju i jämförelsen ett fynd, och med möjlighet till lastbalansering också, perfekt när det börjar bli mer än en RIKTIG bil i hushållet.
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Precis... Tycker fortfarande det är rätt dyrt med dem. Hoppas och tror att vi kan se nästan en halvering närmsta åren när det blir ökad försäljning.gellerstam skrev:Relativt? Har du hittat någon billigare 32A 3-fas med lastballansering? Eller var det inte så du menade, du kanske tänker att det fortfarande är för mycket pengar för en laddbox?joel80 skrev:Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
Jag har sett 3-fasladdare 32A för runt 7000-8000kr tidigare, men är osäker på om det var med lastbalansering. Bl.a evconnect har haft skapligt pris på dem. (Fast dom har höjt priset lite på dom senaste tiden.)
Tesla verkar vara klart billigast nu.. Jag menade som sagt generellt för laddboxer. Med större serieproduktion borde man kunna komma ner i pris.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Jag tror också de kommer bli billigare! Men tyvärr kommer det dröja tills "alla" har köpt sin första. Markanden är fortfarande enorm och efterfrågan kommer stiga. Så incitamenten att sänka priserna saknas i många år till..joel80 skrev:Precis... Tycker fortfarande det är rätt dyrt med dem. Hoppas och tror att vi kan se nästan en halvering närmsta åren när det blir ökad försäljning.gellerstam skrev:Relativt? Har du hittat någon billigare 32A 3-fas med lastballansering? Eller var det inte så du menade, du kanske tänker att det fortfarande är för mycket pengar för en laddbox?joel80 skrev:Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
Jag har sett 3-fasladdare 32A för runt 7000-8000kr tidigare, men är osäker på om det var med lastbalansering. Bl.a evconnect har haft skapligt pris på dem. (Fast dom har höjt priset lite på dom senaste tiden.)
Tesla verkar vara klart billigast nu.. Jag menade som sagt generellt för laddboxer. Med större serieproduktion borde man kunna komma ner i pris.
Tesla Model Y
- alset srotom
- Teslaägare
- Inlägg: 137
- Blev medlem: 13 feb 2015 20:32
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Har tipsat Biltema, Jula och Clabbe om detta.gellerstam skrev:Jag tror också de kommer bli billigare! Men tyvärr kommer det dröja tills "alla" har köpt sin första. Markanden är fortfarande enorm och efterfrågan kommer stiga. Så incitamenten att sänka priserna saknas i många år till..joel80 skrev:Precis... Tycker fortfarande det är rätt dyrt med dem. Hoppas och tror att vi kan se nästan en halvering närmsta åren när det blir ökad försäljning.gellerstam skrev:Relativt? Har du hittat någon billigare 32A 3-fas med lastballansering? Eller var det inte så du menade, du kanske tänker att det fortfarande är för mycket pengar för en laddbox?joel80 skrev:Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
Jag har sett 3-fasladdare 32A för runt 7000-8000kr tidigare, men är osäker på om det var med lastbalansering. Bl.a evconnect har haft skapligt pris på dem. (Fast dom har höjt priset lite på dom senaste tiden.)
Tesla verkar vara klart billigast nu.. Jag menade som sagt generellt för laddboxer. Med större serieproduktion borde man kunna komma ner i pris.
Gör ni det med så skall vi snart få se lite prispress
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Frågade också Biltema om de inte kunde snoka upp något billigare. De verkade inte helt ointresserade, men det är klart för att få volym måste det finnas en massmarknad.alset srotom skrev:Gör ni det med så skall vi snart få se lite prispress
Lastbalansering är nyckeln här, tycker jag. Innan jag köper box så ska jag vara hyggligt säker på att den går att balansera med min nästa box osv.
Billiga boxar till hyresvärdar och bostadsrätter borde vara ett enkelt sätt för Tesla att få bort vardagsladdare från SC.
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Nog kan var femte vara master? Du vill nog inte dela 32A i mindre delar iaf ( 4,4kw). Behöver du mer så tar du en grupp till med 32A på en master och fördelar ut.kenhag skrev:Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Tesla Model Y
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Tyvärr är det bara tillåtet med maximalt fyra laddare i gruppen (varav en är master). Enligt Teslas installationsmanual:gellerstam skrev:Nog kan var femte vara master? Du vill nog inte dela 32A i mindre delar iaf ( 4,4kw). Behöver du mer så tar du en grupp till med 32A på en master och fördelar ut.kenhag skrev:Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Ställ in upp till 3 laddboxar som slavenheter genom att ställa in vridströmställarnas lägen till F. I lastdelningsnätverket kan endast en enhet vara tilldelad huvudenhetsfunktionen (master).
På masterladdaren ställer man in den maximala strömmen som får användas. Alla laddare som är inkopplade för laddning får då dela på denna ström, som i mitt fall är det 25A.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.kenhag skrev:Tyvärr är det bara tillåtet med maximalt fyra laddare i gruppen (varav en är master). Enligt Teslas installationsmanual:gellerstam skrev:Nog kan var femte vara master? Du vill nog inte dela 32A i mindre delar iaf ( 4,4kw). Behöver du mer så tar du en grupp till med 32A på en master och fördelar ut.kenhag skrev:Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Ställ in upp till 3 laddboxar som slavenheter genom att ställa in vridströmställarnas lägen till F. I lastdelningsnätverket kan endast en enhet vara tilldelad huvudenhetsfunktionen (master).
På masterladdaren ställer man in den maximala strömmen som får användas. Alla laddare som är inkopplade för laddning får då dela på denna ström, som i mitt fall är det 25A.
Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Tesla Model Y
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Förstår din tanke Sanningen är att den att det är min förhoppning att jag kan driva igenom i föreningen att det dras in 3-fas/16A till samtliga garage i längan. I dagsläget är det vanliga Schuko(16A) fördelade på dom tre faserna. Får jag igenom detta så är nog resten ganska enkel om man får tag i billiga laddare med lastbalansering. Tesla verkar hålla hårt i sina än så länge eftersom man måste äga en Telsa för att få lov att köpa engellerstam skrev:Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.kenhag skrev:Tyvärr är det bara tillåtet med maximalt fyra laddare i gruppen (varav en är master). Enligt Teslas installationsmanual:gellerstam skrev:Nog kan var femte vara master? Du vill nog inte dela 32A i mindre delar iaf ( 4,4kw). Behöver du mer så tar du en grupp till med 32A på en master och fördelar ut.kenhag skrev:Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Ställ in upp till 3 laddboxar som slavenheter genom att ställa in vridströmställarnas lägen till F. I lastdelningsnätverket kan endast en enhet vara tilldelad huvudenhetsfunktionen (master).
På masterladdaren ställer man in den maximala strömmen som får användas. Alla laddare som är inkopplade för laddning får då dela på denna ström, som i mitt fall är det 25A.
Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Om valet står mellan att alltid dela 25A och att bara göra det ibland. Då borde de flesta föredra att göra det ibland eller hur?
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Visst, jag i alla fallLarsL skrev:Om valet står mellan att alltid dela 25A och att bara göra det ibland. Då borde de flesta föredra att göra det ibland eller hur?
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Nu tänker jag ta upp stafettpinnen på besserwissrandet om energienheterna. Nån gång ska vi väl kunna få till det på ett elbilsforum Inte 1,7 kW/h. Bara 1,7 kW. Eller, om du vill vara extremt redundant, 1,7 kWh/h.gellerstam skrev:Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.
Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Danni, du har helt rätt såklart och det är bra att det påpekas så att vi lekmän inte blandar ihop äpplen och pärondanni skrev:Nu tänker jag ta upp stafettpinnen på besserwissrandet om energienheterna. Nån gång ska vi väl kunna få till det på ett elbilsforum Inte 1,7 kW/h. Bara 1,7 kW. Eller, om du vill vara extremt redundant, 1,7 kWh/h.gellerstam skrev:Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.
Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Analogt med fossilbilarna kan jag säga att jag egentligen inte intresserad av hur mycket jag har i tanken eller hur fort jag kan fylla den. Det enda som betyder något är hur långt jag kommer på det jag har i tanken (dvs att jag kommer fram). Så kan jag ladda/fylla med med takten 10km/timme så är jag nöjd eftersom jag inte kör långa sträckor dagligen, men kan jag fylla fortare så är det inte fel.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Du måste inte äga en Tesla. Jag fick ställa mig i kö. Så att de med Tesla får chansen att köpa först. De ringer mig när de har fått in tillräckligt många. .... När det nu blir? Men troligen på torsdag....kenhag skrev:Förstår din tanke Sanningen är att den att det är min förhoppning att jag kan driva igenom i föreningen att det dras in 3-fas/16A till samtliga garage i längan. I dagsläget är det vanliga Schuko(16A) fördelade på dom tre faserna. Får jag igenom detta så är nog resten ganska enkel om man får tag i billiga laddare med lastbalansering. Tesla verkar hålla hårt i sina än så länge eftersom man måste äga en Telsa för att få lov att köpa engellerstam skrev:Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.kenhag skrev:Tyvärr är det bara tillåtet med maximalt fyra laddare i gruppen (varav en är master). Enligt Teslas installationsmanual:gellerstam skrev:Nog kan var femte vara master? Du vill nog inte dela 32A i mindre delar iaf ( 4,4kw). Behöver du mer så tar du en grupp till med 32A på en master och fördelar ut.kenhag skrev:Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Ställ in upp till 3 laddboxar som slavenheter genom att ställa in vridströmställarnas lägen till F. I lastdelningsnätverket kan endast en enhet vara tilldelad huvudenhetsfunktionen (master).
På masterladdaren ställer man in den maximala strömmen som får användas. Alla laddare som är inkopplade för laddning får då dela på denna ström, som i mitt fall är det 25A.
Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Tesla Model Y
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
+1danni skrev:Nu tänker jag ta upp stafettpinnen på besserwissrandet om energienheterna. Nån gång ska vi väl kunna få till det på ett elbilsforum Inte 1,7 kW/h. Bara 1,7 kW. Eller, om du vill vara extremt redundant, 1,7 kWh/h.gellerstam skrev:Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.
Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Rätt ska vara rätt. Jag tänkte 1,7kWh/h. ( Som alla iof. förstod. )
Jag hade nog bara otur när jag skrev.
Tesla Model Y
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Kanske ska vi använda kcal i stället för kWh så att alla lekmän förstårgellerstam skrev:+1danni skrev:Nu tänker jag ta upp stafettpinnen på besserwissrandet om energienheterna. Nån gång ska vi väl kunna få till det på ett elbilsforum Inte 1,7 kW/h. Bara 1,7 kW. Eller, om du vill vara extremt redundant, 1,7 kWh/h.gellerstam skrev:Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.
Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Rätt ska vara rätt. Jag tänkte 1,7kWh/h. ( Som alla iof. förstod. )
Jag hade nog bara otur när jag skrev.
Min bil har då 65348 kcal (76 kWh) i mitt batteri och den har i snitt dragit ca 2000 kcal/mil.
Vet inte hur många cal det var i min frukost men bilen har garanterat fått mer
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Joule i så fall åtminstone? Kalorier är väl ungefär lika rimlig måttenhet som kvadratfot och hästkrafter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2073
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
Så ska vi vara vetenskapliga och köra med SI-enheter eller ska vi vara praktiska och använda enheter som alla sektmedlemmar förstår?
Så länge det med all tydlighet framgår av texten så har iaf jag överseende med uppenbara missar av tex kW vs kWh. Men om möjlighet för missuppfattning finns är det naturligtvis viktigt att skriva rätt.
Så länge det med all tydlighet framgår av texten så har iaf jag överseende med uppenbara missar av tex kW vs kWh. Men om möjlighet för missuppfattning finns är det naturligtvis viktigt att skriva rätt.
Tesla Model Y
Re: Laddning i Linköping boende i lgh??
KWh/100km är inte det smidigaste att säga har jag märk när jag diskuterat elbilens förbrukning.