Laddning i Linköping boende i lgh??

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av jonas »

joel80 skrev:
Fast vilken hyresvärd/bostadsrättsförening vill sätta upp en laddbox där inte ens 20% av elbilsbeståndet i Sverige kan ladda? Nej det är nog bäst att få dem att sätta upp vanliga typ2 om det går att påverka. Det går ju att söka installationsbidrag för det också så kostnaderna inte blir så höga...
Är det Teslaladdboxen du syftar på så förstår jag inte riktigt, den funkar ju med alla typ2 anslutna bilar.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av bylund »

Förvirringen beror nog på att de laddboxar Tesla ger bort som destinationsladdare är låsta till Tesla medan de man köper av Tesla inte är det.

Dreve jag ett etablissemang som kvalificerade för destinationsladdare hade jag skaffat en sådan för att hamna på kartan och sedan köpt ett par laddboxar som även andra kunde ladda på.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av joel80 »

Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av gellerstam »

joel80 skrev:
Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
Relativt? Har du hittat någon billigare 32A 3-fas med lastballansering? Eller var det inte så du menade, du kanske tänker att det fortfarande är för mycket pengar för en laddbox?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av e5m1r »

gellerstam skrev:
joel80 skrev:
Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
Relativt? Har du hittat någon billigare 32A 3-fas med lastballansering? Eller var det inte så du menade, du kanske tänker att det fortfarande är för mycket pengar för en laddbox?
Normannen som bygger ihop egna ligger på tesla priser så billigare än så här blir det inte

Jag tror dock att tesla höjer som de gjorde med type 2 och ChaDeMO de var för billiga
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av mickeisol »

joel80 skrev:
Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
Ja jag trodde att jag hade billigaste lösningen för 32A (dubbelladdare)
http://www.e-station-store.com/en/porta ... ation.html
eller
http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a/
Visserligen portabla.

Men teslas laddbox är ju i jämförelsen ett fynd, och med möjlighet till lastbalansering också, perfekt när det börjar bli mer än en RIKTIG bil i hushållet.
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av joel80 »

gellerstam skrev:
joel80 skrev:
Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
Relativt? Har du hittat någon billigare 32A 3-fas med lastballansering? Eller var det inte så du menade, du kanske tänker att det fortfarande är för mycket pengar för en laddbox?
Precis... Tycker fortfarande det är rätt dyrt med dem. Hoppas och tror att vi kan se nästan en halvering närmsta åren när det blir ökad försäljning.Bild
Jag har sett 3-fasladdare 32A för runt 7000-8000kr tidigare, men är osäker på om det var med lastbalansering. Bl.a evconnect har haft skapligt pris på dem. (Fast dom har höjt priset lite på dom senaste tiden.)

Tesla verkar vara klart billigast nu.. Jag menade som sagt generellt för laddboxer. Med större serieproduktion borde man kunna komma ner i pris.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av gellerstam »

joel80 skrev:
gellerstam skrev:
joel80 skrev:
Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
Relativt? Har du hittat någon billigare 32A 3-fas med lastballansering? Eller var det inte så du menade, du kanske tänker att det fortfarande är för mycket pengar för en laddbox?
Precis... Tycker fortfarande det är rätt dyrt med dem. Hoppas och tror att vi kan se nästan en halvering närmsta åren när det blir ökad försäljning.Bild
Jag har sett 3-fasladdare 32A för runt 7000-8000kr tidigare, men är osäker på om det var med lastbalansering. Bl.a evconnect har haft skapligt pris på dem. (Fast dom har höjt priset lite på dom senaste tiden.)

Tesla verkar vara klart billigast nu.. Jag menade som sagt generellt för laddboxer. Med större serieproduktion borde man kunna komma ner i pris.
Jag tror också de kommer bli billigare! Men tyvärr kommer det dröja tills "alla" har köpt sin första. Markanden är fortfarande enorm och efterfrågan kommer stiga. Så incitamenten att sänka priserna saknas i många år till..
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 feb 2015 20:32

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av alset srotom »

gellerstam skrev:
joel80 skrev:
gellerstam skrev:
joel80 skrev:
Ah... Förlåt.. Jag trodde dom funkade på samma sätt som destinationsladdarna. Funkar dom som "vanliga" typ2 är det ju ett väldigt bra alternativ. Relativt billiga och snygga.
Relativt? Har du hittat någon billigare 32A 3-fas med lastballansering? Eller var det inte så du menade, du kanske tänker att det fortfarande är för mycket pengar för en laddbox?
Precis... Tycker fortfarande det är rätt dyrt med dem. Hoppas och tror att vi kan se nästan en halvering närmsta åren när det blir ökad försäljning.Bild
Jag har sett 3-fasladdare 32A för runt 7000-8000kr tidigare, men är osäker på om det var med lastbalansering. Bl.a evconnect har haft skapligt pris på dem. (Fast dom har höjt priset lite på dom senaste tiden.)

Tesla verkar vara klart billigast nu.. Jag menade som sagt generellt för laddboxer. Med större serieproduktion borde man kunna komma ner i pris.
Jag tror också de kommer bli billigare! Men tyvärr kommer det dröja tills "alla" har köpt sin första. Markanden är fortfarande enorm och efterfrågan kommer stiga. Så incitamenten att sänka priserna saknas i många år till..
Har tipsat Biltema, Jula och Clabbe om detta.
Gör ni det med så skall vi snart få se lite prispress :lol:
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av LarsL »

alset srotom skrev:
Gör ni det med så skall vi snart få se lite prispress :lol:
Frågade också Biltema om de inte kunde snoka upp något billigare. De verkade inte helt ointresserade, men det är klart för att få volym måste det finnas en massmarknad.

Lastbalansering är nyckeln här, tycker jag. Innan jag köper box så ska jag vara hyggligt säker på att den går att balansera med min nästa box osv.

Billiga boxar till hyresvärdar och bostadsrätter borde vara ett enkelt sätt för Tesla att få bort vardagsladdare från SC.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av kenhag »

Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av gellerstam »

kenhag skrev:
Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Nog kan var femte vara master? Du vill nog inte dela 32A i mindre delar iaf ( 4,4kw). Behöver du mer så tar du en grupp till med 32A på en master och fördelar ut. :-)
Tesla Model Y
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av kenhag »

gellerstam skrev:
kenhag skrev:
Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Nog kan var femte vara master? Du vill nog inte dela 32A i mindre delar iaf ( 4,4kw). Behöver du mer så tar du en grupp till med 32A på en master och fördelar ut. :-)
Tyvärr är det bara tillåtet med maximalt fyra laddare i gruppen (varav en är master). Enligt Teslas installationsmanual:
Ställ in upp till 3 laddboxar som slavenheter genom att ställa in vridströmställarnas lägen till F. I lastdelningsnätverket kan endast en enhet vara tilldelad huvudenhetsfunktionen (master).
På masterladdaren ställer man in den maximala strömmen som får användas. Alla laddare som är inkopplade för laddning får då dela på denna ström, som i mitt fall är det 25A.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av gellerstam »

kenhag skrev:
gellerstam skrev:
kenhag skrev:
Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Nog kan var femte vara master? Du vill nog inte dela 32A i mindre delar iaf ( 4,4kw). Behöver du mer så tar du en grupp till med 32A på en master och fördelar ut. :-)
Tyvärr är det bara tillåtet med maximalt fyra laddare i gruppen (varav en är master). Enligt Teslas installationsmanual:
Ställ in upp till 3 laddboxar som slavenheter genom att ställa in vridströmställarnas lägen till F. I lastdelningsnätverket kan endast en enhet vara tilldelad huvudenhetsfunktionen (master).
På masterladdaren ställer man in den maximala strömmen som får användas. Alla laddare som är inkopplade för laddning får då dela på denna ström, som i mitt fall är det 25A.
Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.

Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Tesla Model Y
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av kenhag »

gellerstam skrev:
kenhag skrev:
gellerstam skrev:
kenhag skrev:
Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Nog kan var femte vara master? Du vill nog inte dela 32A i mindre delar iaf ( 4,4kw). Behöver du mer så tar du en grupp till med 32A på en master och fördelar ut. :-)
Tyvärr är det bara tillåtet med maximalt fyra laddare i gruppen (varav en är master). Enligt Teslas installationsmanual:
Ställ in upp till 3 laddboxar som slavenheter genom att ställa in vridströmställarnas lägen till F. I lastdelningsnätverket kan endast en enhet vara tilldelad huvudenhetsfunktionen (master).
På masterladdaren ställer man in den maximala strömmen som får användas. Alla laddare som är inkopplade för laddning får då dela på denna ström, som i mitt fall är det 25A.
Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.
Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Förstår din tanke :D Sanningen är att den att det är min förhoppning att jag kan driva igenom i föreningen att det dras in 3-fas/16A till samtliga garage i längan. I dagsläget är det vanliga Schuko(16A) fördelade på dom tre faserna. Får jag igenom detta så är nog resten ganska enkel om man får tag i billiga laddare med lastbalansering. Tesla verkar hålla hårt i sina än så länge eftersom man måste äga en Telsa för att få lov att köpa en :(
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av LarsL »

Om valet står mellan att alltid dela 25A och att bara göra det ibland. Då borde de flesta föredra att göra det ibland eller hur?
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av kenhag »

LarsL skrev:
Om valet står mellan att alltid dela 25A och att bara göra det ibland. Då borde de flesta föredra att göra det ibland eller hur?
Visst, jag i alla fall :D
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.

Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Nu tänker jag ta upp stafettpinnen på besserwissrandet om energienheterna. Nån gång ska vi väl kunna få till det på ett elbilsforum :) Inte 1,7 kW/h. Bara 1,7 kW. Eller, om du vill vara extremt redundant, 1,7 kWh/h.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av kenhag »

danni skrev:
gellerstam skrev:
Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.

Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Nu tänker jag ta upp stafettpinnen på besserwissrandet om energienheterna. Nån gång ska vi väl kunna få till det på ett elbilsforum :) Inte 1,7 kW/h. Bara 1,7 kW. Eller, om du vill vara extremt redundant, 1,7 kWh/h.
Danni, du har helt rätt såklart och det är bra att det påpekas så att vi lekmän inte blandar ihop äpplen och päron :D
Analogt med fossilbilarna kan jag säga att jag egentligen inte intresserad av hur mycket jag har i tanken eller hur fort jag kan fylla den. Det enda som betyder något är hur långt jag kommer på det jag har i tanken (dvs att jag kommer fram). Så kan jag ladda/fylla med med takten 10km/timme så är jag nöjd eftersom jag inte kör långa sträckor dagligen, men kan jag fylla fortare så är det inte fel.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av gellerstam »

kenhag skrev:
gellerstam skrev:
kenhag skrev:
gellerstam skrev:
kenhag skrev:
Jag tycker också att Teslas väggladdare är klart prisvärd och gillar lastbalanseringen dom har. Däremot skulle jag önska att den kunde hantera fler än fyra väggladdare i lastbalanseringen så att man t.ex. kunde koppla vår garagelänga (10 garage) på samma slinga.
Nog kan var femte vara master? Du vill nog inte dela 32A i mindre delar iaf ( 4,4kw). Behöver du mer så tar du en grupp till med 32A på en master och fördelar ut. :-)
Tyvärr är det bara tillåtet med maximalt fyra laddare i gruppen (varav en är master). Enligt Teslas installationsmanual:
Ställ in upp till 3 laddboxar som slavenheter genom att ställa in vridströmställarnas lägen till F. I lastdelningsnätverket kan endast en enhet vara tilldelad huvudenhetsfunktionen (master).
På masterladdaren ställer man in den maximala strömmen som får användas. Alla laddare som är inkopplade för laddning får då dela på denna ström, som i mitt fall är det 25A.
Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.
Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Förstår din tanke :D Sanningen är att den att det är min förhoppning att jag kan driva igenom i föreningen att det dras in 3-fas/16A till samtliga garage i längan. I dagsläget är det vanliga Schuko(16A) fördelade på dom tre faserna. Får jag igenom detta så är nog resten ganska enkel om man får tag i billiga laddare med lastbalansering. Tesla verkar hålla hårt i sina än så länge eftersom man måste äga en Telsa för att få lov att köpa en :(
Du måste inte äga en Tesla. Jag fick ställa mig i kö. Så att de med Tesla får chansen att köpa först. De ringer mig när de har fått in tillräckligt många. .... När det nu blir? Men troligen på torsdag.... ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:
gellerstam skrev:
Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.

Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Nu tänker jag ta upp stafettpinnen på besserwissrandet om energienheterna. Nån gång ska vi väl kunna få till det på ett elbilsforum :) Inte 1,7 kW/h. Bara 1,7 kW. Eller, om du vill vara extremt redundant, 1,7 kWh/h.
+1

Rätt ska vara rätt. Jag tänkte 1,7kWh/h. ( Som alla iof. förstod. ;-) )

Jag hade nog bara otur när jag skrev. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8695
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av Pontus »

gellerstam skrev:
danni skrev:
gellerstam skrev:
Vill du verkligen dela 25A på tio laddare? Då blir det inte mycket per bil och natt! 1,7kw/h om du har trefas.

Är det inte smartare att bara ha fyra platser i så fall? Så att de som laddar verkligen får lite i sina batterin.
Nu tänker jag ta upp stafettpinnen på besserwissrandet om energienheterna. Nån gång ska vi väl kunna få till det på ett elbilsforum :) Inte 1,7 kW/h. Bara 1,7 kW. Eller, om du vill vara extremt redundant, 1,7 kWh/h.
+1

Rätt ska vara rätt. Jag tänkte 1,7kWh/h. ( Som alla iof. förstod. ;-) )

Jag hade nog bara otur när jag skrev. :-)
Kanske ska vi använda kcal i stället för kWh så att alla lekmän förstår :)
Min bil har då 65348 kcal (76 kWh) i mitt batteri och den har i snitt dragit ca 2000 kcal/mil.
Vet inte hur många cal det var i min frukost men bilen har garanterat fått mer :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av bylund »

Joule i så fall åtminstone? Kalorier är väl ungefär lika rimlig måttenhet som kvadratfot och hästkrafter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av gellerstam »

Så ska vi vara vetenskapliga och köra med SI-enheter eller ska vi vara praktiska och använda enheter som alla sektmedlemmar förstår?

Så länge det med all tydlighet framgår av texten så har iaf jag överseende med uppenbara missar av tex kW vs kWh. Men om möjlighet för missuppfattning finns är det naturligtvis viktigt att skriva rätt.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning i Linköping boende i lgh??

Inlägg av LarsL »

KWh/100km är inte det smidigaste att säga har jag märk när jag diskuterat elbilens förbrukning.
Skriv svar