Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter
Postat: 16 apr 2016 11:00
Väntade nästan på att en elbil skulle dyka upp på sidan av och tyst dra ifrån dem. Det hade varit humor. 

https://teslaclubsweden.se/forum/
Det blir alltså ca 1,7 liter per meter. Bra förbrukning!12man skrev:180 gallons, 681 liter inklusive de fullständigt meningslösa 2 lågorna uppåt, och att de antagligen släpper ut extra bränsle i utblåset, de flammar ju inte så bakom om jetkärraGustafsson skrev:Vilket jla liv! Undrar hur mycket soppa som gick åt på den repan!
hur mycket soppa tar en jas start?
Har dålig koll på JAS men en JA37 Viggen drog 19,3 liter/sekund på maxvarv och tänd EBK zon3.12man skrev:180 gallons, 681 liter inklusive de fullständigt meningslösa 2 lågorna uppåt, och att de antagligen släpper ut extra bränsle i utblåset, de flammar ju inte så bakom om jetkärra
hur mycket soppa tar en jas start?
PS är en annan förkortning av metric hp bara för att inte förväxla amerikanska hp mot de vi använder här. 1 amerikansk hp är det samma som 1.01386977 metric hp eller PS.drakbane skrev:Vad betyder PS? Längst ner i P kolumnen. Pferdestärke?
Tror inget förbjuder tillverkare att på hemsidan ange HP/HK/PS men kW är ju det som är det som borde stå med oavsett. Reklam kan vara en annan sak men Tesla sysslar inte med så mycket reklam. Vid inregistrering är det väl kW som skall anges men det är ju bara en frågan om att konvertera siffrorna från en enhet till en annan.bylund skrev:Egentligen får man väl inte marknadsföra med hästkrafter längre? kW ska det vara. På samma sätt som man inte får använda l/mil, utan det något udda l/100 km (jag menar att det udda består i att ha 100 enheten, cl/km vore rimligare i så fall).
Det blir 772.265 PS och är väl inte helt korrekt. Misstänker att kommande nyregistreringar kommer ange maximal motoraxeleffekt i kW.drakbane skrev:Jag har 568 Kw enligt Transportstyrelsen
Vätgas har hög energitäthet mätt i massenhet, men låg i volymenhet. Dvs det väger inte mycket men det tar upp mycket utrymme.Kalle skrev:Flytande vätgas borde bräcka det mästa i energitäthet. Undra om nån har tatt fram en sån otto motor?
(Till raketer används det flitigt)
Till och med flytande vätgas vid -253 grader tar upp rätt så mycket volym. För att få rum med 6 kg, lika mycket som är i kommande vätgasbilar med störst tank, så krävs 85 liter. För att hålla trycket och temperaturen på denna tank (eller troligtvis har man flera tankar) så måste den naturligtvis vara mycket större, 85 liter är innervolymen. På dessa 6 kg tar man sig sedan mindre än 50 mil enligt NDEC... Vätgas är idiotiskt idé till personbilar.taliz skrev:Vätgas har hög energitäthet mätt i massenhet, men låg i volymenhet. Dvs det väger inte mycket men det tar upp mycket utrymme.Kalle skrev:Flytande vätgas borde bräcka det mästa i energitäthet. Undra om nån har tatt fram en sån otto motor?
(Till raketer används det flitigt)
Att lagra det i flytande form är tyvärr problematiskt.
Från Wikipedia:
"Om man istället fraktar vätet i flytande form kommer det behövas en så stark behållare att behållarens tyngd ger problem på bilens energiförbrukning och dessutom behöver man släppa ut lite av vätgasen då och då så att behållaren inte exploderar. "
Designstudion skrev:Prestanda
Accelerationsklassificeringen för grundversionerna av Model S P90D följer Motor Trends testmetod där man subtraherar tiden från det att foten träffar gaspedalen till bilen kör iväg för att redogöra för prestandan på sträckan.
Tyvärr så har Tesla valt att redovisa accelerationstiderna olika för performance-modellerna, men den största skillnaden kommer av att performance-modellerna har högre vridmoment vilket gör att de fortare kommer upp i max effekt.Pontus skrev:Men hur kan det vara så stor skillnad i acceleration mellan 90D och P90D om hästarna är 422 resp 469?
Även om det inte går att jämföra i procent så ser siffrorna märkliga ut +10% i hästar och -25% i accelerationstid. Är tiderna mätta på samma sätt i dessa bilar dvs båda med 1 foot rollout eller en med och en utan rollout?
Kod: Markera allt
0-100 km/h 0-100 km/h (rollout) Max power Max power in Max power at Max power after
90D 4.39 s 4.09 s 287.6 kW 21.9 m 63.3 km/h 2.5 s
P90D 3.50 s 3.25 s 319.4 kW 8.7 m 48.6 km/h 1.3 s
P90DL 3.21 s 2.96 s 367.0 kW 11.6 m 56.3 km/h 1.5 s
De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.Pontus skrev:Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?aoeu skrev:De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.Pontus skrev:Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
Antar att det är effekten och vridet som bör vara rätt så korrekta för respektive modell.Pontus skrev:Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?aoeu skrev:De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.Pontus skrev:Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
Det mesta kommer från Tesla, men också lite gissningar.Pontus skrev:Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?aoeu skrev:De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.Pontus skrev:Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
Kod: Markera allt
A - frontal area 2.34116 Some publication comparing electric car air resistance
Cd - Coefficient of drag 0.24 Tesla
Crr - Coefficient of rolling resistance 0.008 Best guess
Wheel diameter 0.71882 Tesla
Drivetrain efficiency 0.925 Best guess
Motor power drop off curve: - Best guess
90D
Rear motor torque 242.5 lb-ft Tesla
Front motor torque 242.5 lb-ft Tesla
Rear motor power 259 hp Tesla
Front motor power 259 hp Tesla
Rear motor gear ratio 9.73 Tesla
Front motor gear ratio 9.73 Tesla
Motor shaft power limit 417 hp Tesla
Weight 4849 lbs Tesla
P90D
Rear motor torque 496 lb-ft Tesla
Front motor torque 244 lb-ft Tesla
Rear motor power 503 hp Tesla
Front motor power 259 hp Tesla
Rear motor gear ratio 9.73 Tesla
Front motor gear ratio 9.73 Tesla (Interview with Tesla representative)
Motor shaft power limit 463 hp Tesla
Weight 4963 lbs Tesla
P90DL
Rear motor torque 496 lb-ft Tesla
Front motor torque 244 lb-ft Tesla
Rear motor power 503 hp Tesla
Front motor power 259 hp Tesla
Rear motor gear ratio 9.73 Tesla
Front motor gear ratio 9.73 Tesla
Motor shaft power limit 532 hp Tesla
Weight 4963 lbs Tesla