Sida 2 av 2

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 16 apr 2016 11:00
av LarsL
Väntade nästan på att en elbil skulle dyka upp på sidan av och tyst dra ifrån dem. Det hade varit humor. :)

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 16 apr 2016 14:44
av thebishop
12man skrev:
Gustafsson skrev:
Vilket jla liv! Undrar hur mycket soppa som gick åt på den repan!
180 gallons, 681 liter inklusive de fullständigt meningslösa 2 lågorna uppåt, och att de antagligen släpper ut extra bränsle i utblåset, de flammar ju inte så bakom om jetkärra

hur mycket soppa tar en jas start?
Det blir alltså ca 1,7 liter per meter. Bra förbrukning!

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 16 apr 2016 23:34
av Nicke Nyfiken
12man skrev:
180 gallons, 681 liter inklusive de fullständigt meningslösa 2 lågorna uppåt, och att de antagligen släpper ut extra bränsle i utblåset, de flammar ju inte så bakom om jetkärra

hur mycket soppa tar en jas start?
Har dålig koll på JAS men en JA37 Viggen drog 19,3 liter/sekund på maxvarv och tänd EBK zon3. :o

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 06 maj 2016 10:02
av Svenssons
Detta är väl en uppdatering av Design Studion:
HP.png

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 06 maj 2016 10:44
av drakbane
Vad betyder PS? Längst ner i P kolumnen. Pferdestärke?

/Sony Z3 Dual

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 06 maj 2016 11:03
av Svenssons
drakbane skrev:
Vad betyder PS? Längst ner i P kolumnen. Pferdestärke?
PS är en annan förkortning av metric hp bara för att inte förväxla amerikanska hp mot de vi använder här. 1 amerikansk hp är det samma som 1.01386977 metric hp eller PS.

539 PS är alltså detsamma som 531.6 hp som används i USA alternativt 396.4 kW vilket är bästa enheten.

Missade att ta med sista infotexten till bilden ovan:
HP.png

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 06 maj 2016 11:27
av bylund
Egentligen får man väl inte marknadsföra med hästkrafter längre? kW ska det vara. På samma sätt som man inte får använda l/mil, utan det något udda l/100 km (jag menar att det udda består i att ha 100 enheten, cl/km vore rimligare i så fall).

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 06 maj 2016 11:34
av Svenssons
bylund skrev:
Egentligen får man väl inte marknadsföra med hästkrafter längre? kW ska det vara. På samma sätt som man inte får använda l/mil, utan det något udda l/100 km (jag menar att det udda består i att ha 100 enheten, cl/km vore rimligare i så fall).
Tror inget förbjuder tillverkare att på hemsidan ange HP/HK/PS men kW är ju det som är det som borde stå med oavsett. Reklam kan vara en annan sak men Tesla sysslar inte med så mycket reklam. Vid inregistrering är det väl kW som skall anges men det är ju bara en frågan om att konvertera siffrorna från en enhet till en annan.

Det är detta du tänker på antar jag:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 81:SV:HTML

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 06 maj 2016 11:39
av drakbane
Jag har 568 Kw enligt Transportstyrelsen

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 06 maj 2016 11:45
av Svenssons
drakbane skrev:
Jag har 568 Kw enligt Transportstyrelsen
Det blir 772.265 PS och är väl inte helt korrekt. Misstänker att kommande nyregistreringar kommer ange maximal motoraxeleffekt i kW.

Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 07 maj 2016 17:23
av taliz
Kalle skrev:
Flytande vätgas borde bräcka det mästa i energitäthet. Undra om nån har tatt fram en sån otto motor?
(Till raketer används det flitigt)
Vätgas har hög energitäthet mätt i massenhet, men låg i volymenhet. Dvs det väger inte mycket men det tar upp mycket utrymme.
Att lagra det i flytande form är tyvärr problematiskt.

Från Wikipedia:
"Om man istället fraktar vätet i flytande form kommer det behövas en så stark behållare att behållarens tyngd ger problem på bilens energiförbrukning och dessutom behöver man släppa ut lite av vätgasen då och då så att behållaren inte exploderar. "

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 07 maj 2016 18:26
av Svenssons
taliz skrev:
Kalle skrev:
Flytande vätgas borde bräcka det mästa i energitäthet. Undra om nån har tatt fram en sån otto motor?
(Till raketer används det flitigt)
Vätgas har hög energitäthet mätt i massenhet, men låg i volymenhet. Dvs det väger inte mycket men det tar upp mycket utrymme.
Att lagra det i flytande form är tyvärr problematiskt.

Från Wikipedia:
"Om man istället fraktar vätet i flytande form kommer det behövas en så stark behållare att behållarens tyngd ger problem på bilens energiförbrukning och dessutom behöver man släppa ut lite av vätgasen då och då så att behållaren inte exploderar. "
Till och med flytande vätgas vid -253 grader tar upp rätt så mycket volym. För att få rum med 6 kg, lika mycket som är i kommande vätgasbilar med störst tank, så krävs 85 liter. För att hålla trycket och temperaturen på denna tank (eller troligtvis har man flera tankar) så måste den naturligtvis vara mycket större, 85 liter är innervolymen. På dessa 6 kg tar man sig sedan mindre än 50 mil enligt NDEC... Vätgas är idiotiskt idé till personbilar.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 07 maj 2016 20:17
av Pontus
Men hur kan det vara så stor skillnad i acceleration mellan 90D och P90D om hästarna är 422 resp 469?
Även om det inte går att jämföra i procent så ser siffrorna märkliga ut +10% i hästar och -25% i accelerationstid. Är tiderna mätta på samma sätt i dessa bilar dvs båda med 1 foot rollout eller en med och en utan rollout?

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 07 maj 2016 20:55
av bylund
Nä, det är bara P90D som är med rollout, vilket gör rolloutgrejen ännu fånigare. I de modeller där det inte är lika viktigt att få låga tider gör man det på det normala sättet.
Designstudion skrev:
Prestanda
Accelerationsklassificeringen för grundversionerna av Model S P90D följer Motor Trends testmetod där man subtraherar tiden från det att foten träffar gaspedalen till bilen kör iväg för att redogöra för prestandan på sträckan.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 07 maj 2016 21:01
av +46
Jag har inget annat att jämföra med än mina "gamla" amerikanska muskelbilar. Den värsta var en blueprintad 390 GT. Den släppte med hjulspinn vid kick-down ända upp till 80-90 km/t...
Men idag skulle den ha blivit frånåkt så det bara visslar om det av min Tesla, men då var den en riktig rödljus dödare...
Det jag saknar är mullret från V8:an men inser att det ska arkiveras och fortsättningsvis bara upplevas på ljudband (typ Tändkula...)

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 07 maj 2016 21:28
av aoeu
Pontus skrev:
Men hur kan det vara så stor skillnad i acceleration mellan 90D och P90D om hästarna är 422 resp 469?
Även om det inte går att jämföra i procent så ser siffrorna märkliga ut +10% i hästar och -25% i accelerationstid. Är tiderna mätta på samma sätt i dessa bilar dvs båda med 1 foot rollout eller en med och en utan rollout?
Tyvärr så har Tesla valt att redovisa accelerationstiderna olika för performance-modellerna, men den största skillnaden kommer av att performance-modellerna har högre vridmoment vilket gör att de fortare kommer upp i max effekt.

Kod: Markera allt

         0-100 km/h   0-100 km/h (rollout)   Max power    Max power in   Max power at   Max power after
90D      4.39 s       4.09 s                 287.6 kW     21.9 m         63.3 km/h      2.5 s
P90D     3.50 s       3.25 s                 319.4 kW     8.7 m          48.6 km/h      1.3 s
P90DL    3.21 s       2.96 s                 367.0 kW     11.6 m         56.3 km/h      1.5 s

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 07 maj 2016 23:19
av Pontus
Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 08 maj 2016 07:27
av aoeu
Pontus skrev:
Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 08 maj 2016 08:30
av Pontus
aoeu skrev:
Pontus skrev:
Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.
Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 08 maj 2016 08:32
av Svenssons
Pontus skrev:
aoeu skrev:
Pontus skrev:
Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.
Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?
Antar att det är effekten och vridet som bör vara rätt så korrekta för respektive modell.

Re: Hästkrafter på pappret jämfört med upplevda hästkrafter

Postat: 08 maj 2016 12:01
av aoeu
Pontus skrev:
aoeu skrev:
Pontus skrev:
Intressanta siffror, var kommer dessa ifrån?
De kommer från en modell jag satt ihop i en spreadsheet.
Jo men någon form av ingångsdata måste du ju haft och vilka data är och var ifrån kommer dessa?
Det mesta kommer från Tesla, men också lite gissningar.

Kod: Markera allt

A - frontal area                             2.34116      Some publication comparing electric car air resistance
Cd - Coefficient of drag                     0.24         Tesla
Crr - Coefficient of rolling resistance      0.008        Best guess
Wheel diameter                               0.71882      Tesla
Drivetrain efficiency                        0.925        Best guess
Motor power drop off curve:                  -            Best guess

90D
Rear motor torque            242.5 lb-ft     Tesla
Front motor torque           242.5 lb-ft     Tesla
Rear motor power             259 hp          Tesla
Front motor power            259 hp          Tesla
Rear motor gear ratio        9.73            Tesla
Front motor gear ratio       9.73            Tesla
Motor shaft power limit      417 hp          Tesla
Weight                       4849 lbs        Tesla

P90D
Rear motor torque            496 lb-ft       Tesla
Front motor torque           244 lb-ft       Tesla
Rear motor power             503 hp          Tesla
Front motor power            259 hp          Tesla
Rear motor gear ratio        9.73            Tesla
Front motor gear ratio       9.73            Tesla (Interview with Tesla representative)
Motor shaft power limit      463 hp          Tesla
Weight                       4963 lbs        Tesla

P90DL
Rear motor torque            496 lb-ft       Tesla
Front motor torque           244 lb-ft       Tesla
Rear motor power             503 hp          Tesla
Front motor power            259 hp          Tesla
Rear motor gear ratio        9.73            Tesla
Front motor gear ratio       9.73            Tesla
Motor shaft power limit      532 hp          Tesla
Weight                       4963 lbs        Tesla