Sida 2 av 3

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 12 apr 2016 07:37
av TiborBlomhall
Ja övriga kostnader borde vara samma oberoende av bil. Man borde jämföra priserna av de olika S modellerna för att se vad det ligger på.

Övriga kostnader består av frakt och monteringskostnader.

Tullen på S är dock 4.9%, ej 10% som du räknade med.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 12 apr 2016 08:31
av Laban
I övriga kostnader ligger väl också en 3 års vagnskadeförsäkring och den bör rimligtvis vara en hel del billigare för Model 3.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 12 apr 2016 08:33
av danni
Wayne skrev:
Jag har försökt att göra en liten kalkyl på vad jag tror att det kan kosta enl. tabellen nedan.

Lite förklaringar
• Jag tror att valutan säkras upp innan då transporter och dylikt tar tid och då behövs en säkerhet om det nu blir så att valutan råkar sticka iväg.
• Övriga kostnader består av, transport, administration och övriga overheadkostnader som leder till den slutgiltiga försäljningen av bilen (alla måste ta en bit av kakan innan bilen kommer fram till dig).

Det kan eventuellt debatteras om nu M3:an kommer ha samma "övriga kostnader" som Model S.... Men det bör inte skilja åt mycket...
Fast nu har du tagit det amerikanska priset för 70 ($70 000) och jämfört med det svenska priset för 70D (867 000 kr). Det svenska priset för 70 är 813 000 kr. Och tullen är inte 10% - eftersom bilen inte importeras som en färdig bil utan i delar så landar tullen på ungefär 5%. I alla fall på Model S. Om de kommer göra samma med Model 3 vet vi inte än. Det finns nog en hyfsad chans att den kommer byggas helt och hållet i EU (och i Kina, för den delen), i alla fall på sikt.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 12 apr 2016 08:39
av _TonyV
Idag kostar 1 USD cirka 8,14 kr.. Nu är trenden starkare krona mot USD hoppas vi är runt max 8 när model 3 kommer.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 12 apr 2016 13:30
av Jerker
_TonyV skrev:
Idag kostar 1 USD cirka 8,14 kr.. Nu är trenden starkare krona mot USD hoppas vi är runt max 8 när model 3 kommer.
Om Trump blir president lär vi ha en svag dollar... :mrgreen:

Trump for president! :D

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 12 apr 2016 13:32
av Kalle
Jerker skrev:
_TonyV skrev:
Idag kostar 1 USD cirka 8,14 kr.. Nu är trenden starkare krona mot USD hoppas vi är runt max 8 när model 3 kommer.
Om Trump blir president lär vi ha en svag dollar... :mrgreen:

Trump for president! :D
Men kanske strafftullar på amrekanska varor i stället

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 12 apr 2016 14:54
av danni
Jerker skrev:
_TonyV skrev:
Idag kostar 1 USD cirka 8,14 kr.. Nu är trenden starkare krona mot USD hoppas vi är runt max 8 när model 3 kommer.
Om Trump blir president lär vi ha en svag dollar... :mrgreen:

Trump for president! :D
Skämta inte ens om det :o
Kalle skrev:
Men kanske strafftullar på amrekanska varor i stället
Du menar att han skulle införa tull på export? Det låter långsökt. Eller att han skulle klanta sig så illa att EU skulle införa handelshinder mot USA?

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 12 apr 2016 15:05
av Jerker
danni skrev:
Jerker skrev:
_TonyV skrev:
Idag kostar 1 USD cirka 8,14 kr.. Nu är trenden starkare krona mot USD hoppas vi är runt max 8 när model 3 kommer.
Om Trump blir president lär vi ha en svag dollar... :mrgreen:

Trump for president! :D
Skämta inte ens om det :o
Kalle skrev:
Men kanske strafftullar på amrekanska varor i stället
Du menar att han skulle införa tull på export? Det låter långsökt. Eller att han skulle klanta sig så illa att EU skulle införa handelshinder mot USA?
Snarare skeppar han med illegala invandrare som han vill få ut ur landet med all export från USA...

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 12 apr 2016 15:12
av BigDaddyT
danni skrev:
Jerker skrev:
_TonyV skrev:
Idag kostar 1 USD cirka 8,14 kr.. Nu är trenden starkare krona mot USD hoppas vi är runt max 8 när model 3 kommer.
Om Trump blir president lär vi ha en svag dollar... :mrgreen:

Trump for president! :D
Skämta inte ens om det :o
Kalle skrev:
Men kanske strafftullar på amrekanska varor i stället
Du menar att han skulle införa tull på export? Det låter långsökt. Eller att han skulle klanta sig så illa att EU skulle införa handelshinder mot USA?
Han skulle kunna lägga straffskatt på import som sedan EU kontrar med en importskatt från USA.
Eller han och han det finns ju tack och lov en lite större process bakom som kanske kan hejda det värsta.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 12 apr 2016 15:40
av Wayne
TiborBlomhall skrev:
....
Tullen på S är dock 4.9%, ej 10% som du räknade med.
Jag har gjort lite justeringar och sänkt övriga kostnader samt tullkostnaden.
Kan detta vara en rimlig uppskattning? (kontantinsatsen är 20%)

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 22 apr 2016 08:40
av Hawk68
Har kanske inte riktigt orkat läsa alla inlägg,men har inte sett någon ha med supermiljöpremien i prisberäkningen. Är den borta eller?

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 22 apr 2016 09:25
av BigDaddyT
Hawk68 skrev:
Har kanske inte riktigt orkat läsa alla inlägg,men har inte sett någon ha med supermiljöpremien i prisberäkningen. Är den borta eller?
Den finns fortfarande kvar, under 2015 var det 8800 bilar som fick premien totalt. Under 2016 så finns det just nu pengar till ca 7700 bilar.
Jag skulle gissa att miljöbilspremien inte finns kvar i samma form som nu, när Model 3 börjar leveranserna har rullat igång på riktigt 2019.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 22 apr 2016 09:31
av lator
Räkna med att "bonus, malus"-systemet har rullat igång innan Model 3 börjar att säljas här. Tyvärr så kommer de bestämmande säker att ta det ganska försiktigt så att det skulle bli någon större rabatt är inte att räkna med. Vi får väl se om andra länder som t.ex Nederländerna kan påverka våra ofta ganska platta politiker åt rätt håll... :evil:

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 22 apr 2016 09:35
av StefL
Har utredningen om bonus-malus-systemet presenterats än? Det förslag jag läste (länkades till i någon forumtråd här) indikerade en bonus på 50.000:- till bilar i den högsta miljöklassen där ju Model 3 hamnar. Men ett förslag är ju inget värt innan det malts genom Riksdagsbyråkratins kvarnar förstås...

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 22 apr 2016 09:41
av lator
Samtliga partier verkar ju vara överens om att införa Bonus-Malus. Dessutom, efter Volvos senaste avslöjanden så finns det nog större vilja att åstadkomma något... ;)

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 22 apr 2016 10:24
av StefL
Sen är ju frågan om att få systemet att bära sig självt - går det "för bra" och folk anpassar sig och köper bilar i de högre miljöklasserna kommer ju inte malusen som de skitiga bilarna ska betala att täcka bonusen, och ingen vet nog riktigt hur utvecklingen blir på 5-10 års sikt...

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 22 apr 2016 11:08
av danni
BigDaddyT skrev:
Hawk68 skrev:
Har kanske inte riktigt orkat läsa alla inlägg,men har inte sett någon ha med supermiljöpremien i prisberäkningen. Är den borta eller?
Den finns fortfarande kvar, under 2015 var det 8800 bilar som fick premien totalt. Under 2016 så finns det just nu pengar till ca 7700 bilar.
Jag skulle gissa att miljöbilspremien inte finns kvar i samma form som nu, när Model 3 börjar leveranserna har rullat igång på riktigt 2019.
Så som lagen är skriven nu upphör den efter 2016. De måste explicit förlänga den om de vill fortsätta ha kvar den. Jag tycker inte det finns mycket som tyder på att de vill det, men det går inte utesluta en nödförlängning på 1-2 år för att man inte har något nytt färdigt än - det hade varit typiskt för den kortsiktighet som präglat de här reglerna de senaste tio åren.
StefL skrev:
Har utredningen om bonus-malus-systemet presenterats än? Det förslag jag läste (länkades till i någon forumtråd här) indikerade en bonus på 50.000:- till bilar i den högsta miljöklassen där ju Model 3 hamnar. Men ett förslag är ju inget värt innan det malts genom Riksdagsbyråkratins kvarnar förstås...
Det finns ingen egentlig utredning om det som Miljöpartiet eller Centerpartiet vill ha när de pratar om bonus-/malussystem. Däremot tog den enorma FFF-utredningen för ett par år sen upp ämnet, men väldigt lite i den utredningen har förverkligats: http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... ou-201384/
StefL skrev:
Sen är ju frågan om att få systemet att bära sig självt - går det "för bra" och folk anpassar sig och köper bilar i de högre miljöklasserna kommer ju inte malusen som de skitiga bilarna ska betala att täcka bonusen, och ingen vet nog riktigt hur utvecklingen blir på 5-10 års sikt...
Är det här egentligen ett problem? Om du har ett självbalanserande system som börjar balansera ut sig så är det ju för att systemet fungerat och gjort sitt. När 50% redan köper elbilar så kanske det inte behöver subventioneras på samma sätt längre.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 22 apr 2016 12:38
av StefL
danni skrev:
StefL skrev:
Sen är ju frågan om att få systemet att bära sig självt - går det "för bra" och folk anpassar sig och köper bilar i de högre miljöklasserna kommer ju inte malusen som de skitiga bilarna ska betala att täcka bonusen, och ingen vet nog riktigt hur utvecklingen blir på 5-10 års sikt...
Är det här egentligen ett problem? Om du har ett självbalanserande system som börjar balansera ut sig så är det ju för att systemet fungerat och gjort sitt. När 50% redan köper elbilar så kanske det inte behöver subventioneras på samma sätt längre.
Kanske inte - mer än att för de som eventuellt planerar sitt bilköp utifrån vissa ekonomiska förutsättningar och de inte visar sig infrias kan det bli jobbigt. Men man får utgå från att systemet skapas transparent och inte uppdateras retroaktivt för de som köper fordon.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 22 apr 2016 19:32
av joel80
Verkar ju som att det kommer bli bättre för rena elbilar än de 40k som är nu. Den utredning jag läst är nog samma som ovan dom nämner ca 50 000kr på bästa bonusnivå... Sen kommer man allt eftersom justera gränsen för de olika nivåerna. Så den nivå som räknas som "neutral" från start kommer få betala extra några år senare, just för att kunma behålla högsta ersättning till de allra bästa alternativen.
Inom någon vecka eller så ska det färdiga systemet presenteras.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 22 apr 2016 22:18
av wing
Får hoppas att systemet baseras på verkliga utsläpp och inte de glädjekalkyler som används nu. Bästa vore om man kontrollerar vid besiktningen och sen får de tillverkare som angav för optimistiska siffror betala tillbaka den del av bonusen de fuskade sig till.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 25 apr 2016 20:30
av Skr00ban
Enligt sajten
regeringen.se så vill man fortsätta satsa på miljöbilspremier. Höjda tak till förmån för elbilar. Vi får nog en bra premie för våra m3:or vid 2019 ska ni se. :-D

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 26 apr 2016 13:55
av 18650
Skr00ban skrev:
Enligt sajten
regeringen.se så vill man fortsätta satsa på miljöbilspremier. Höjda tak till förmån för elbilar. Vi får nog en bra premie för våra m3:or vid 2019 ska ni se. :-D

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Åsa och Gustav tänker fortsätta ta ansvar. De nämnde även elbilar när de inte avgick. :mrgreen:

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 29 apr 2016 13:24
av icreate
Enligt Aftonbladet idag ska supermiljöbilspremien bli 60 000 kr för bilar med nollutsläpp.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22725125.ab

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 29 apr 2016 14:31
av joel80
För model3 kan det bli lägre.. Beroende på vad man anser att en motsvarande ice-bil kostar. Bonusen har en gräns på högst 35% av mellanskillnaden från motsvarande bil. Verkar som en rätt dum begränsning.

Re: Beräkning av försäljningpris

Postat: 29 apr 2016 14:49
av Silversound
joel80 skrev:
För model3 kan det bli lägre.. Beroende på vad man anser att en motsvarande ice-bil kostar. Bonusen har en gräns på högst 35% av mellanskillnaden från motsvarande bil. Verkar som en rätt dum begränsning.
Detta känns ju som en jättekonstig begränsning. Vem ska bestämma vad som är en motsvarande bil till t.ex. Model 3? Finns det ens någon motsvarande bil? :) Samt hur ska diverse tillägg räknas på bilen man ska köpa, samt vad för tillägg denna motsvarande bil kan tänkas ha och kosta? Känns onödigt komplicerat.