...Jag får dessutom för mig att många som kör med en 70D mycket oftare, än vi som har större batterier, laddar upp till 90% till vardags. Det vore kanske inte helt fel att ha ett batteri stort nog att man tyckte att 80-85% räckte för vardagsladdningen för att minska slitaget.
matsm skrev:
Kör man långt och hoppar mellan superchargers så tar det väl några minuter extra per stopp jämfört med de större batteripacken men det får man leva med...
Fast de där effekterna får ni ju gratis på köpet eftersom batteriet fysiskt är samma. De nya 70D kommer alltså att ladda snabbare (om det inte begränsas i mjukvaran) och den fysiska laddningen blir ju inte 100% utan 90%.
Köper man en 70 så gör man det för att komma "billigt" undan. Man har analyserat sitt körmönster och konstaterat att 70kWh räcker.
Det har du rätt i angående 90%. Missade det.
Re: 75D - "meningslös" uppdatering?
Postat: 08 maj 2016 22:59
av Daoops
pegs skrev:
Daoops skrev:
Big win att du har 75 fysiska kwh. Det gör i praktiken att du har dom fem första kWh i degradering helt gratis (vad det nu är, typ 10k mils drift eller så). Skit i mjukvaran om du inte skulle ha svårt att bli av med 30k nån annan stan tycker jag. Grattis!
Intressant teori. Undrar om det är så
Det borde det väl vara eller? Om inte mjukvaran håller koll på degrederingen och justerar ned 5kWh i enlighet med det hela tiden. Eller vad vet jag
Re: 75D - "meningslös" uppdatering?
Postat: 08 maj 2016 23:25
av Hammar
Bjørn Nyland har gjort en video i ämnet.
Re: 75D - "meningslös" uppdatering?
Postat: 09 maj 2016 10:48
av apkungen
Hej, det är apkungen!
Om räckvidden:
På den amerikanska hemsidan står det att uppgraderingen ger 19miles till. 70D har i dagsläget 240 miles i epa. Den nya 75D har 259miles. Ökningen kan iof sig bero på mer än bara batteriet, tex bättre aerodynamik på fronten, men jag tror att räckvidden åtminstone kommer att vara 2,5mil.
Prisvärde:
Jag tror att 70D snart kommer att försvinna som tillval, vilket kommer göra att den modellen känns gammal. Visst man kan kommunicera att det "ijenkligen "är ett 75 batteri men jag tror ändå att en 75D kommer att bli mer lättsåld.
Trovärdighet:
Finns det några faktiska fakta kring att det verkligen är ett 75 batteri man får? Finns det faktiska fakta på att 70an kommer att ladda som ett 75-batteri, inte ha nån degradering i början och må bättre då det inte laddas så fullt?
Kostnad:
Kostnaden för denna uppgradering är svindyr. Tesla själva betalar idag 190usd per färdig kwh batteripack (alltså inte bara cell-kostnaden) har jag hört. De betalar alltså 3000kr för 5kWh. Betänk sen att denna modell troligen är en 75D modell. 32000kr är faktiskt ren vinst för dem, är det inte bättre då att ta bort 70-modellen o höja priset på grundmodellen med cirka 15kkr?
summa summarum:
Jag tycker att 32k är ett rån för det man får men det finns ju ett visst kundvärde i det så jag skulle förstå de som väljer den uppgraderingen. Jag skulle inte ha valt den.
Re: 75D - "meningslös" uppdatering?
Postat: 09 maj 2016 11:31
av danni
Jag ställdes inför samma när 90D kom strax efter jag hade beställt min 85D. Jag tyckte det kändes lite "meh" och inte riktigt värt det. Räckvidden är fenomenal som det är och oftast har bilen laddat klart före resten av familjen är redo. Jag körde Stockholm-Göteborg igår och vi stannade för en matbit i Ödeshög - det stoppet blev så långt att vi kom hem med ca 30% i batteriet. Det händer inte ofta att jag sitter och önskar att jag hade 90 kWh istället, kan jag säga.
Re: 75D - "meningslös" uppdatering?
Postat: 10 maj 2016 23:56
av Silversound
Viktigaste frågan är dock om man också kommer kunna få en "75a" monterad bak på bilen istället för 70? Annars är det ju inte värt det...
Re: 75D - "meningslös" uppdatering?
Postat: 11 maj 2016 00:44
av Vidio
Silversound skrev:
Viktigaste frågan är dock om man också kommer kunna få en "75a" monterad bak på bilen istället för 70? Annars är det ju inte värt det...
Det läste jag någonstans att man skulle få. Viktig detalj!