Genomgång avv tillvalen
Moderator: Redaktion
Re: Genomgång avv tillvalen
Eftersom jag fortfarande ser kommentarer om att inte fatta "+"... Elon Musk som själv kör model S var inte helt nöjd med väghållningen i P85. Han ville ha lika bra väghållning som i sin McLaren. Därav tog teamet och skapde P85+ som enligt väldigt många är vad P85 borde varit från början. skillnaden märks inte så mycket rakt fram men när man kör aktivt på kurviga vägar är det som jag sakt tidigare ungefär som "strykjärn" eller "amerikans muskelbil". Bilen släpper inte lika lätt och ligger mycket bättre på vägen. Mindre tendens till släng av bakvagnen. Prova koppla ur DSC och dra på i de båda bilarna... Ser nästan aldrig någon som kör P85+ som ångrar det valet. Däremot väldigt många P85 ägare i USA som vill ha + efter provat. Det går att eftermontera ca 80% men väldigt dyrt. Har man inte luftfjädring kan man nog glömma det hela.
P85+ är för de som är vana med BMW M3/4/5/6, Porsche Panamera/996, Audi RS/R, Aston Martin mfl... Skiter man i den ultimata väghållningen kan man skippa +. Min argumentation är att går man på P85 känns det fasen korkat att skippa + om man inte har gjort slut på sin budget helt... Mitt andra val är en S85 mitt första P85+. Nog tjatat nog om det tror jag. Tipset är att aldrig provköra med fel modell...
P85+ är för de som är vana med BMW M3/4/5/6, Porsche Panamera/996, Audi RS/R, Aston Martin mfl... Skiter man i den ultimata väghållningen kan man skippa +. Min argumentation är att går man på P85 känns det fasen korkat att skippa + om man inte har gjort slut på sin budget helt... Mitt andra val är en S85 mitt första P85+. Nog tjatat nog om det tror jag. Tipset är att aldrig provköra med fel modell...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Gällande läder och små barn. Kört BMW med läder under de år mina barn som nu är 11 och 6 år växt upp. Inga som helst problem. Lätt att göra rent och inga skador på skinnet. Givetvis får man undvika att dra in et dagisbarn som levt rövare en slaskig/regning dag. Men eftersom man ju byter om innan man plockar in dem har det aldrig varit problem. jag ser inga som helst anledningar att undvika läder pgr av barn...
Enig om att FM radion är skräp. Klaga på Tesla alla!!! I USA använder de ju inte FM och har bättre internettjänster i bilen... För oss med skräpinternettjänster i bilen är Bra FM radio viktigt... Så fort man åker utanför större städer blir det skräp... De skulle behöva byta ut radiodelen...
Missförstå mig rätt. Jag förstår självklart att det är skillnad, och att plusset innebär saker som förbättrar bilens egenskaper. Det jag försöker säga är att jag själv är för korkad för att förstå skillnaden, vilket var anledningen till att jag inte valde till plusset. Beror nog på att jag inte är tillräckligt intresserad av bilar, inte kommer från sportbilssegmentet sedan tidigare och sällan pressar bilen till max på skogsvägar.hybris skrev:Eftersom jag fortfarande ser kommentarer om att inte fatta "+"... Elon Musk som själv kör model S var inte helt nöjd med väghållningen i P85. Han ville ha lika bra väghållning som i sin McLaren. Därav tog teamet och skapde P85+ som enligt väldigt många är vad P85 borde varit från början. skillnaden märks inte så mycket rakt fram men när man kör aktivt på kurviga vägar är det som jag sakt tidigare ungefär som "strykjärn" eller "amerikans muskelbil". Bilen släpper inte lika lätt och ligger mycket bättre på vägen. Mindre tendens till släng av bakvagnen. Prova koppla ur DSC och dra på i de båda bilarna... Ser nästan aldrig någon som kör P85+ som ångrar det valet. Däremot väldigt många P85 ägare i USA som vill ha + efter provat. Det går att eftermontera ca 80% men väldigt dyrt. Har man inte luftfjädring kan man nog glömma det hela.
Grymt inlägg, även om jag inte håller med din på samtliga punkter så uppskattas dina beskrivningar, åsikter och valDaniel skrev:Rolig tråd. Här är mina tankar kring valen:

Provkörde en Tesla för första gången idag och hade liknande tankar tidigare, men när jag upptäckte att Teslan inte bara visar avståndet som alla andra bilar med någon form av blippande-sköldar-som-närmar-sig-bilen gränssnitt utan även skrivet ut det faktiskta avståndet i cm - då slog jag stort och tänkte "ännu en punkt Tesla Motors tänkt till ett steg längre än alla andra".TiborBlomhall skrev:Mycket bra sammanställt!
Kan någon förklara vitsen med parkeringssensorer när man ändå har backkamera?
Det är ju klockrent, ska man mäta avståndet framåt och bakåt på en bil, varför ha en usel representation på tre eller fem steg, när man faktiskt kan skriva ut det exakta avståndet!? Lysande sickan

(Som tidigare nämnts, en bakkameras objektiv gör det alltid lite svårt att få en korrekt uppfattning om avstånd osv. och i ärlighetens namn var nog Teslan's bland de sämre på denna punkt)
Fast det mindre lysande är att den inte visar avstånd mindre än 40 cm eller så utan bara skriker stop. Så ska man parkera nära en vägg är man inte hjälpt i alla fall.Werzion skrev:
Provkörde en Tesla för första gången idag och hade liknande tankar tidigare, men när jag upptäckte att Teslan inte bara visar avståndet som alla andra bilar med någon form av blippande-sköldar-som-närmar-sig-bilen gränssnitt utan även skrivet ut det faktiskta avståndet i cm - då slog jag stort och tänkte "ännu en punkt Tesla Motors tänkt till ett steg längre än alla andra".
Det är ju klockrent, ska man mäta avståndet framåt och bakåt på en bil, varför ha en usel representation på tre eller fem steg, när man faktiskt kan skriva ut det exakta avståndet!? Lysande sickan
(Som tidigare nämnts, en bakkameras objektiv gör det alltid lite svårt att få en korrekt uppfattning om avstånd osv. och i ärlighetens namn var nog Teslan's bland de sämre på denna punkt)
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Ofan, nära skjuter ingen hare med andra ord. Då känns/låter det ju som ett medvetet val att sluta upp med mätningar vid 40/30 cm...matbl skrev:Fast det mindre lysande är att den inte visar avstånd mindre än 40 cm eller så utan bara skriker stop. Så ska man parkera nära en vägg är man inte hjälpt i alla fall.
Kan det vara att parkeringssensorernas vinklar inte täcker upp hela fältet på så korta avstånd att t.ex. en stolpe skulle kunna passera emellan oupptäckt tro?
Avståndsbedömningen i utskrivna mått uppskattades iallafall, och i mitt fall blev det en 43-45 cm lucka då laddningskabel låg på marken, så lämnade medvetet en ganska stor lucka.
Mina synpunkter på model S:
Viktigast är att välja 85kwh batteriet.
Näst viktigast är att välja performance. Skillnaden mot standard S85 är ganska stor tycker jag.
Leasar man bilen spelar tillvalen stor roll för förmånsvärdet. Bilens baspris är ju kraftigt rabatterat, men det är inte tillvalen. Dessutom räknas pluspaketet som en egen modell hos skatteverket vilket gör förmånsvärdet orimligt högt för bara några styvare hjulupphängningsdelar.
Viktigast är att välja 85kwh batteriet.
Näst viktigast är att välja performance. Skillnaden mot standard S85 är ganska stor tycker jag.
Leasar man bilen spelar tillvalen stor roll för förmånsvärdet. Bilens baspris är ju kraftigt rabatterat, men det är inte tillvalen. Dessutom räknas pluspaketet som en egen modell hos skatteverket vilket gör förmånsvärdet orimligt högt för bara några styvare hjulupphängningsdelar.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
- kanylbullen
- Teslaägare
Hej på er, min första post, kanske gör en presentation längre fram när jag fått bilen, eller åtminstone lagt beställningen.
Vill gärna ha lite feedback kring mina tankar om tillvalen. Ska snart göra min tredje provkörning, har kört både S85 och P85, med och utan luftfjädring och med 19" och 21" hjul.
Då det kommer bli en företagsbil i mitt egna bolag kan jag helt enkelt inte motivera P85 eftersom den kostar 1000 kr mer i månaden i leasing samt 1000 kr mer i skatt på förmånsvärdet.
Teknikpaket, panoramatak och skinnklädsel har varit självklara från början, eftersom jag är van med liknande sedan tidigare och bara anser att det hör till en lyxig bil. Parkeringssensorer betalar sig ju på första försäkringsärendet så det är ju också en no-brainer.
Med två små barn är barnsätena i bakluckan också en självklarhet.
Alla andra tillval har jag dock velat fram och tillbaka och har extremt svårt att bestämma mig.
Dubbelladdare bör om inte annat hjälpa andrahandsvärdet, så det lutar ju åt att man ska ha även om man inte har användning av det direkt? Jag kommer i princip bara ladda hemma samt på SC's på långresor ser jag framför mig. Kommer avverka 10-15 mil om dagen men det får man ju igen nattetid med en enkelladdare också. Ska man utnyttja dubbelladdaren hemma så tillkommer ju dessutom kostnader för 32A säkring och laddbox.
Då jag prioriterar komfort så lutar det åt luftfjädring och 19" hjul, kostnaden tar dessutom ut varandra jämfört med 21" hjul, som det dessutom alltid går att köpa till i framtiden om man skulle ångra sig.
Ultra-HiFi är jag tveksam om det är värt det? Men jag ska pendla 10 mil om dagen så ljudet är ju viktigt. Har inte fått lyssna på standardljudet tillräckligt tyvärr.
Köldpaketet verkar sjukt onödigt, såvida det inte är som jag hört att det gör stor skillnad att ha sätesvärme igång istället för luftvärme för räckvidden? Problemet är att i och med att barnstolarna inte har inbyggd värme i vilket fall så kommer jag ju behöva använda luftvärmen ändå? Då försvinner ju hela poängen med köldpaketet?
Interiörbelysningen tyckte jag först verkade onödig men sedan kom jag på att jag ville ha svart skinnklädsel, svart alcantarainnertak och kommer dessutom lämna in bilen för att tona alla sidorutor rätt så mörka, och då kanske belysningen inte är så dum att ha?
Tar gärna emot synpunkter! Kommer förhoppningsvis lägga beställningen om 1-2 veckor.
Vill gärna ha lite feedback kring mina tankar om tillvalen. Ska snart göra min tredje provkörning, har kört både S85 och P85, med och utan luftfjädring och med 19" och 21" hjul.
Då det kommer bli en företagsbil i mitt egna bolag kan jag helt enkelt inte motivera P85 eftersom den kostar 1000 kr mer i månaden i leasing samt 1000 kr mer i skatt på förmånsvärdet.
Teknikpaket, panoramatak och skinnklädsel har varit självklara från början, eftersom jag är van med liknande sedan tidigare och bara anser att det hör till en lyxig bil. Parkeringssensorer betalar sig ju på första försäkringsärendet så det är ju också en no-brainer.
Alla andra tillval har jag dock velat fram och tillbaka och har extremt svårt att bestämma mig.
Dubbelladdare bör om inte annat hjälpa andrahandsvärdet, så det lutar ju åt att man ska ha även om man inte har användning av det direkt? Jag kommer i princip bara ladda hemma samt på SC's på långresor ser jag framför mig. Kommer avverka 10-15 mil om dagen men det får man ju igen nattetid med en enkelladdare också. Ska man utnyttja dubbelladdaren hemma så tillkommer ju dessutom kostnader för 32A säkring och laddbox.
Då jag prioriterar komfort så lutar det åt luftfjädring och 19" hjul, kostnaden tar dessutom ut varandra jämfört med 21" hjul, som det dessutom alltid går att köpa till i framtiden om man skulle ångra sig.
Ultra-HiFi är jag tveksam om det är värt det? Men jag ska pendla 10 mil om dagen så ljudet är ju viktigt. Har inte fått lyssna på standardljudet tillräckligt tyvärr.
Köldpaketet verkar sjukt onödigt, såvida det inte är som jag hört att det gör stor skillnad att ha sätesvärme igång istället för luftvärme för räckvidden? Problemet är att i och med att barnstolarna inte har inbyggd värme i vilket fall så kommer jag ju behöva använda luftvärmen ändå? Då försvinner ju hela poängen med köldpaketet?
Interiörbelysningen tyckte jag först verkade onödig men sedan kom jag på att jag ville ha svart skinnklädsel, svart alcantarainnertak och kommer dessutom lämna in bilen för att tona alla sidorutor rätt så mörka, och då kanske belysningen inte är så dum att ha?
Tar gärna emot synpunkter! Kommer förhoppningsvis lägga beställningen om 1-2 veckor.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
- Kenth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenth4336
Hej,kanylbullen skrev:Hej på er, min första post, kanske gör en presentation längre fram när jag fått bilen, eller åtminstone lagt beställningen.
Jag hade liknande tankar som dig gällande företag/förmånsvärde.
Jag valde till dubelladdare, men hade inte gjort det idag. Laddning hemma och möjlighet till superchargers räcker gott.
Dock bra att ibland kunna ladda snabbt vid köpcentrum etc. men inte värt extrapengarna på förmånsvärdet.
Jag valde också 19" och luftfjädring. Detta med tanke på komfort, men även förmånsvärdet då 21" kostade så pass mycket mer.
Interiörbelysningen valde jag också bort. Har inte tänkt på att jag saknat detta, men har då ljus skinnklädel och panoramataket.
Vinterpaketet ångrar jag inte heller. Inte speciellt dyrt, och att barnen får värme i stolarna bak, samt uppvärming för torkarna gör detta till ett bra tillval vintertid.
Sedan P85 kontra S85. Här valde jag att lägga de extrapengarna på en P85 och ångrar mig inte

För mig är det värde de extra slantarna. Funderade även på detta med andrahandsvärdet, och gissar/hoppas att detta med performance gör bilen mer lättsåld i framtiden. Med tanke på hur superchargers ploppar upp så är min gissning just nu att dubbelladdare inte påverkar detta nämnvärt.
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Beställa model S är enkelt.
P85+
Tryck maximera utrustningsknappen
Gå in och välj färg, tackucka, färg på skinn etc
Klart!
P85+
Klart!
Du glömde gå in på tak, välj panoramatak! 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Nej, bara under annat namn: tack-ucka.Bod skrev:Du glömde gå in på tak, välj panoramatak!

- kanylbullen
- Teslaägare
Tack hybris, det var exakt så jag tänkte från början, problemet är att jag har sagt till min fru att köpet av Teslan i princip kommer bli en plus-affär...hybris skrev:Beställa model S är enkelt.
P85+
Klart!
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Tror att du skall börja med att välja Modell 85 och inte Modell 60.
Efter det är teknikpaket närmast obligatoriskt. Om du har barn är köldpaketet att rekommendera. Uppvärmda säten bak ger mycket om man har barn. Teslan är en stor bil, vilket gör att parkeringssensorn kan vara ett lämplig tillval.
Resten är bekvämlighet, lyx och komfort. Att ha att och att inte ha.
Vad du än väljer kommer du att bli nöjd. Teslan är så långt före alla andra vad gäller smarta lösningar, där man tagit tillvara dagens teknik, jämfört med andra tillverkare. Enda nackdelen är att det inte går att gå tillbaka. Var ute och körde vår gamla bil idag, det kändes nästan overkligt hur ålderdomligt allt är i den. Det finns faktiskt en nackdel till. Hustru har blivit gasglad
Efter det är teknikpaket närmast obligatoriskt. Om du har barn är köldpaketet att rekommendera. Uppvärmda säten bak ger mycket om man har barn. Teslan är en stor bil, vilket gör att parkeringssensorn kan vara ett lämplig tillval.
Resten är bekvämlighet, lyx och komfort. Att ha att och att inte ha.
Vad du än väljer kommer du att bli nöjd. Teslan är så långt före alla andra vad gäller smarta lösningar, där man tagit tillvara dagens teknik, jämfört med andra tillverkare. Enda nackdelen är att det inte går att gå tillbaka. Var ute och körde vår gamla bil idag, det kändes nästan overkligt hur ålderdomligt allt är i den. Det finns faktiskt en nackdel till. Hustru har blivit gasglad

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Det stämmer... Det blir ingen plus affär utan +... Sö du talar sanning med din fru... All in! Man blir inte lycklig av halvmesyrer!!! Älskar min maxade + och skulle välja den igen utan tveka! 

Varför då på de här tre? Panorama och skinnklädsel är nice to have men vill du få ner leasingkostnad och förmånsvärde så ta en titt till på dessa.kanylbullen skrev:panoramatak och skinnklädsel har varit självklara från början, eftersom jag är van med liknande sedan tidigare och bara anser att det hör till en lyxig bil.
Barnsätena i bakluckan kan säkert vara bra om man ska åka fler än 4 eller 5 i bilen. Men har man två barn så kan de ju lika gärna sitta i baksätet. Inte ens om jag hade obegränsat med pengar hade jag valt dessa. Prioriterar lastutrymmet man får om man inte väljer dem högre.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Tillval som jag vet att jag inte vill ha:
Bakvända barnstolar. De gör ju så att packutrymmet blir mindre. Har man 2-3 barn åker de bättre i kupén och man vill ju lasta i bakluckan, inte lasta i baksätet.
Ultra hifi (eller vad det nu heter). Låter absolut inte bättre än standard. Tar dessutom bort en del utrymme i bakluckan också.
Nice but overpriced:
utökat läder (hur kan det kosta 22k när skinnsäten bara kostar 13k???)
premium ljus. ingen ytterligare kommentar.
En kommentar om lädersäten: varför kostar performance-läder mer än helläder? I performance-stolarna har man bytt ut det fina lädret till alcantara på sidor och lite upptill. Och lagt
på 9000kr!!! Det borde ju vara tvärtom! Performance är ju halvläder (för att använda BMW-språk) och borde kosta mindre än helläder. Ofattbart.
Bakvända barnstolar. De gör ju så att packutrymmet blir mindre. Har man 2-3 barn åker de bättre i kupén och man vill ju lasta i bakluckan, inte lasta i baksätet.
Ultra hifi (eller vad det nu heter). Låter absolut inte bättre än standard. Tar dessutom bort en del utrymme i bakluckan också.
Nice but overpriced:
utökat läder (hur kan det kosta 22k när skinnsäten bara kostar 13k???)
premium ljus. ingen ytterligare kommentar.
En kommentar om lädersäten: varför kostar performance-läder mer än helläder? I performance-stolarna har man bytt ut det fina lädret till alcantara på sidor och lite upptill. Och lagt
på 9000kr!!! Det borde ju vara tvärtom! Performance är ju halvläder (för att använda BMW-språk) och borde kosta mindre än helläder. Ofattbart.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tull och moms gick på 6k.matbl skrev:Tull och moms?Niclas skrev:Ja det verkar som de använder 1USD=10kr i valutakonverteringen.
Jag har själv köpt ett par helt nya 21" grå turbin med PS2 för 31500 kr från amerrkat. Plus frakt.
Blir ändå mindre än halva priset

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Får väl börja med att säga att man är ny här.
Jag beställde bilen för en vecka sedan och blir osäker på om jag missat något angående parkeringssensorer. Har jag rätt om jag gissar att det är ett tillval som bara fanns tidigare och nu ingår i standard eller teknikpaketet?
Jag beställde bilen för en vecka sedan och blir osäker på om jag missat något angående parkeringssensorer. Har jag rätt om jag gissar att det är ett tillval som bara fanns tidigare och nu ingår i standard eller teknikpaketet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- lator
- Teslaägare
Välkommen!Pontus skrev:Får väl börja med att säga att man är ny här.
Parkeringssensorerna ingår mycket riktigt i teknikpaketet och har så gjort en längre tid nu. Verkar som om valfriheten av detaljer minskar allt eftersom...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag har för mig att parkering sensorerna ingår i alla bilar nu - även dem utan teknikpaket. Backradar biip-biip får man nu i alla bilar. Teknikpaketet kommer ge automatisk parkering, när det släpps.
Det tycker jag är rätt väg att gå. In med mycket som standard, inga snik-modeller tack.
Ultra låter absolut bättre än standard. Allt annat är lögn och fiktion.
Säten i baksätet är världsklass om du har barn under 1.50 cm. Då kan du åka 5 vuxna och två barn i bilen och lasta i frunken. Tex midsommar och olika tillställningar. Nej du åker inte på semester med packningen i den konfigen men hur ofta gör man det? Plus med panorama ka du montera takbox och lasta i frunken så är problem solved. Jag valde till det igen trots att dottern nog växt ur barnsätet. Men sonen kan sittar där några år till vilket är perfekt för då kan mina föräldrar eller svärföräldrar få plats. Vi är fyra i familjen. Så för oss ett helt givet val. Det utrymmet under golvet skulle jag knappast använde i vilket fall. Inte praktiskt att nyttja då man har en gummimatta i bagaget annars...
Teknikpaketet är man uberkorkad om man inte väljer.
Panorama ger en ljusare miljö, något mer utrymme för huvudet i bak om långa brukar sitta där och infästen för takbox. Notera att dessa inte går att få utan panoramatak. Bilen är helt klart snyggare med panoramatak. Notera dock att man som förare inte ser / har nytta av taket pgr av lutningen... Alltså man ser inte ut upp.
Luftfjädringen är för mig helt given. Aldrig kört en bil med 21" och Ps2 som varit så komfortabel. Perfekt kombo an supersportbil och grandtourer. Upplever standardfjödringen som klart hårdare. Plus underbart att kunna höja och sänka. Det använder jag dagligen. Nyheten med minne som kommer ihåg höjningen är perfekt. Jag har valt ett antal ställen dör bilen går i high så det blir mindre risk att skada fälgar och skrapa i. Givet val för mig.
Dubbelladdaren ganska onödig om du inte laddar på mode 2 med 32 amp ofta. Jag har aldrig gjort det. Valde dock till det igen då det inte gör så stor skillnad på priset.
Skinnklädsel för mig helt givet i en bil som kostar minst 650000. Äntligen kom de nya stolarna för jag har saknat grepp i sidled vid aktiv körning. För mig helt givet val om man väljer P85D. Kanske inte lika givet på en S85...
Färgerna för mig är: Mc Red, Stålgrå, Pearlwhite och blå. Svart hade jag viljat välja men inte en solid lack. Katastrof att hålla fri från mikrorepor etc.
21" grå fälgar överlägset snyggast. Bilen går från snygg till sportbilssnygg. Det är dag och natt med gråa turbin. Kör original då jag vill ha alla garantier från Tesla och inte få någon diskussion...
Carbon tycker jag är klart snyggast inredning. Inget val ens...
Vingen måste jag erkänna är snyggast monterad.
Tan tycker jag är finast inredning. Bryter snyggt mot det svarta.
Nu med alcantra i svart så är det mitt val då det blir två nyanser istället för tre. Tillsammans med tan givetvis.
Extra interiörpaketet går fetbort.,nappaskinnet är på för få ställen och känsligt. Finns en utstickande del vid dörren som ofta blir nött... Yachgolvet är inte snyggt och original med tyg böttre att lögga saker på. Extra belysningen är extremt överprisad. Jag har den och tycker den är ett skämt... Med mer LED och olika färger tex röd vid insane etc hade varit cool...
My opinions... Smaken är som baken...,
Säten i baksätet är världsklass om du har barn under 1.50 cm. Då kan du åka 5 vuxna och två barn i bilen och lasta i frunken. Tex midsommar och olika tillställningar. Nej du åker inte på semester med packningen i den konfigen men hur ofta gör man det? Plus med panorama ka du montera takbox och lasta i frunken så är problem solved. Jag valde till det igen trots att dottern nog växt ur barnsätet. Men sonen kan sittar där några år till vilket är perfekt för då kan mina föräldrar eller svärföräldrar få plats. Vi är fyra i familjen. Så för oss ett helt givet val. Det utrymmet under golvet skulle jag knappast använde i vilket fall. Inte praktiskt att nyttja då man har en gummimatta i bagaget annars...
Teknikpaketet är man uberkorkad om man inte väljer.
Panorama ger en ljusare miljö, något mer utrymme för huvudet i bak om långa brukar sitta där och infästen för takbox. Notera att dessa inte går att få utan panoramatak. Bilen är helt klart snyggare med panoramatak. Notera dock att man som förare inte ser / har nytta av taket pgr av lutningen... Alltså man ser inte ut upp.
Luftfjädringen är för mig helt given. Aldrig kört en bil med 21" och Ps2 som varit så komfortabel. Perfekt kombo an supersportbil och grandtourer. Upplever standardfjödringen som klart hårdare. Plus underbart att kunna höja och sänka. Det använder jag dagligen. Nyheten med minne som kommer ihåg höjningen är perfekt. Jag har valt ett antal ställen dör bilen går i high så det blir mindre risk att skada fälgar och skrapa i. Givet val för mig.
Dubbelladdaren ganska onödig om du inte laddar på mode 2 med 32 amp ofta. Jag har aldrig gjort det. Valde dock till det igen då det inte gör så stor skillnad på priset.
Skinnklädsel för mig helt givet i en bil som kostar minst 650000. Äntligen kom de nya stolarna för jag har saknat grepp i sidled vid aktiv körning. För mig helt givet val om man väljer P85D. Kanske inte lika givet på en S85...
Färgerna för mig är: Mc Red, Stålgrå, Pearlwhite och blå. Svart hade jag viljat välja men inte en solid lack. Katastrof att hålla fri från mikrorepor etc.
21" grå fälgar överlägset snyggast. Bilen går från snygg till sportbilssnygg. Det är dag och natt med gråa turbin. Kör original då jag vill ha alla garantier från Tesla och inte få någon diskussion...
Carbon tycker jag är klart snyggast inredning. Inget val ens...
Vingen måste jag erkänna är snyggast monterad.
Tan tycker jag är finast inredning. Bryter snyggt mot det svarta.
Nu med alcantra i svart så är det mitt val då det blir två nyanser istället för tre. Tillsammans med tan givetvis.
Extra interiörpaketet går fetbort.,nappaskinnet är på för få ställen och känsligt. Finns en utstickande del vid dörren som ofta blir nött... Yachgolvet är inte snyggt och original med tyg böttre att lögga saker på. Extra belysningen är extremt överprisad. Jag har den och tycker den är ett skämt... Med mer LED och olika färger tex röd vid insane etc hade varit cool...
My opinions... Smaken är som baken...,