Trängseskatt

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Trängseskatt

Inlägg av Tars »

Herr X skrev:
Jojo skrev:
Ett av mina fordon är utlandsreggad, den brukar jag använda för resor till/förbi "Muteborg", så jag slipper allt detta elände med den där förb****de 'trängsel'skatten :twisted: .
Du måste vara tidernas sämsta skumläsare - hela den senaste rundan av inlägg i den här tråden bygger ju på det faktum att jag just fick betala trängselskatt trots utlandsreggat fordon - på grund av en lagändring som innebär att de börjat kräva in trängselskatt från fordon registrerade i utlandet.
:lol:
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Trängseskatt

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Det är inga snabbtåg i tunneln det är för pendeltåg som inte vill vända på Centralstationen. För de minst, minst, 20 miljarder kr den kommer kosta skulle stora förbättringar av spårvagn/snabbspårvagn/planskildspårvagn kunna göras. Dessa kommer nu inte bli gjorda inom de närmsta 20åren, åtminstone.
Äsh, Gbg station är en säckstation - det innebär att alla tåg måste in och vända, och ingen kan åka genom stationen. Det är helt avgörande att man börjar ordna upp i detta så att tåg kan åka vidare utan att blockera för andra tåg som ska åka förbi eller köra in till stationen. Det är inte värdigt Sveriges näst största stad att sitta med en järnvägsstation som påminner om ryskt hafsbygge och blockerar för framtida infrastruktursatsningar.
Samtidigt är det tal om att gräva i marken - jag utgår från att vi som hänger här på forumet alla har arbete och betalar skatt. En stor del av dessa skattepengar hamnar hos folk som går hemma och gör ingenting (eller möjligen säljer droger). Är det inte bättre att dessa individer använder sin energi till att gräva tunnlar för tåg - merkostnaden är ju marginell.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trängseskatt

Inlägg av LarsL »

Att en massa tunnelingenjörer har fått jobb ser vi ju redan, ÅF har slängt upp en skyskrapa nyligen. Men jag säger inte heller att vi inte ska spendera pengar på infrastruktur men det ska göras effektivt och på rätt saker. Ett alternativ kan vara att se till att få ordning på lokaltrafiken, spårvagnarna är en katastrof. Det kräver ungefär liks mycket arbetskraft.

Sen när det gäller järnvägen (om vi nu förutsätter att järnväg har en framtid...) så hade det varit betydligt billigare att antingen bygga ut Lisebergsstationen eller bygga en ny station under/vid Gårda. Det man skulle förlora är då en station i Haga, knappast värd prisskillnaden på minst 10miljarder. Fördelen är att en raklinje förbi Göteborg under Gårda skulle öppna upp för höghastighetståg.

Men nu är det så att politikerna i Muteborg såg att Malmö fick en tunnel och Stockholm har tunnelbana och då vill inte de vara sämre, kosta vad det kosta vill. Tyvärr kommer Muteborg alltid vara en håla så länge vi har den här kvalitén på politiker hur mycke tunnel det än grävs.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Trängseskatt

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Men nu är det så att politikerna i Muteborg såg att Malmö fick en tunnel och Stockholm har tunnelbana och då vill inte de vara sämre, kosta vad det kosta vill. Tyvärr kommer Muteborg alltid vara en håla så länge vi har den här kvalitén på politiker hur mycke tunnel det än grävs.
Du och jag betalar för att 433 000 svenskar ska gå hemma och dra benen efter sig. Jag förstår inte din vurm för att via skatten finansiera folk som inte gör ett skit - du kan göra marken under Göteborg till en schweizerost och fortfarande inte ha sysselsatt mer än en bråkdel av alla som går hemma och drar.

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arb ... etsloshet/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trängseskatt

Inlägg av LarsL »

Men de som går hemma kan väl bygga vettiga saker för våra gemensamma pengar? Vad är det du inte förstår med det?
Varför ska de bygga en meningslös tunnel? Kan de inte bygga något som förbättrar vår framtid istället?
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Trängseskatt

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Men de som går hemma kan väl bygga vettiga saker för våra gemensamma pengar? Vad är det du inte förstår med det?
Varför ska de bygga en meningslös tunnel? Kan de inte bygga något som förbättrar vår framtid istället?
Det är mycket med det som jag inte förstår. Folk går arbetslösa länge - varför vurmar du för att vi skattebetalare ska försörja människor som gör absolut ingenting? Det är ett helt obegripligt önskemål från din sida, om du inte är KPLM(r)-anhängare och drömmer våta drömmar om kommunism och folkmord.

Den föreslagna tunneln är inte alls meningslös.
Det är en tunnel som gör något som skulle gjorts för över hundra årsdan, nämligen att göra det möjligt för tågen att åka vidare norrut när de kommit till Göteborg.
Det går tillräckligt med folk arbetslösa för att bygga både och vettiga och ovettiga saker - idag gör arbetslösa i Göteborgsområdet absolut ingenting (förutom möjligen att döda folk eller elda bilar). Det är verkligen ingen poäng att hålla på att bråka om vad folk ska göra, det är så många arbetslösa i Sverige att folk kan bygga dina drömprojekt också, vad det nu är (ett hål i botten av Vättern så att man kan förse fattiga kineser med rent dricksvatten?).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trängseskatt

Inlägg av LarsL »

Har du någonsin försökt åka kollektivt genom Muteborg? Det är totalt dö fött stor bom still... Går fortare att gå ibland och oftast att cykla.
Så här kommer det fortsätta då pengarna grävs ner i ett stort hål i marken som ger en ny station i Haga, inget mer. Inga snabbare spårvagnar, inga förbifarter, inget.

Om vi istället investerade ungefär hälften av pengarna i en Gårda-länk så skulle vi ha kvar pengar till kollektivtrafiken.
Men tyvärr verkar politikerna i Muteborg vara så uppmuntrade av konsultbolagen som ska gräva i leran de närmsta 10-15åren att de inte längre kan tänka klart. I det ärligaste alternativet tänker de som du, att vi pysselsätter ju arbetslösa. Men som sagt i en begränsad ekonomi måste vi investera klokt.
Men det är väl så att med trängselskatten så är det "någon annan som betalar"
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Trängseskatt

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Har du någonsin försökt åka kollektivt genom Muteborg?
Jadå, många gånger - har jobbat där ett år. Tågförbindelserna in till stan från kranskommunerna är kanon, men spårvagnarna inne i Gbg är ju rena skämtet och jag håller med om att hela Göteborgs kollektivtrafik är eftersatt, om man jämför med andra svenska städer (jämför man med Norge så är Gbg rena lyxstan när det gäller infrastruktur).
LarsL skrev:
I det ärligaste alternativet tänker de som du, att vi pysselsätter ju arbetslösa. Men som sagt i en begränsad ekonomi måste vi investera klokt.
Men det är väl så att med trängselskatten så är det "någon annan som betalar"
När det gäller arbetslösa som gräver tunnel så kostar de oss inte mer än de kostar idag. Arbetslösa som får betalt skattefinansierad lön istället för skattefinansierade bidrag kostar oss andra exakt lika mycket. Deras pengar omsätts och genererar nya skatteintäkter genom moms, arbetsgivaravgift och andra skatter. Så länge infrastrukturprojektet inte innebär att vi måste köpa något från utlandet, är kostnaden samma för oss som att låta folk gå hemma och elda upp folks bilar (bortsett från att bileldningen är något dyrare). Att låta arbetslösa gräva tunnlar är alltså billigare än att låta dem fortsätta som idag. Det är inget självändamål att bränna upp skattepengar, och detta är en tunnel som inte bara sysselsätter folk utan också är behjälplig när det gäller att transportera individer runt i stan.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trängseskatt

Inlägg av LarsL »

Att arbetslösa kostar kan du sluta resonera om det förstår nog alla här.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Trängseskatt

Inlägg av LarsL »

Med samma resonemang om arbetslösa så kan vi motivera att bygga färdigt motorvägen mellan Stockholm och Göteborg. Eller järnvägen mellan samma städer. Det är inte en orsak till att bygga västlänk, det måste du ju innerst inne förstå? Så snälla sluta tjafsa om det.

Västlänk är ett stort slöseri oavsett hur man ser det och bör inte byggas. Förhoppningsvis kan vi som betalar för eländet stoppa bygget.
Skriv svar