Re: Nytt batteriformat: 20700
Postat: 04 aug 2016 08:15
Ja, det där är nog en komplicerad ekvation. Man kan kanske öka kylradiatorns storlek för att öka kylkapaciteten, men om fartvinden ska göra jobbet ska klara av kylningen måste ju ytan som ska kyla öka och därmed luftmotståndet. Vet inte hur stor andel av luftmotståndet som utgörs av luften som passerar genom kylaren, kanske är marginellt? Sen tar det mer energi att ha ett ökat flöde. Pumpen drar mer ström som tar effekt. Kanske också bara en marginell strömförbrukare?vigge50 skrev:Jag måste säga att jag inte håller med när en del skriver att Tesla kan öka flödet i vattenkylningen för att öka kylningen. Med ett ökat flöde så kommer mer kulvatten passera batterierna vilket kan ses som bättre kylning men det betyder också att de passerar snabbare genom radiatorn som kyler ner vattnet och hinner där med inte kylas lika mycket. Jag hängde tidigare på ett datorforum och där var det många som hade byggt in vattenkylning i sin dator för att kyla komponenterna. Enligt många tester och användarnas jämförelse så påverkade inte ett ökat flöde kylningen nämnvärt. Det kanske inte är riktigt samma sak men jag tror det går att dra en del jämförelser.
Man får nog utgå ifrån att detta format som de kommit fram till tar hänsyn till alla tänkbara faktorer.
Är det ingen annan tillverkare som har samma filosofi som Tesla? Man ser ju bara dessa platta stora battericeller som sitter i andra bilar.