Supercharging INTE gratis för Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Supercharging INTE gratis för Model 3
Själv hoppas jag på inbyggd CCS med möjlighet att köpa till Chademo i sa fall. Elon sa att Model 3 skulle acceptera vilken ström som helst... Kryptiskt kanske.
heh, kanske bättre i framtiden kalla SuC för förbetalda istf gratis...lator skrev:Bara undrar, hur köper man något som är gratis???Mickep skrev:eller köpa till gratisladdning i efterskott.)Kanske enklare att prata om förbetalda tjänster.

Det låter lite på formuleringen som om det kan bli så att det blir gratis för alla i ett år eller liknande, sen måste man köpa till en fast kostnad för ytterligare obegränsad SuC.
första linan är gratis, sen kostar det liksomapkungen skrev:Det låter lite på formuleringen som om det kan bli så att det blir gratis för alla i ett år eller liknande, sen måste man köpa till en fast kostnad för ytterligare obegränsad SuC.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hahaha, men vi lär få vänta mer än ett år innan vi får några bilar till Sverige. En enkel gissning är att de upptäckte att priset de gått ut med helt enkelt var för lågt, så de håller nu på att plocka bort en rad av det som först var tänkt som standard utrustning från bilen och lägger det som tillval, liknande som BMW gjort på i3.apkungen skrev:Det låter lite på formuleringen som om det kan bli så att det blir gratis för alla i ett år eller liknande, sen måste man köpa till en fast kostnad för ytterligare obegränsad SuC.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Hur det än blir, fast kostnad, betala för laddning etc. så blir det bra. Bara jag får köpa en Model 3. Har just beställt nytt carport/garage med 3 fas indraget. Gott om tid att få det på plats innan 3:an kommer. 

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Vad som sades var i princip följande (fritt kopierat från laban skrivet på chatten):Feddan skrev:Har de sagt att man kommer kunna betala för bara en laddning, eller är det bara spekulation?
"it will still be cheaper then paying for gasoline, far cheaper, but it will not be free long distance for life, unless you purchase that package"
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det alltid är möjligt att ladda på Supercharger men att det kommer kosta lite om man inte väljer gratis långdistansladdning livet ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Bra med valfrihet, kan bara applådera!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Kan inte hjälpa att bli lite sur på snåljåparna som inte kan låta bli att vardagsladda på SC. Hur svårt kan det vara att plugga in bilen när man kommer hem eller på jobbet? 

Vissa kanske bor i hyresrätt/bostadsrätt och inte har möjlighet till laddning hemmaLarsL skrev:Kan inte hjälpa att bli lite sur på snåljåparna som inte kan låta bli att vardagsladda på SC. Hur svårt kan det vara att plugga in bilen när man kommer hem eller på jobbet?
Över det stora hela håller kag med SuC är för långresor och inget annat
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tesla har koll på dem som håller på så här och de verkar vara lika sura som jag.e5m1r skrev:Vissa kanske bor i hyresrätt/bostadsrätt och inte har möjlighet till laddning hemmaLarsL skrev:Kan inte hjälpa att bli lite sur på snåljåparna som inte kan låta bli att vardagsladda på SC. Hur svårt kan det vara att plugga in bilen när man kommer hem eller på jobbet?
"Den enda gången man behöver SuC är vid långresor (eller om man vill missbruka systemet om man är taxiLarsL skrev:Tesla har koll på dem som håller på så här och de verkar vara lika sura som jag.e5m1r skrev:Vissa kanske bor i hyresrätt/bostadsrätt och inte har möjlighet till laddning hemmaLarsL skrev:Kan inte hjälpa att bli lite sur på snåljåparna som inte kan låta bli att vardagsladda på SC. Hur svårt kan det vara att plugga in bilen när man kommer hem eller på jobbet?

Blir så trött,,, har de senaste veckorna kört ett antal gånger, landskrona - malmö - lund - köpenhamn, oftast inte i denna ordning utan lite random, fram och tillbaka 2-3 gånger om dan, hemma har jag inte varit. Under dessa KORT resor har jag då laddat på lödde SuC.
Med ovanstående resonemang ska jag alltså hyra en ICE istället???
Stopptiderna på de ställen jag står stilla är ca 5-15min, förklara gärna hur 17 detta skall gå till utan SuCs hastighet ....
Där jag stannat finns på ett ställe 380v/ så då får jag i ca 2 mil, utan SuC.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Du har ju uppenbarligen kört långt eller?
Det jag irriterar mig på är de som mycket väl kunde ha laddat hemma eller på jobbet men ändå krånglar sig iväg till SC för att det är gratis. Börjar fundera om de här personerna är för snåla för att gå på dass hemma också eller om de åker till Ikea när nöden tränger på.
Det sura är att pga av dessa snåljåpar så kommer jag inte få möjlighet till fri SC på Model 3. I värsta fall måste jag betala per laddning, kWh eller tid.
Det jag irriterar mig på är de som mycket väl kunde ha laddat hemma eller på jobbet men ändå krånglar sig iväg till SC för att det är gratis. Börjar fundera om de här personerna är för snåla för att gå på dass hemma också eller om de åker till Ikea när nöden tränger på.
Det sura är att pga av dessa snåljåpar så kommer jag inte få möjlighet till fri SC på Model 3. I värsta fall måste jag betala per laddning, kWh eller tid.
För mig var det klart från början vad han menade med "SuC standard" i M3:an.
I tillverkningsindustrin finns en hel del standarder. SuC:en använder en del standarder för att ladda bilen t.ex kontaktutforming, laddstyrka, protokoll för att prata med bilen och SuC:en har då en standard för att ladda en elbil.
Har en elbil "SuC standard" innebär det att SuC:en elektriskt kan överföra laddström till bilen, INTE att laddstömmen är gratis/förbetald.
I tillverkningsindustrin finns en hel del standarder. SuC:en använder en del standarder för att ladda bilen t.ex kontaktutforming, laddstyrka, protokoll för att prata med bilen och SuC:en har då en standard för att ladda en elbil.
Har en elbil "SuC standard" innebär det att SuC:en elektriskt kan överföra laddström till bilen, INTE att laddstömmen är gratis/förbetald.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Detta är för mig en efterkonstruktion. Elon sa "will come with supercharging -- standard". Han gjorde en kort paus innan ordet standard. I mina öron helt uppenbart att han där och då menade att SuC skulle vara med på köpet för alla Model 3. Sen dess har han fått ge sig på den punkten, för att komma ner till 35k USD (och kanske för att inte riskera lika snabb överbelastning av SuC på många ställen).kenhag skrev:Har en elbil "SuC standard" innebär det att SuC:en elektriskt kan överföra laddström till bilen, INTE att laddstömmen är gratis/förbetald.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Nej, han skulle i så fall sagt "SuC included". Standard är inte samma som included.Surfaren skrev:Detta är för mig en efterkonstruktion. Elon sa "will come with supercharging -- standard". Han gjorde en kort paus innan ordet standard. I mina öron helt uppenbart att han där och då menade att SuC skulle vara med på köpet för alla Model 3. Sen dess har han fått ge sig på den punkten, för att komma ner till 35k USD (och kanske för att inte riskera lika snabb överbelastning av SuC på många ställen).kenhag skrev:Har en elbil "SuC standard" innebär det att SuC:en elektriskt kan överföra laddström till bilen, INTE att laddstömmen är gratis/förbetald.
Jag tror att han pausade och sa standard för att det annars skulle uppfattas som att det skulle ingå ("will come with supercharging..").
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Eller kanske "included as standard [equipment]"? Då hade alla orden kommit med.kenhag skrev:Nej, han skulle i så fall sagt "SuC included". Standard är inte samma som included.Surfaren skrev:Detta är för mig en efterkonstruktion. Elon sa "will come with supercharging -- standard". Han gjorde en kort paus innan ordet standard. I mina öron helt uppenbart att han där och då menade att SuC skulle vara med på köpet för alla Model 3. Sen dess har han fått ge sig på den punkten, för att komma ner till 35k USD (och kanske för att inte riskera lika snabb överbelastning av SuC på många ställen).kenhag skrev:Har en elbil "SuC standard" innebär det att SuC:en elektriskt kan överföra laddström till bilen, INTE att laddstömmen är gratis/förbetald.
Jag tror att han pausade och sa standard för att det annars skulle uppfattas som att det skulle ingå ("will come with supercharging..").
En Tesla utan fysisk möjlighet till SuC är lika otänkbart som en Volvo som bara går att tanka på OkQ8. Det är en del av märkets koncept och en grundläggande anledning till företagets popularitet. Därför håller jag med Surfaren. Elons mun gav löften som inte var förankrade, det är inte vara första gången.
Verkar som de vill förhindra vardagsladdning med Model 3 (bra!), men Supercharging ser inte ut att bli 100% förbetald som på Model S/X
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Jo, det är det. Biltillverkare brukar benämna saker som ingår i baspriset med "standard".kenhag skrev:Nej, han skulle i så fall sagt "SuC included". Standard är inte samma som included.
Precis så. Någon som förstår iaf.Torkel skrev:En Tesla utan fysisk möjlighet till SuC är lika otänkbart som en Volvo som bara går att tanka på OkQ8. Det är en del av märkets koncept och en grundläggande anledning till företagets popularitet. [...] Elons mun gav löften som inte var förankrade, det är inte vara första gången.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Men Autopilot är standard på Model s och x men inte aktiverad
samma sak med suc på model 3 

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Vi debatterade det där redan då, vid presentationen, och en grupp hoppas(?)redan då att standard skulle tolkas som inkluderat i de $35000. Jag och några till var redan då övertygade om att de skulle kunna bli en kostnad för att aktivera SC. Men jag tror inte att Tesla vid launch tillfället visste om det skulle bli så eller inte.
Nu tror på en kostnad av 20000kr för att aktivera SC. Det skulle i så fall följa modellen från S. Men det skulle också kunna bli andra lösningar med kostnad per gång, kWh eller tid. Av de betalningsmodellerna föredrar jag kWh, helt klart. Fast jag skulle sura i 5-10 år på alka de snåla Model S ägarna som inte kunde sköta sig.
Nu tror på en kostnad av 20000kr för att aktivera SC. Det skulle i så fall följa modellen från S. Men det skulle också kunna bli andra lösningar med kostnad per gång, kWh eller tid. Av de betalningsmodellerna föredrar jag kWh, helt klart. Fast jag skulle sura i 5-10 år på alka de snåla Model S ägarna som inte kunde sköta sig.
OK, men nu spelar det inte längre nån roll exakt hur Musk formulerade sig på presentationen. Vad han än må ha menat eller velat i det ögonblicket så är det historia. Nu har de klargjort vad hur det kommer att vara. De är inte heller juridiskt bundna till vad som eventuellt sades på presentationen eftersom inga avtal om bilköp har ingåtts. Det som gäller i det ögonblicket man beställer en bil är det som man sedan kan hävda ska gälla vid leverans, inget annat. Att nu i efterhand tjafsa om vad Musk sade på presentationen är inte konstruktivt. Blicka framåt istället.
Personligen är det för mig tillräckligt att veta att 3:an kommer med möjlighet till snabbladdning. Om jag sen ska betala 20000 extra eller betala per laddning, det är mer av ett filosofisk spörsmål.
Personligen är det för mig tillräckligt att veta att 3:an kommer med möjlighet till snabbladdning. Om jag sen ska betala 20000 extra eller betala per laddning, det är mer av ett filosofisk spörsmål.
Supercharging INTE gratis för Model 3
+1Jerker skrev:OK, men nu spelar det inte längre nån roll exakt hur Musk formulerade sig på presentationen. Vad han än må ha menat eller velat i det ögonblicket så är det historia. Nu har de klargjort vad hur det kommer att vara. De är inte heller juridiskt bundna till vad som eventuellt sades på presentationen eftersom inga avtal om bilköp har ingåtts. Det som gäller i det ögonblicket man beställer en bil är det som man sedan kan hävda ska gälla vid leverans, inget annat. Att nu i efterhand tjafsa om vad Musk sade på presentationen är inte konstruktivt. Blicka framåt istället.
Model 3-24/Polestar 3-24