Sida 2 av 2

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 03 jun 2016 18:26
av danni
Nej, att ladda via motorn är inte nödvändigtvis alls ineffektivt, och många laddhybrider gör det i stadstrafik. Hellre än att accelerera, varva motorn upp och ner, gå på tomgång, växla mellan hög och låg last, så kan man hålla motorn på optimalt varvtal med hög last och generera ström en stund, och sen kan man köra en rätt bra stund på den strömmen. Mycket mer effektivt. I högre hastigheter i konstant fart, däremot, så ligger motorn på bra varvtal och last även när den driver hjulen direkt, så då blir det mer effektivt än att gå omvägen över generatorn och batterierna.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 03 jun 2016 22:00
av Martinen
Jag blev mest fundersam över bilden i artikeln.

Bild

Har dom ett typ 2 uttag där dom kopplat in adapter till 416-uttag, och sen en kabel med 416 till typ 2.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 03 jun 2016 22:19
av bylund
Som dessutom byter färg utanför bild? Jag gissar att det är en annan kabel som går in i bilen.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 04 jun 2016 00:10
av gellerstam
Martinen skrev:
Jag blev mest fundersam över bilden i artikeln.

Bild

Har dom ett typ 2 uttag där dom kopplat in adapter till 416-uttag, och sen en kabel med 416 till typ 2.
Ser ut som typ1 i bilen och typ2 i stolpen.

Re: Sju av tio plug-in hybrider laddas aldrig

Postat: 07 jun 2016 19:11
av Tars
Typ