Vilken laddningsnivå är bäst?
Moderator: Redaktion
Re: Vilken laddningsnivå är bäst?
Om man ska vara lite språkpolis så är det väl just ett batteri. Ett batteri däremot består mycket riktigt av en eller flera celler, som kan vara olika laddade.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
För att vara ännu mer språkpolisbylund skrev:Om man ska vara lite språkpolis så är det väl just ett batteri. Ett batteri däremot består mycket riktigt av en eller flera celler, som kan vara olika laddade.

MY LR, Pearl White
Det var det jag menade med ladda ofta lite.Gustafsson skrev:Tesla rekommenderar starkt att alltid ansluta bilen när den inte används för att optimera batteriets livslängd. (Bruksanvisning daterad i år). Jag har inte sett något om att man inte bör använda 90% som mål för "daily use". Finns inget skäl att frångå dessa enkla rekommendationer tycker jag...
Batteridegraderingen tycks gå väldigt långsamt. iaf för mig. Har förlorat ca 5 km typical på 2200 mil. Degraderingen är dock svår att bedöma då range plötsligt kan ändra sig efter en ny OTA uppdatering..
" Det bästa sättet att
bevara batteriet är att HA DIN Model S
ANSLUTEN när du inte använder den. Det här
är särskilt viktigt om du inte planerar att köra
Model S under flera veckor. När Model S är
ansluten till elnätet vaknar den upp när det
behövs för att automatiskt upprätthålla en
laddningsnivå som maximerar batteriets
livslängd."
/70D
5km på 2200 mil låter väldigt bra. Min bil har också gått 2200 mil och jag har tappat 25 km rated. Typical har jag inte koll på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nja, inte 80 och 20 kanskeJonPersson skrev:Det blir lite fel om man betraktar det hela som ett batteri. Det är ju 7104 batterier grupperade i compartments. Något förenklat kan man säga att när batteriet är tomt är alla celler tomma och när det är laddat 100% är alla fulla. Men på 50% laddning är inte alla celler halvfulla; På den nivån kan vissa celler exempelvis vara 80% och andra 20%. Det är därför lite vanskligt att spekulera i optimal laddnivå. Det viktigaste är att alltid ha bilen inkopplad när man kan. Då kommer den själv att omfördela laddning mellan celler och compartments för att maximera batteripackets livslängd.

0% när de lägsta cellernas spänning är på ca 2.9V.
100% när de högsta cellernas spänning är på 4.2V.
Skulle det inte vara så skulle enstaka celler dö. Och om det skulle vara så mycket obalans som du skriver skulle du då ha väldigt minimerad range.
Bild på spänning vid 0% finns här
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg458624