Volvo el XC90

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Volvo el XC90

Inlägg av mati »

themax skrev:
Jag insåg detta för många år sedan då det inte gick att få begripliga, rättvisande siffror vid ett bilköp. Så jag började logga varenda droppe spolarvätska jag fyllde på i bilen. Och jag kan gå bakåt med min bil (och de två tidigare) nu och se hur sommar- och vinterdäck påverkar drift, försäkringsskillnader, service etc. Hade gärna delat med mig av den informationen om Audi vore intresserat ...
Jag ärvde en tankdagbok efter min mamma. Hon har sedan sent 60-tal skrivit upp varenda droppe bensin hon har tankat. Jag har sedan fortsatt med det under alla år för samtliga bilar jag har ägt. Sista inlägget är från april 2016. Då slutade fossiläran i mitt liv.
Nu i efterhand är det ganska intressant läsning. Man ser att bilarnas snittförbrukning i praktiken inte har minskat särskilt mycket. Framförallt på senare år har förbrukningen snarare ökat igen, trots att den skulle varit lägre än någonsin (enligt tillverkarnas uppgifter alltså).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
themax skrev:
Jag insåg detta för många år sedan då det inte gick att få begripliga, rättvisande siffror vid ett bilköp. Så jag började logga varenda droppe spolarvätska jag fyllde på i bilen. Och jag kan gå bakåt med min bil (och de två tidigare) nu och se hur sommar- och vinterdäck påverkar drift, försäkringsskillnader, service etc. Hade gärna delat med mig av den informationen om Audi vore intresserat ...
Jag ärvde en tankdagbok efter min mamma. Hon har sedan sent 60-tal skrivit upp varenda droppe bensin hon har tankat. Jag har sedan fortsatt med det under alla år för samtliga bilar jag har ägt. Sista inlägget är från april 2016. Då slutade fossiläran i mitt liv.
Nu i efterhand är det ganska intressant läsning. Man ser att bilarnas snittförbrukning i praktiken inte har minskat särskilt mycket. Framförallt på senare år har förbrukningen snarare ökat igen, trots att den skulle varit lägre än någonsin (enligt tillverkarnas uppgifter alltså).
Du får ju gärna delge lite exempel från 70-talet och framåt. Vore himla intressant.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Du får ju gärna delge lite exempel från 70-talet och framåt. Vore himla intressant.
Jag ska försöka ta fram lite data med bensinförbrunking för respektive bil. :geek:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Hur se EPA cykeln ut för fossilbilar, är det lika mycket bättre där som för elbilar?

Fusk eller dåligt test? Någon gjorde tidigare jämförelsen med ett prov i skolan. Finns ju tre sätt att få bra resultat på ett prov:
1. Provet är för lätt så att alla får alla rätt. Ex Svensk kung på som har ett skepp och ett skidlopp uppkallat efter sig?
2. Du fuskar. Ex får svaret skickat till dig på telefonen.
3. Du vet vad som kommer på provet och har därmed kunnat läsa på. Ex Läraren talar om för dig att provet kommer handla om Gustav Vasa och du pluggar på om Vasa tiden. Frågan under vilka år regerade Gustav Vasa som kung blir då lätt att besvara (1523-1560).

3:e alternativet är så klart det enda vettiga. Provet består av ett avgränsat ämne som eleven kan läsa in sig på. Det innebär inte att eleven är allmänbildad utan bara att eleven kan Vasa tiden. Men om proven över tiden är rätt utformade kommer eleven att bli allmänbildad till slut.

Här befinner sig alltså VW i 2:a alternativet fusk. Medan Volvo är i 3:an, de vet hur provet ser ut och "läser på", vilket är rätt. Men proven måste vara utformade på rätt sätt med målet att ge konsumentinformation.
Fast problemet är väl också att det är ett enda test så någon allmänbildning uppstår inte. Biltillverkarna gör testet om Gustav Vasa om och om igen, så de är jäkligt kunniga om Gustav Vasa, men ställ en fråga om Magnus Ladulås och se vad som händer. Eller mer specifikt: om NEDC-testet körs ovanligt mycket i exakt 34 km/h (taget ur luften) eller en viss väldigt specifik accelerationsnivå, ja, då kommer bilar som optimeras för den cykeln att vara jäkligt snåla vid exakt 34 km/h eller exakt just den accelerationsnivån.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Fast problemet är väl också att det är ett enda test så någon allmänbildning uppstår inte. Biltillverkarna gör testet om Gustav Vasa om och om igen, så de är jäkligt kunniga om Gustav Vasa, men ställ en fråga om Magnus Ladulås och se vad som händer. Eller mer specifikt: om NEDC-testet körs ovanligt mycket i exakt 34 km/h (taget ur luften) eller en viss väldigt specifik accelerationsnivå, ja, då kommer bilar som optimeras för den cykeln att vara jäkligt snåla vid exakt 34 km/h eller exakt just den accelerationsnivån.
Jag hade önskat att testet kördes i de hastigheter som jag faktiskt kör i. Det skulle alltså bestå av ett värde för förbrukning/räckvidd i respektive 50-70-90-110km/h. Då skulle jag kunna se att Leaf kommer 12 mil i 110km/h och skulle kunna jämnförbar det med andra bilar.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Fick en XC 90 T8 som hyrbil tidigare i veckan. Tänkte summera intrycken lite.

Förbrukning.
När jag fick den var givetvis batteriet tomt och första stoppet var ca 10 mil bort med huvudsakligen 120-väg. Jag hade fen adaptiva farthållaren på 125 och fick en förbrukning på 11,4. Jag kunde sedan destinationsladda och lokalresorna i två dagar gjordes helt på el, eller nästan i alla fall. Det verkar som att värmaren eldar bensin. Summerar jag förbrukningen över de tre dagarna så hamnade jag på 9,6.

I elmode måste man vara silkesmjuk med gasen annars hoppar motorn igång. Dock är intrumenteringen bra och tydlig så att det är lätt att hålla sig på rätt sida.

Lane assist och adaptiv farthållare.
Farthållaren ser bara bilen framför vilket var jättetydlig då den bilen skulle köra om en riktigt långsam stackare. Volvon fick nästan panik i en situation jag tycker mig varit i massor av gånger med Teslan och som gått hur mjukt och fint som helst.

Att låta lane assist köra är intressant. D en studsar mellan linjerna tills vinkeln blir för stor och den helt enkelt fortsätt rakt i tangentens riktning.
Det är också svårt att veta när du kan använda funktionen de jag inte hittade någon indikering för det, bara att det inte gick att aktivera.
Den kräver mycket tydliga linjer.
När jag försökte att inte styra men ändå hålla handen på ratten fick jag till sist meddelandet att göra ett styrutslag. Dvs att bara hålla handen på ratten och låta bilen köra är inte ok med den.
När jag låtit bilen bestämma en stund så tyckte den att jag var ouppmärksam och behövde en kaffe. Jag har nog aldrig varit så uppmärksam

Komfort
Stolarna är riktigt sköna och i högre hastigheter störs man inte av motorljudet. Även andra raden var bekväm.

Infotainment
Sannolikt det näst bästa på marknaden men den lilla skärmen begränsar möjligheterna. Många inställningar kräver en del rotande ner i menyer.

Ja, och så var den ju riktigt slö. Den växlar och växlar och morrar lite töntigt utan att något händer.

4WD
Hade inte möjlighet att prova men det fanns en 4WD mode och jag undrar hur den fungerar när batteriet är tomt.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

XC90 verkar ha allt för mesig elmotor och för lite batteri.. I V60 funkar det lite bättre och man kan komma ner till rätt bra total förbrukning. Jag ligger på strax under 0.4l/milen i snitt och då kör jag mkt Gävle-Stockholm t.o.r. Kollega i Stockholm som inte kör så mkt långresor ligger stadigt på under 0.2l/milen.

Awd-läget funkar även med "tomt" batteri.. Dels för att bilen aldrig riktigt låter batteriet vara tomt, dels för att den då direktladdar batteriet under färd om det blir för låg laddning, via dieselmotorn vilket ökar förbrukningen rejält under nån mil.

När jag kör ser jag till att trycka ur "pure" läget innan det är helt tomt, så att man slipper att dieselmotorn ska återuppladda batteriet en mil.

Jag har inte kört lane-assistans på XC90 men i V90.. Tyckte det funkade bra och upplevde att den höll sig rätt bra i filen, däremot reagerade jag också på att det var svårt att se och veta när man kunde aktivera den. Kanske en vanesak? Även tyckte jag att meddelande från bilen när den inte längre kunde styra själv var undermåligt. Det är ju verkligen nått man inte vill behöva missa!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Att en bil som drar 11,4l bensin på 100km med fullt allvar får klassas som supermiljöbil bara för att den har ett mikroskopiskt batteri nånstans är i mina ögon en skandal utan motstycke.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

mati skrev:
Att en bil som drar 11,4l bensin på 100km med fullt allvar får klassas som supermiljöbil bara för att den har ett mikroskopiskt batteri nånstans är i mina ögon en skandal utan motstycke.
+1000
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Instämmer. Laddhybrid, javisst bättre än en ren fossilbrännare. Men att den sedan klassas på samma sätt som Nissan Leaf, Renault Zoe eller Tesla Model X. Helt vrickat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nej, laddhybrider är det värre än en fossilbil eftersom de lurar i konsumenter och politiker att de är något mer an vad de egentligen är.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare

Inlägg av David D »

Det beror på hur de körs. Om de bara köps för deras låga förmånsvärde och sedan alltid körs på bensin är det klart att de inte är till gagn för miljön. Om de å andra sidan köps för att köra vardagsärenden på el så ger det folk en inkörsport till de tyngre elbilarna. För min del körde jag en Passat GTE i nio månader innan Teslan. Det öppnade mina ögon för följande:

- Bilen är fulladdad varje morgon.
- Det finns många ställen att ladda på.
- Det är en skön känsla att köra på el.

På 830 mil hade Passaten en genomsnittsförbrukning på 1,55 liter/100 km.
Min förra bil, en A6 Allroad 3.0 TDI, hade en genomsnittsförbrukning på 15 månader på 7,93 liter/100 km.

Fördelar med laddhybrider förutom ovanstående är att de skapar underlag för att sätta upp laddinfrastruktur på en massa ställen som rena elbilar också kan använda.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

De flesta kommer nog köra som Peter Holm och får då alltså en förbrukning på 9,7l/100km, vilket är en ganska kass förbrukning. Jag hade tex en riktig förbrukning av 6,7l/100km på min diesel Santa Fe.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag tycker inte att en bil som kan gå på fossilt bränsle ska kunna klassas som miljöbil, utan endast bilar som garanterat också drivs som miljöbilar.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare

Inlägg av David D »

Varför skulle de flesta som köper en laddhybrid köra på det allra sämsta sättet? De jag känner som har laddhybrider försöker köra på el så mycket som det går av flera skäl. Det är bättre för miljön, det är mycket billigare och man behöver inte tanka lika ofta. Kör man korta sträckor så sliter man heller inte på förbränningsmotorn eftersom den då inte behöver startas. Perfekt för vardagskörning till jobbet, skolan, aktiviteter mm.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Som laddhybridägare kan jag intyga att man gör allt för att köra så mkt som möjligt på el. Jag väljer t.o.m även dyrare garageplats med laddning än att som förut ofta parkera på gatan... Även om milkostnaden blir högre per mil än med diesel. Det är så mkt trevligare att köra på el.
Att alltid ha 4 nya mil varje morgon gör ju att man förstått hur fantastiskt smidigt det skulle vara med en ren elbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag skulle också försöka att köra så mycket på el som möjligt. Det är väl det som vi alla här har gemensamt. Vi som är intresserade av elbilar, miljö osv. Men jag skaffade aldrig någon hybridbil för att jag vet att jag ändå hade bytt upp mig till en renodlad elbil ganska omgående, helt enkelt för att jag inte kan stå ut med förnedringen när den där antika ångmaskinen hostar igång.
Däremot så tror och befarar jag att väldigt många kör laddhybrid av en enda anledning: det låga förmånsvärdet. De kör inte på el, de kör på fossilsoppa och skiter fullständigt i miljön. Precis som de flesta ("miljö")-etanobilar som aldrig någonsin körs på etanol.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Har du träffat en sån hybridförare? De jag träffar och pratat med har alla blivit som mig där dom var dom än ska parkera åker ett varför extra för att leta laddplats.

Jag ville ha en ren elbil jag också.. Men Teslan blev för dyr och det fanns ingen annan (el) bil som klarade min veckopendling där jag ca 2 dagar i veckan kör runt 32-35 mil.

Nu börjar det se bättre ut så nästa bilbyte blir helt klart en riktig elbil.

Har för övrigt även en etanolbil i familjen och vi kör så gott som uteslutande på etanol. Bilen känns piggare och större delen av ägandetiden har det varit billigare per mil.. Även om den drar ca 20-25% mer på etanol.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Har du träffat en sån hybridförare? De jag träffar och pratat med har alla blivit som mig där dom var dom än ska parkera åker ett varför extra för att leta laddplats.

Jag ville ha en ren elbil jag också.. Men Teslan blev för dyr och det fanns ingen annan (el) bil som klarade min veckopendling där jag ca 2 dagar i veckan kör runt 32-35 mil.

Nu börjar det se bättre ut så nästa bilbyte blir helt klart en riktig elbil.

Har för övrigt även en etanolbil i familjen och vi kör så gott som uteslutande på etanol. Bilen känns piggare och större delen av ägandetiden har det varit billigare per mil.. Även om den drar ca 20-25% mer på etanol.
Kanske har du i så fall inte träffat tillräckligt många ägare, enligt denna artikeln så visade en undersökning hos en ej namngiven tillverkare att 70% av alla plug-in hybrider aldrig laddas, de talar emot de du säger att alla som äger en plug-in hybrider letar ständigt efter laddstolpar. Kanske är detta ingen rättvis jämförelse för alla plug-in hybrider men de skapar ändå osäkerhet i nyttan med att subventionera plug-in hybrider.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... sina-bilar
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag känner till och med en (känner är överdrivet, men jag vet vem det är) som har sålt sin Tesla och köpt en Panamera Hybrid istället, just för att han ville ha en bensinbil med lågt förmånsvärde. Vidrigt.

Min förra chef köpte sig en miljöbil. En Cheva Tahoe etanol som drog typ 1,5 liter milen. Han pendlade dagligen ca 20 mil med den. Han tankade aldrig etanol. Lika vidrigt.

Det beror helt på vilka man umgås med och vilka man frågar. Jag har naturligtvis också träffat folk som kör hybridbil idag och som vill hemskt gärna uppgradera sig till en ren elbil. Jag blir alltid jätteglad när jag pratar med såna människor, men jag tror dessvärre inte att det är majoriteten bland dem som har bilen som tjänstebil.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Efter mitt lilla äventyr tror jag att laddhybrider kan ha en roll att fylla i en övergångsperiod. Den blir miljösmart för de som dagspendlar korta distanser och kan ladda hemma (och på jobbet).
Vad jag kan tycka är knasigt är politiken kring dessa bilar där man får för stora fördelar i jämförelse med renare alternativ.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag köpte en av de första Prius plug-in hybriderna i Sverige och jag körde nästan uteslutande på el trots begränsad räckvidd på ca 20-22 km. Hade 17-18km till jobbet och laddade alltid hemma och på jobbet. Min förbrukning låg på ca 0.1 l/mil sommartid och 0.25l/mil vintertid. Så visst går det köra väldigt ekonomiskt (och miljösmart) med plugin-hybrid, om man anstränger sig lite.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag frågar ofta hybridägare om det här och jag har inte träffat ngn än som inte jagar laddning som en tok :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare

Inlägg av David D »

Historien om personen som köpte en Porsche Panamera Hybrid bara för att få lågt förmånsvärde tycker jag låter som en skröna. Enligt skatteverkets förmånsberäkningssida är förmånsvärdet på en Panamera 4 E-hybrid 11 700 kr utan extrautrustning mot 12 500 kr för en Panamera 4. En ny Tesla S 90D har 5 358 kr i förmånsvärde. Eventuell utrustning utöver det som följer med beskattas lika för både Porsche och Tesla.

Jag kan dock tänka mig att det kan finnas andra anledningar till att gå från Tesla till Porsche.

Teslor har unikt låga förmånsvärden eftersom Tesla inte tillverkar någon ICE-bil att jämföra med, annars baseras förmånsvärdet på vad motsvarande modell utan miljöbilsteknik kostar. Är grundmodellen dyr blir förmånsvärdet högt, som i Porschefallet ovan eller för t ex en Q7 Hybrid.

Bilen som tråden handlar om, dvs en XC90 T8 (laddhybrid) i billigaste utförande utan extrautrustning har ett förmånsvärde på 10 700 kr.

Dyraste dieselmodellen, XC 90 D5 AWD i billigaste utförande, har ett förmånsvärde om 8 775 kr.

Jag kanske missar något, men jag ser inte de stora fördelarna man får för att köra en laddhybrid. 20 000 kr i supermiljöbilspremie när bilen kanske är 100 000 kr dyrare än motsvarande utan någon eldrivning alls? 1000 kr/mån lägre förmånsvärde? Jag känner sex-sju personer som kör laddhybrider runt om i Stockholm och alla dessa laddar el så mycket det går. Nu är urvalet av mina bekanta givetvis
väldigt litet och de tänker i viss utsträckning som jag gör, men av dem skulle jaq endast beteckna en som ovanligt miljömedveten.

Laddhybriderna har ofta andra nackdelar i form av mindre bagageutrymme, sämre prestanda när batterierna är urladdade, de är tyngre osv. Andrahandsvärdet är osäkrare eller kanske tom sämre.
Bjorn N

Inlägg av Bjorn N »

Det finns i alla fall en helekektrisk XC90:

http://www.rull.se/Elbil_f%C3%B6r_barn/Volvo_Cars

Men jag tror den har ganska dålig räckvidd.
Skriv svar