Fick en XC 90 T8 som hyrbil tidigare i veckan. Tänkte summera intrycken lite.
Förbrukning.
När jag fick den var givetvis batteriet tomt och första stoppet var ca 10 mil bort med huvudsakligen 120-väg. Jag hade fen adaptiva farthållaren på 125 och fick en förbrukning på 11,4. Jag kunde sedan destinationsladda och lokalresorna i två dagar gjordes helt på el, eller nästan i alla fall. Det verkar som att värmaren eldar bensin. Summerar jag förbrukningen över de tre dagarna så hamnade jag på 9,6.
I elmode måste man vara silkesmjuk med gasen annars hoppar motorn igång. Dock är intrumenteringen bra och tydlig så att det är lätt att hålla sig på rätt sida.
Lane assist och adaptiv farthållare.
Farthållaren ser bara bilen framför vilket var jättetydlig då den bilen skulle köra om en riktigt långsam stackare. Volvon fick nästan panik i en situation jag tycker mig varit i massor av gånger med Teslan och som gått hur mjukt och fint som helst.
Att låta lane assist köra är intressant. D en studsar mellan linjerna tills vinkeln blir för stor och den helt enkelt fortsätt rakt i tangentens riktning.
Det är också svårt att veta när du kan använda funktionen de jag inte hittade någon indikering för det, bara att det inte gick att aktivera.
Den kräver mycket tydliga linjer.
När jag försökte att inte styra men ändå hålla handen på ratten fick jag till sist meddelandet att göra ett styrutslag. Dvs att bara hålla handen på ratten och låta bilen köra är inte ok med den.
När jag låtit bilen bestämma en stund så tyckte den att jag var ouppmärksam och behövde en kaffe. Jag har nog aldrig varit så uppmärksam
Komfort
Stolarna är riktigt sköna och i högre hastigheter störs man inte av motorljudet. Även andra raden var bekväm.
Infotainment
Sannolikt det näst bästa på marknaden men den lilla skärmen begränsar möjligheterna. Många inställningar kräver en del rotande ner i menyer.
Ja, och så var den ju riktigt slö. Den växlar och växlar och morrar lite töntigt utan att något händer.
4WD
Hade inte möjlighet att prova men det fanns en 4WD mode och jag undrar hur den fungerar när batteriet är tomt.