Svårt att få någon signifikans i tal där osäkerheten i mätningen är nästan lika stor som differensen du vill påvisa.
Teoretiskt. Däckarean minskar. Den har nästan drag coefficient 1. Dåligt strömlinjeformade . Hela bilen ska ha 0.24. Jag har tidigare räknat med en bilarea på 2.6 m2 totalt. Två däck på 245 mm bedd som sänks 3 cm minskar arean med 0.5%. Men det kan man nog vikta trefaldigt. Så luftmotståndet kan då minska med 1.5%. Med 3 cm sänkning. Minns inte vad de korrekta värdena är nu. I normal landsvägsfart är luftmotståndet bara hälften av energiförbrukningen. Så då är vi nere på 0.75%. Det blir alltså viktigare ju fortare man kör det här. I 160 km/h är ju luftmotståndet en väldigt stor del av förbrukningen.
Ett tillägg. Platt undersida på bilen och inte platt översida. Luften går snabbare över bilen än under. Det skapar en lyftkraft enligt Bernoulli. Som en flygvinge. Genom att sänka bilen kan man få luften att gå snabbare under bilen och reducera lyftkraften något som kan bidra till reducerad drag. Men blir det för mycket så kommer det gå andra vägen och öka drag. Venturitunnlar på formel 1 bilar utnyttjar ju detta till att få omvänd kraft, negativ lift, så kallad downforce. Det ger då ökad drag.
Bara av intresse; vid vilket pris hade paketen varit överkomlig?
(tänker på köldpaketet och övriga tillval)
För min del så skulle autopiloten om jag skulle värdera det (där brytpunkten ligger för när jag inte skulle fundera på att välja bort det av kostnadsskäl och inte så billigt att jag skulle tycka det var för billigt)
Hej! ----
Summering:
- Leaf kostar garanterat
Lars
Jag tycker du ska köpa S85 beggat för 600k och sen sälja på blocket, billigaste där ligger ju på 800k, gör det 4 gånger så kan du casha din S60! Verkar vara en guldgruva du har hittat med s85 ---
Exemplet är tänkt att visa att en begagnad bil för 600-800 torde falla ~ 10kkr/mån.
Skilj på pris på blocket o verkligt värde (= vad säljaren i slutändan fått)! Många "surhåller" på Bettan men kommer vakna upp när affär verkligen skall göras!
Det är inte rimligt att gamla bilar ger samma månadskostnad/risk som en ny...
Visst är S en fantastisk bil men har man inte OBG måste det finnas lite realism också!
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Jag köpte en beg S85D. Fick lite mer utrustning än jag hade valt om jag konfat själv. Bla luftfjädring o köldpaket. Båda är bra att ha men skulle nog inte lägga pengarna på dom om jag skulle köpa en ny. Däremot skulle jag aldrig kompromissa med räckvidden. Tycker den är på gränsen med mitt körmönster. Så en S60 går fetbort
Jag köpte en beg P85 som är mer eller mindre fullutrustad. För samma pris hade jag nästan kunnat få en helt ny S 70 snikmodell. Jag funderade ett tag på det, men valde tilll sist ändå den två år gamla P85:an pga det större batteriet och utrustningen. En begagnad bil kan ju vara en fördel ibland. Största värdeminskningen har förmodligen redan skett. Första stenskottet gör inte riktigt lika ont, osv.
Om det var rätt eller fel beslut vet jag inte, det beror väl på hur man ser det. Jag har aldrig ångrat mitt köp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är många saker i vågskålen. Just möjligheten till autopilot känns som svårast!
Räckvidden efter 15000 elbilsmil varav merparten med 11kwh Renault clio kan jag värdera bättre än de flesta....
Det gäller också vilket pris man går in på när man köper beg. Det är ett väldigt smalt utbud.
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Hej! ----
Summering:
- Leaf kostar garanterat
Lars
Jag tycker du ska köpa S85 beggat för 600k och sen sälja på blocket, billigaste där ligger ju på 800k, gör det 4 gånger så kan du casha din S60! Verkar vara en guldgruva du har hittat med s85 ---
Exemplet är tänkt att visa att en begagnad bil för 600-800 torde falla ~ 10kkr/mån.
Skilj på pris på blocket o verkligt värde (= vad säljaren i slutändan fått)! Många "surhåller" på Bettan men kommer vakna upp när affär verkligen skall göras!
Det är inte rimligt att gamla bilar ger samma månadskostnad/risk som en ny...
Visst är S en fantastisk bil men har man inte OBG måste det finnas lite realism också!
Det är inte rimligt att sätta likhetstecken mellan en S85 och en S60 eftersom nypriset skiljer en hel del. När s85 slutade tillverkas låg nypriset typ 200k över s60
Sent from my iPhone using Tapatalk
Där håller jag inte med, om de ska jämföras så borde de jämföras när båda såldes. När jag började följa Tesla så kostade en S60 630k och en S85 kostade runt 715k så det skillde mindre än 100k och i USA skillde det exakt $10k.
Så här resonerar jag:
En ny model s 60 har en räckvidd på 34mil och s 85 har 42mil i samma cykel. Om 85an har några år på nacken får man nog räkna med att den har 39mil istället. Laddning är nästan likvärdig på långresa eftersom den laddar upp som en 75a. Kan bli en hit bland taxichaufförer.
Vill man sen ha en begagnad som är klart billigare så får man ta en äldre modell utan autopilot, hepa acn, faceliften. Kanske tappar man även next gen stolarna och så får man lov att betala för vissa tillval man inte ville ha.
Vad gäller garanti och sånt så vet jag inte exakt vad som gäller men det är alltid värt med en helt ny bil med fräsch nybilsgaranti plus att kvalitén på teslorna bara blir bättre o bättre. Jag vill gärna undvika -12 o 13 bilarna.
Min konf skulle se ut så här:
Next gen, grå
AP
Premium paket
795kkr efter miljöbilsavdrag.
Och jag brukar komma fram till att en gammal 85a utan allt det där är värd 500kkr för mig, något som de aldrig ligger ute för...
Det är svårt att hålla i sig och snik blir lätt "men bara den också" efter alla synpunkter:
S60 med stora frunken så jaktutrustning får plats (går precis om fodral tas bort)
Luft så det går att köra på skogsbilvägar
Ng läder lättskött o motorsågsspån går att torka ur
Silver (tvätta bil är inte min grej, smuts syns minst, skall se bilen många år)
Panorama så takräcke är möjligt när bräda skall hem från byggmax
Tesla privatfinansiering (dyrt att lägga i frugans företag? Måste kalkylera ordentligt!)
Detta känns som min mininivå!
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Alla bilar idag har Hepa filter eller utrymmet för det även om man inte har själva filtret. Så finns ingen version av S idag med "stor" frunk oavsett D eller inte och oavsett Hepa eller inte.
Gillar min P85 med AP och stor frunk allt mer!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Är det tomutrymme i lilla frunk så man kan göra lastlucka typ Audi 100 -86?
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Den stora frunken är verkligen grym som extrautrymme speciellt när man ska på semester. Det blir som att få en VW Golfs bagage extra
Nu känns den bara som tillräckligt stor för att ha laddkablar och diverse adaptrar, tråkigt
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Speciellt när hepafiltret känns rätt ointressant för oss i Sverige.
Sent from my E6653 using Tapatalk
Ointressant håller jag inte med om. Skulle ha förbättrat pesten alla gånger jag fastnat i kö mellan Södertälje och Stockholm eller när man bara hamnar bakom en fossilbil som luktar skit vid ett rödljus
Sitter du i bilen med familjen och är på väg att fisa så är det bara att dra igång hepafiltret. Ljudet från fläktarna döljer ljudet från fisen och lukten från den kommer försvinna innan någon upptäckt det!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.