Sida 2 av 2

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 11:57
av vigge50
Herr X skrev:
vigge50 skrev:
En sak som ja har funderat lite över är accelerationen, hur snabbt kommer podden att accelerera för att komma upp i 1000 km/h? Om en station är på Åland t ex. så kommer det med största sannolikhet inte finnas så lång accelerationssträcka innan podden åker in i tuben där andra poodar redan åker i en hastighet av 1000 km/h.
Det kan vi ju roa oss med att räkna ut.
Min bil accelererar 0-100 på 3,3 sekunder - det är allt för kraftigt för att det ska vara behagligt. Låt säga att man accelererar Hyperloop linjärt 0-100 på 6 sekunder - det skulle nog accepteras av resenärerna. Då tar det en minut att komma upp i 1000 km/h.
Hur lång accelerationssträcka behövs då? 8,3 km?
Först räkna ut accelerationen med v=a*t som ger att a=60 000 km/h^2
v^2=2*a*s ger s=8,33 km så du räknade rätt

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 12:00
av hasse_h
Herr X skrev:
hasse_h skrev:
Biljettpriset är beräknat lite olika beroende på användning, månadskort i vissa fall, engångsbiljett för 17-25 euro i andra.
Har du någon uppfattning om hur många som reser den sträckan varje dag?
Om utbyggnaden finansieras privat, hur många år skulle det ta att återbetala lånet med biljettintäkter?

Man skulle gärna vilja komma ifrån statlig inblandning i de första sträckorna. De som arbetar med statliga upphandlingar satsar hellre på gammal och beprövad teknologi - därför vill man exempelvis bygga höghastighetståg i Sverige istället för Maglev som redan kan byggas snabbare oh billigare.
Det behövs ett par stora pilotprojekt som visar staterna att Hyperloop är ofarligt att satsa på.

I Sverige finns det redan långt gångna planer på en anknytning med höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Varför inte föreslå detta som första Hyperloop-sträcka i Sverige istället för en sträcka som tidigare inte diskuterats och där det inte finns något uttalat intresse? (Stockholm - Helsingfors)
Den ena utesluter väl inte den andra? ;)

Jag har inte siffrorna för ridership tillgängliga men vi räknar med att hyperloop tar över 80-90% av regionalflyget plus en del resande som vi skapar själva, bl.a. pendlande.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 12:14
av Herr X
hasse_h skrev:
Den ena utesluter väl inte den andra? ;)

Jag har inte siffrorna för ridership tillgängliga men vi räknar med att hyperloop tar över 80-90% av regionalflyget plus en del resande som vi skapar själva, bl.a. pendlande.
Hyperloop borde väl bli snabbare än flyget och dessutom gå från centrum till centrum, snarare än att gå till en plats långt utanför stadskärnorna? Gissar att man helt konkurrerar ut flyget på Hyperloop-sträckor.
Pendlandet har potential att bli den stora kassakon - bara se vad som hände när man kollade ihop Malmö och Köpenhamn; hela regionen exploderade på ett sätt som ingen hade räknat med.

Men du har alltså ingen kalkyl över detta utan statlig inblandning? Jag kan tänka mig att exemplevis IKEA skulle kunna vara intresserade av att ta risken att ta hela kostnaden för en första anslutning för att demonstrera potentialen i systemet. Den första anslutningen innebär en enorm risk men om det fungerar som tänkt så är ju potentialen enorm. De som tidigt gått in och köpt/investerat i avgörande infrastruktur har historiskt i nästan samtliga fall gjort mycket fina affärer.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 12:18
av JTedestal
Var och lyssnade på Josh Giegel på KTH i november och glömde att fråga en fråga som verkligen är en dealbreaker: Vi vet att det pratats om att podar ska kunna avgår var 10:e sekund och att det kan vara rörliga plattformar och allt, men kommer man behöva boka sin resa som på ett flyg och behöva boka långt innan för att få ett bra pris eller kommer det var som en tunnelbana att man bara hoppar på när man ska någonstans?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 12:22
av hasse_h
Jo vi har en kalkyl, men a) jag har den inte tillgänglig och b) återbetalningen beror en hel del på vilka finansieringskostnader man kommer ner till.

Jag tror inte heller att någon vill flyga från Helsingfors 4 timmar före ett möte i centrala Sthlm, när man kan ta en pod 40 minuter före. Men vi budgeterar inte med det.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 12:44
av bjelkeman
hasse_h skrev:
Jo vi har en kalkyl, men a) jag har den inte tillgänglig och b) återbetalningen beror en hel del på vilka finansieringskostnader man kommer ner till.

Jag tror inte heller att någon vill flyga från Helsingfors 4 timmar före ett möte i centrala Sthlm, när man kan ta en pod 40 minuter före. Men vi budgeterar inte med det.
Precis!

Ett intressant exemple är Eurostar London-Paris. Det går långsammare än en Hyperloop men effekten på trafiken var påtaglig.

Från 1994, när Eurostar lanserades, gick tågtrafiken på sträckan från 0 (1994) till 6 miljoner passagerare (1997), 8 miljoner (2007). (Lite förenklat, tåg och färja inte medräknat.)

Samtidigt gick flygtrafiken på samma sträcka från 4 miljoner (1994) till 3 miljoner (1997), 2.2 miljoner (2007).

Figur 4: http://www.developpement-durable.gouv.f ... _n9-uk.pdf

Sjötransporten (som inte bara går mellan huvudstäderna) gick från 27 miljoner (1994) till 26 miljoner (1997), 20 miljoner (2007). Det mesta av den förlusten gick nog till regionala flyglinjer, inte till Paris-London tåg. Regionalt flyg ökade från 3 miljoner till 10 miljoner på samma tid.

Det jag vill säga är att Eurostar troligtvis ökade London-Paris passagerar åkandet med 6 miljoner passagerare per år från 1994-2007.

Att ha en Hyperloop förbindelse kommer ta fram ordentligt med nytt åkande mellan två punkter. Inte bara ersätta andra färdmedel.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 12:51
av Herr X
bjelkeman skrev:
Att ha en Hyperloop förbindelse kommer ta fram ordentligt med nytt åkande mellan två punkter. Inte bara ersätta andra färdmedel.
Detta är garanterat sant, men det är en enorm osäkerhetsfaktor och det är väldigt läskigt att ha ökat resande som absolut krav för att man ska kunna räkna hem investeringen.
Det bästa är om investeringen kan stå på egna ben genom att man konkurrerar ut andra transportmedel (båt/flyg) och att nytt resande blir en ren bonus.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 13:39
av hasse_h
JTedestal skrev:
Var och lyssnade på Josh Giegel på KTH i november och glömde att fråga en fråga som verkligen är en dealbreaker: Vi vet att det pratats om att podar ska kunna avgår var 10:e sekund och att det kan vara rörliga plattformar och allt, men kommer man behöva boka sin resa som på ett flyg och behöva boka långt innan för att få ett bra pris eller kommer det var som en tunnelbana att man bara hoppar på när man ska någonstans?

Det man har sagt är att poddar kan gå med ner till 10 sekunders mellanrum på huvudlinjen. Det är tänkt att det ska vara helt on-demand, men hur affärslogiken kommer att funka är inte klart. Kanske en av de frågor vi ska reda ut om vi lyckas få byggt ett Proof-of-Operationscenter i Salo i Finland. Vi har påbörjat det jobbet och ska försöka få igång nåt under hösten.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 13:55
av hasse_h
capexandrevenues.png

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 17:52
av Daoops
hasse_h skrev:
Acceleration och inbromsning görs under ca en mil, men observera att det görs i rör som är separata från huvudförbindelsen.
Lovley att att ha tillgång till insider-info! Kan du elaborera lite om hur växlarna fungerar? Eran lösning är maglev va, inte Elon's "hårblås-lösning" för att hålla podden svävande?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 22 jul 2016 18:23
av hasse_h
Japp. Passiv maglev.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 23 jul 2016 10:13
av Daoops
hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 23 jul 2016 10:26
av hasse_h
Daoops skrev:
hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?
Man växlar på och av i princip i full fart. Exakt hur det ska gå till är säkerligen en av hyperloopvärldens bäst bevarade hemligheter just nu ;)

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 23 jul 2016 11:13
av Daoops
hasse_h skrev:
Daoops skrev:
hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?
Man växlar på och av i princip i full fart. Exakt hur det ska gå till är säkerligen en av hyperloopvärldens bäst bevarade hemligheter just nu ;)
Men bara mellan dig och mig? ;)

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 23 jul 2016 11:38
av TiborBlomhall
Jag ser verkligen fram emot en Hyperloop förbindelse mellan tex Stockholm och Malmö.

Men jag måste säga att en förbindelse mellan just Stockholm och Helsingfors är jag mindre entusiastisk till. Är havsbotten verkligen det bästa stället att bygga ny och oprövad teknik på?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 23 jul 2016 11:48
av LarsL
TiborBlomhall skrev:
Jag ser verkligen fram emot en Hyperloop förbindelse mellan tex Stockholm och Malmö.

Men jag måste säga att en förbindelse mellan just Stockholm och Helsingfors är jag mindre entusiastisk till. Är havsbotten verkligen det bästa stället att bygga ny och oprövad teknik på?
Fördelen är att det finns väldigt få utrotningshotade grodor där.
...och markägare.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 23 jul 2016 11:51
av TiborBlomhall
LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag ser verkligen fram emot en Hyperloop förbindelse mellan tex Stockholm och Malmö.

Men jag måste säga att en förbindelse mellan just Stockholm och Helsingfors är jag mindre entusiastisk till. Är havsbotten verkligen det bästa stället att bygga ny och oprövad teknik på?
Fördelen är att det finns väldigt få utrotningshotade grodor där.
...och markägare.
Jag är mest rädd för utrotningshotade passagerare :?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 23 jul 2016 13:13
av hasse_h
Havsbotten är det bästa stället att bygga långa raka sträckor utan långa överklaganden och miljöprövningar. Vi bygger alltså inte _på_ botten, utan under botten.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 23 jul 2016 17:55
av danni
hasse_h skrev:
Daoops skrev:
hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?
Man växlar på och av i princip i full fart. Exakt hur det ska gå till är säkerligen en av hyperloopvärldens bäst bevarade hemligheter just nu ;)
Om jag fantiserar helt fritt så ser jag en Y-korsning där man använder starka elektromagneter för att styra in kapseln på rätt sida. Det skulle ju passa ihop med hela maglev-konceptet.

Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 23 jul 2016 17:58
av Herr X
danni skrev:
hasse_h skrev:
Daoops skrev:
hasse_h skrev:
Japp. Passiv maglev.
Ja precis. Men hur ser en växel ut. Om jag är i en pod framför dig och min pod skall stanna till på Åland men inte din. Riktigt bra att hela tuben inte behöver stanna såklart bara för det, men vi har ju ganska bra momentum i min pod så hur får man på ett smidigt sätt den att ta "avfarten"?
Man växlar på och av i princip i full fart. Exakt hur det ska gå till är säkerligen en av hyperloopvärldens bäst bevarade hemligheter just nu ;)
Om jag fantiserar helt fritt så ser jag en Y-korsning där man använder starka elektromagneter för att styra in kapseln på rätt sida. Det skulle ju passa ihop med hela maglev-konceptet.
Ett annat, men mindre sannolikt alternativ, är en sån där arm med vit handske som Oppfinnar-Jocke brukar använda för att lösa problem, som helt sonika lyfter in podden i rätt rör. Men som sagt, mindre sannolikt.

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 15 aug 2016 14:46
av vigge50
Läste nu i illustrerad vetenskap att de håller på att borra en tunnel mellan Finland och Estland för tågtrafik mellan Helsingfors och Talinn, är det något ni har funderat på att fortsätta Hyperloop till Estland istället för järnvägen?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 15 aug 2016 14:50
av bylund
vigge50 skrev:
Läste nu i illustrerad vetenskap att de håller på att borra en tunnel mellan Finland och Estland för tågtrafik mellan Helsingfors och Talinn, är det något ni har funderat på att fortsätta Hyperloop till Estland istället för järnvägen?
Nja, det pågår väl en förstudie för en eventuell tunnel Helsingfors-Tallinn. Inget borras väl faktiskt, mer än möjligen något geologiskt prov?

Re: Hyperloop One, Almedalsveckan

Postat: 15 aug 2016 15:00
av vigge50
bylund skrev:
vigge50 skrev:
Läste nu i illustrerad vetenskap att de håller på att borra en tunnel mellan Finland och Estland för tågtrafik mellan Helsingfors och Talinn, är det något ni har funderat på att fortsätta Hyperloop till Estland istället för järnvägen?
Nja, det pågår väl en förstudie för en eventuell tunnel Helsingfors-Tallinn. Inget borras väl faktiskt, mer än möjligen något geologiskt prov?
Läste lite mer i artikeln nu och det står att borgmästarna i Helsingfors och Tallin skrev under tidigare i år att bygget skulle ske så de har nog inte börjat än. Den beräknas vara färdig kring 2030 och kosta mellan 8,5-13,7 miljarder euro.