Sida 2 av 2

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 15 jul 2016 20:40
av mans71
Jag tror att problemet är att hela funktionen är missförstådd och fel använd.

Om jag är en flygkapten och flyger i riktning mot valfritt berg på 200 meters höjd med autopiloten på, då blir det problem. Lite så funkar ju autopiloten. Den håller kurs (troligen) och kan ev. se och varna för hinder, men systemet ersätter inte föraren.

Det missförståndet mellan maskin och människa kan möjligen lastas Tesla. Troligen ger dagens system en känsla av att vaggas in i en trygghet om att systemet fixar situationen, vilket bevisligen inte stämmer.

I det tycker jag Håkan har rätt. Teknik och mänsklighet måste ju faktiskt fungera i symbios.

Förstå mig rätt, autopilot i en kommande version är verkligen vad jag vill ha, men jag skulle vara ytterst försiktig att lita på nuvarande versioner, något som säkert kommer kosta fler personer livet.

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 15 jul 2016 21:03
av LarsL
Jag litar fullt ut på dagens autopilot, men jag inser vad det är och vad den kan och inte kan göra. Jag kommer ha samma skeptiska inställning till nästa autopilot också. Därför kommer jag under förutsedd framtid vilja ha möjlighet till full kontroll över fordonet.

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 15 jul 2016 22:25
av Daoops
Swede1 skrev:
Kom med sakargument mot artikeln, istället för tarvliga personangrepp. Helt ointressanta. Tycker han har intressanta poänger i sak.
Saken är att vi gjort det ett par år men man tröttnar efter ett tag. Så nu skrattar vi mest åt hela grejen och är kanske lite väl luttrade, vi får be om ursäkt om det faller sig lite ofint om man inte ser historiken. Men det blir lite fånigt att försöka bemöta det sakligt när vi vet att det inte är riktigt rent mjöl i påsen å hans sida. Många här har boxats länge på ny tekniks och di:s forum med flera.
Ta gärna upp något du tycker han har rätt i så lovar vi att svara sakligt.

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 16 jul 2016 00:11
av Swede1
Jag tror inte ni har bra sakargument när ni direkt går till personangrepp och dessutom inte vill förstå vad Håkan menar.

Har ni bra argument vinner ni lätt diskussionen, annars inte.

Tex når inte Tesla säljmål, troligen pga folk vöntar på billigare elbilar från många andra tillverkare. Och model 3.Motargument? (Hummersås, resor blabla?)

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 16 jul 2016 00:34
av Pontus
Swede1 skrev:
Jag tror inte ni har bra sakargument när ni direkt går till personangrepp och dessutom inte vill förstå vad Håkan menar.

Har ni bra argument vinner ni lätt diskussionen, annars inte.

Tex når inte Tesla säljmål, troligen pga folk vöntar på billigare elbilar från många andra tillverkare. Och model 3.Motargument? (Hummersås, resor blabla?)
Just säljmålen är det nog inget fel och beror säkert på optimism.
- Men när han skriver att Elon uppmanat på som blogg att man bör hålla händerna på ratt så får han det ju att låta som att det är endast där han sagt det när det i verklighet kommer en sådan uppmaning på skärmen i bilen varje gång man startar autopiloten. Fel
- När han frågar sig vilka andra situationer man inte kan lita på autopiloten så undrar jag vad han menar, den är ert hjälpmedel inte något som kör dig från A till B. Det är lite som att lita på en navigator och köra av vägen bara för att den säger så utan att själv fundera på om den har rätt. Felvinklat.
- Att andra tillverkare inte tillåter att man släpper ratten mer än 10-15 sekunder är fel då Mercedes har en annan gräns. Sakfel
- Sedan en fundering på varför är Volvo och Mercedes system så mycket bättre, vad har han till grund för detta?

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 16 jul 2016 00:51
av Basunen
Oktavos skrev:
(Nu vill jag inte bidra med personangrepp och elakt förtal)

Nä, det är bra om man inte sysslar för mycket med de, för då beter sig detta forum ju likadant som alla andra forum eller hur.
Problemet är ju som alltid, att folk svär och förtalar sådana här påhopp på Tesla men de skiter Håkan Matson i, han hör ju inte er.
Istället hade det ju varit bra om någon som kan tesla ordentligt, hade bemött hans påstående och vinklade uttal på ett sakligt sätt.
Problemet med att aldrig bemöta sådana människor är ju att de tenderar att öka på sin häxjakt ännu mer.
Det är ju bara att inse att Håkan och många andra tidningar skadar teslas rykte med rena lögner.


Ta exempelvis denna adress :
http://www.di.se/artiklar/2016/7/13/tes ... e-model-x/
Den skickade jag ett förslag på uppdatering på, tex priser är enkelt att kolla. Stina skylde på nyhetsbyrå, sen struntade hon i att uppdatera sitt digitala media...



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 16 jul 2016 05:53
av Daoops
Swede1 skrev:
Jag tror inte ni har bra sakargument när ni direkt går till personangrepp och dessutom inte vill förstå vad Håkan menar.

Har ni bra argument vinner ni lätt diskussionen, annars inte.

Tex når inte Tesla säljmål, troligen pga folk vöntar på billigare elbilar från många andra tillverkare. Och model 3.Motargument? (Hummersås, resor blabla?)
Det är hur han säger det. Det är skillnad på "Tesla är i djup ekonomisk kris och klarar inte sina säljmål" mot "Tesla gör 20-30% vinst på varje bil men väljer att satsa på expansion hellre än aktieutdelning. Produktionstakten ökade under andra kvartalet med 20% mot första kvartalet 2016 men nådde ändå inte upp mot det högt satta målet".

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 16 jul 2016 08:15
av +46
Historien upprepar sig. Fanns många teknikfientliga motorjournalister som ifrågasatte införandet av ABS-bromsar (och även sedermera ESP).
Idag är dessa säkerhetssystem lika självklart som bilbälten och krockkuddar (som förvisso också ifrågasattes av många motorjournalister...)

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 16 jul 2016 08:52
av mati
+46 skrev:
Historien upprepar sig. Fanns många teknikfientliga motorjournalister som ifrågasatte införandet av ABS-bromsar ...
... och katalysatorn, bilar kunde nämligen börja brinna (jo, redan då).

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 16 jul 2016 09:20
av LarsL
Ja, tänk om jag råkar vira säkerhetsbältet runt halsen?

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 16 jul 2016 09:56
av Jerker
LarsL skrev:
Ja, tänk om jag råkar vira säkerhetsbältet runt halsen?
:D :D :D

Ja, den risken finns ju alltid! Ta bort alla säkerhetsbälten!

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 16 jul 2016 19:47
av Pontus
Basunen skrev:
Oktavos skrev:
(Nu vill jag inte bidra med personangrepp och elakt förtal) :mrgreen:

Nä, det är bra om man inte sysslar för mycket med de, för då beter sig detta forum ju likadant som alla andra forum eller hur.
Problemet är ju som alltid, att folk svär och förtalar sådana här påhopp på Tesla men de skiter Håkan Matson i, han hör ju inte er.
Istället hade det ju varit bra om någon som kan tesla ordentligt, hade bemött hans påstående och vinklade uttal på ett sakligt sätt.
Problemet med att aldrig bemöta sådana människor är ju att de tenderar att öka på sin häxjakt ännu mer.
Det är ju bara att inse att Håkan och många andra tidningar skadar teslas rykte med rena lögner.


Ta exempelvis denna adress :
http://www.di.se/artiklar/2016/7/13/tes ... e-model-x/
Den skickade jag ett förslag på uppdatering på, tex priser är enkelt att kolla. Stina skylde på nyhetsbyrå, sen struntade hon i att uppdatera sitt digitala media...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag var tvungen att fråga Stina också
"Hej Pontus,
Priserna meddelades i onsdags i samband med att nyheten kom och är angivna i onsdagens växelkurs.

Allt gott,
Stina"

Har hon tagit priset i dollar och räknat om själv?
Om hon gjort så är hon väl knappast intelligent nog att vara journalist.

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 19 jul 2016 12:02
av bonath
Idag ska jag vara motorjournalist... Bild

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: Nu är Håkan Matson igång igen...

Postat: 29 jul 2016 19:37
av +46
Har ni läst senaste DI Weekend?
Håkan Matson har varit i Skåne och fått köra nya Porsche Boxster och Cayman. Båda nu med sifferbeteckningen 718. Hela världspressen var på plats. Håkan är lyrisk, men mest över siffertalet 718. Förklaringen är hans tidigare förtrogna möte med självaste Matthias Müller för tre år sedan...