Hörs den hela tiden man kör, eller är det bara vid belastning?
Jag frågar därför jag har fortfarande inte provat en

Moderator: Redaktion
På min 90D är det vid belastning och även kring ca 80 km/h som jag upplever ljud från främre motorn. Själv störs jag inte av det och hör det bara om jag mort förmodan inte lyssnar på musik.Oktavos skrev:Har bokat en S60D själv och läser nu att den främre motorn kan ha irriterande ljud för sig.
Se det positiva i att man kan höra den främre motorn i vardagstrafik! Jag skulle kunna ge en Tesla för att ha den hörselnOktavos skrev:Det går väl att att den hörs vid belastning och är det bara kring 80 sträcket så går de också an,
så sakta kör jag aldrig![]()
Då är frågan, är det likadant även för andra?
Då kan du ge mig en Tesla för min doktor säger att jag hör så höga toner så det finns inte+46 skrev:Se det positiva i att man kan höra den främre motorn i vardagstrafik! Jag skulle kunna ge en Tesla för att ha den hörselnOktavos skrev:Det går väl att att den hörs vid belastning och är det bara kring 80 sträcket så går de också an,
Det hör ett svagt vinande mest vid lägre fart och inte som stör på något sätt. I farter över 70-80 hörs det i princip inte alls då fartvind och däckljud tar över. Jämfört med motorljudet från en ICE-bil är det en viskning vi pratar om.Oktavos skrev:Har bokat en S60D själv och läser nu att den främre motorn kan ha irriterande ljud för sig.
Jag tycker att tesla totaltsätt är mer högljud än mina tidigare ice (om jag inte växlar ner och trycker plattan i mattan)mahulkp skrev:Det hör ett svagt vinande mest vid lägre fart och inte som stör på något sätt. I farter över 70-80 hörs det i princip inte alls då fartvind och däckljud tar över. Jämfört med motorljudet från en ICE-bil är det en viskning vi pratar om.Oktavos skrev:Har bokat en S60D själv och läser nu att den främre motorn kan ha irriterande ljud för sig.
Opps! Ingen viskning där alltsåe5m1r skrev:Jag tycker att tesla totaltsätt är mer högljud än mina tidigare ice (om jag inte växlar ner och trycker plattan i mattan)mahulkp skrev:Det hör ett svagt vinande mest vid lägre fart och inte som stör på något sätt. I farter över 70-80 hörs det i princip inte alls då fartvind och däckljud tar över. Jämfört med motorljudet från en ICE-bil är det en viskning vi pratar om.Oktavos skrev:Har bokat en S60D själv och läser nu att den främre motorn kan ha irriterande ljud för sig.
Hej, har en 70D och kan bekräfta att det vinande ljudet fram hörs på min också. Är i farter runt 60-80 km/h. Man hör det bara om man har helt tyst i bilen. Ibland tänker man på det men oftast inte.Oktavos skrev:Det går väl att att den hörs vid belastning och är det bara kring 80 sträcket så går de också an,
Åkte BMW 520d innan och jag upplever ljudnivån likvärdig. Har 21" med ContiSilent som är mycket tysta och behagliga. Något mer ljud från fartvinden men fortfarande väldigt tyst.e5m1r skrev:Jag tycker att tesla totaltsätt är mer högljud än mina tidigare ice (om jag inte växlar ner och trycker plattan i mattan)mahulkp skrev:Det hör ett svagt vinande mest vid lägre fart och inte som stör på något sätt. I farter över 70-80 hörs det i princip inte alls då fartvind och däckljud tar över. Jämfört med motorljudet från en ICE-bil är det en viskning vi pratar om.Oktavos skrev:Har bokat en S60D själv och läser nu att den främre motorn kan ha irriterande ljud för sig.
Alltså jag tror att man måste ta begreppet högljutt med en nypa salt i detta sammanhang. Det är väldigt subjektivt hur ljud uppfattas och det beror på många faktorer. Våra öron är ganska bra på att anpassa sig till olika ljudnivåer. Jag kan t.ex. ibland uppleva fågelkvitter som högljutt och störande när det är för övrigt tyst runtom. Det är nog lite grann samma problem som man upplever i en Tesla. Icebilar har i stort sett tre ljudkällor, motorn, däcken och vindbrus. Beroende på hastighet och ljudisolering dominerar en ljudkälla över de andra.Oktavos skrev:Jag tycker att tesla totaltsätt är mer högljud än mina tidigare ice (om jag inte växlar ner och trycker plattan i mattan)
Håller medmati skrev:Alltså jag tror att man måste ta begreppet högljutt med en nypa salt i detta sammanhang. Det är väldigt subjektivt hur ljud uppfattas och det beror på många faktorer. Våra öron är ganska bra på att anpassa sig till olika ljudnivåer. Jag kan t.ex. ibland uppleva fågelkvitter som högljutt och störande när det är för övrigt tyst runtom. Det är nog lite grann samma problem som man upplever i en Tesla. Icebilar har i stort sett tre ljudkällor, motorn, däcken och vindbrus. Beroende på hastighet och ljudisolering dominerar en ljudkälla över de andra.Oktavos skrev:Jag tycker att tesla totaltsätt är mer högljud än mina tidigare ice (om jag inte växlar ner och trycker plattan i mattan)
I en elbil är det bara två ljudkällor, däck och vindbrus. Motorljud hörs för det mesta inte överhuvudtaget, förutom det där vinandet jag skrev om tidigare, men det är försumbart i sammanhanget.
Jag upplever min Tesla såhär:
Upp till ungefär 40-50km/h är den nästan ljudlös. Ljudet som dominerar då är andra bilars icemotorer. Det går inte att göra så mycket åt, förutom att vi kan övertyga så många som möjligt att skaffa elbil.![]()
Upp till 80-100km/h är det däcken som låter mest. Här är det stor skillnad mellan olika däck och framförallt asfalten man kör på. På tyska landsvägar som har en tystare asfaltblandning än våra svenska vägar kan helt andra ljud dyka upp, som man inte hör här i Sverige. (T.ex. hör man plötsligt AC-kompressorn eller konstiga fläktar som man inte hade en aning om att de fanns).
I motorvägsfart uppstår allt mer vindbrus och det är väl det som upplevs som högljutt av många. Men återigen, det finns inget motorljud. Det är bara vindbruset (och däcken) man hör och då kan man lätt få intrycket av att bilen är högljudd, eftersom vindbruset är det dominerande ljudet. I icebilar brukar motorljudet ta över i motorvägsfart.
Jag säger inte att det inte finns bilar som är tystare än Teslan. Men det är svårt att jämföra en icebil med en elbil.
Ja, det är fullt möjligt. Icebilar behöver ju en massa ljudisolering, annars skulle motorljudet vara alldeles för påtagligt. Då får man isolering mot vägljud och vindbrus nästan lite med på köpet. Samtidigt är ljudisolering en ganska tung angelägenhet. Jag kan absolut tänka mig att Tesla har snålat in där, först och främst för att det inte riktigt behövs i samma utsträckning som i icebilar, men även för att bilen inte ska bli allt för tung.e5m1r skrev:Håller med
Men teslan har betydligt sämre ljudisolering mot just däckljud samt att vindbruser är högre det kan vara så enkelt som att binden över speglar hörs förmycket men den är mer högljudd
Tesla uppgraderade ljudisoleringen 2014 så det är klar skillnad mot de tidiga bilarna.Niklas Z skrev:Teslan är ju även enligt decibelmätaren mer högljudd än t ex BMW 5-serie. I ett auto motor och sport test från 2013 så var ljudnivåerna:
50 km/h: 60 dB (Tesla), 62 dB (BMW)
80 km/h: 68 dB (Tesla), 65 dB (BMW)
100 km/h: 71 dB (Tesla), 68 dB (BMW)
120 km/h: 74 dB (Tesla), 71 dB (BMW)
Som synes går Teslan tystare i de hastigheter som är aktuella i stadstrafik, medan BMW:n har ett klart övertag på landsväg och motorväg.
Över huvud taget ser jag detta med ljudnivån som en av elmotorns minsta fördelar, eftersom i stort sett alla bilar bullrar mest från däcken (åtminstone på den grova asfalt vi vanligtvis har på svenska vägar), i alla fall i de farter när bullret är en betydande komfortfråga.
Personligen anser jag att ljudnivå är en mycket viktig parameter när jag väljer bil och den avgörande aspekten är nästan alltid däckbullret, inte motorljudet.
Nu är det ju möjligt att Tesla förbättrat ljudisoleringen på senare årsmodeller. Likaså kan däck som contisilent vara en bra lösning, så de mätningar som redovisades ovan är inget som är hugget i sten för all framtid.
har du tillgång till testet? står det angivet däckfabrikat och var det 19" eller 21", bmw'n kan ju haft 17" ocksåNiklas Z skrev:Teslan är ju även enligt decibelmätaren mer högljudd än t ex BMW 5-serie. I ett auto motor och sport test från 2013 så var ljudnivåerna:
...........n för all framtid.
BMW hade 245/40-19 fram och 275/35-19 bak. Tesla hade 245/35-21 fram och 265/35-21. Förutsättningarna är ganska likvärdiga med andra ord, eftersom det relevanta för bullret inte är fälgens diameter, utan däckbredden och avståndet från kontaktyta till fälgkant.12man skrev:har du tillgång till testet? står det angivet däckfabrikat och var det 19" eller 21", bmw'n kan ju haft 17" ocksåNiklas Z skrev:Teslan är ju även enligt decibelmätaren mer högljudd än t ex BMW 5-serie. I ett auto motor och sport test från 2013 så var ljudnivåerna:
...........n för all framtid.
upplever min p85d -15 med 19 som tystare än familjens 525i -07?
Du har en poäng där. Hur mycket ljud som hörs är ganska ointressant så länge man inte påverkas negativt. Jag vill kunna lyssna på radio med lagom låg volym utan att hörupplevelsen förstörs av en massa annat oljud, samtidigt vill jag kunna prata med folk i bilen utan att behöva höja rösten. Det är fullt möjligt i Teslan.Peter Holm skrev:Trots detta är Teslan den bilen jag haft där jag enklast kommunicerar mellan fram och baksäte i normal samtalston.