Sida 2 av 2
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 17 jul 2016 16:40
av Oktavos
Har bokat en S60D själv och läser nu att den främre motorn kan ha irriterande ljud för sig.
Hörs den hela tiden man kör, eller är det bara vid belastning?
Jag frågar därför jag har fortfarande inte provat en

Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 17 jul 2016 16:47
av Peter Holm
Oktavos skrev:Har bokat en S60D själv och läser nu att den främre motorn kan ha irriterande ljud för sig.
Hörs den hela tiden man kör, eller är det bara vid belastning?
Jag frågar därför jag har fortfarande inte provat en

På min 90D är det vid belastning och även kring ca 80 km/h som jag upplever ljud från främre motorn. Själv störs jag inte av det och hör det bara om jag mort förmodan inte lyssnar på musik.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 17 jul 2016 16:54
av Oktavos
Det går väl att att den hörs vid belastning och är det bara kring 80 sträcket så går de också an,
så sakta kör jag aldrig
Då är frågan, är det likadant även för andra?
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 17 jul 2016 17:04
av +46
Oktavos skrev:Det går väl att att den hörs vid belastning och är det bara kring 80 sträcket så går de också an,
så sakta kör jag aldrig
Då är frågan, är det likadant även för andra?
Se det positiva i att man kan höra den främre motorn i vardagstrafik! Jag skulle kunna ge en Tesla för att ha den hörseln

Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 17 jul 2016 17:17
av Oktavos
+46 skrev:Oktavos skrev:Det går väl att att den hörs vid belastning och är det bara kring 80 sträcket så går de också an,
så sakta kör jag aldrig
Då är frågan, är det likadant även för andra?
Se det positiva i att man kan höra den främre motorn i vardagstrafik! Jag skulle kunna ge en Tesla för att ha den hörseln

Då kan du ge mig en Tesla för min doktor säger att jag hör så höga toner så det finns inte

Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 17 jul 2016 17:33
av mahulkp
Oktavos skrev:Har bokat en S60D själv och läser nu att den främre motorn kan ha irriterande ljud för sig.
Hörs den hela tiden man kör, eller är det bara vid belastning?
Jag frågar därför jag har fortfarande inte provat en

Det hör ett svagt vinande mest vid lägre fart och inte som stör på något sätt. I farter över 70-80 hörs det i princip inte alls då fartvind och däckljud tar över. Jämfört med motorljudet från en ICE-bil är det en viskning vi pratar om.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 17 jul 2016 17:42
av Oktavos
En viskning, de gillar jag Tack!

Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 17 jul 2016 20:47
av e5m1r
mahulkp skrev:Oktavos skrev:Har bokat en S60D själv och läser nu att den främre motorn kan ha irriterande ljud för sig.
Hörs den hela tiden man kör, eller är det bara vid belastning?
Jag frågar därför jag har fortfarande inte provat en

Det hör ett svagt vinande mest vid lägre fart och inte som stör på något sätt. I farter över 70-80 hörs det i princip inte alls då fartvind och däckljud tar över. Jämfört med motorljudet från en ICE-bil är det en viskning vi pratar om.
Jag tycker att tesla totaltsätt är mer högljud än mina tidigare ice (om jag inte växlar ner och trycker plattan i mattan)
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 17 jul 2016 21:13
av Oktavos
e5m1r skrev:mahulkp skrev:Oktavos skrev:Har bokat en S60D själv och läser nu att den främre motorn kan ha irriterande ljud för sig.
Hörs den hela tiden man kör, eller är det bara vid belastning?
Jag frågar därför jag har fortfarande inte provat en

Det hör ett svagt vinande mest vid lägre fart och inte som stör på något sätt. I farter över 70-80 hörs det i princip inte alls då fartvind och däckljud tar över. Jämfört med motorljudet från en ICE-bil är det en viskning vi pratar om.
Jag tycker att tesla totaltsätt är mer högljud än mina tidigare ice (om jag inte växlar ner och trycker plattan i mattan)
Opps! Ingen viskning där alltså
När jag har haft en tesla på prov så skall jag återkomma i de ämnet, för min bil går också tyst.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 17 jul 2016 21:24
av matsm
Oktavos skrev:Det går väl att att den hörs vid belastning och är det bara kring 80 sträcket så går de också an,
så sakta kör jag aldrig
Då är frågan, är det likadant även för andra?
Hej, har en 70D och kan bekräfta att det vinande ljudet fram hörs på min också. Är i farter runt 60-80 km/h. Man hör det bara om man har helt tyst i bilen. Ibland tänker man på det men oftast inte.
Beställde en 70 utan D och beställningen låstes efter 14 dagar i aug förra året. Priset på bilen höjdes sedan. Aarrg...ångrade jag mig och ville ha en D. Tog en vecka innan besked från Tesla. Jodå jag kunde uppdatera och till "gamla" priset ca 50K. Tesla och Elon har skapat kanske(måste vara lite blygsam) världens bästa bil och den bästa elektriska drivlinan speciellt med 4 hjulsdrift. Bilen är fantastiskt med 2 hjulsdrift men har helt insane väghållning med 4 hjulsdrift...provkör och dra på i en skarp sväng, finns inget roligare

Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 17 jul 2016 22:24
av mahulkp
e5m1r skrev:mahulkp skrev:Oktavos skrev:Har bokat en S60D själv och läser nu att den främre motorn kan ha irriterande ljud för sig.
Hörs den hela tiden man kör, eller är det bara vid belastning?
Jag frågar därför jag har fortfarande inte provat en

Det hör ett svagt vinande mest vid lägre fart och inte som stör på något sätt. I farter över 70-80 hörs det i princip inte alls då fartvind och däckljud tar över. Jämfört med motorljudet från en ICE-bil är det en viskning vi pratar om.
Jag tycker att tesla totaltsätt är mer högljud än mina tidigare ice (om jag inte växlar ner och trycker plattan i mattan)
Åkte BMW 520d innan och jag upplever ljudnivån likvärdig. Har 21" med ContiSilent som är mycket tysta och behagliga. Något mer ljud från fartvinden men fortfarande väldigt tyst.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 01:09
av apkungen
Men upplever ljudnivån som hög i tesla då vägljudet är det enda som hörs. Motorljudet i vanliga bilar liksom bedövar öronen lite. Borde mätas med en db mätare.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 07:30
av mati
Oktavos skrev:
Jag tycker att tesla totaltsätt är mer högljud än mina tidigare ice (om jag inte växlar ner och trycker plattan i mattan)
Alltså jag tror att man måste ta begreppet högljutt med en nypa salt i detta sammanhang. Det är väldigt subjektivt hur ljud uppfattas och det beror på många faktorer. Våra öron är ganska bra på att anpassa sig till olika ljudnivåer. Jag kan t.ex. ibland uppleva fågelkvitter som högljutt och störande när det är för övrigt tyst runtom. Det är nog lite grann samma problem som man upplever i en Tesla. Icebilar har i stort sett tre ljudkällor, motorn, däcken och vindbrus. Beroende på hastighet och ljudisolering dominerar en ljudkälla över de andra.
I en elbil är det bara två ljudkällor, däck och vindbrus. Motorljud hörs för det mesta inte överhuvudtaget, förutom det där vinandet jag skrev om tidigare, men det är försumbart i sammanhanget.
Jag upplever min Tesla såhär:
Upp till ungefär 40-50km/h är den nästan ljudlös. Ljudet som dominerar då är
andra bilars icemotorer. Det går inte att göra så mycket åt, förutom att vi kan övertyga så många som möjligt att skaffa elbil.
Upp till 80-100km/h är det däcken som låter mest. Här är det stor skillnad mellan olika däck och framförallt asfalten man kör på. På tyska landsvägar som har en tystare asfaltblandning än våra svenska vägar kan helt andra ljud dyka upp, som man inte hör här i Sverige. (T.ex. hör man plötsligt AC-kompressorn eller konstiga fläktar som man inte hade en aning om att de fanns).
I motorvägsfart uppstår allt mer vindbrus och det är väl det som upplevs som högljutt av många. Men återigen, det finns inget motorljud. Det är bara vindbruset (och däcken) man hör och då kan man lätt få intrycket av att bilen är högljudd, eftersom vindbruset är det dominerande ljudet. I icebilar brukar motorljudet ta över i motorvägsfart.
Jag säger inte att det inte finns bilar som är tystare än Teslan. Men det är svårt att jämföra en icebil med en elbil.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 07:53
av e5m1r
mati skrev:Oktavos skrev:
Jag tycker att tesla totaltsätt är mer högljud än mina tidigare ice (om jag inte växlar ner och trycker plattan i mattan)
Alltså jag tror att man måste ta begreppet högljutt med en nypa salt i detta sammanhang. Det är väldigt subjektivt hur ljud uppfattas och det beror på många faktorer. Våra öron är ganska bra på att anpassa sig till olika ljudnivåer. Jag kan t.ex. ibland uppleva fågelkvitter som högljutt och störande när det är för övrigt tyst runtom. Det är nog lite grann samma problem som man upplever i en Tesla. Icebilar har i stort sett tre ljudkällor, motorn, däcken och vindbrus. Beroende på hastighet och ljudisolering dominerar en ljudkälla över de andra.
I en elbil är det bara två ljudkällor, däck och vindbrus. Motorljud hörs för det mesta inte överhuvudtaget, förutom det där vinandet jag skrev om tidigare, men det är försumbart i sammanhanget.
Jag upplever min Tesla såhär:
Upp till ungefär 40-50km/h är den nästan ljudlös. Ljudet som dominerar då är
andra bilars icemotorer. Det går inte att göra så mycket åt, förutom att vi kan övertyga så många som möjligt att skaffa elbil.
Upp till 80-100km/h är det däcken som låter mest. Här är det stor skillnad mellan olika däck och framförallt asfalten man kör på. På tyska landsvägar som har en tystare asfaltblandning än våra svenska vägar kan helt andra ljud dyka upp, som man inte hör här i Sverige. (T.ex. hör man plötsligt AC-kompressorn eller konstiga fläktar som man inte hade en aning om att de fanns).
I motorvägsfart uppstår allt mer vindbrus och det är väl det som upplevs som högljutt av många. Men återigen, det finns inget motorljud. Det är bara vindbruset (och däcken) man hör och då kan man lätt få intrycket av att bilen är högljudd, eftersom vindbruset är det dominerande ljudet. I icebilar brukar motorljudet ta över i motorvägsfart.
Jag säger inte att det inte finns bilar som är tystare än Teslan. Men det är svårt att jämföra en icebil med en elbil.
Håller med
Men teslan har betydligt sämre ljudisolering mot just däckljud samt att vindbruser är högre det kan vara så enkelt som att binden över speglar hörs förmycket men den är mer högljudd

Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 08:16
av mati
e5m1r skrev:
Håller med
Men teslan har betydligt sämre ljudisolering mot just däckljud samt att vindbruser är högre det kan vara så enkelt som att binden över speglar hörs förmycket men den är mer högljudd

Ja, det är fullt möjligt. Icebilar
behöver ju en massa ljudisolering, annars skulle motorljudet vara alldeles för påtagligt. Då får man isolering mot vägljud och vindbrus nästan lite med på köpet. Samtidigt är ljudisolering en ganska tung angelägenhet. Jag kan absolut tänka mig att Tesla har snålat in där, först och främst för att det inte riktigt behövs i samma utsträckning som i icebilar, men även för att bilen inte ska bli allt för tung.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 08:45
av Niklas Z
Teslan är ju även enligt decibelmätaren mer högljudd än t ex BMW 5-serie. I ett auto motor och sport test från 2013 så var ljudnivåerna:
50 km/h: 60 dB (Tesla), 62 dB (BMW)
80 km/h: 68 dB (Tesla), 65 dB (BMW)
100 km/h: 71 dB (Tesla), 68 dB (BMW)
120 km/h: 74 dB (Tesla), 71 dB (BMW)
Som synes går Teslan tystare i de hastigheter som är aktuella i stadstrafik, medan BMW:n har ett klart övertag på landsväg och motorväg.
Över huvud taget ser jag detta med ljudnivån som en av elmotorns minsta fördelar, eftersom i stort sett alla bilar bullrar mest från däcken (åtminstone på den grova asfalt vi vanligtvis har på svenska vägar), i alla fall i de farter när bullret är en betydande komfortfråga.
Personligen anser jag att ljudnivå är en mycket viktig parameter när jag väljer bil och den avgörande aspekten är nästan alltid däckbullret, inte motorljudet.
Nu är det ju möjligt att Tesla förbättrat ljudisoleringen på senare årsmodeller. Likaså kan däck som contisilent vara en bra lösning, så de mätningar som redovisades ovan är inget som är hugget i sten för all framtid.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 08:55
av mahulkp
Niklas Z skrev:Teslan är ju även enligt decibelmätaren mer högljudd än t ex BMW 5-serie. I ett auto motor och sport test från 2013 så var ljudnivåerna:
50 km/h: 60 dB (Tesla), 62 dB (BMW)
80 km/h: 68 dB (Tesla), 65 dB (BMW)
100 km/h: 71 dB (Tesla), 68 dB (BMW)
120 km/h: 74 dB (Tesla), 71 dB (BMW)
Som synes går Teslan tystare i de hastigheter som är aktuella i stadstrafik, medan BMW:n har ett klart övertag på landsväg och motorväg.
Över huvud taget ser jag detta med ljudnivån som en av elmotorns minsta fördelar, eftersom i stort sett alla bilar bullrar mest från däcken (åtminstone på den grova asfalt vi vanligtvis har på svenska vägar), i alla fall i de farter när bullret är en betydande komfortfråga.
Personligen anser jag att ljudnivå är en mycket viktig parameter när jag väljer bil och den avgörande aspekten är nästan alltid däckbullret, inte motorljudet.
Nu är det ju möjligt att Tesla förbättrat ljudisoleringen på senare årsmodeller. Likaså kan däck som contisilent vara en bra lösning, så de mätningar som redovisades ovan är inget som är hugget i sten för all framtid.
Tesla uppgraderade ljudisoleringen 2014 så det är klar skillnad mot de tidiga bilarna.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 09:22
av 12man
Niklas Z skrev:Teslan är ju även enligt decibelmätaren mer högljudd än t ex BMW 5-serie. I ett auto motor och sport test från 2013 så var ljudnivåerna:
...........n för all framtid.
har du tillgång till testet? står det angivet däckfabrikat och var det 19" eller 21", bmw'n kan ju haft 17" också
upplever min p85d -15 med 19 som tystare än familjens 525i -07?
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 09:32
av Niklas Z
12man skrev:Niklas Z skrev:Teslan är ju även enligt decibelmätaren mer högljudd än t ex BMW 5-serie. I ett auto motor och sport test från 2013 så var ljudnivåerna:
...........n för all framtid.
har du tillgång till testet? står det angivet däckfabrikat och var det 19" eller 21", bmw'n kan ju haft 17" också
upplever min p85d -15 med 19 som tystare än familjens 525i -07?
BMW hade 245/40-19 fram och 275/35-19 bak. Tesla hade 245/35-21 fram och 265/35-21. Förutsättningarna är ganska likvärdiga med andra ord, eftersom det relevanta för bullret inte är fälgens diameter, utan däckbredden och avståndet från kontaktyta till fälgkant.
En BMW 5-serie från 2007 är en helt annan bil. Den lanserades 2003, medan den testade BMW:n lanserades 2010.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 09:47
av mati
En intressant sak är också var nånstans i bilen man sitter. Jag har haft flera medpassagerare som har upplevt ljudet i baksätet som mer störande än ljudnivån i framsätet. Jag får tillägga att jag kör utan hatthylla (eller vad nu den där grejen kallas), eftersom jag brukar ha hundarna där bak. Det kan ju påverka ljudet.
Decibelmätningarna ger jag inte så mycket för. En mätapparatur har inte samma uppfattningsförmåga som mina öron och en siffra säger oftast inte så mycket. Jag minns när Xenon-lamporna blev poppis bland biltillverkarna. Folk upplevde lamporna som störande och bländande, medan biltillverkarna ansåg att detta inte kunde stämma, eftersom lamporna inte var ljusare än halogen, enligt deras mätningar. Bara en annan färgtemperatur. Men folk upplevde xenonljuset som jobbigare än de gamla gula lamporna.
Fysikaliskt korrekta mätvärden betyder inte nödvändigtvis att man upplever det på samma sätt som mätningen antyder. Ljud består av olika frekvenser och folk uppfattar vissa frekvenser som mer störande än andra. Det är högst individuellt.
Min granne, som har en BMW 5-serie nånting, fick provköra Teslan häromdagen. Han tyckte att den var ovanligt tyst. Enligt mätningen ovan borde han ha tyckt att den är ovanligt högljudd.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 09:55
av Niklas Z
Ditt exempel med ljuset handlar nog mycket om vad man är van vid.
Likaså lär man sig att känna igen ljuden i sin egen bil, vilket gör att man märker dem. Sätter man sig i en annan bil så tar det en stund innan man "hittat" alla ljuden. Sedan är en skillnad på 3 dB ganska mycket. Vidare, när de testar bilar så lyssnar de också med sina öron.
Det kan tilläggas att Teslan vann testet totalt ganska överlägset, trots att den fick minus för ljudnivån.
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 09:58
av 12man
får uppdatera mina ice upplevelser...
vikten på teslan ligger den fatet, borde ju låta mer med 150kg extra per hjul som dundrar ner
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 10:27
av Peter Holm
Totalt sett upplever jag Teslan som ganska tyst. Det är en annan ljudbild i avsaknad av ICE vilket gör att däcksljudet dominerar (i de farter jag normalt håller mig).
Även om ljudet uppfattas annorlunda och kan kännas mer påtagligt eftersom det kommer så mycket tydligare med farten, 0 - ca 70 dB istället för en ICE ca 55 - ca 70 dB. Trots detta är Teslan den bilen jag haft där jag enklast kommunicerar mellan fram och baksäte i normal samtalston.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 2 eller 4-hjulsdrift
Postat: 18 jul 2016 11:28
av mati
Peter Holm skrev:Trots detta är Teslan den bilen jag haft där jag enklast kommunicerar mellan fram och baksäte i normal samtalston.
Du har en poäng där. Hur mycket ljud som hörs är ganska ointressant så länge man inte påverkas negativt. Jag vill kunna lyssna på radio med lagom låg volym utan att hörupplevelsen förstörs av en massa annat oljud, samtidigt vill jag kunna prata med folk i bilen utan att behöva höja rösten. Det är fullt möjligt i Teslan.
Sen kan man alltid tycka att den kan bli tystare ändå.