Hur bör man ta betalt för laddning?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Hur bör man ta betalt för laddning?

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:

Om man ändå kommer minutdebiteras så kan man lika gärna göra det från början.
Jag vill ha kWh för att det blir mest ekonomiskt för bilisten, det blir svårt att motivera överpriser på el för folk kan jämföra sina fakturor hemma och ARN kan slå ned på det. tiden kan dessvärre (som vissa parkeringsplatser) man ta ut ockerhyror på. Konsumenten har svårt att hävda sin rätt där. (se bara på överpriserna på parkeringar i Stockholm)

Skall bli intressant hur det kommer bli med modell 3 ägare vid superchargers.(fast mer intressant hur model s/x ägare kommer argumentera å sina fattigare kusiners vägnar)
Hur kan det bli mer ekonomiskt med betalning per kWh? Bolagen som sätter upp stolparna kommer att ta betalt så mycket de behöver oavsett om det är per kWh eller minut. Att ta 5-7:- per kWh kommer inte ses som ocker och är inte något överpris på samma sätt som folk gladeligen betalar 15:- litern för 0,5 liter kranvatten på flaska hos Statoil när de hemma kan fylla sin flaska för några ören.

Det kommer inte bli billigare bara för att det är debitering per kWh. Det kommer bli dyrare om platsen inte används av så många som möjligt så effektivt som möjligt. Skulle det enbart vara kWh-kostnad så kan någon stå och ta upp platsen hur länge som helst utan intäkt för bolaget som satt upp den alternativt så får man sätta begränsning på hur länge man får parkera och då måste man starta om laddningen varje halvtimme eller liknande. Inte särskilt effektivt för någon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

http://www.konsumentverket.se/Foretag/P ... amforpris/
Jämförpris för el
9 § Jämförpris för el ska anges i öre per kWh vid en årlig förbrukning av 2 000, 5 000 och 20 000 kWh. Vid riktad marknadsföring med erbjudande om el där konsumentens faktiska förbrukning är känd kan jämförpris anges med den årliga förbrukning som ligger närmast konsumentens faktiska förbrukning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tror att folk resonerar lite som "du får vad du betalar för" och då är debitering per kWh det enda som är rimligt. Tiden säger ingenting om hur mycket man har laddat. Det påverkas av bilens förmåga att ta till sig laddningen lika mycket som laddaren själv. Det är lite som att om man skulle tanka bensin till fastpris, oavsett hur stor tank man har i bilen. Det är orimligt.
Ett exempel jag tänker på är Typ2-laddarna. En del kan leverera 11kW en del 22kW och vissa 43kW. En Tesla kan som bekant ladda med max 22kW AC om man har dubbelladdare. En äldre Zoe kan ladda med 43kW (eller?). Om man hade haft tidsdebitering så hade den gamla Zoen laddat till en fjärdedel av kostnaden jämfört med Teslan med enkelladdare. Det känns ju ganska fel. Nu kan man motargumentera och säga att Teslan står ju fyra gånger så lång tid och tar upp platsen. Men då har man missat poängen med att en laddare inte är en parkeringsplats.
Å andra sidan: Om det nu skulle vara så att det faktiskt är en parkeringsplats som råkar ha en laddstolpe installerad, då ska man naturligtvis betala för parkeringsplatsen, precis som alla andra som inte laddar. Laddningen får man betala utöver parkeringen. Men då pratar vi nog destinationsladdare och dylikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Svenssons skrev:
God afton! Tycker det låter bra även ifall jag tror att konkurrens kan hjälpa till även men geografisk plats är oftast mycket viktigt. Kanske 3-5 kr per kWh, 5-10 minuters fri tid och sedan kanske 1 kr per minut efter det. Alla, både kunder och stationsägare lär ju vilja ha så hög effekt som möjligt och så snabb genomströmning som möjligt. Detta gäller snabbladdare som används för att ta sig vidare.

Det blir lite annorlunda om det gäller destinationsladdare vid t.ex. köpcenter, hotell eller attraktioner. Här är det parkering i kombination med laddning som gäller och här kan nog köpcentret, hotellet eller attraktionen stå för elen och kanske även parkeringen alternativt ta samma kostnad som för övriga parkeringar. Laddningen här behöver inte vara den snabbaste. För hotell kanske 5-6 kW räcker så att man på 10 timmar får en hyfsad laddning och kan ta sig till nästa snabbladdare eller destination.
Jag håller med om detta. När man laddar bilen använder man två resurser, dels elektricitet, dels cirka tio kvadratmeter mark. Priset på elektricitet är mer beroende på tidpunkt under dygnet än var man laddar. Priset på marken är däremot starkt beroende på om det är centralt läge i storstad eller längs med en landsväg. Likaså skiljer sig antagligen användarens behov åt i de olika fallen. Vid laddning längs med landsvägen vill man att det ska gå fort. Vid laddning centralt i en stad vill man kanske gärna kunna stå några timmar utan att behöva gå och flytta bilen. Då är det platsen som är "dyr". Ska vi få laddplatser som uppfyller flertalet elbilisters behov så kanske man behöver ha möjlighet att ta betalt både för el och för plats.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
wing

Inlägg av wing »

Vi har ju redan etablerat system för att ta betalt för ström, i kWh, med en nätavgift och en energiavgift. Förstår inte varför man ska hitta på något annat. Självklart kommer det att ses som ocker att ta mycket mer betalt än vad man får betala för elen hemma, så vi får ett konsumenttryck att sänka till vettiga summor. De bolag som har affärsmodeller som försöker prissätta el som bensin lär inte ha någon större framtid - det enda de kan göra är hindra elektrifieringen genom att skrämma bort konsumenter från att byta till elbil.

Sen är det ju lite moment 22 just nu. För att tjäna pengar på att sälja billig laddning behöver man ha många kunder, men för att få många kunder måste det finnas ett utbyggt laddsystem. Det är inte säkert att man tjänar så mycket på att vara först på marknaden. Det är ju till och med troligt att de första spelarna sätter ett för högt pris, och blir utkonkurrerade av någon som går in på marknaden senare, när det både finns massa kunder, standarder har etablerats och hårdvaran blivit billigare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

wing skrev:
Sen är det ju lite moment 22 just nu. För att tjäna pengar på att sälja billig laddning behöver man ha många kunder, men för att få många kunder måste det finnas ett utbyggt laddsystem. Det är inte säkert att man tjänar så mycket på att vara först på marknaden. Det är ju till och med troligt att de första spelarna sätter ett för högt pris, och blir utkonkurrerade av någon som går in på marknaden senare, när det både finns massa kunder, standarder har etablerats och hårdvaran blivit billigare.
Ett helt normalt scenario i ett kapitalistiskt system! :mrgreen:

Fast nu får alla som bygger laddstationer ett etableringsstöd, så investeringen är betydligt billigare än den annars skulle ha varit.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill betona att mina tidigare inlägg där jag förespråkar betalt per kWh gäller snabbladdare.

Vid långsamladdning är det annorlunda: en laddstolpe i tex en parkeringshus är endast extra service. Man är primärt ute efter att parkera bilen, laddning är en bonus. Där tycker jag att man ska betala per minut, precis som man gör med parkeringsplatsen. Om man betalar samma summa som icke-laddande fossilbilar eller förhöjd hyra pga laddstolpen är upp till parkeringsbolaget.

Egentligen är det så här: betalningen för laddningen bör följa samma betalningsmodell som asfaltytan man står på. Är det gratis att stå där kan laddningen kosta per kWh, kostar det pengar att stå där bör laddningen också kosta per minut.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Anledningen till att Fortum och Vattenfall använder minutpris är för att vilseleda konsumenten. Hade de annonserat ut att priset per kWh var 5-6kr, vilket det ungefär blivit för mig, så hade de fått eller trott sig få en massa skit för det eftersom det går att jämnföra med priset hemma. Att de skulle ha långa köer framför sina laddare är nog kvalificerat skitsnack idagsläget.

OBS, jag betalar gärna extra för servicen att få snabbladdning utan för hemmet. Men jag vill veta vad jag betalar för och jag vill kunna jämföra.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare

Inlägg av Oktavos »

En annan tanke är ju att alla biltillverkare skulle betala strömmen i minst 5 år för de elbilar de bygger, som en
kompensation för alla utsläppslögner de lurat oss med. detta gäller ju givetvis inte Tesla för de har ju inte haft
någon fossilbil innan :D
Läste något om Nissan i USA, skulle inte de stå för strömmen för sina bilar?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Problemet med sådana lösningar är att förbetalda laddningen gäller inte på alla laddplatser, bara de som ingår i samarbetet.
Är det som hos Tesla en Europatäckande nät av laddstationer är det ju bra.
Är det som hos Nissan några snabbladdare här och där är det mindre bra... vill inte skriva värdelös, det beror på hur många laddare de sätter upp, men jag sitter inte sömnlös.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Remuz skrev:
Eftersom bara bensinpumpar får gör en förauktorisation på kortet och sedan ta betalt efter slutförd tankning så har man ett problem här.
Bensinpumpar är tvungna att göra så för kunden kan smita precis när som helst.

Snabbladdare kan lugnt dra pengarna när laddningen är färdig för laddsladden är låst under laddning och bilarna vägrar åka med laddsladd i.
Jag diskuterade exakt detta problem med det företag som producerar laddstationer med kortläsare i Riga. Tekniskt kan de låsa fast Typ2-kabeln i laddstationen och inte låsa upp den förrän betalningen har gjorts, men det blir då genast stora problem om kortet av någon anledning inte går att läsa så att betalningen inte kan genomföras i efterhand.

Kortterminalerna är främst anpassade för turister på genomresa - de som bor i landet kan ju ordna laddkort. Föreställ dig magnituden av problem som infinner sig om en slovensk turist på genomresa får sin ChaDeMo-adapter fastlåst vid en laddare i Saltzburg utan att kunna få loss den eftersom laddaren inte kan läsa det slovenska betalkortet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Precis som idag när man får blippa med RFID kortet både innan och efter laddning får man göra det med kreditkortet också.

Innan laddning drar man kreditkortet som då kollas att den fungerar (och ifall VISA-kort kan man väl även kolla om det finns pengar på kontot?)

Efter laddning drar man kortet igen och då dras pengarna ifrån ditt konto.

Skulle det skita sig av nån anledning får man ringa support, som om de köper din snyfthistoria om att hunden har tuggat på kreditkortet medan du laddade kan låsa upp laddhandsken remote och bjuda på laddningen (eller skicka räkning - de hade ju redan fått dina uppgifter redan första gången du stoppade in kortet innan laddning).
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Lämpligen läser man kortet både före och efter laddning. Eftersom man stannar mer än 3min bör det inte vara ett problem.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Jag kan tycka det är rimligt att separera plats och bränsle.

Marken betalas på samma sätt som de andra parkeringarna i närheten, kanske med tillägget att bara inkopplade bilar får stå där. Alternativt att det inte är en parkering (precis som på en bensinstation).

Bränslet betalas alltid via betalkort antingen direkt per enhet eller via ett abonnemang, men kopplat till ditt betalkort då.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det kan väl inte vara ett jätte problem att dra 2-300kr innan laddningen börjar och sedan när den är färdig sätta tillbaka resterande belop. Så gör ju tex hyrbilsföretaget och endel bensinstationer. Fördelen är ju att laddaren då automatiskt kan släppa bilen när laddningen är klar.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Det som görs är väl att man reserverar ett belopp inte debiterar och sedan sätter tillbaka?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Så länge man inte begränsar snabbladdare till vad bilarna med lägst snabbladdningshastighet är blir ett minutpris väldigt snett. Vi kommer ha en bra lång period där vi kommer ha bilar som kan ladda i olika hastighet med olika tekniker, och jag ställer mig till de ovan som förespåkar att man betalar per kwh, men där man i centrala delar där det normalt kostar att parkera också kan acceptera en parkeringsavgift.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag är nog otydlig. Tekniskt är det lätt att lösa betalningen, regelverk sätter stopp. Därför letar jag alternativ
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

mati skrev:
Jag tror att folk resonerar lite som "du får vad du betalar för" och då är debitering per kWh det enda som är rimligt. Tiden säger ingenting om hur mycket man har laddat. Det påverkas av bilens förmåga att ta till sig laddningen lika mycket som laddaren själv. Det är lite som att om man skulle tanka bensin till fastpris, oavsett hur stor tank man har i bilen. Det är orimligt.
Ett exempel jag tänker på är Typ2-laddarna. En del kan leverera 11kW en del 22kW och vissa 43kW. En Tesla kan som bekant ladda med max 22kW AC om man har dubbelladdare. En äldre Zoe kan ladda med 43kW (eller?). Om man hade haft tidsdebitering så hade den gamla Zoen laddat till en fjärdedel av kostnaden jämfört med Teslan med enkelladdare. Det känns ju ganska fel. Nu kan man motargumentera och säga att Teslan står ju fyra gånger så lång tid och tar upp platsen. Men då har man missat poängen med att en laddare inte är en parkeringsplats.
Å andra sidan: Om det nu skulle vara så att det faktiskt är en parkeringsplats som råkar ha en laddstolpe installerad, då ska man naturligtvis betala för parkeringsplatsen, precis som alla andra som inte laddar. Laddningen får man betala utöver parkeringen. Men då pratar vi nog destinationsladdare och dylikt.
Det är just därför jag tycker att minutpris är bra.

En Tesla borde inte ladda på en typ 2 med 43kW. Det kan stå en zoe bakom och behöva den platsen. Teslan borde istället ladda SuC eller Chademo eller på nån annan plats som har lägre effekt.

Pss borde inte en outlander stå o ladda Chademo. Den laddar bara med typ 10kw? Och tar då upp en värdefull laddplats.

Eller en bil som nästan laddat fullt. Borde åka vidare o ladda på nästa plats.

Jag tror att minutpris är det enda som kommer funka när elbilsboomen kommer. Kanske måste tesla göra det på sina SuC för model 3?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det hela handlar om hur man ser på saken.
Eftersom det även på en SuC tar väldigt lång tid att ladda (45 min) så är det många( antar jag) som lämnar bilen, och då har man defacto parkerat. För argumentationens skull så förutsätter vi att parkering inte kostar något.
Jag tror att Arn kommer slå ned på företag som tar betalt för något utan att leverera. Jag tror det kommer bli svårt att ta betalt när den inte laddar oavsett om det är minut eller kWh.
Spelar det någon roll om någon får vänta? Det kan vara irriterande men det är det också om gratisparkering är upptagen.
Och även om man förmodan skulle ta betalt för någon kr minut sedan laddningen avslutades vem tror ärligt att föraren skulle avsluta sin lunch med familjen och rusa tillbaka till laddaren bara för att spara några kronor? Om det tar över en timme att ladda bilen så tror jag de flesta tar god tid på sig tillbaka till bilen. Därför ser jag inte någon mening med efterdebitering förutom att det drar in mer kulor till laddföretaget.
Minut eller kWh är därmed bara ett sätt för konsumenten att jämföra tjänsten och därmed tror jag kWh är bättre, då det är så man betalar för el hemma.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Om en laddare kan nås från flera håll så ett lätt sätt att regulera tiden någon laddar är att laddningen slår ifrån efter en viss tid. Märkte att en clever chademo stängdes av efter drygt 30 min automatiskt och låstes upp på bilen. En sån är då fri för nästa att ta över.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det blir väldigt störande om bilen kopplar bort efter 30 minuter om jag måste ut och aktivera den igen. Det blir ett problem om den primära inkomsten är att jag köper hamburgare, kaffe och glass. Blir lätt så att jag hoppar över glassen kanske, om jag måste ut till bilen.

Ett annat bra sätt att minska köerna (som jag inte direkt sett själv) är att bilen automatiskt kopplar ifrån vid 85% laddning. Efter 85-90% börjar det ju gå riktigt långsamt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det riktigt smidiga sättet att ta betalt vore om bilen kunde identifiera sig hos laddaren, vilket jag är hyggligt säker på att den redan gör. Då skulle man kunna koppla ett betalkort till bilen också dras det pengar därifrån direkt när man ansluter kabeln. Enkelt och smidigt för konsumenten. Men det kräver så klart att tillverkarna kan samarbeta, vilket de inte lyckats med så bra hittills.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

+1 på den lösningen! Gärna intergrerat i bilens dator så man när man kopplat in sig kan se kostnader och kanske välja hur mycket man vill ladda för (om man vill välja kostnad istället för procent).
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Remuz skrev:
Retur är inte tillåtet på obemannade terminaler. Jag tror inte heller vi ser ett regelverk där preauth tillåts på annat än bensin inom överskådlig tid.
Nu kommer jag in sent här, men vilket regelverk och vilket land pratar vi om här? Jag utvecklar kortbetalningslösningar for a living och jag känner inte igen det här. Nu är mina kunder inte inom branscher där vi normalt gör preauth/hold så jag har aldrig behövt sätta mig in i de exakta detaljerna, men jag känner ändå inte igen att det skulle vara otillåtet för annat än bensin. Jag har i många lösningar sett möjligheten att antingen göra en preauth eller för den delen att göra vanlig auth på ett högre belopp än vad som senare settlas, och det har aldrig nämnts några sådana begränsningar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar