Man får ju hoppas att detta bara är en tidsfråga. Batteripriserna faller och energidensiteten ökar och då kommer batteriets kapacitet inte längre att vara en kritisk fråga.Surfaren skrev:Eller hur! Jag behöver inte så värst stor bil (Model S är onödigt stor för mig) men så länge man måste köpa en stor bil för att få vettig räckvidd så får jag vackert köpa stor bil... Hoppas innerligt att Model 3 med större batteri får räckvidd som dagens 90D eller längre. Och om Tesla visar att även detta är möjligt (bra räckvidd i inte så stor bil) så kan vi ju hoppas att övriga följer efter sisådär 7 år senare.Jerker skrev:Frågan är när man - i ett större perspektiv - ska komma ifrån kopplingen mindre bil -> kortare räckvidd.
Volvo är på G med två elbilar
Moderator: Redaktion
Re: Volvo är på G med två elbilar
Re: Volvo är på G med två elbilar
Jag tror att det är här skon klämmer. Bilarna. Laddnätverk kommer automatiskt om tillräckligt bra elbilar lanseras. När tesla gjorde sin model s fanns inga standarder och bilen i sig är för dyr för att sälja i några stora volymer men nu med model 3 (säg att Volvo får fram en lika attraktiv bil) som säkert kommer sälja 20.000st bara på ett år, då kommer det vara otroligt luckerativt att bygga snabbladdare. Idag är det inte det men ändå finns det massor med snabbladdare i förhållande till antal bilar. Idag står de nästan alltid oanvända. Iaf alla gånger jag har snabbladdat.Herr X skrev:Så här långt har i stort sett samtliga biltillverkare, utom Tesla, byggt små, dyra och oattraktiva elbilar med kort räckvidd. När dessa inte har sålt i stora volymer har man sagt att marknaden för elbilar inte existerat och motiverat sina satsningar på diesel och bensinhybrider med denna avsaknade efterfrågan.Mickep skrev:Tycker det är bra att Volvo satsar på elbilar som har en acceptabel räckvidd på 30/50 mil (vad det blir i verkligheten är en annan sak) har inget problem med att de överlåter delar av produkten till öppna marknaden där den billigaste och bästa får producera, sedan är det självklart att alla tillverkare inte skall göra sin egen standard och sätta upp laddstationer som bara deras egna bilar kan ladda i.
Re: Volvo är på G med två elbilar
Instämmer. Efter att ha laddat på Clever under ett halvår har jag aldrig behövt vänta vid en laddstation. Ändå säger sig Clever vara överväldigade av intresset från oss elbilsägare.apkungen skrev:Idag är det inte det men ändå finns det massor med snabbladdare i förhållande till antal bilar. Idag står de nästan alltid oanvända. Iaf alla gånger jag har snabbladdat.
Re: Volvo är på G med två elbilar
Det har du alldeles rätt i - efterfrågan på snabbladdning kommer göra att nätverken byggs ut. Men min tanke var att Volvo borde engagera sig i frågan om snabbladdning av flera skäl - min erfarenhet av Tesla är att bilen behöver berätta när och hur jag behöver snabbladda för att jag ska kunna slappna av. Volvo kommer inte kunna göra detta om de inte engagerat sig i hur bilen ska snabbladdas, utan det blir upp till bilföraren att ha koll på var olika CCS-stationer finns längs rutten och lista ut om de är lediga, om det är kö etc. Det kanske hade varit en eminent uppgift för en tredjepartsapp att göra detta, men då behöver den kontinuerligt läsa bilens SOC och ha koll på batteristorlek etc.apkungen skrev:Laddnätverk kommer automatiskt om tillräckligt bra elbilar lanseras.
Poängen var iallafall att elbilar inte fungerar som bensinbilar, utan man behöver tänka lite annorlunda kring laddningen vid långfärd.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Volvo är på G med två elbilar
Jag tycker det börjar bli tröttsamt med alla nyheter som duggar tätt nuförtiden med alla biltillverkare som ska tillverka den ena fantastiska bilen efter den andra. Hittills är det bara GM som visat en riktig bil som kommer finnas inom en nära tidsperiod. Annars är det mesta lite drömmar och goda idéer. Jag upplever det så iaf när man skryter om att man ska bli bäst på marknaden. Om 5-10 år. Det är föga troligt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Volvo är på G med två elbilar
Fast det här klarar ju min Nissan Leaf av redan nu. Om jag slagit in i GPS:n vart jag ska så varnar den mig om jag inte kommer fram och letar upp en laddare. Hade det bara funnits tillräckligt många laddare över allt så hade det funkat klockrent. Och naturligtvis måste databasen hållas uppdaterat också.Herr X skrev:...Men min tanke var att Volvo borde engagera sig i frågan om snabbladdning av flera skäl - min erfarenhet av Tesla är att bilen behöver berätta när och hur jag behöver snabbladda för att jag ska kunna slappna av...
Re: Volvo är på G med två elbilar
Det är ju en form av waperware. Med den här typen av utspel försöker de säga till sina kunder att vi kommer med något fantastiskt om 3-5år så köp inte konkurrentens bil nu utan vänta på våran bil.grenhall skrev:Jag tycker det börjar bli tröttsamt med alla nyheter som duggar tätt nuförtiden med alla biltillverkare som ska tillverka den ena fantastiska bilen efter den andra. Hittills är det bara GM som visat en riktig bil som kommer finnas inom en nära tidsperiod. Annars är det mesta lite drömmar och goda idéer. Jag upplever det så iaf när man skryter om att man ska bli bäst på marknaden. Om 5-10 år. Det är föga troligt.
Re: Volvo är på G med två elbilar
Ja, köp inte en Model 3 år 2018 utan vänta 1-3 år till och köp vårt eminenta första försök till en elbil, som går 30 "mil" på en laddning och därefter kanske kan snabbladdas (om du har tur).LarsL skrev:Det är ju en form av waperware. Med den här typen av utspel försöker de säga till sina kunder att vi kommer med något fantastiskt om 3-5år så köp inte konkurrentens bil nu utan vänta på våran bil.

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Volvo är på G med två elbilar
Ja, Volvo mfl lyckas nog behålla en del märkestrogna kunder med detta. De kan vänta något år mer innan de går över till eldrift. Men de driver inte utveckling en.Surfaren skrev:Ja, köp inte en Model 3 år 2018 utan vänta 1-3 år till och köp vårt eminenta första försök till en elbil, som går 30 "mil" på en laddning och därefter kanske kan snabbladdas (om du har tur).LarsL skrev:Det är ju en form av waperware. Med den här typen av utspel försöker de säga till sina kunder att vi kommer med något fantastiskt om 3-5år så köp inte konkurrentens bil nu utan vänta på våran bil.
Re: Volvo är på G med två elbilar
Eller så reagerar alla andra potentiella kunder precis likadant som vi gör. De är tveksamma och ytterst avvaktande inför ett potentiellt elbilsköp. De köper en bensinbil istället, eftersom de anser att elbilar ligger alltför långt i framtiden.LarsL skrev:Det är ju en form av waperware. Med den här typen av utspel försöker de säga till sina kunder att vi kommer med något fantastiskt om 3-5år så köp inte konkurrentens bil nu utan vänta på våran bil.grenhall skrev:Jag tycker det börjar bli tröttsamt med alla nyheter som duggar tätt nuförtiden med alla biltillverkare som ska tillverka den ena fantastiska bilen efter den andra. Hittills är det bara GM som visat en riktig bil som kommer finnas inom en nära tidsperiod. Annars är det mesta lite drömmar och goda idéer. Jag upplever det så iaf när man skryter om att man ska bli bäst på marknaden. Om 5-10 år. Det är föga troligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo är på G med två elbilar
Vadå vänta 1-3 år mer? Tror du att den som beställer en M3 idag kommer få den innan 2019? De som var snabba och tidigare ägare av MS får den säkert under 2018, men det är väl rätt troligt att M3 inte lyckas få iväg 350k bilar innan 2019?Swede1 skrev:Ja, Volvo mfl lyckas nog behålla en del märkestrogna kunder med detta. De kan vänta något år mer innan de går över till eldrift. Men de driver inte utveckling en.Surfaren skrev:Ja, köp inte en Model 3 år 2018 utan vänta 1-3 år till och köp vårt eminenta första försök till en elbil, som går 30 "mil" på en laddning och därefter kanske kan snabbladdas (om du har tur).LarsL skrev:Det är ju en form av waperware. Med den här typen av utspel försöker de säga till sina kunder att vi kommer med något fantastiskt om 3-5år så köp inte konkurrentens bil nu utan vänta på våran bil.
Det är ju inte bara Volvo som är på g med elbilar med skaplig räckvidd. 2019 kommer det troligen/förhoppningsvis finnas betydligt större urval än idag. Det är ju något positivt, att det äntligen händer något hos de traditionella biltillverkarna.
Självklart kommer det finnas snabbladdning i kommande elbilar... Man sneglar såklart på Tesla och ser att Teslas snabbladdning är en stor del i succén.
Även om man inte bygger egna snabbladdare kommer bilarna stödja snabb snabbladdning... Allt annat vore självmord av biltillverkaren.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Volvo är på G med två elbilar
Precis många tänker nog så och köper fossilbil. Om nu Volvo ändå är snabbast i omställningenmati skrev:
Eller så reagerar alla andra potentiella kunder precis likadant som vi gör. De är tveksamma och ytterst avvaktande inför ett potentiellt elbilsköp. De köper en bensinbil istället, eftersom de anser att elbilar ligger alltför långt i framtiden.


Re: Volvo är på G med två elbilar
Är det någon här som prenumerar på auto motor sport? Tydligen ska de ha en artikel om kommande eXC90.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... r-ar-ex90/
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... r-ar-ex90/
Re: Volvo är på G med två elbilar
Hoppas den artikeln inte är lika mager och fattig på riktig fakta som den dom gjorde om Volvos elbil för nån månad sen. Jag smygkollade den artikeln i tidningen på Coop och kunde konstatera att det mest var gissningar och egna tankar kring den. Det var inte värt att köpa tidningen då i allafall.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Volvo är på G med två elbilar
Men detsamma gäller väl för de tillverkare som släpper sina bilar 2019 ?joel80 skrev:Vadå vänta 1-3 år mer? Tror du att den som beställer en M3 idag kommer få den innan 2019? De som var snabba och tidigare ägare av MS får den säkert under 2018, men det är väl rätt troligt att M3 inte lyckas få iväg 350k bilar innan 2019?
Se ex på Bolt som skulle vara tillgänglig i alla delstater vid lansering, så blev inte fallet. Till Sverige kommer den först 2018.
Om Tesla lyckas komma nära deras mål och tillverka den mängd bilar de har sagt 2019 så känns det betydligt troligare att du får din Model 3 då än någon hypotetisk konkurrent med samma räckvidd/prisklass.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Volvo är på G med två elbilar
Opel Ampera E har ju redan börjat levereras i grannlandet.. Okej att vi här i Sverige tydligen får vänta ett år om inget händer som gynnar elbilar, men Opel har redan släppt bilen, och det är väl rimligt att anta att man kommer kunna få en innan M3 kommer. Hyundai Ioniq ser jag också som en vettig konkurrent eftersom priset är så mycket lägre. Att få en bra elbil för under 300k kr (efter premien) som går 16mil i rätt snabb motorvägsfart vintertid är inte helt fy skam.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Volvo är på G med två elbilar
Vet inte riktigt om jag kan kalla USA grannlandet och det är inte Opeln utan Bolt. Det går förvisso att beställa i Norge men de ska inte levereras förrän till sommaren och leveranserna för nya beställningar rann snappat iväg till hösten 2017.joel80 skrev:Opel Ampera E har ju redan börjat levereras i grannlandet.. Okej att vi här i Sverige tydligen får vänta ett år om inget händer som gynnar elbilar, men Opel har redan släppt bilen, och det är väl rimligt att anta att man kommer kunna få en innan M3 kommer. Hyundai Ioniq ser jag också som en vettig konkurrent eftersom priset är så mycket lägre. Att få en bra elbil för under 300k kr (efter premien) som går 16mil i rätt snabb motorvägsfart vintertid är inte helt fy skam.
Re: Volvo är på G med två elbilar
Jag gillar Ioniq men den har lite för kort räckvidd för att jag ska kalla den en direkt konkurrent till Model 3. Men det var en väldigt bra början från Hyundai, oväntat bra faktiskt.joel80 skrev:Hyundai Ioniq ser jag också som en vettig konkurrent eftersom priset är så mycket lägre. Att få en bra elbil för under 300k kr (efter premien) som går 16mil i rätt snabb motorvägsfart vintertid är inte helt fy skam.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Volvo är på G med två elbilar
Man får ju jämföra lite i pris.. Räckvidden är inte riktigt i Teslaklass, men rätt bra ändå för det priset. Det kan vara många som inte anser att dom extra milen en Tesla klarar är värt runt 100k.
Jag trodde dom börjat leverera i Norge? Är det bara beställningar nu o leverans först till sommaren alltså? Blandade kanske ihop deted Ioniq.. Sorry.
Jag trodde dom börjat leverera i Norge? Är det bara beställningar nu o leverans först till sommaren alltså? Blandade kanske ihop deted Ioniq.. Sorry.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Volvo är på G med två elbilar
När jag räknar på Ionic så hamnar jag på 411300 kr. Då har jag lagt på PremiumPlusEco och metallic lack. Är det så mycket mindre än vad vi räknar med att Model 3 hamnar på?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Volvo är på G med två elbilar
Du har räknat helt utan rabatter. Till skillnad från hos Tesla är det inte svårt att få bra rabatter hos "vanliga" bilhandlare. 10% är rimligt att räkna med.lator skrev:När jag räknar på Ionic så hamnar jag på 411300 kr. Då har jag lagt på PremiumPlusEco och metallic lack. Är det så mycket mindre än vad vi räknar med att Model 3 hamnar på?
Zalman 3 har fått ett pris på strax under 335k innan supermiljöbilspremien. Alltså kring 295k efter premien.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 1&start=37
Dock var det med Comfort eco, men skillnaden upp till PremiumPlusEco var väl inte så högt?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Volvo är på G med två elbilar
Samtidig så vet vi inte vad dollarkursen är då Model 3 kommer på marknaden. Går den ner till 8 kr så hamnar Model 3 på 380k innan subvention.joel80 skrev:Du har räknat helt utan rabatter. Till skillnad från hos Tesla är det inte svårt att få bra rabatter hos "vanliga" bilhandlare. 10% är rimligt att räkna med.
Zalman 3 har fått ett pris på strax under 335k innan supermiljöbilspremien. Alltså kring 295k efter premien.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 1&start=37
Sen har Ionic trots allt bara ett batteripack på 28 kWh och i dagsläget inget snabbladdningsnät att tillgå. Det kanske inte är ett problem för vissa men för de allra flesta blir det nog främst en pendlingsbil/andra bil. Nu säger visserligen Hyundai att det kommer större batteripack (200 miles/33 mils räckvidd till 2018) men priset kommer knappast vara detsamma då heller.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Volvo är på G med två elbilar
Ursäkta mitt Tesla-tänk! Jag räknar inte med att få en massa rabatt när jag går in till handlaren och tittar på en bil och anser också att det systemet är förkastligt då en bra förhandlare då får en rabatt som på något vis måste ersättas av de som är sämre på att förhandla!joel80 skrev:Du har räknat helt utan rabatter. Till skillnad från hos Tesla är det inte svårt att få bra rabatter hos "vanliga" bilhandlare. 10% är rimligt att räkna med.lator skrev:När jag räknar på Ionic så hamnar jag på 411300 kr. Då har jag lagt på PremiumPlusEco och metallic lack. Är det så mycket mindre än vad vi räknar med att Model 3 hamnar på?
Zalman 3 har fått ett pris på strax under 335k innan supermiljöbilspremien. Alltså kring 295k efter premien.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 1&start=37
Dock var det med Comfort eco, men skillnaden upp till PremiumPlusEco var väl inte så högt?
Jag kan bara räkna på angivet pris av återförsäljaren och incitament vet vi ju inte säkert hur det blir med i framtiden.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Volvo är på G med två elbilar
Håller verkligen med, men tråkigt nog finns det kvar lite varstanslator skrev:Ursäkta mitt Tesla-tänk! Jag räknar inte med att få en massa rabatt när jag går in till handlaren och tittar på en bil och anser också att det systemet är förkastligt då en bra förhandlare då får en rabatt som på något vis måste ersättas av de som är sämre på att förhandla!joel80 skrev:Du har räknat helt utan rabatter. Till skillnad från hos Tesla är det inte svårt att få bra rabatter hos "vanliga" bilhandlare. 10% är rimligt att räkna med.lator skrev:När jag räknar på Ionic så hamnar jag på 411300 kr. Då har jag lagt på PremiumPlusEco och metallic lack. Är det så mycket mindre än vad vi räknar med att Model 3 hamnar på?
Zalman 3 har fått ett pris på strax under 335k innan supermiljöbilspremien. Alltså kring 295k efter premien.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 1&start=37
Dock var det med Comfort eco, men skillnaden upp till PremiumPlusEco var väl inte så högt?
Jag kan bara räkna på angivet pris av återförsäljaren och incitament vet vi ju inte säkert hur det blir med i framtiden.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Volvo är på G med två elbilar
Jag förstår hur du tänker, men då även en "dålig" förhandlare alltid får rabatt på begärd offert bör vi räkna med det vid jämförelse, och när vi har ett konkret exempel här på forumet kändes det konstigt att inte jämföra med det.
Laban: Visst kan dollarn gå ner, men även upp så det blir dyrare om det vill sig ills.. Vi får nog räkna på det som är just nu där då vi inte vet.
Och vadå inget snabnladdarnätverk? Det går nog utmärkt att åka landet runt med en Ioniq. Om den kan ladda i ca 50kw så har den ungefär lika snabb laddning som en Model X på en supercharger sett till km/minut. Jag tror inte det är några större svårigheter att åka långt i en sån, även om en resa genom hela landet säkert tar någon timme extra och kräver ett antal extra laddstolpar mot för Tesla.
Laban: Visst kan dollarn gå ner, men även upp så det blir dyrare om det vill sig ills.. Vi får nog räkna på det som är just nu där då vi inte vet.
Och vadå inget snabnladdarnätverk? Det går nog utmärkt att åka landet runt med en Ioniq. Om den kan ladda i ca 50kw så har den ungefär lika snabb laddning som en Model X på en supercharger sett till km/minut. Jag tror inte det är några större svårigheter att åka långt i en sån, även om en resa genom hela landet säkert tar någon timme extra och kräver ett antal extra laddstolpar mot för Tesla.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR