Sida 2 av 2

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 04 aug 2016 10:15
av LarsL
Det kanske behövs någon standardisering av det här med batterier, ungefär som för hästkrafter hos fossiler. Rimligast vore ju om bilarna angav batteristorlek i användbara kWh, inte nödvändigtvis i namnet dock.
Det går inte jämnföra batterier med bensintankar. Bilens batteri har så mycket mer med dess performance att göra än vad tanken hos en fossil har. Man bör istället jämnföra batteriet med förbränningsmotorn hos en fossilbil.

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 04 aug 2016 13:13
av Bjelke
apkungen skrev:
Att de mäter batteristorlekarna i Ah är kasst men bilen i sig är rätt trevlig även om den har sina nackdelar. Nya 33kWh inkl. REX skulle funka rätt bra för mig ändå.
Undrar i hur många inlägg du poängterat i3:ans förträfflighet? :D
Jag måste nog testa den tror jag (även om sambon hatar BMW haha).
Den kanske skulle funka bättre som andrabil än nuvarande LEAF :)
(fast jag tycker den är sketaful så är ju även LEAF:en bland det fulaste jag har ägt iaf så...)

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 06 aug 2016 07:35
av bat
BMW försöker locka över Model 3 kunder nu http://electrek.co/2016/08/05/bmw-tesla ... ommercial/ med sin 3-serie hybrid. Om man nu gillar att köra 2-3 mil på el och resten på fossilbränsle... Känns desperat..

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 06 aug 2016 10:08
av grenhall
Bjelke skrev:
apkungen skrev:
Att de mäter batteristorlekarna i Ah är kasst men bilen i sig är rätt trevlig även om den har sina nackdelar. Nya 33kWh inkl. REX skulle funka rätt bra för mig ändå.
Undrar i hur många inlägg du poängterat i3:ans förträfflighet? :D
Jag måste nog testa den tror jag (även om sambon hatar BMW haha).
Den kanske skulle funka bättre som andrabil än nuvarande LEAF :)
(fast jag tycker den är sketaful så är ju även LEAF:en bland det fulaste jag har ägt iaf så...)
BMW i3 är betydligt bättre än Leaf. Byggkvalité, körkänsla är ljusår före. Däremot är det en idiotisk konstruktion på bilen som omöjliggör bakåtvända bilstolar.

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 06 aug 2016 11:49
av LarsL
bat skrev:
BMW försöker locka över Model 3 kunder nu http://electrek.co/2016/08/05/bmw-tesla ... ommercial/ med sin 3-serie hybrid. Om man nu gillar att köra 2-3 mil på el och resten på fossilbränsle... Känns desperat..
De måste ha missat hela poängen om de tror att Model 3 reservatörerna vill ha en hybrid.

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 06 aug 2016 11:56
av lator
LarsL skrev:
bat skrev:
BMW försöker locka över Model 3 kunder nu http://electrek.co/2016/08/05/bmw-tesla ... ommercial/ med sin 3-serie hybrid. Om man nu gillar att köra 2-3 mil på el och resten på fossilbränsle... Känns desperat..
De måste ha missat hela poängen om de tror att Model 3 reservatörerna vill ha en hybrid.
Är man desperat så tar man till nästan vad som helst och desperata är nog de flesta konventionella biltillverkarna nu. Om vi börjar räkna bilpris per körbar km på el så blir det mycket bättre att köpa en fullutrustad Model X än denna dära BMW:n... :mrgreen:

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 06 aug 2016 16:08
av Schnitzler
Många antaganden här...
Själva struntar vi i om det är Ah, kw, vpc, kpi eller annan form, det viktiga är att vår BMWi3 BEV fungerat underbart för oss i nu två år och 2500 mil. Första servicen är genomförd, "batteristyrningen" är uppgraderad och vi har fått tre mil längre körsträcka, mer än vi förväntat oss. På Eco Pro plus nu i augusti 2016 grejar bilen 18,5 mil.

Om designen är "fel" så överser vi gärna med det, man kan ju iallfall sitta som folk utan att behöva krypa ihop som i modell S och X. Och i3s baksäte fungerar för vuxna normallånga personer :-)

Men, servicen på BMW Bilia Group.... De är kvar på 1900-talet hela gänget, en katastrof för BMW om de tänker sig att finnas kvar i framtiden.
Ganska säker på att vår nästa bil blir en BYD, om inte den reserverade M3 hinner före.......

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 06 aug 2016 19:55
av grenhall
Schnitzler skrev:
Om designen är "fel" så överser vi gärna med det, man kan ju iallfall sitta som folk utan att behöva krypa ihop som i modell S och X. Och i3s baksäte fungerar för vuxna normallånga personer :-)
Say what?

Berätta gärna för mig hur ni löst bakåtvända bilstolar i er bil?

Känns lite som att man kanske inte ska kasta sten i sin i3:a när man parkerat vid en Supercharger.

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 06 aug 2016 20:02
av joel80
Ett typexempel på dom tre faserna som tidigare tagits upp här!

First they laugh...
Then they fight...
Then they lose!


Vi har alltså officiellt gått in i fas två nu..

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 07 aug 2016 08:55
av apkungen
grenhall skrev:
Bjelke skrev:
apkungen skrev:
Att de mäter batteristorlekarna i Ah är kasst men bilen i sig är rätt trevlig även om den har sina nackdelar. Nya 33kWh inkl. REX skulle funka rätt bra för mig ändå.
Undrar i hur många inlägg du poängterat i3:ans förträfflighet? :D
Jag måste nog testa den tror jag (även om sambon hatar BMW haha).
Den kanske skulle funka bättre som andrabil än nuvarande LEAF :)
(fast jag tycker den är sketaful så är ju även LEAF:en bland det fulaste jag har ägt iaf så...)
BMW i3 är betydligt bättre än Leaf. Byggkvalité, körkänsla är ljusår före. Däremot är det en idiotisk konstruktion på bilen som omöjliggör bakåtvända bilstolar.
Ja okej då. Det kanske jag har hehe. Men i denna tråd är det faktiskt helt on topic iaf så jag fortsätter nog lite till! Alltså bilen i sig är jag inte stormförtjust i men lösningen med en liten energisnål bil med relativt stor batteri och en liten bensinmotor när det behövs gillar jag. Den nya i3an är den elbil man kan köra mest obehindrat på långresor näst efter tesla. Leaf däremot tycker jag är en rejälare bil och man åker väldigt skönt i den på motorväg i några mil. Sen blir bmwn bättre :)

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 07 aug 2016 15:52
av Tars
grenhall skrev:
Bjelke skrev:
apkungen skrev:
Att de mäter batteristorlekarna i Ah är kasst men bilen i sig är rätt trevlig även om den har sina nackdelar. Nya 33kWh inkl. REX skulle funka rätt bra för mig ändå.
Undrar i hur många inlägg du poängterat i3:ans förträfflighet? :D
Jag måste nog testa den tror jag (även om sambon hatar BMW haha).
Den kanske skulle funka bättre som andrabil än nuvarande LEAF :)
(fast jag tycker den är sketaful så är ju även LEAF:en bland det fulaste jag har ägt iaf så...)
BMW i3 är betydligt bättre än Leaf. Byggkvalité, körkänsla är ljusår före. Däremot är det en idiotisk konstruktion på bilen som omöjliggör bakåtvända bilstolar.
Provade faktiskt att stoppa in besafe izi kid 3 i i3:an, och det är lite trängre att ta i och ur sitt barn, men inte alls mycket sämre än MS.

Så där har du fel.

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 10 aug 2016 11:16
av grenhall
Tars skrev:
grenhall skrev:
Bjelke skrev:
apkungen skrev:
Att de mäter batteristorlekarna i Ah är kasst men bilen i sig är rätt trevlig även om den har sina nackdelar. Nya 33kWh inkl. REX skulle funka rätt bra för mig ändå.
Undrar i hur många inlägg du poängterat i3:ans förträfflighet? :D
Jag måste nog testa den tror jag (även om sambon hatar BMW haha).
Den kanske skulle funka bättre som andrabil än nuvarande LEAF :)
(fast jag tycker den är sketaful så är ju även LEAF:en bland det fulaste jag har ägt iaf så...)
BMW i3 är betydligt bättre än Leaf. Byggkvalité, körkänsla är ljusår före. Däremot är det en idiotisk konstruktion på bilen som omöjliggör bakåtvända bilstolar.
Provade faktiskt att stoppa in besafe izi kid 3 i i3:an, och det är lite trängre att ta i och ur sitt barn, men inte alls mycket sämre än MS.

Så där har du fel.
Det har du rätt i att jag har. Skulle ha skrivit att det omöjliggör bakåtvänd bilbarnstol fram eftersom bätet följer med bakdörren.

Sedan är där ju bara 2 platser i baksätet så den är sämre på den punkten.

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Postat: 11 aug 2016 23:26
av joel80
Kollegan har i3:a och att köra bilen är väldigt trevligt.. men bagaget är väldigt sparsamt och i och urstigning för passagerare i baksätet är korkat.. Har man t.ex barn i baksätet och ska släppa av en unge på passagerarsidan måste man som förare gå ur bilen, gå runt och öppna passagerardörren för att kunna få upp dörren och släppa ut..

Såklart problem även om det är vuxna bak, men har man långa armar och är lite smidig kan man ev nå handtaget till passagerardörren... hm..