Gigafactory 29/7
Moderator: Redaktion
- Elektrokungen
- Teslaägare
Re: Gigafactory 29/7
Han kommer bygga skepp om ingen annan gör det! Grymt välarrangerad fest. Vi fick även gå runt i hela fabriken! Franz H gick också touren.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Finns på deras facebooksidaJerker skrev:Finns sändningarna som klipp nån stans än? Hittar inget på Tesla.com eller på deras Youtubekanal.

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Coolt. Känns som skepp borde vara ganska enkla att elektrifiera då vikt inte spelar så mycket roll.Elektrokungen skrev:Han kommer bygga skepp om ingen annan gör det! Grymt välarrangerad fest. Vi fick även gå runt i hela fabriken! Franz H gick också touren.
Läste nyligen att 16 av de största skeppen i världen släpper ut lika mycke skadliga ämnen som hela bilflottan (inte bara CO(2)) http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... world.html
Utsläpp per ton gods är dock lågt men de lör på riktigt smutsigt bränsle för att hålla nere kostnaderna.
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Länk om det är jobbigt att hitta

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Har någon ett referat av vad som sades?
Det jag fick ut var i huvudsak varför gigafabriken behövdes, dock verkar det inte varit några specifica produktnyheter.
*1000 personer jobbar där nu, om 2 år ca 10 000.
*om två är produktionen hälften av totala produktionen av batterier i världen. (en siffra nämndes 15 000 nånting)
*Allt i en byggnad, minskar utsläppen för resor runt halva jorden
*De kan effekt ta isär och återanvända tesla batterier för de är kända (jmrf med normal återvinning av ökända batterier) blir en enorm besparing <- den mest spännande punkten enl mig.
*Li är 3 mest förekommande grundämnet på jorden, metall och därmed inte flyktig som ädelgaserna h och He.
*Kan bli fabriker i andra kontinenter.
*De vill göra så mycket, men måste fokusera på modell 3
*just det, designen är spikad på modell 3 !
Har jag missat något?
Det jag fick ut var i huvudsak varför gigafabriken behövdes, dock verkar det inte varit några specifica produktnyheter.
*om två är produktionen hälften av totala produktionen av batterier i världen. (en siffra nämndes 15 000 nånting)
*De kan effekt ta isär och återanvända tesla batterier för de är kända (jmrf med normal återvinning av ökända batterier) blir en enorm besparing <- den mest spännande punkten enl mig.
*Li är 3 mest förekommande grundämnet på jorden, metall och därmed inte flyktig som ädelgaserna h och He.
Har jag missat något?
Att nästa Gigafactory antagligen skulle vara kombinerad batteri och bilfabrik tyckte jag lät mäktigt. Om den ska producera lika mycket batterier som Gigafactory 1 och dessutom kunna producera mängder av bilar så måste den verkligen vara gigantisk. Sen är väte ingen ädelgas.Mickep skrev:Har någon ett referat av vad som sades?
Har jag missat något?
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Helt riktigt, my bad. Så går det när man försöker skriva kortfattat och genar och därmed slirar på sanningen...vigge50 skrev:Sen är väte ingen ädelgas.
Nån mer än jag som tyckte videon och turen var riktigt intressant?
var som en episod av "how its made".
var som en episod av "how its made".
Jag känner mig lite förvirrad kring detta med förekomsten av Li. Enligt engelskspråkiga wikipedia är Litium det 25 vanligaste grundämnet.Mickep skrev:*Li är 3 mest förekommande grundämnet på jorden, metall och därmed inte flyktig som ädelgaserna h och He.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium
Enligt svenska wiki 35 vanligaste i jordskorpan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Litium
Vad är det egentligen som gäller?
Det står väl att Li är det 25 vanligaste i solsystemet. Elon menar att det är det tredje vanligaste grundämnet i universum. Li är ju grundämne nummer 3. Det låter ju åtminstone väldigt bra att säga så.ochso skrev:Jag känner mig lite förvirrad kring detta med förekomsten av Li. Enligt engelskspråkiga wikipedia är Litium det 25 vanligaste grundämnet.Mickep skrev:*Li är 3 mest förekommande grundämnet på jorden, metall och därmed inte flyktig som ädelgaserna h och He.
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium
Enligt svenska wiki 35 vanligaste i jordskorpan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Litium
Vad är det egentligen som gäller?
Jordskorpan är en helt annan femma, den består ju inte alls av de vanligaste grundämnen, annars hade vi suttit på ett moln av väte och helium.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
Han borde veta, han är ju därifrånmati skrev:Elon menar att det är det tredje vanligaste grundämnet i universum.

- Elektrokungen
- Teslaägare
Tillbaka i San Fransisco igen efter utflykten till Gigafactory 1. Tesla imponerar stort i sina ambitioner och sitt genomförande. Byggarbetare arbetar dygnet runt med att utöka Gigafactory 1. De höll på för fullt medans festen pågick. Intresset för M3 har fått dem att öka takten så mycket det går. Pratade med byggnads och elingenjörer som arbetar där, och det är helt "Crazy" säger de.
Fick också möjlighet att prata lite med JB. Han bodde på samma hotell! Han kör själv en brun P85 utan AP
Fick också möjlighet att prata lite med JB. Han bodde på samma hotell! Han kör själv en brun P85 utan AP

-
- Gigafactory 1 modell
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Fan vad häftigt. Nej, jag är inte alls avundsjuk eller så.Elektrokungen skrev:Tillbaka i San Fransisco igen efter utflykten till Gigafactory 1. Tesla imponerar stort i sina ambitioner och sitt genomförande. Byggarbetare arbetar dygnet runt med att utöka Gigafactory 1. De höll på för fullt medans festen pågick. Intresset för M3 har fått dem att öka takten så mycket det går. Pratade med byggnads och elingenjörer som arbetar där, och det är helt "Crazy" säger de.

STFU!!?? Grön kan inte ens beskriva min avundsjuka färgElektrokungen skrev:Tillbaka i San Fransisco igen efter utflykten till Gigafactory 1. Tesla imponerar stort i sina ambitioner och sitt genomförande. Byggarbetare arbetar dygnet runt med att utöka Gigafactory 1. De höll på för fullt medans festen pågick. Intresset för M3 har fått dem att öka takten så mycket det går. Pratade med byggnads och elingenjörer som arbetar där, och det är helt "Crazy" säger de.

- TiborBlomhall
Det där är väl den planerade Gigafabriken i Kina?Elektrokungen skrev:

VAD MER SA HAN???!Elektrokungen skrev:Fick också möjlighet att prata lite med JB. Han bodde på samma hotell! Han kör själv en brun P85 utan AP
När han sa "don't tell anyone" menade han förstås förutom TCS

Är inte alls avundsjuk, fick du reda på något intressanta? Frågade du efter när krok kommer till Model S?Elektrokungen skrev:Tillbaka i San Fransisco igen efter utflykten till Gigafactory 1. Tesla imponerar stort i sina ambitioner och sitt genomförande. Byggarbetare arbetar dygnet runt med att utöka Gigafactory 1. De höll på för fullt medans festen pågick. Intresset för M3 har fått dem att öka takten så mycket det går. Pratade med byggnads och elingenjörer som arbetar där, och det är helt "Crazy" säger de.

Så JB tycker brun färg är viktigare än AP och nextgen. Heta tips där, för er som går i begagnatköptankar. 

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Förstår honom. Jag har också en brun 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Jag funderade just på i vilken takt Gigafactory 1 måste producera battericeller för att kunna möta produktionsmålet på 500k bilar per år. Det är en bil per minut. Om varje Model 3 utrustas med uppskattningsvis 6000 celler så måste man producera ca 100 celler per sekund, dvs en cell var tionde millisekund. Om jag inte räknar fel nånstans. Man förstår varför GF1 måste vara stor.