Större batterier till Model S och X om ett år
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Större batterier till Model S och X om ett år
Känns som lyxproblem när jag gnäller att jag inte tar mig till Göteborg tor (25 mil enkel resa) utan att ladda

Fanns 40kw Leaf idag vore den toppen.
30 är en förbättring från 24 såklart. Går inte det komma 17-18 mil med den? Dvs. hoppa varannat stopp.
30 är en förbättring från 24 såklart. Går inte det komma 17-18 mil med den? Dvs. hoppa varannat stopp.
MYLR-24
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Större batterier till Model S och X om ett år
NV-200 har vad? 7 mil max räckvidd o h du kommer ha minst fem gånger så mycket. Jag tycker inte resan till Island är galen utan att man gör den i en värdelös bil som kräver riktiga entusiaster.Svenssons skrev:Jag skulle vilja köra Island runt med min Model X. Enda som hindrar egentligen är att enbart färjan dit kostar ca 15 tkr t/r. Tror att det skulle kunna bli en mycket bra upplevelse och nog inga större bekymmer. Får börja med Öland runt.grenhall skrev:Men ja. Det var ju någon norsk familj som kört till Island eller vad det var med sin NV-200. Finns galna människor överallt.e5m1r skrev:Såg en dansk leaf i värnamo så vist tar de sig på utflykt de med
Det skiljer säkert. Mina barn hade tyckt det var helt ok att stanna varje timme men jag och min fru hade blivit tokiga om vi var tvungna att stanna en halvtimme varje 1-1,5 timme. Du inser själv att det är extremt va?LarsL skrev:Jag har tre barn 4-10 år gamla och jag frågar dem inför varje resa vilken bil vi ska ta, 30kWh Leaf eller MB E-klass. De har varje gång sagt ELBIL! Tror framför allt att de uppskattar stoppen vi gör för att ladda.grenhall skrev:Då är ni relativt unika eller saknar småbarn. Själv känner jag inte många "vanliga" bilförare som inte är entusiaster som hade kört mer än 5-8 mil på EN resa med en Leif.
Vi hade absolut aldrig gjort det med vår Leaf. Seriöst. Mina barn och fru hade mördat mig vid andra laddstoppet på 45 min. För mycket mer än 7-8 mil kommer man inte i motorvägshastighet.
Bilen kan köras i 1- 1,5h innan vi behöver stoppa det är lagom, annars blir det kaos. Stoppen i sig har aldrig någon klagat på de har oftast inte blivit färdiga med hamburgare/glass och lek innan vi ska vidare. Stoppen brukar bli 30-50 minuter.
Skulle önskat dubbla batteriet, så klart. Då hade stoppen blivit längre,så att de blir färdiga. Dessutom hade man kommit lite längre på motorväg 12mil är i minsta laget.

Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Varför skulle du bli tokig om du tog en paus efter 1,5h? Det blir ungefär en paus på en resa på 25-30 mil, som vi gjorde senast. Det känns inte alls extremt eller? Kan ha fel men jag tror att vi gjorde exakt samma stopp förra året när vi åkte samma sträcka, fast på ett annat ställe utan laddare.grenhall skrev:Det skiljer säkert. Mina barn hade tyckt det var helt ok att stanna varje timme men jag och min fru hade blivit tokiga om vi var tvungna att stanna en halvtimme varje 1-1,5 timme. Du inser själv att det är extremt va?
För mig skulle det som sagt vara optimalt med ett 60kWh batteri och lika många chademo-laddare som bensinstationer. Då skulle vi kunna åka i 2,5h och sedan ta en paus på 1h på det ställe vi vill pausa. Men framför allt skulle vi då kunna nyttja hela pausen till att ladda istället för att bilen bara står där som på fossiltiden.
OBS jag kör efter hastighetsbegränsningarna ungefär(med elbilen), så där kan jag kanske hålla med om att jag är ganska extrem. Man kommer riktigt långt om man följer hastighetsmärkningen ut med E20 från Göteborg, mycket 80 sträckor. Tror faktiskt att jag skulle kommit bort emot 20 mil på en laddning i det tempot, om jag haft lust.
Man skulle egentligen jämföra med de första elbilarna (nej, inte de, utan de som kom på 1800 talet - de som var tänkt att konkurrera ut hästarna) vilka räckvidd de hade.
tips: se gärna tvserien "the Knick" som har några scener där de första elbilarna lovprisades.
tips: se gärna tvserien "the Knick" som har några scener där de första elbilarna lovprisades.
- grenhall
- Teslaägare
Jag skulle inte bli tokig om jag tog en paus. Jag tänkte mer på längre resor eftersom det var det vi diskuterade i tråden. 25-30 mil är i min värld ingen långresa. Däremot om man skulle köra 100 mil och behöva stanna 30-45 minuter var 1,5:e timme ja dåLarsL skrev:Varför skulle du bli tokig om du tog en paus efter 1,5h? Det blir ungefär en paus på en resa på 25-30 mil, som vi gjorde senast. Det känns inte alls extremt eller? Kan ha fel men jag tror att vi gjorde exakt samma stopp förra året när vi åkte samma sträcka, fast på ett annat ställe utan laddare.grenhall skrev:Det skiljer säkert. Mina barn hade tyckt det var helt ok att stanna varje timme men jag och min fru hade blivit tokiga om vi var tvungna att stanna en halvtimme varje 1-1,5 timme. Du inser själv att det är extremt va?
För mig skulle det som sagt vara optimalt med ett 60kWh batteri och lika många chademo-laddare som bensinstationer. Då skulle vi kunna åka i 2,5h och sedan ta en paus på 1h på det ställe vi vill pausa. Men framför allt skulle vi då kunna nyttja hela pausen till att ladda istället för att bilen bara står där som på fossiltiden.
OBS jag kör efter hastighetsbegränsningarna ungefär(med elbilen), så där kan jag kanske hålla med om att jag är ganska extrem. Man kommer riktigt långt om man följer hastighetsmärkningen ut med E20 från Göteborg, mycket 80 sträckor. Tror faktiskt att jag skulle kommit bort emot 20 mil på en laddning i det tempot, om jag haft lust.

Tycker inte det är extremt att köra efter hastighetsbegränsningarna. Extremt är att ligga supertätt bakom lastbilarna och hålla 60 på 80-väg och 80 överallt där det är högre hastigheter än 80.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Det är klart att jag föredrar att åka en elbil med 40+ kWh och snabbladdning än en med 24 kWh och långsamladdning, och när jag köpte min Zoe så trodde jag att jag skulle använda min gamla 740 till långresor, men det bär mig emot, så i väntan på en bättre elbil så har jag förvånats över att jag tycker att det är OK att köra längre sträckor även med en elpendlarbil. Det har gått mycket bättre än jag nånsin trodde!
Håller med i att "bensinångesten" slår till då vi tvingas ta vår fossilbil pga dragkrok.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag har ångest just nu varje gång jag tar bilen. Diesellampan lyser, har just nu mindre än 10 mil i räckvidd och har aldrig tid att tanka när jag kör och glömmer att tanka innan jag kommer hem. Skulle vara smidigt om jag kunde sätta i en sladd i bilen och få den tankad här hemma...Leo skrev:Håller med i att "bensinångesten" slår till då vi tvingas ta vår fossilbil pga dragkrok.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men är inte 100mil i ett svep ganska extremt? Jag tror aldrig att jag åkt så långt eller haft lust att göra det ens. Det skulle bli som att åka fram och tillbaka till Stockholm från Göteborg. Det är möjligt att det är många här inne som gör sådana resor rutinmässigt, lite därför de köpt Teslan. Men är det verkligen normalt?grenhall skrev:Jag skulle inte bli tokig om jag tog en paus. Jag tänkte mer på längre resor eftersom det var det vi diskuterade i tråden. 25-30 mil är i min värld ingen långresa. Däremot om man skulle köra 100 mil och behöva stanna 30-45 minuter var 1,5:e timme ja då![]()
Kanske är det så de flesta kör, de cyklar eller går till jobbet under vardagarna och sedan drar de i äg på långresor under helgen. För på något sätt får de ju ihop sina 1500 mil per år. Jag kör betydligt längre totalt över året, men då nästan aldrig längre än 50-60 mil. Däremot blir det många resor på 5-15mil och då funkar elbilar med liten räckvidd utmärkt, bättre än jag någonsin kunde förställa mig innan jag provade.
Åker 65-100mil i ett svep var och varannan månad. Håller nog med 25-30mil är nog inte riktigt vad jag tänker på när man nämner "långkörning".
Känner att med e-Golfen så undviker jag helst mer än 2-3 laddstopp på en resa/dag.
Känner att med e-Golfen så undviker jag helst mer än 2-3 laddstopp på en resa/dag.
Jag är också övertygad om att det är väldigt sällan "vanligt folk" åker 100 mil på en dag.. Eller ens 30 mil på en dag. De flesta har nog bara enstaka resor under året med sånna resor, och då oftast privata resor med t.ex familj.
När jag åker med familjen är det väldigt sällan vi lyckas åka mer än 15 mil innan det måste stannas... Det ska ätas, kissas, springas, bajsas, fikas, äta glass.. Körde en resa på 27 mil med husvagn och familj här för några veckor sen... Det tog drygt 6 timmar. (fick lite smått panik.. Trots
semester) Det var alltså med fossilbil.. Två barn, 2 o 5 år.
Skulle lätt kunnat göra den lila snabbt med elbil, så länge snabbladdarna byggs ut lite mer.. (för det gäller ju att det finns en snabbladdare just i närheten när nån blir kissnödig eller msn måste stanna....)
När jag åker med familjen är det väldigt sällan vi lyckas åka mer än 15 mil innan det måste stannas... Det ska ätas, kissas, springas, bajsas, fikas, äta glass.. Körde en resa på 27 mil med husvagn och familj här för några veckor sen... Det tog drygt 6 timmar. (fick lite smått panik.. Trots
Skulle lätt kunnat göra den lila snabbt med elbil, så länge snabbladdarna byggs ut lite mer.. (för det gäller ju att det finns en snabbladdare just i närheten när nån blir kissnödig eller msn måste stanna....)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Kommer man verkligen 25-30 mil med ett enda stopp med en Leaf då? För vår del, med en femåring och en treåring, är det sällan vi kör mer än 50 mil på en dag. Längre resor än så delar vi upp i etapper. Men det kan absolut hända att vi kör 50 mil med ett enda stopp. Typexemplet är Göteborg-Stockholm. Då stannar vi bara i Ödeshög. Det hade varit omöjligt med någon annan elbil än en Tesla (fast jag tror vi hade klarat oss bra med exempelvis 60 kWh istället för 85 kWh).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Precis så har jag haft det, minus husvagn. Det om något är knäckande när man blir stående i 45 minuter bara för en kisspaus... Och jag får inte en droppe bränsle för det.joel80 skrev:Jag är också övertygad om att det är väldigt sällan "vanligt folk" åker 100 mil på en dag.. Eller ens 30 mil på en dag. De flesta har nog bara enstaka resor under året med sånna resor, och då oftast privata resor med t.ex familj.
Vi har försökt lära barnen att gå på toa innan och vid stopp, oavsett om de tycker att de behöver eller inte. Sen har vi "mackor" och vatten med i bilen om de plötsligt blir hungriga/törstiga, så kan de "stå ut" ytterligare en timme utan problem. Då brukar vi kunna åka 20-40 mil åt gången utan onödiga stopp. (Sen kanske föraren tar 2min kortstopp för frisk luft någon gång vid behov)
Har gjort att det aldrig varit problem med långa etapper sen de var bebisar till idag då de börjar bli tonåringar.
Tack och lov har ingen (utom jag) tendenser till åksjuka. Sen vi skaffade DVD-spelare så är bara frågan från barnen "hinner vi se en film till?". Så vi brukar räkna avstånd i "antal filmer"! Till Tärnaby är det 7st och sen har de ingen lust att se på film på en vecka.
Numer med Tesla så är det ofta 25-35 mil till första laddstopp som då timas med lunch/middag. Upplever inte att det tar längre tid än tidigare med fossilbil, eller innebär någon begränsning för oss med Teslan. Laddar upp bilen (P85) till 100% precis innan vi åker så funkar allt kanon. Hade 47mils räckvidd höromveckan från Tärnaby när vi höll ALLA hadtighetsbegränsningar exakt med farthållaren, mest 70-90 väg. Fick 163 i genomsnittsförbrukning då.
För såna förhållanden vintertid är det värdefullt med stort batteri från början. Finns knappt några "publika" laddare mellan söder om Mo i Rana och Umeå, (än mindre SuC) en sträcka på drygt 50 mil.
Har gjort att det aldrig varit problem med långa etapper sen de var bebisar till idag då de börjar bli tonåringar.
Tack och lov har ingen (utom jag) tendenser till åksjuka. Sen vi skaffade DVD-spelare så är bara frågan från barnen "hinner vi se en film till?". Så vi brukar räkna avstånd i "antal filmer"! Till Tärnaby är det 7st och sen har de ingen lust att se på film på en vecka.
Numer med Tesla så är det ofta 25-35 mil till första laddstopp som då timas med lunch/middag. Upplever inte att det tar längre tid än tidigare med fossilbil, eller innebär någon begränsning för oss med Teslan. Laddar upp bilen (P85) till 100% precis innan vi åker så funkar allt kanon. Hade 47mils räckvidd höromveckan från Tärnaby när vi höll ALLA hadtighetsbegränsningar exakt med farthållaren, mest 70-90 väg. Fick 163 i genomsnittsförbrukning då.
För såna förhållanden vintertid är det värdefullt med stort batteri från början. Finns knappt några "publika" laddare mellan söder om Mo i Rana och Umeå, (än mindre SuC) en sträcka på drygt 50 mil.
Ja, en 30kWh klarar förmodligen 30mil med ett stopp på 80-väg utan att späka sig. Den ligger då på 1,3-1,4kWh/mil och det finns 27kWh tillgängligt, så 15 mil går lätt att få till.danni skrev:Kommer man verkligen 25-30 mil med ett enda stopp med en Leaf då? För vår del, med en femåring och en treåring, är det sällan vi kör mer än 50 mil på en dag. Längre resor än så delar vi upp i etapper. Men det kan absolut hända att vi kör 50 mil med ett enda stopp. Typexemplet är Göteborg-Stockholm. Då stannar vi bara i Ödeshög. Det hade varit omöjligt med någon annan elbil än en Tesla (fast jag tror vi hade klarat oss bra med exempelvis 60 kWh istället för 85 kWh).
Resan till Stockholm på 50 mil brukar vi göra i två stopp med fossilbilen. Det skulle teoretiskt gå att göra med Leafen också men då blir hastigheten inte rimlig, vill inte köra 80 på motorväg direkt. Det kommer nog behövas tre fyra stopp åtminstone, för att hålla hastighetsbegränsningarna. Det blir inte optimalt, det blir det inte.
Men hade Leafen varit min enda bil och jag hade gjort resan Göteborg Stockholm en-två gånger per år så hade det funkat. Jag hade alltså inte köpt in, skattat, försäkrat och reparerat en fossilbil för just den resan. Det skulle helt enkelt inte vara värt det.
- grenhall
- Teslaägare
Mitt stora problem med Leaf är att den är helt och fullständigt värdelös på motorvägen. Kör man över 85km/h så kommer man ingenstans. Inte ens med hemlängtan.LarsL skrev:Ja, en 30kWh klarar förmodligen 30mil med ett stopp på 80-väg utan att späka sig. Den ligger då på 1,3-1,4kWh/mil och det finns 27kWh tillgängligt, så 15 mil går lätt att få till.danni skrev:Kommer man verkligen 25-30 mil med ett enda stopp med en Leaf då? För vår del, med en femåring och en treåring, är det sällan vi kör mer än 50 mil på en dag. Längre resor än så delar vi upp i etapper. Men det kan absolut hända att vi kör 50 mil med ett enda stopp. Typexemplet är Göteborg-Stockholm. Då stannar vi bara i Ödeshög. Det hade varit omöjligt med någon annan elbil än en Tesla (fast jag tror vi hade klarat oss bra med exempelvis 60 kWh istället för 85 kWh).
Resan till Stockholm på 50 mil brukar vi göra i två stopp med fossilbilen. Det skulle teoretiskt gå att göra med Leafen också men då blir hastigheten inte rimlig, vill inte köra 80 på motorväg direkt. Det kommer nog behövas tre fyra stopp åtminstone, för att hålla hastighetsbegränsningarna. Det blir inte optimalt, det blir det inte.
Men hade Leafen varit min enda bil och jag hade gjort resan Göteborg Stockholm en-två gånger per år så hade det funkat. Jag hade alltså inte köpt in, skattat, försäkrat och reparerat en fossilbil för just den resan. Det skulle helt enkelt inte vara värt det.
Som stadsbil är den perfekt. Den är bekväm att åka i och drar typ inget i stan. Men har man 90+ på vägarna och mer än 3 mil enkel resa så ska man undvika Leaf. Det är min åsikt iaf. Dock är detta med 24kWh bilen och en snittförbrukning på 1000 mil om 156Wh/km över året.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Japp över 100 så drar den alldeles för mycket, måste ha helt kass aerodynamik. Här skulle verkligen en 40kWh (kommer nästa år) eller ännu hellre 60kWh vara bra. Med 60kWh och allt lika så skulle jag komma 24-25 mil på motorväg, det vore helt ok.grenhall skrev:Mitt stora problem med Leaf är att den är helt och fullständigt värdelös på motorvägen. Kör man över 85km/h så kommer man ingenstans. Inte ens med hemlängtan.
Som stadsbil är den perfekt. Den är bekväm att åka i och drar typ inget i stan. Men har man 90+ på vägarna och mer än 3 mil enkel resa så ska man undvika Leaf. Det är min åsikt iaf. Dock är detta med 24kWh bilen och en snittförbrukning på 1000 mil om 156Wh/km över året.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Håller med fullständigt och har samma modell...grenhall skrev:Mitt stora problem med Leaf är att den är helt och fullständigt värdelös på motorvägen. Kör man över 85km/h så kommer man ingenstans. Inte ens med hemlängtan.LarsL skrev:Ja, en 30kWh klarar förmodligen 30mil med ett stopp på 80-väg utan att späka sig. Den ligger då på 1,3-1,4kWh/mil och det finns 27kWh tillgängligt, så 15 mil går lätt att få till.danni skrev:Kommer man verkligen 25-30 mil med ett enda stopp med en Leaf då? För vår del, med en femåring och en treåring, är det sällan vi kör mer än 50 mil på en dag. Längre resor än så delar vi upp i etapper. Men det kan absolut hända att vi kör 50 mil med ett enda stopp. Typexemplet är Göteborg-Stockholm. Då stannar vi bara i Ödeshög. Det hade varit omöjligt med någon annan elbil än en Tesla (fast jag tror vi hade klarat oss bra med exempelvis 60 kWh istället för 85 kWh).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- grenhall
- Teslaägare
Beklagar!Bjelke skrev:Håller med fullständigt och har samma modell...grenhall skrev:Mitt stora problem med Leaf är att den är helt och fullständigt värdelös på motorvägen. Kör man över 85km/h så kommer man ingenstans. Inte ens med hemlängtan.LarsL skrev:Ja, en 30kWh klarar förmodligen 30mil med ett stopp på 80-väg utan att späka sig. Den ligger då på 1,3-1,4kWh/mil och det finns 27kWh tillgängligt, så 15 mil går lätt att få till.danni skrev:Kommer man verkligen 25-30 mil med ett enda stopp med en Leaf då? För vår del, med en femåring och en treåring, är det sällan vi kör mer än 50 mil på en dag. Längre resor än så delar vi upp i etapper. Men det kan absolut hända att vi kör 50 mil med ett enda stopp. Typexemplet är Göteborg-Stockholm. Då stannar vi bara i Ödeshög. Det hade varit omöjligt med någon annan elbil än en Tesla (fast jag tror vi hade klarat oss bra med exempelvis 60 kWh istället för 85 kWh).

Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Med min Zoe (24 kWh) kör jag c:a 17 mil på en laddning om jag kör 75-80 (i sommarväder och utan regn). När jag körde till Malmö såg det ut så här:
Vi bor strax utanför Nyköping. 3 laddstopp blev det: Brahehus, Ljungby och Örkelljunga. Sträckorna 15,6 , 15,3 , 7,2 och 11 mil. Genomsnittlig förbrukning 1,33 kW/mil, medelhastighet 66,6, 67 kWh förbrukade. Vi startade 8 och kom fram vid 18. Ett par kortare stopp utan laddning gjordes. Jag körde med farthållaren ställd på 78 km/h på E4:an och på småvägarna mellan Örkelljunga och Malmö höll jag hastighetsbegränsningar som gällde.
Vi bor strax utanför Nyköping. 3 laddstopp blev det: Brahehus, Ljungby och Örkelljunga. Sträckorna 15,6 , 15,3 , 7,2 och 11 mil. Genomsnittlig förbrukning 1,33 kW/mil, medelhastighet 66,6, 67 kWh förbrukade. Vi startade 8 och kom fram vid 18. Ett par kortare stopp utan laddning gjordes. Jag körde med farthållaren ställd på 78 km/h på E4:an och på småvägarna mellan Örkelljunga och Malmö höll jag hastighetsbegränsningar som gällde.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tur man har en Tesla oxogrenhall skrev:Beklagar!Bjelke skrev:Håller med fullständigt och har samma modell...grenhall skrev:Mitt stora problem med Leaf är att den är helt och fullständigt värdelös på motorvägen. Kör man över 85km/h så kommer man ingenstans. Inte ens med hemlängtan.LarsL skrev:Ja, en 30kWh klarar förmodligen 30mil med ett stopp på 80-väg utan att späka sig. Den ligger då på 1,3-1,4kWh/mil och det finns 27kWh tillgängligt, så 15 mil går lätt att få till.danni skrev:Kommer man verkligen 25-30 mil med ett enda stopp med en Leaf då? För vår del, med en femåring och en treåring, är det sällan vi kör mer än 50 mil på en dag. Längre resor än så delar vi upp i etapper. Men det kan absolut hända att vi kör 50 mil med ett enda stopp. Typexemplet är Göteborg-Stockholm. Då stannar vi bara i Ödeshög. Det hade varit omöjligt med någon annan elbil än en Tesla (fast jag tror vi hade klarat oss bra med exempelvis 60 kWh istället för 85 kWh).

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- grenhall
- Teslaägare
78km/h på E4 är inte okej alltså.Jerker skrev:Med min Zoe (24 kWh) kör jag c:a 17 mil på en laddning om jag kör 75-80 (i sommarväder och utan regn). När jag körde till Malmö såg det ut så här:
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Nä faktiskt inte.grenhall skrev:78km/h på E4 är inte okej alltså.Jerker skrev:Med min Zoe (24 kWh) kör jag c:a 17 mil på en laddning om jag kör 75-80 (i sommarväder och utan regn). När jag körde till Malmö såg det ut så här:
Om fler börjar köra på det viset så kommer olyckorna att öka pga alla irriterade lastbilschaufförer som ska köra om. För när vissa lastbilschaufförer blir tillräckligt irriterade så skyr de inga medel. De svänger bara ut i vänsterfilen utan att ta hänsyn till bakomvarande. Tror "Borneo" kan intyga att det är så.

Nä det räcker med alla gamla tanter som håller 78 km/h på motorvägen, för att det ska bli farligt. Vi behöver inte ytterligare en kategori bilister som skapar olyckstillbud.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nej då, det var ingen fara. Man får naturligtvis vara uppmärksam på trafikrytmen och anpassa sig om man känner av att man är en väglus. Dessutom hittar man alltid nån långtradare som kör lagligt som man kan haka på, och då kan man knappast beskyllas för att vara i vägen.Nicke Nyfiken skrev:Nä faktiskt inte.grenhall skrev:78km/h på E4 är inte okej alltså.Jerker skrev:Med min Zoe (24 kWh) kör jag c:a 17 mil på en laddning om jag kör 75-80 (i sommarväder och utan regn). När jag körde till Malmö såg det ut så här:
Om fler börjar köra på det viset så kommer olyckorna att öka pga alla irriterade lastbilschaufförer som ska köra om. För när vissa lastbilschaufförer blir tillräckligt irriterade så skyr de inga medel. De svänger bara ut i vänsterfilen utan att ta hänsyn till bakomvarande. Tror "Borneo" kan intyga att det är så.![]()
Nä det räcker med alla gamla tanter som håller 78 km/h på motorvägen, för att det ska bli farligt. Vi behöver inte ytterligare en kategori bilister som skapar olyckstillbud.
Jag blev också förvånad över hur många personbilar som kör så sakta på motorväg. Jag låg efter flera som inte körde fortare. Man tänker inte på det när man själv susar förbi i högre hastigheter.
Då är det nog värre att ligga i 70-80 på en 90-väg utan omkörningsmöjligheter. Det, om något, skapar frustration och får folk att ta onödiga risker.
Sen är det knappast mitt ansvar att långtradarchaufförer väljer att bryta mot hastighetsbegränsningarna...