Sida 2 av 2
Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?
Postat: 29 jul 2016 09:27
av inCup1
Pris skillnaderna är väl mer kopplat till prestanda utrustning och märke än storlek på bil visst skiljer det ca 50" mellan BMW 320 och 520 som jämförts här men det är ju bara en diff på ca 15% och 520 är ju en markant större bil så den diffen borde väl motiveras bara av storlek .
Däremot börjar man kika på utrustning och prestanda i bilarna så har ju både BMW och MB alternativ som visar att priset styrs av hur bilen utrustas.
BMW M2 liten bil pris 546" BMW 520 stor bil pris 400"
MB AMG A45 lite bil pris 481" MB E-200 stor bil 389"
Men status och rolighets faktorn spelar nog störst roll på priset .
Är tex en tysk bil så mycket bättre än en koreansk bil på att transportera dig mellan punkt A och B

Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?
Postat: 29 jul 2016 11:07
av Leo
Man får inte blanda ihop material/tillverkningskostnad med pris...
Finns ju något som heter utvecklingskostnader, overheadkostnader och inte minst "marknadsprissättning".
Allt som i slutändan påverkar det hela.
Dyrare bilar har oftast betydligt mer utvecklingskostnader då det är mer avancerade versioner/utrustning osv som finns till de jämfört med en typisk småbil.
På småbilarna gör det "låga priset" att man istället måste få stora volymer och långt mellan "modell-uppdateringar" innan man fått igen utvecklingskostnaderna så att säga trots att det är enklare konstruktioner.
Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?
Postat: 29 jul 2016 12:11
av LarsL
Det är dyrare att utveckla en billig bil. Om du ber mig ta fram en cykelpumpar som får kosta 1000kr så kan jag fixa det direkt, säger du däremot att den bara får kosta 3kr så kommer det ta lite tid... Bäst är naturligtvis om jag sedan kan ta min 3kr pump och sälja den för 1000kr.
Att dyrare bilar är dyrare beror på att de kan vara det, inget annat.
Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?
Postat: 29 jul 2016 20:03
av danni
LarsL skrev:Det är dyrare att utveckla en billig bil. Om du ber mig ta fram en cykelpumpar som får kosta 1000kr så kan jag fixa det direkt, säger du däremot att den bara får kosta 3kr så kommer det ta lite tid... Bäst är naturligtvis om jag sedan kan ta min 3kr pump och sälja den för 1000kr.
Att dyrare bilar är dyrare beror på att de kan vara det, inget annat.
Så kan man resonera. Men ber jag dig ta fram en cykelpump som kostar 1000 kr och som faktiskt går att sälja för det priset, så lär du inte fixa det fullt så fort. Skitprodukter kan alla ta fram nästan oavsett prisnivå...
Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?
Postat: 29 jul 2016 20:23
av LarsL
danni skrev:LarsL skrev:Det är dyrare att utveckla en billig bil. Om du ber mig ta fram en cykelpumpar som får kosta 1000kr så kan jag fixa det direkt, säger du däremot att den bara får kosta 3kr så kommer det ta lite tid... Bäst är naturligtvis om jag sedan kan ta min 3kr pump och sälja den för 1000kr.
Att dyrare bilar är dyrare beror på att de kan vara det, inget annat.
Så kan man resonera. Men ber jag dig ta fram en cykelpump som kostar 1000 kr och som faktiskt går att sälja för det priset, så lär du inte fixa det fullt så fort. Skitprodukter kan alla ta fram nästan oavsett prisnivå...
Slänger på lite guld...
Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?
Postat: 29 jul 2016 23:02
av danni
LarsL skrev:danni skrev:LarsL skrev:Det är dyrare att utveckla en billig bil. Om du ber mig ta fram en cykelpumpar som får kosta 1000kr så kan jag fixa det direkt, säger du däremot att den bara får kosta 3kr så kommer det ta lite tid... Bäst är naturligtvis om jag sedan kan ta min 3kr pump och sälja den för 1000kr.
Att dyrare bilar är dyrare beror på att de kan vara det, inget annat.
Så kan man resonera. Men ber jag dig ta fram en cykelpump som kostar 1000 kr och som faktiskt går att sälja för det priset, så lär du inte fixa det fullt så fort. Skitprodukter kan alla ta fram nästan oavsett prisnivå...
Slänger på lite guld...
Där har vi lösningen! Ring genast BMW, så kan de göra för att sälja BMW i3 för samma pris som Tesla - de kan slänga på lite guld!
Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?
Postat: 29 jul 2016 23:18
av Torkel
danni skrev:
Där har vi lösningen! Ring genast BMW, så kan de göra för att sälja BMW i3 för samma pris som Tesla - de kan slänga på lite guld!
Här har du ditt guld danni:
"INTERIÖRLISTER AV EUKALYPTUSTRÄ ... 90 % mindre ytbehandling än vad som krävs för vanliga träslag ... Bearbetas helt utan kemikalier ... garanterar ett hållbart skogsbruk ... 30% kenaffiber i sätena ... naturligt ... omvandlar koldioxid till syre ... återvunnet material" etc.
Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?
Postat: 29 jul 2016 23:28
av grenhall
Torkel skrev:danni skrev:
Där har vi lösningen! Ring genast BMW, så kan de göra för att sälja BMW i3 för samma pris som Tesla - de kan slänga på lite guld!
Här har du ditt guld danni:
"INTERIÖRLISTER AV EUKALYPTUSTRÄ ... 90 % mindre ytbehandling än vad som krävs för vanliga träslag ... Bearbetas helt utan kemikalier ... garanterar ett hållbart skogsbruk ... 30% kenaffiber i sätena ... naturligt ... omvandlar koldioxid till syre ... återvunnet material" etc.
Lodge-paketet eller vad det heter är lätt värt pengarna.
Re: Varför är en stor bil dyrare än en liten?
Postat: 29 jul 2016 23:33
av Svenssons
Torkel skrev:danni skrev:
Där har vi lösningen! Ring genast BMW, så kan de göra för att sälja BMW i3 för samma pris som Tesla - de kan slänga på lite guld!
Här har du ditt guld danni:
"INTERIÖRLISTER AV EUKALYPTUSTRÄ ... 90 % mindre ytbehandling än vad som krävs för vanliga träslag ... Bearbetas helt utan kemikalier ... garanterar ett hållbart skogsbruk ... 30% kenaffiber i sätena ... naturligt ... omvandlar koldioxid till syre ... återvunnet material" etc.
Jag har sett hur man odlar eukalyptus i Sydafrika. Alla träd är genetiskt identiska, grenar på nästan exakt samma ställen och träden står i spikraka rader. Vet inte hur hållbart det är men inget annat växte i dessa "skogar".