Sida 2 av 4

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 08:32
av Leo
Tycker att regenereringen är ungefär lika kraftig på min e-Golf är som på min Tesla. När båda kan ta emot max vill säga. Tesla regenererar max 50kW numera och e-Golf ca 40kW om jaginte minns fel. Dock är ju e-Golfen 500kg lättare också.

Regenereringen på e-Golf är också mer avancerad där man kan ställa i 3+1=4 nivåer och regenerera via att föra växelspsken åt sidan, automatiskt via bromspedalen och som på Teslan "one oedaldriving"= via gaspedalen.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 08:34
av Basunen
Du vill ju egentligen ha en Modell 3! Så köp en begagnad Leaf och byt till Modell 3 när den kommer. Leaf räcker till mer än du tror. Version 1 (ljus klädsel) är billigast. Version 2 med värmepump har längre räckvidd på vintern. Uppskattar du det under de tre kalla månaderna, välj den. Sen är du fast med elbil och kommer aldrig att gå tillbaka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 08:43
av Torkel
apkungen skrev:
Med den lösningen skulle man kunna åka till Göteborg och bara ladda två stopp på 30 min
Jag slår vad om att jag kan åka till Göteborg t.o.r. utan ett enda laddstopp. ;)

Ang. sjukhusresonemanget. Är det akut kan man ta ambulans. Om det inte är så akut så går taxi bra. Det är onödigt att dimensionera bilen för en resa man förhoppningsvis inte gör tänker jag.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 08:49
av Torkel
Är det någon som har erfarenhet av barnvagn i Leaf eller E-Golf?

Några år fram är det vagn som gäller för mina barn, men den går (precis) in i en vanlig Golf.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 10:11
av apkungen
Ermin skrev:

Startar full batteri
Stockholm - STAVSJÖ TRAFIKPLATS 1 Norrköping = 136km
Brahegatan 7, 595 35 Mjölby = 97km = 20min laddning
Brahehus i Uppbränna = 57km = 15min laddning för att få i 90%
Hultagatan 49, 507 50 Borås = 122km = 20min laddning (sen lägger vi på 5min för avstickaren för det ska ta för 1 extra laddning)
Sen är du framme i Göteborg

Laddningstid = 60min

Skratta inte åt min engelska här är video där jag tar en tripp till Norrtälje med min Leaf.
Jag har kört Leaf i 50mil på långresa. För mig var det inga 14mil. När vi åkte på motorväg och låg i 120km/h så var det 10mil. Detta var en sen höstdag med torrt väder mellan sille-krog och Mc donalds klinga i norrköping. Laddade till 90% och kom fram med 8%. Efter halva sträckan efter att ha kört 110 så fick jag lov att lägga mig bakom en långtradare. Dina laddtider låter också rätt korta. 4st stopp a 30min = 2h skulle jag säga. Man får tänka på att det tar några minuter extra varje gång man stannar. Så fort man kommer upp i typ 55 % så börjar den tappa laddhastighet (iaf 24kWh modellen).

En i3a drar mindre än en Leaf, det är jag nästan bombis på. Smalare hjul, lättare bil och ungefär samma luftmotstånd. Med 33kWh kommer den att komma riktigt långt. Det jag menar är iaf att med en REX så kan man köra ned bilen till 5 % varje gång och sen måste man inte stanna "för tidigt" och ladda med halvfullt batteri vilket tar lång tid bara för att man inte kommer fram till nästa laddstation 1mil bort. Vi borde köra ett rejs du och jag. Jag lånar en i3a REX o du en Leaf 30kWh o så ser vi vem som kommer först och om jag behövde använda nån bensin :)

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 10:18
av apkungen
Basunen skrev:
Du vill ju egentligen ha en Modell 3! Så köp en begagnad Leaf och byt till Modell 3 när den kommer. Leaf räcker till mer än du tror. Version 1 (ljus klädsel) är billigast. Version 2 med värmepump har längre räckvidd på vintern. Uppskattar du det under de tre kalla månaderna, välj den. Sen är du fast med elbil och kommer aldrig att gå tillbaka.
+1!

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 10:48
av LarsL
Torkel skrev:
apkungen skrev:
Med den lösningen skulle man kunna åka till Göteborg och bara ladda två stopp på 30 min
Jag slår vad om att jag kan åka till Göteborg t.o.r. utan ett enda laddstopp. ;)

Ang. sjukhusresonemanget. Är det akut kan man ta ambulans. Om det inte är så akut så går taxi bra. Det är onödigt att dimensionera bilen för en resa man förhoppningsvis inte gör tänker jag.
Nej, absolut inte det är fullständigt rimligt! Vi har under våren gjort denna typ av akuta resor ett antal gånger och då är man väldigt glad att det finns range. Värst var det när fossilen hade fått akut fel på en sensor och vi var tvungna att åka 3 mil åt fel håll tur och retur med Leafen för att komma hem, det var helt utanför laddnätverket också.

Du kan inte åka ambulans hela tiden, det funkar inte så.
Taxi, ja det funkar väl. Men det tar en halv timme innan bilen kommer och kostar 7-800kr enkel resa. I det läget är det i så fall bättre att snabbladda.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 10:50
av LarsL
Basunen skrev:
Du vill ju egentligen ha en Modell 3! Så köp en begagnad Leaf och byt till Modell 3 när den kommer. Leaf räcker till mer än du tror. Version 1 (ljus klädsel) är billigast. Version 2 med värmepump har längre räckvidd på vintern. Uppskattar du det under de tre kalla månaderna, välj den. Sen är du fast med elbil och kommer aldrig att gå tillbaka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eller leasa så att det bara är att lämna tillbaka bilen om två-tre år. Att köpa en ny 24-30kWh elbil nu är ett vågspel, de kan få bra andrahandsvärde eller så får de det inte...

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 13:05
av grenhall
Är ni sugna kan ni med företag överta min Nissan Leaf 24kWh Tekna med 3000 mil inkluderat tills nästa år!!

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 16:53
av wihall
grenhall skrev:
Är ni sugna kan ni med företag överta min Nissan Leaf 24kWh Tekna med 3000 mil inkluderat tills nästa år!!
Vad har du för kostnad på den?

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 17:51
av mans71
Har kört Leaf och tyckte om den interiört, men den har ett utseende bara en mamma kan gilla. Personligen kan jag inte leva med det.

Så det blev en e-Golf och förutom några störande detaljer är det verkligen en bra bil. Inställningarna för re-gen använder jag hela tiden, bromsarna används i princip aldrig förutom några tvärnitar i veckan så att dom inte kärvar igen. Tror vw:s satsningen på elblilar kommer bli mycket spännande framöver!

Vi behöver två bilar och för oss funkar golfen i 99% av alla resor utan att ens behöva ladda, tyvärr har vi bara en. 1700 mil har vi hunnit med på knappt ett år.

Kör fosilt som "huvudbil" till dess model 3 kommer, om den funkar som huvudbil, annars blir det X eller S om det kommer drag, eller kanske en VW.

e-Golfen ser jag ingen orsak att byta ut - den klarar ju redan nu nästan alla resor, och som någon sa, det heter ju golfklass och inte utan orsak.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 18:01
av joel80
apkungen skrev:
Det jag menar är iaf att med en REX så kan man köra ned bilen till 5 % varje gång och sen måste man inte stanna "för tidigt" och ladda med halvfullt batteri vilket tar lång tid bara för att man inte kommer fram till nästa laddstation 1mil bort.
Om jag förstått kollegan rätt (med sin i3a) så är det så att när i3an går under 6% blir den seg och går ner i typ limp mode med maxhastighet på 80km/h eller nått snåt! Så ser man att man inte kommer komma fram till laddare med det man har kvar i batteriet bör man nog köra igång rexen manuellt när man har lite mer än 6% kvar.. För sätter du ihång rexen efter det kommer du fortfarande bara kunna köra med reducerad kraft då rexen endast håller laddningen som är.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 20:28
av Wilson
joel80 skrev:
apkungen skrev:
Det jag menar är iaf att med en REX så kan man köra ned bilen till 5 % varje gång och sen måste man inte stanna "för tidigt" och ladda med halvfullt batteri vilket tar lång tid bara för att man inte kommer fram till nästa laddstation 1mil bort.
Om jag förstått kollegan rätt (med sin i3a) så är det så att när i3an går under 6% blir den seg och går ner i typ limp mode med maxhastighet på 80km/h eller nått snåt! Så ser man att man inte kommer komma fram till laddare med det man har kvar i batteriet bör man nog köra igång rexen manuellt när man har lite mer än 6% kvar.. För sätter du ihång rexen efter det kommer du fortfarande bara kunna köra med reducerad kraft då rexen endast håller laddningen som är.
Nja, inte riktigt. Rexen brukar kicka igång vid ca 6% och kämpar så gott det går för att hålla laddningen på den nivån. Så länge man inte kör för hårt (många hårda accelerationer, kör över 120 kmh) går det bra, annars sjunker batterinivån ner mot 1-2% och då går det segare. Toppfarten sjunker ner till 120, vilket verkar vara den hastighet som den lilla scootermotorn klarar av att hålla kontinuerligt på plan mark. Men visst har jag provocerat bilen för att se vad som händer. Många hårda accelerationer och inbromsningar utan regen i följd, så sjunker effekten rejält. Då skriker motorn och det känns verkligen att det är en 30-hästare som driver bilen (via batteri/elmotor, aldrig direkt via hjulen). Accelerationen går lååångsamt, men då har jag som sagt provocerat. Ligger man över 2%, har jag inte upplevt någon prestandaförsämring. Och den försämring som sker är isf bara tillfällig eftersom rexen jobbar på så länge den behöver för att nå tillbaka till 6%.

Men visst finns det poänger med att sätta igång rexen tidigare. Ska man upp i bergen (tänk Norge, eller alperna) och vill hålla lite fart, får den gärna hjälpa till om man är rädd för att batteriet skall sina, för då kommer den inte orka hålla de där 2-6%-en. Samma sak på Mantorp. Ja, jag har provat :)

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 03 aug 2016 21:22
av grenhall
wihall skrev:
grenhall skrev:
Är ni sugna kan ni med företag överta min Nissan Leaf 24kWh Tekna med 3000 mil inkluderat tills nästa år!!
Vad har du för kostnad på den?
4238:- inkl. moms i månaden. Blir alltså 19,50/milen.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 04 aug 2016 10:13
av apkungen
LarsL skrev:
Basunen skrev:
Du vill ju egentligen ha en Modell 3! Så köp en begagnad Leaf och byt till Modell 3 när den kommer. Leaf räcker till mer än du tror. Version 1 (ljus klädsel) är billigast. Version 2 med värmepump har längre räckvidd på vintern. Uppskattar du det under de tre kalla månaderna, välj den. Sen är du fast med elbil och kommer aldrig att gå tillbaka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eller leasa så att det bara är att lämna tillbaka bilen om två-tre år. Att köpa en ny 24-30kWh elbil nu är ett vågspel, de kan få bra andrahandsvärde eller så får de det inte...
Man har i snart två år kunnat köpa Leaf för under 200k. Jag tror att Tibor fick tag i en för 160k för rätt länge sen. Priset verkar inte ha sjunkit ett smack sen dess. Detta tror jag beror på att många som pendlar 7-8mil per dag eller 14-16mil med laddning på jobbet sparar mängder med pengar på bensin. Jag tror att beg Leafs kommer att stå sig rätt bra. Det beror bara på hur bra batteriet står sig. jag har hört lite varierande info om den. Vet en Leaf som har gått 23k mil som bara har typ 50-60% kvar av sin ursprungliga kapacitet.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 04 aug 2016 10:18
av LarsL
Tror det gick en Leaf för 120-130kkr på KVD för ett tag sedan. Men självklart bra att köpa begangnat om man hittar rätt bil.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 04 aug 2016 12:47
av apkungen
Finns en ute nu. bara att klippa till med ett bud på 120k?:
https://www.kvd.se/auktion/alla/Nissan/ ... 9hk/725223

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 04 aug 2016 13:12
av Jerker
TiborBlomhall skrev:
En viktig skillnad mot andra elbilars ECO-läge är att man fortfarande kan få full motorstyrka när man vill om man "trampar igenom" med gaspedalen (pedalen tar emot lite halvvägs).
Samma finns på Zoe, fast det spelar knappast nån roll i den här diskussionen, men ändå! ;)

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 09 aug 2016 22:01
av wihall
Nu har jag provkört båda bilarna och har dragit en slutsats. Tänkte mycket på att om jag kunde kombinera det jag gillade hos båda bilarna skulle jag bli nöjd. Och insåg att kombinationen blev en Tesla med mindre batteri och mindre lastutrymme. Det gjorde mig deprimerad.
Och valet blir nu ingen av de båda. Insåg att jag kommer sitta där bakom ratten och tänka hela tiden att det inte är en Tesla. Och då kan jag ju lika gärna köra en billigare tråk-bil tills M3 kommer ut.
Rätt eller fel vet jag inte. Men jag vet att jag kommer vara otroligt glad dagen när jag hämtar ut min M3.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 09 aug 2016 23:35
av lator
Fel, skulle jag vilja säga.

Om du nu har kommit så långt att du planerar att åka elbil så snart du kan så tycker jag att du ska se till de goda egenskaper som 15-mila-bilarna faktiskt har. Visst, de kan inte konkurrera med Tesla men om du har ett körmönster som täcks av dem så fungerar de väldigt bra, och billigt! Sen är det ju givetvis positivt ur ett miljöperspektiv.

Ta en Leaf på privatleasing i 2 år medan du väntar på din Model 3!

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 10 aug 2016 09:54
av 18650
wihall skrev:
Nu har jag provkört båda bilarna och har dragit en slutsats. Tänkte mycket på att om jag kunde kombinera det jag gillade hos båda bilarna skulle jag bli nöjd. Och insåg att kombinationen blev en Tesla med mindre batteri och mindre lastutrymme. Det gjorde mig deprimerad.
Och valet blir nu ingen av de båda. Insåg att jag kommer sitta där bakom ratten och tänka hela tiden att det inte är en Tesla. Och då kan jag ju lika gärna köra en billigare tråk-bil tills M3 kommer ut.
Rätt eller fel vet jag inte. Men jag vet att jag kommer vara otroligt glad dagen när jag hämtar ut min M3.
Att leasa en elbil ger nog mycket bra feedback utan någon restvärdeskris. Du kanske kan spara in en rejäl slant genom att inte välja största batterialternativet eller starkaste motorn till din M3 om du sedan innan kört golf i två år och lärt dig att ett batteri hälften så stort som M3s minsta alternativ räcker för det mesta. :?

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 10 aug 2016 10:19
av apkungen
apkungen skrev:
Finns en ute nu. bara att klippa till med ett bud på 120k?:
https://www.kvd.se/auktion/alla/Nissan/ ... 9hk/725223
Auktionen gick för 163kkr

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 10 aug 2016 11:45
av lator
apkungen skrev:
apkungen skrev:
Finns en ute nu. bara att klippa till med ett bud på 120k?:
https://www.kvd.se/auktion/alla/Nissan/ ... 9hk/725223
Auktionen gick för 163kkr
Aha, jag som trodde att de sålde bilar... :lol: (Akta dig för ordpolisen)

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 12:28
av Eximos
Satt o studerade lite laddning av e-golf, stämmer det att man bara kan ladda dem med 230V 10A utan nån installerad låda hemma? 3-fas 16A hade ju vart betydligt bättre då den har en 7,4kW laddare i bilen?

När man är ute o åker vore de ju bra i de fall man inte kan hitta en laddstolpe eller är hemma hos nån som har en röd 3-fas.

Re: Leaf vs e-Golf

Postat: 16 aug 2016 12:40
av LarsL
Leaf och e-Golf kan bara laddas med en fas. Kräver alltså ordentlig ström