Sida 2 av 3

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 12:20
av bullen
Någon som vet om reservationspengarna för M3 bokförts som intäkt eller skuld till köparna?

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 12:29
av mahulkp
bullen skrev:
Någon som vet om reservationspengarna för M3 bokförts som intäkt eller skuld till köparna?
Eftersom den kan betalas tillbaka lär den inte bokföras som intäkt utan som skuld till köpare.

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 12:39
av EricH
Visst, det är bara att tuta och köra. Inga problem whatsoever och alla analytiker är bara ute och cyklar. Eller köpta av oljeindustrin som alla andra.

Reservationspengarna för M3 tar Tesla upp som cashflow! Bara det kan man ju fundera på.

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 12:40
av EricH
mahulkp skrev:
bullen skrev:
Någon som vet om reservationspengarna för M3 bokförts som intäkt eller skuld till köparna?
Eftersom den kan betalas tillbaka lär den inte bokföras som intäkt utan som skuld till köpare.
Fel. Från rapporten:
Our GAAP cash flow from operations during the quarter was $150 million, which included the receipt of Model 3 deposits. After adding $143 million of cash inflows from vehicle sales to our bank leasing partners, our cash flow from core operations was nearly $293 million.

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 12:48
av bullen
Cash flow är inte samma som resultat. Håller med mahulkp och tror och hoppas han har rätt men va lite osäker på om dom verkligen har gjort så
Att ta med det som cashflow är en självklarhet. Där ska ju verkliga pengar i kassan synas.

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 12:49
av danni
EricH skrev:
mahulkp skrev:
bullen skrev:
Någon som vet om reservationspengarna för M3 bokförts som intäkt eller skuld till köparna?
Eftersom den kan betalas tillbaka lär den inte bokföras som intäkt utan som skuld till köpare.
Fel. Från rapporten:
Our GAAP cash flow from operations during the quarter was $150 million, which included the receipt of Model 3 deposits. After adding $143 million of cash inflows from vehicle sales to our bank leasing partners, our cash flow from core operations was nearly $293 million.
Fast nu är du ute och cyklar. Alla pengar som kommer in till företaget är självklart cashflow, och alla pengar som sitter på bankkontot räknas till bolagets kassa. Det var inte det han frågade efter och det har inte med saken att göra.

Svaret är att ja, de bokför dem som skuld till köparna. Du har en post i balansräkningen som heter "customer deposits" som i den här rapporten uppgår till ca $680M. Samma post var vid årsskiftet $283M och det är såklart det stora antalet reservationer för Model 3 som stått för den ökningen.

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 12:52
av bullen
danni skrev:
EricH skrev:
mahulkp skrev:
bullen skrev:
Någon som vet om reservationspengarna för M3 bokförts som intäkt eller skuld till köparna?
Eftersom den kan betalas tillbaka lär den inte bokföras som intäkt utan som skuld till köpare.
Fel. Från rapporten:
Our GAAP cash flow from operations during the quarter was $150 million, which included the receipt of Model 3 deposits. After adding $143 million of cash inflows from vehicle sales to our bank leasing partners, our cash flow from core operations was nearly $293 million.
Fast nu är du ute och cyklar. Alla pengar som kommer in till företaget är självklart cashflow, och alla pengar som sitter på bankkontot räknas till bolagets kassa. Det var inte det han frågade efter och det har inte med saken att göra.

Svaret är att ja, de bokför dem som skuld till köparna. Du har en post i balansräkningen som heter "customer deposits" som i den här rapporten uppgår till ca $680M. Samma post var vid årsskiftet $283M och det är såklart det stora antalet reservationer för Model 3 som stått för den ökningen.
Tack. Har inte bemödat mig att läsa rapporten. Men det var ju glasklart!

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 12:56
av bullen
Ett snabbt överslag säger att reservationerna borde ligga på ca 1000USD X 500 000 bilar. Så en halv miljard stämmer rätt bra med ökningen

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 13:16
av EricH
danni skrev:
EricH skrev:
mahulkp skrev:
bullen skrev:
Någon som vet om reservationspengarna för M3 bokförts som intäkt eller skuld till köparna?
Eftersom den kan betalas tillbaka lär den inte bokföras som intäkt utan som skuld till köpare.
Fel. Från rapporten:
Our GAAP cash flow from operations during the quarter was $150 million, which included the receipt of Model 3 deposits. After adding $143 million of cash inflows from vehicle sales to our bank leasing partners, our cash flow from core operations was nearly $293 million.
Fast nu är du ute och cyklar. Alla pengar som kommer in till företaget är självklart cashflow, och alla pengar som sitter på bankkontot räknas till bolagets kassa. Det var inte det han frågade efter och det har inte med saken att göra.

Svaret är att ja, de bokför dem som skuld till köparna. Du har en post i balansräkningen som heter "customer deposits" som i den här rapporten uppgår till ca $680M. Samma post var vid årsskiftet $283M och det är såklart det stora antalet reservationer för Model 3 som stått för den ökningen.
Det är såklart relevant att Tesla tar upp återbetalningsbara depositioner i sitt operationella cashflow. Som givetvis är ett högst relevant resultatmått för ett bolag som under en längre period haft negativ cashflow.

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 14:19
av Anders77
LarsL skrev:
Kapital kan inte vara ett problem för Tesla. Deras aktie är så högt värderad att de lätt kan ta in mer om de behöver. Värderingen finns där för att de har en plan och riktning som skickar upp dem som en av världens största biltillverkare. Det har också understötts av de förbokningar som de har på Model 3.
När man analyserar tillväxtbolag kan man aldrig titta på vinsten. Det ligger i ett sådant bolags natur att alla intäkter investeras i den fortsatta tillväxten av företaget. Tesla kommer att fortsätta att investera i nya Gigafactorys tills de har slagit ut alla fossiltillverkare och kan tillverka 10-tals miljoner bilar per år. Efter det kanske det kan bli tal om att se de sanna vinsterna och kanske också utdelning.
Vore kul om så blev fallet. Men Tesla kommer nog aldrig bli största biltillverkaren.

För att bli det krävs ca 20 nya gigafactory. Samt fabriker för biltillverkningen.

Dagens gigafactory skall klara batterier till model 3. Ca 500 000 bilar per år ca 2020. Sen tillverkas bilarna i Freemont fabriken. Skall de göra 10 miljoner bilar som enkelt krävs för att bli störst. Ja då pratar vi stora investeringar. Det kommer inte Tesla ha närmsta 30 åren minnst tror jag.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 14:38
av vigge50
Anders77 skrev:
LarsL skrev:
Kapital kan inte vara ett problem för Tesla. Deras aktie är så högt värderad att de lätt kan ta in mer om de behöver. Värderingen finns där för att de har en plan och riktning som skickar upp dem som en av världens största biltillverkare. Det har också understötts av de förbokningar som de har på Model 3.
När man analyserar tillväxtbolag kan man aldrig titta på vinsten. Det ligger i ett sådant bolags natur att alla intäkter investeras i den fortsatta tillväxten av företaget. Tesla kommer att fortsätta att investera i nya Gigafactorys tills de har slagit ut alla fossiltillverkare och kan tillverka 10-tals miljoner bilar per år. Efter det kanske det kan bli tal om att se de sanna vinsterna och kanske också utdelning.
Vore kul om så blev fallet. Men Tesla kommer nog aldrig bli största biltillverkaren.

För att bli det krävs ca 20 nya gigafactory. Samt fabriker för biltillverkningen.

Dagens gigafactory skall klara batterier till model 3. Ca 500 000 bilar per år ca 2020. Sen tillverkas bilarna i Freemont fabriken. Skall de göra 10 miljoner bilar som enkelt krävs för att bli störst. Ja då pratar vi stora investeringar. Det kommer inte Tesla ha närmsta 30 åren minnst tror jag.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
De siffrorna stämmer inte längre, Tesla har sagt att de planerar att Gigafactory ska producera 50 GWh 2018 och sen utöka till 150 GWh vilket skulle räcka till 1,5 miljoner bilar. De tror också att de kan producera mer än 500 000 bilar i Freemont men har också pratat om att bygga fler fabriker. Jag tror inte det är någon här som påstår att Tesla kommer vara största tillverkaren 2020 men de pratade under presentationen av Gigafactory att deras nästa Gigafactory antagligen kommer producera både batterier och bilar. Självklart ligger detta längre fram i tiden men Tesla kommer inte stanna på 500 000 bilar per år.

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 14:43
av +46
Det är väl inte bara batterikapaciteten som måste byggas ut? Många datorhallar måste väl också byggas om alla bilar ska vara uppkopplade direkt mot Tesla? Redan nu händer det titt som tätt att man får upp ett meddelande när man försöker nå bilen via appen som säger att servarna är överbelastade. Eller är jag ute cyklar?

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 15:15
av LarsL
Stämmer idag påstår de att Giga1 ska klara 1,5 miljoner bilar. Det skulle alltså krävas 10 Gigafactorys för att bli störst, men det är nog inte så enkelt. Gigafactory i Kina kan säkert producera det dubbla och så även i Europa. Sedan kommer en till i USA Gigafactory på 3 miljoner till så är du där. Och det kanske är försiktigt räknat då Elon pratar om 5x eller till och med 10x i tillverknings densitet.

Kom ihåg hur kurvan ser ut för en produkts försäljning. Det vi ser nu är början på sluttningen uppåt i och med att vi är i early adopters. Med Model 3 och Y så kommer vi kanske in på early majority och då går kurvan rakt upp. Jag tror på fördubbling av volymen varannat år under den perioden, vilket också kurvan tyder på nu om man plottar den. Om det är sant så är Tesla världens största tillverkare 2026-30, om inte någon kines säljer ännu fler elbilar. (Toyota finns inte längre)

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 15:20
av Anders77
Ja denna gigafactory kommer kunna göra bilar för 1.5 miljoner bilar ja. Men nu skall de bygga batterier till tesla wall med i denna fabrik. Men hela fabriken är inte i närheten att vara klar än heller.

Tesla måste oavsett bygga ca 20 såna byggnader för både batteri och bilar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 16:08
av vigge50
Anders77 skrev:
Ja denna gigafactory kommer kunna göra bilar för 1.5 miljoner bilar ja. Men nu skall de bygga batterier till tesla wall med i denna fabrik. Men hela fabriken är inte i närheten att vara klar än heller.

Tesla måste oavsett bygga ca 20 såna byggnader för både batteri och bilar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Du förstår väll att de räcker till både bilar och powerwall/powerpack? Om de skulle räkna så skulle 150 GWh till 1,5 miljoner bilar bli 100 kWh/bil. Om nu basversionen av Model S, Model X har 60 kWh, och Model lll antas ha ännu lägre så kommer det finnas en hel del batterier över eller om de satsar endast på bilar och har i genomsnitt 75 kWh per bil så räcker det till 2 miljoner bilar. Om de däremot bara bygger 1,5 miljoner bilar så har de tiotals gigawatttimmar batteri över till powerpack och powerwall. Men självklart så behöver de bygga fler fabriker om de ska utöka ytterligare precis som typ alla andra större biltillverkare har mer än en fabrik.

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 16:23
av bullen
Om någon annan ska bli större på elbilar, hur långt har då inte dom att gå för att få fram batterier till miljontals bilar per år. För att den största tillverkaren år 2025 ska sälja mest fossilbilar ser hag som uteslutet.

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 16:42
av vigge50
bullen skrev:
Om någon annan ska bli större på elbilar, hur långt har då inte dom att gå för att få fram batterier till miljontals bilar per år. För att den största tillverkaren år 2025 ska sälja mest fossilbilar ser hag som uteslutet.
Volkswagen ska sälja 2-3 elbilar 2025 enligt deras uttalande men då fortfarande sälja mest bilar med fossilmotor. De är i plaberingsfaserma av en batterifabrik som kommer kosta betydligt mer än de 5 miljarder dollar Tesla har pratat om, hut mycket den kommer producera är däremot en annan fråga.

http://electrek.co/2016/06/16/vw-2-3-mi ... cars-2025/

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 16:49
av danni
EricH skrev:
danni skrev:
EricH skrev:
mahulkp skrev:
bullen skrev:
Någon som vet om reservationspengarna för M3 bokförts som intäkt eller skuld till köparna?
Eftersom den kan betalas tillbaka lär den inte bokföras som intäkt utan som skuld till köpare.
Fel. Från rapporten:
Our GAAP cash flow from operations during the quarter was $150 million, which included the receipt of Model 3 deposits. After adding $143 million of cash inflows from vehicle sales to our bank leasing partners, our cash flow from core operations was nearly $293 million.
Fast nu är du ute och cyklar. Alla pengar som kommer in till företaget är självklart cashflow, och alla pengar som sitter på bankkontot räknas till bolagets kassa. Det var inte det han frågade efter och det har inte med saken att göra.

Svaret är att ja, de bokför dem som skuld till köparna. Du har en post i balansräkningen som heter "customer deposits" som i den här rapporten uppgår till ca $680M. Samma post var vid årsskiftet $283M och det är såklart det stora antalet reservationer för Model 3 som stått för den ökningen.
Det är såklart relevant att Tesla tar upp återbetalningsbara depositioner i sitt operationella cashflow. Som givetvis är ett högst relevant resultatmått för ett bolag som under en längre period haft negativ cashflow.
Du fortsätter besvara andra frågor än de som ställs, ser jag...

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 16:54
av LarsL
bullen skrev:
Om någon annan ska bli större på elbilar, hur långt har då inte dom att gå för att få fram batterier till miljontals bilar per år. För att den största tillverkaren år 2025 ska sälja mest fossilbilar ser hag som uteslutet.
Precis, det där slår ju ett stort hål i motiveringen "Tesla kan inte bli störst för de kan inte bygga fabriker".

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 16:55
av Jerker
dstr skrev:
Dom har ju en påse pengar på g in innan 3-produktionen startar.

Vi som betalat 10k har ju enbart betalat för vår kö-plats. Om dom skulle rycka oss på 10% handpenning för bilen för att "öppna designstudion" (räknat på snittpris på 450k per bil minus 10k som vi redan betalat) så är det 13 miljarder till. Det lär räcka för att få produktionen att rulla igång.
Jag har också tänkt den tanken. Om det skulle hjälpa dem att snabbare komma igång med produktionen skulle jag absolut kunna tänka mig att lägga en slant till. De skulle ju kunna låta dem som betalar mer i reservationsavgift få gå före i kön! :mrgreen:

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 17:02
av LarsL
Jerker skrev:
dstr skrev:
Dom har ju en påse pengar på g in innan 3-produktionen startar.

Vi som betalat 10k har ju enbart betalat för vår kö-plats. Om dom skulle rycka oss på 10% handpenning för bilen för att "öppna designstudion" (räknat på snittpris på 450k per bil minus 10k som vi redan betalat) så är det 13 miljarder till. Det lär räcka för att få produktionen att rulla igång.
Jag har också tänkt den tanken. Om det skulle hjälpa dem att snabbare komma igång med produktionen skulle jag absolut kunna tänka mig att lägga en slant till. De skulle ju kunna låta dem som betalar mer i reservationsavgift få gå före i kön! :mrgreen:
När ni nu säger det så skulle jag nog kunna tänka mig att lägga 10kkr till om de öppna designstudion nu...

Bild

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 17:39
av mahulkp
EricH skrev:
mahulkp skrev:
bullen skrev:
Någon som vet om reservationspengarna för M3 bokförts som intäkt eller skuld till köparna?
Eftersom den kan betalas tillbaka lär den inte bokföras som intäkt utan som skuld till köpare.
Fel. Från rapporten:
Our GAAP cash flow from operations during the quarter was $150 million, which included the receipt of Model 3 deposits. After adding $143 million of cash inflows from vehicle sales to our bank leasing partners, our cash flow from core operations was nearly $293 million.
Fel. Cashflow är inte samma sak som intäkt. Bara för att pengarna kommer in på kontot (kassaflöde) betyder inte att du bokför dem som intäkt dvs. din omsättning. En förskottsbetalning bokad som förbetald (en skuld) och intäktsförs den dagen du verkligen leverera nåt till kunden.

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 17:48
av Anders77
vigge50 skrev:
Anders77 skrev:
Ja denna gigafactory kommer kunna göra bilar för 1.5 miljoner bilar ja. Men nu skall de bygga batterier till tesla wall med i denna fabrik. Men hela fabriken är inte i närheten att vara klar än heller.

Tesla måste oavsett bygga ca 20 såna byggnader för både batteri och bilar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Du förstår väll att de räcker till både bilar och powerwall/powerpack? Om de skulle räkna så skulle 150 GWh till 1,5 miljoner bilar bli 100 kWh/bil. Om nu basversionen av Model S, Model X har 60 kWh, och Model lll antas ha ännu lägre så kommer det finnas en hel del batterier över eller om de satsar endast på bilar och har i genomsnitt 75 kWh per bil så räcker det till 2 miljoner bilar. Om de däremot bara bygger 1,5 miljoner bilar så har de tiotals gigawatttimmar batteri över till powerpack och powerwall. Men självklart så behöver de bygga fler fabriker om de ska utöka ytterligare precis som typ alla andra större biltillverkare har mer än en fabrik.
Okej de kan om några när gigafactory är klar göra batterier till 1.5 miljoner bilar.
Men vart tänkte du att de skall byggas?

Freemont klarar max 600k bilar per år.

Elon vill inte bygga batterier på en kontinent och skicka dem till en fabrik på en annan. Så batterierna skall alltså användas i en fabrik i USA. Vilket gör att de behöver bygga 200% större/mer fabriker. Tanken från början var att Freemont skulle leverera 2020 ca 500k bilar per år.

Att få ut 500k 2018 är bara att maxa freemont som sagt.

Enligt Elon skall pengarna från M3 gå till nya modeller samt att bygga klart freemont och gigafactory.

Skall de bygga ut fler fabriker måste de alltså få in nytt kapital. Och då kommer frågan igen. Skall nya fabriker byggas i USA för att ta batterier från gigafactory tror du?



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 18:10
av Jerker
Anders77 skrev:
Freemont klarar max 600k bilar per år.
Nja... Det där tror jag inte stämmer. Vet inte var jag har läst det, kanske i nån av böckerna om Tesla och Elon Musk, att fabriken när den byggdes var tänkt att klara upp till 2 miljoner bilar/år (eller nåt sånt). Men Tesla använder ju långt ifrån hela fabriken idag även om de äger hela. Den byggdes väl i ett samarbete mellan Toyota och GM men stod klar precis som bilkrisen kom och den användes aldrig. Därför kunde Tesla köpa den för en symbolisk summa.

Re: Q2 2016

Postat: 06 aug 2016 18:20
av LarsL
Anders77 skrev:
Okej de kan om några när gigafactory är klar göra batterier till 1.5 miljoner bilar.
Men vart tänkte du att de skall byggas?

Freemont klarar max 600k bilar per år.

Elon vill inte bygga batterier på en kontinent och skicka dem till en fabrik på en annan. Så batterierna skall alltså användas i en fabrik i USA. Vilket gör att de behöver bygga 200% större/mer fabriker. Tanken från början var att Freemont skulle leverera 2020 ca 500k bilar per år.

Att få ut 500k 2018 är bara att maxa freemont som sagt.

Enligt Elon skall pengarna från M3 gå till nya modeller samt att bygga klart freemont och gigafactory.

Skall de bygga ut fler fabriker måste de alltså få in nytt kapital. Och då kommer frågan igen. Skall nya fabriker byggas i USA för att ta batterier från gigafactory tror du?



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Elon tror att genom att optimera maskinen som gör maskinen så ska han kunna öka kapaciteten i Freemount till åtminstone 1miljon bilar per år. Han sätter nu sina smartaste ingenjörer på att designa maskin som gör maskiner, det kommer bli ett ordentligt lyft för bilproduktionen som koncept.
Under lång tid har det varit andra typer av människor som styrt produktionen. De har sett det som vettigare att utlokalisera så mycket som möjligt, ni som sysslar med industri och produktion vet. Det är nog enklare ur en ekonomisk synvinkel, enklare att räkna alltså. Men det effektivaste är att göra som Henry Ford och ta in råmaterial i en ände och släppa ut färdiga produkter i den andra.
Med modern teknik och tänkande går det optimera flödet genom fabriken. Elon talar om att fabriken ska påminna omen pick and place maskin där i princip allt görs med robotar och maskiner.
Förmodligen kommer bilarna att monteras i en annan ordning och på ett annat sätt om människorna försvinner ur processen. Mycket konstruktions tid läggs på att människor inte ska göra fel. Om en maskin sätter dit en detalj så behöver vi inte fundera på om den sitter fel, masken sätter den alltid på samma sätt.