Sida 2 av 2
Re: Passera Danmark
Postat: 11 aug 2016 12:28
av grenhall
Niva skrev:Peter Holm skrev:Är det brovägarna eller Rödby - Puttgarden som är bäst?
Hur Trelleborgsfärjorna kommer in i den frågeställningen är för mig en gåta

Det är för att du inte tänker utanför lådan.
Re: Passera Danmark
Postat: 11 aug 2016 12:29
av Hok
För mig med. Men lite OT brukar vi ju hamna.
Re: Passera Danmark
Postat: 11 aug 2016 12:35
av grenhall
Lådan
___________
|**********|
|**********|
| Ni är här**|
|**********|
|**********|
___________
* grenhall <--- jag är här.
Re: Passera Danmark
Postat: 11 aug 2016 12:58
av Ampera
För att göra resan så fosil fri som möjligt skall du ta brovägarna, båtarna använder olika typer av bunker-olja, för var det den sämsta oljan med mest svavel i. Nu är det mer strikt.
Så med en REN elbil av bästa märket skall man inte slänga på sig skit från båtar i alla fall inte förrän de går på el
Re: Passera Danmark
Postat: 11 aug 2016 20:00
av Java
Hok skrev:grenhall skrev:Hok skrev:grenhall skrev:Hok skrev:
Men ursprungsfrågan gällde ju brovägarna eller Rödby - Puttgarden. Inte Trelleborg - Rostock eller Trelleborg - Travemünde. Så hur ska man kunna förstå att det är de båtarna du menar med ditt inlägg?
För att inga andra båtar tar flera timmar? Helt självklart.
Finns flera andra båtar som tar flera timmar. Trelleborg - Sassnitz, Göteborg - Kiel, Malmö - Travemünde. Kanske finns fler ändå.

Malmö - Travemünde har aldrig funnits. Trelleborg - Travemünde däremot. Malmö har färjor till Swinouscjiueoruoiuerou i Polen.
Finnlines kör Malmö - Travemünde
http://www.finnlines.com/sv/batresor/li ... -tidtabell
Men MMÖ - Trave är primärt för frakt, personbil på eget ansvar och nada service.
Dessutom så är den senast färjan på Rödby - Puttg av hybridtyp. Restid 45minuter.
Re: Passera Danmark
Postat: 11 aug 2016 20:21
av Hok
Jag har inte rekommenderat den färjan. Bara konstaterat att den finns som svar på grenhalls påståenden.
Re: Passera Danmark
Postat: 11 aug 2016 22:13
av joel80
grenhall skrev:Hok skrev:grenhall skrev:joel80 skrev:Har åkt flera gånger från Tyskland och upp till Sverige och har tagit båten Puttgarden -Rödby. Det är inga timmar det handlar om på en båt som grenhall säger.
Och så sunkigt är det inte heller... Nu sist åkte vi runt 9-tiden, och käkade frukostbuffé på båten. Det var en betydligt bättre buffé än vad vi haft under veckan på hotell både i England och Tyskland.
Nej men nu vandrar du med nattmössan på herr joel80. Om man åker båt Rødby så har man nämligen redan passerat åtminstone en och en halv bro.
Båten som är sunkig och tar flera timmar är naturligtvis den mellan Trelleborg - Rostock eller Trelleborg - Travemünde.
Men ursprungsfrågan gällde ju brovägarna eller Rödby - Puttgarden. Inte Trelleborg - Rostock eller Trelleborg - Travemünde. Så hur ska man kunna förstå att det är de båtarna du menar med ditt inlägg?
För att inga andra båtar tar flera timmar? Helt självklart.
Det var nog du som hade nattmössan lite väl långt nerdragen där... det var som Hok sa mellan att åka Rødby - Puttgarden eller ta "alla" broar runt det gällde. Fösta inlägget ställs frågan "Är det brovägarna eller Rödby - Puttgarden som är bäst?"
Eftersom du inte specificerade att du var "off track" från den frågan som du faktiskt citerade ifrågasatte jag att det skulle ta timmar.
Re: Passera Danmark
Postat: 12 aug 2016 04:11
av Anders77
grenhall skrev:Lådan
___________
|**********|
|**********|
| Ni är här**|
|**********|
|**********|
___________
* grenhall <--- jag är här.
Tycker grenhall har rätt. Detta är ett Tesla forum, och en Tesla passar inte in i den normala boxen, alltså bör inte vi från sekten göra det heller.
Så jag avslutar med att säga. Ta färja från Göteborg till England så slipper du Danmark helt
Sen ser jag inte ens boxen längre.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Passera Danmark
Postat: 12 aug 2016 05:45
av mati
Ampera skrev:För att göra resan så fosil fri som möjligt skall du ta brovägarna, båtarna använder olika typer av bunker-olja, för var det den sämsta oljan med mest svavel i. Nu är det mer strikt.
Så med en REN elbil av bästa märket skall man inte slänga på sig skit från båtar i alla fall inte förrän de går på el
Bra poäng där. Men Scandlines Rödby-Puttgarden säger ju att det är "hybridfärjor" med såochsåmycket batterikapacitet. Jag har däremot aldrig riktigt förstått vad de menar med det. Dieselelektisk drift kan de inte mena, det är ju jnget nytt. Vad jag kan se så laddas inte färjorna i hamnen heller. Dieselmotorn går alltid med ungefär samma varvtal. Det hörs ju. Så vadå hybrid?
Re: Passera Danmark
Postat: 12 aug 2016 06:30
av bat
Re: Passera Danmark
Postat: 12 aug 2016 06:33
av leiflodde
mati skrev:Ampera skrev:För att göra resan så fosil fri som möjligt skall du ta brovägarna, båtarna använder olika typer av bunker-olja, för var det den sämsta oljan med mest svavel i. Nu är det mer strikt.
Så med en REN elbil av bästa märket skall man inte slänga på sig skit från båtar i alla fall inte förrän de går på el
Bra poäng där. Men Scandlines Rödby-Puttgarden säger ju att det är "hybridfärjor" med såochsåmycket batterikapacitet. Jag har däremot aldrig riktigt förstått vad de menar med det. Dieselelektisk drift kan de inte mena, det är ju jnget nytt. Vad jag kan se så laddas inte färjorna i hamnen heller. Dieselmotorn går alltid med ungefär samma varvtal. Det hörs ju. Så vadå hybrid?
Om jag förstår allt rätt laddar dieselmotorerna ett batteripack (tror det är 30 ton det vägde) som sedan driver propellrar mm på färjan och fördel är väl att motorerna inte körs på tomgång när batteriet är laddat osv.
Tror man på Rödby-Putgarden sparade in 15% i bränslekostnad
http://www.sjofartstidningen.se/scandli ... teridrift/
i bifogat klipp finns en annan färja som bara laddas i land
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/ ... och-pargas
Re: Passera Danmark
Postat: 12 aug 2016 07:05
av bylund
Anders77 skrev:
Så jag avslutar med att säga. Ta färja från Göteborg till England så slipper du Danmark helt
Sen ser jag inte ens boxen längre.
Ja, det är rejält utanför boxen då Göteborg-Newcastle lades ned 2006.
Re: Passera Danmark
Postat: 12 aug 2016 07:44
av Anders77
bylund skrev:Anders77 skrev:
Så jag avslutar med att säga. Ta färja från Göteborg till England så slipper du Danmark helt
Sen ser jag inte ens boxen längre.
Ja, det är rejält utanför boxen då Göteborg-Newcastle lades ned 2006.
Haha är 20 år sen jag åkte den, så det borde jag visst ha kollat innan. Men man får väl hyra en båt djäkel då
Tänk utanför boxen och lös problemet
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Passera Danmark
Postat: 12 aug 2016 08:04
av bat
Motormännen har en hyfsad sammanställning över färjelinjer:
https://www.motormannen.se/resan/bila-i ... de-europa/
Re: Passera Danmark
Postat: 12 aug 2016 08:36
av Haglund
Det är sällan det är några jätteköer att tala om varken på Helsingborg-Helsingör eller Rödby-Puttgarden (eller Gedser-Rostock för den delen), men om det är det så åker man ju före kön ändå om man har en
bizz. Gör att du är garanterad att åka med nästa färja (om de inte redan börjat lasta, då blir det färjan efter) även om du inte bokat och priserna blir bättre. Åker du tur och retur Helsingborg-Helsingör en gång om året så har du redan betalat priset för bizzen. Till på köpet fungerar bizzen även på Öresundsbron, Stora bält-bron, Svinesundsbron, m.m., m.m..
Vi brukar åka Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden eller Gedser-Rostock beroende på var i Tyskland vi vill komma i land. Men så har vi två små barn som gillar stopp emellanåt. Och att åka färja.

Re: Passera Danmark
Postat: 12 aug 2016 15:57
av mati
Enda riktiga nackdelen jag kan komma på med färjan är att Teslan är så j**a bred att den nästan inte får plats. Risken att få bucklor och repor på en färja är mycket större än på en bro.
Re: Passera Danmark
Postat: 12 aug 2016 22:11
av muran
mati skrev:Enda riktiga nackdelen jag kan komma på med färjan är att Teslan är så j**a bred att den nästan inte får plats. Risken att få bucklor och repor på en färja är mycket större än på en bro.
Precis den där är jag också rädd för. Minns när jag en gång fick krypa ut genom fönstret på passagerarsidan för att jag inte kunde öppna dörren.
Teslan är 10 cm bredare, hade väl slutat med att jag fått sitta kvar
