Sida 2 av 2
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 13:05
av mati
Det märks att han verkligen har värkt fram alla dessa "nackdelar". Man undrar ju vad syftet är med det. Hade han en extra dålig dag eller är han bara allmänt negativ och bitter och hittar en massa fel överallt?
Jag kan lägga till en del saker (krysta, krysta...):
- Antisladdsystemet går inte att lita på. Jag kan inte köra som en stolle på isig väg och hoppas att bilen räddar mig i alla situationer. Det ger en falsk trygghet och därför är antisladdsystemet farligt.
- Krockkuddar är inte bra eftersom man kan tro de ersätter bilbältet. Folk kör alltmer obältat eftersom de tror att krockkudden räddar dem.
- Servostyrning förmedlar fel känsla. Jag vill ha bilar utan servostyrning, annars får jag ingen bra känsla för hur bilen beter sig i olika situationer. Jag tycker att servostyrning är farlig.
- Däcktrycksenorer ger mig en falsk säkerhet eftersom jag tror att jag inte längre behöver kolla däcktrycket själv. Om sensorerna gör sönder kan jag missa att jag har för lågt tryck och därför är däcktrycksensorer farliga.
....
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 13:07
av danni
mati skrev:Det märks att han verkligen har värkt fram alla dessa "nackdelar". Man undrar ju vad syftet är med det. Hade han en extra dålig dag eller är han bara allmänt negativ och bitter och hittar en massa fel överallt?
Jag kan lägga till en del saker (krysta, krysta...):
- Antisladdsystemet går inte att lita på. Jag kan inte köra som en stolle på isig väg och hoppas att bilen räddar mig i alla situationer. Det ger en falsk trygghet och därför är antisladdsystemet farligt.
- Krockkuddar är inte bra eftersom man kan tro de ersätter bilbältet. Folk kör alltmer obältat eftersom de tror att krockkudden räddar dem.
- Servostyrning förmedlar fel känsla. Jag vill ha bilar utan servostyrning, annars får jag ingen bra känsla för hur bilen beter sig i olika situationer. Jag tycker att servostyrning är farlig.
- Däcktrycksenorer ger mig en falsk säkerhet eftersom jag tror att jag inte längre behöver kolla däcktrycket själv. Om sensorerna gör sönder kan jag missa att jag har för lågt tryck och därför är däcktrycksensorer farliga.
....
Exakt! Det här kunde varit fortsättningen på precis samma artikel. Det jag tror gör att de här sakerna klarade sig undan är att de inte är uppfunna de senaste tio åren och därför inte "nymodigheter" som det är öppet mål för en gnällgubbe att klaga på.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 13:08
av lator
Du glömde ABS-bromsarna! Det är ju något av det absolut farligaste som finns, utöver fyrhjulsdrift då...
Som en kompis brukar uttrycka sig: Fyrhjulsdrift innebär bara att det blir längre att gå för att komma hem...

Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 13:11
av danni
lator skrev:Du glömde ABS-bromsarna! Det är ju något av det absolut farligaste som finns, utöver fyrhjulsdrift då...
Som en kompis brukar uttrycka sig: Fyrhjulsdrift innebär bara att det blir längre att gå för att komma hem...

Vet du varför man inte hittar några fyrhjulsdrivna bilar i diket när det är halt ute?
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 13:36
av mati
lator skrev:Du glömde ABS-bromsarna! Det är ju något av det absolut farligaste som finns, utöver fyrhjulsdrift då...
Jisses, naturligtvis. Du ser min brist på fantasi här. Här kommer det:
<krysta>
- ABS-bromsar är det farligaste som finns. De förlänger bromssträckan i vissa situationer med flera meter, jämfört med en bil som bara låser hjulen. Dessutom lämnar de inga svarta streck på asfalten och det gör bilkörandet mindre häftigt.
- Fyrhjulsdrift är enbart för medelålders män som bor i storstan. Fyrhjulsdrift ger inga som helst fördelar utöver framhjulsdrift, dessutom ökar bränsleförbrukningen jättemycket. Framförallt i elbilar - i synnerhet Tesla - är fyrhjulsdriften dessutom en extra felkälla. Dessa bilar har två motorer och det innebär dubbelt så många motorer som kan gå sönder.
</krysta>
Sådär, jag ska söka jobb som motorjournalist nu...
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 13:54
av lator
danni skrev:lator skrev:Du glömde ABS-bromsarna! Det är ju något av det absolut farligaste som finns, utöver fyrhjulsdrift då...
Som en kompis brukar uttrycka sig: Fyrhjulsdrift innebär bara att det blir längre att gå för att komma hem...

Vet du varför man inte hittar några fyrhjulsdrivna bilar i diket när det är halt ute?
De lyckades ta sig ända ut i skogen???
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 14:50
av danni
lator skrev:danni skrev:lator skrev:Du glömde ABS-bromsarna! Det är ju något av det absolut farligaste som finns, utöver fyrhjulsdrift då...
Som en kompis brukar uttrycka sig: Fyrhjulsdrift innebär bara att det blir längre att gå för att komma hem...

Vet du varför man inte hittar några fyrhjulsdrivna bilar i diket när det är halt ute?
De lyckades ta sig ända ut i skogen???
Haha, precis, rätt svar!