Sida 2 av 2
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 05 sep 2016 20:59
av matbl
Svenssons skrev:matbl skrev:Svenssons skrev:matbl skrev:Alltså bilen har ju ett typgodkännande i EU som specar det här. Kan inte Tesla Sverige bara följa vad deras Nederländska kollegor redan registrerat in för bilen?
Luktar samma sak som effektvärdena. Kolla att ni får rätt enligt typgodkännandet även där...
Samma typgodkännande och antal stolar i bilen har olika antal passagerare.
Exempel:
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 4
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 6
Min bil är registrerad för 4 passagerare men har 2+3+2 säten registrerade hos Transportstyrelsen.
dstr skrev:Svenssons skrev:Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
Hur mycket diffar det? Bryr du dig lika litet dagen du får böter för fel däck?
Menar du att man behöver man nytt regbevis varje gång man byter mellan sommar och vinterdäck? Måste man åka in och besiktiga bilen mellan varje däckbyte?
I registreringen står det följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 265/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Skall vara följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 285/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Jag menar EU typgodkännandet. Inte svenska registreringsdatat.
Ser även att effekten är helgalen. Den ska vara 79 eller 90 kW.
Eftersom bilen är helbilsgodkänd så får inte TM sverige hitta på egna data.
Om jag inte misstar mig är decdessutom skyldiga att tillhandahålla typgodkännandet.
Typgodkännandet som jag skrev är ju EG-typgodkännandet som gäller i hela EU och lite till. Det finns Model X med ett annat typgodkännande och då slutar det på 9 istället för 10. Vet inte om antalet passagerare kan sättas landspecifikt men Tesla har i alla fall angett kanske hälften av Model X med två färre passagerare än vad bilen kan ta/har säten för. Antal passagerare är alla fall från svenska registret. Vad gäller effekten så ser jag gärna att man anger den lägre effekten som bilen klarar av att ge under en timme i medel eller vad det är.
Vad gäller däcken så bör samtliga orginaldäck vara angivna bland övriga uppgifter. Tror inte det är något problem vad som anges på dess plats så länge övriga däckdimensioner finns med också. Bäst är dock om första uppgiften också är den som sitter på bilen normalt sett.
Va? Länkarna du postade går ju till data hämtat ur det svenska bilregistret?
Jag pratar om innehållet i själva typgodkännandet. Enda stället jag hittat att läsa det är från holländska myndigheter. Har du någon länk till typgodkännandet så posta den gärna. Det är uppenbart från bland annat den angivna effekten att TM sverige gör fel.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 05 sep 2016 21:02
av mahulkp
Svenssons skrev:matbl skrev:Alltså bilen har ju ett typgodkännande i EU som specar det här. Kan inte Tesla Sverige bara följa vad deras Nederländska kollegor redan registrerat in för bilen?
Luktar samma sak som effektvärdena. Kolla att ni får rätt enligt typgodkännandet även där...
Samma typgodkännande och antal stolar i bilen har olika antal passagerare.
Exempel:
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 4
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 6
Min bil är registrerad för 4 passagerare men har 2+3+2 säten registrerade hos Transportstyrelsen.
dstr skrev:Svenssons skrev:Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
Hur mycket diffar det? Bryr du dig lika litet dagen du får böter för fel däck?
Menar du att man behöver man nytt regbevis varje gång man byter mellan sommar och vinterdäck? Måste man åka in och besiktiga bilen mellan varje däckbyte?
I registreringen står det följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 265/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Skall vara följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 285/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Hittade en bil med 3+1 passagerare, gissar att det är en 6 sits.
http://biluppgifter.se/fordon/XEG044
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 05 sep 2016 21:04
av Svenssons
matbl skrev:
Va? Länkarna du postade går ju till data hämtat ur det svenska bilregistret?
Jag pratar om innehållet i själva typgodkännandet. Enda stället jag hittat att läsa det är från holländska myndigheter. Har du någon länk till typgodkännandet så posta den gärna. Det är uppenbart från bland annat den angivna effekten att TM sverige gör fel.
Jag menar att i svenska registret så är bilar med 7 säten både registrerade med 4 och 6 passagerare samt 3 och 5 passagerare och alla dessa har exakt samma EG-typgodkännande: e4*2007/46*0667*10. Vad exakt som finns registrerat på e4*2007/46*0667*10 eller e4*2007/46*0667*09 vet jag inte men det är samma typgodkännande för bilarna där tredje raden räknas med som där tredje raden inte räknas med.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 05 sep 2016 22:43
av matbl
Alla aktuella modeller ska gå under det som slutar på 10. Eventuellt ska de som tillverkats innan någon gång i juni gå på 09.
Det som slutar på 10 innehåller alltså flera modeller. Från S60 till XP100DL.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 06 sep 2016 07:00
av Johnalm
Kan någon ändra namnet på tråden till "helt ofattbart lång diskussion om typgodkännanden och siffror hit och dit"??
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 06 sep 2016 08:14
av HelectriC
Johnalm skrev:Kan någon ändra namnet på tråden till "helt ofattbart lång diskussion om typgodkännanden och siffror hit och dit"??
hahaha, håller med! varje gång jag ser att det finns ett nytt inlägg så hoppas jag någon har postat en bild och info om den 5-sitsiga Xen

istället så möts man av fler siffror från ett registreringsbevis

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 06 sep 2016 10:44
av bylund
Prova starta en tråd med det namnet istället så ska vi se om den kanske glider in på diskussion om femsitsig Model X

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 06 sep 2016 11:09
av matbl
Johnalm skrev:Kan någon ändra namnet på tråden till "helt ofattbart lång diskussion om typgodkännanden och siffror hit och dit"??
Fast det är en ganska viktig diskussion. Teska sverige verkar registrera in andra uppgifter än i helbilsgodkännandet.
Oklart vad det får för följder. Eventuellt är bilen då inte laglig att köra på allmän väg.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 06 sep 2016 11:55
av gellerstam
matbl skrev:Johnalm skrev:Kan någon ändra namnet på tråden till "helt ofattbart lång diskussion om typgodkännanden och siffror hit och dit"??
Fast det är en ganska viktig diskussion. Teska sverige verkar registrera in andra uppgifter än i helbilsgodkännandet.
Oklart vad det får för följder. Eventuellt är bilen då inte laglig att köra på allmän väg.
Relevansen i siffrorna ifrågasätts verkligen inte! Men val av tråd för siffrorna! Hur skall en ny medlem kunna hitta denna information när den gömmersig här?
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 06 sep 2016 12:05
av vigge50
Ska jag ha en lång rubrik eller ändra den helt efter nya ämnet? Eller ska vi be Tibor lägga över diskussionen i en separat tråd för diskussionen är helt klart viktig.