MP vill ha extraskatt på parkering

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

kontakten2

Re: MP vill ha extraskatt på parkering

Inlägg av kontakten2 »

tror inte rødljusen kommer testas næmnvært. men taxikøn ær ett bra alternativ. Hur blir strålningen kring dessa? så ingen med pacemaker blir hyperaktiv i taxikøn :roll:
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Mickep skrev:
alt är att ha strömförande ledningar som används som ex spårvagnar (antar att det måste vara induktion annars skulle vägarna bli livsfarliga att vistas på)
Osäker på vad du menar exakt med detta men spårvagnar kör inte med induktion. De tar spänning från luftledningen och återför/jordar via rälsen - riskfritt för folk omkring då de inte är uppe och petar på luftledningen där spänningen relativt jord finns. T-banan däremot har ju en strömskena vilket gör att man inte ska vara och knalla omkring på spåret (bortsett från risken att bli överkörd) då man inte vill råka sluta kretsen mellan strömskenan och rälsen...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Mickep

Inlägg av Mickep »

StefL skrev:
Mickep skrev:
alt är att ha strömförande ledningar som används som ex spårvagnar (antar att det måste vara induktion annars skulle vägarna bli livsfarliga att vistas på)
Osäker på vad du menar exakt med detta men spårvagnar kör inte med induktion. De tar spänning från luftledningen och återför/jordar via rälsen - riskfritt för folk omkring då de inte är uppe och petar på luftledningen där spänningen relativt jord finns. T-banan däremot har ju en strömskena vilket gör att man inte ska vara och knalla omkring på spåret (bortsett från risken att bli överkörd) då man inte vill råka sluta kretsen mellan strömskenan och rälsen...
om strömmen skall komma från vägen måste det vara under bilen, menade att induktion är då ett sätt för annars skulle man ha strömförande kablar på marken, och det skulle inte uppskattas av ex cyklister och gångtrafikanter. är kablarna i luften måste man ha en lång pinne (ex som spårvagnar) och det är inte särskilt praktiskt för bilister.(höga lastbilar har inte samma nackdel, tills de svänger in på en lokalväg med alltför låga ledningar överhängande)

men varför kör inte spårvagnar på induktion? (bortsett från det uppenbara)
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Mickep skrev:
varför kör inte spårvagnar på induktion? (bortsett från det uppenbara)
Induktion har större förluster i överföringen, och sen tror jag inte det funkar med induktion om man hela tiden flyttar sig - det bygger ju på ett magnetfält som varierar på ena sidan och inducerar en ström på den andra, det är ju den grundläggande principen för transformatorer.
En luftledning är betydligt enklare - den är ju bara spänningssatt, spårvagnen sluter kretsen med sin avtagare och leder strömmen genom sina motorer till jord/nolla i rälsen. (Lite förenklat då, eftersom det är växelström det handlar om.)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

vældigt offtopic men du tænker nog på maglev tåg, https://en.wikipedia.org/wiki/Maglev
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Det verkar inte som att miljöpartiet står bakom det här utan det är hennes egna åsikt.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar