Re: MP vill ha extraskatt på parkering
Postat: 15 sep 2016 11:24
tror inte rødljusen kommer testas næmnvært. men taxikøn ær ett bra alternativ. Hur blir strålningen kring dessa? så ingen med pacemaker blir hyperaktiv i taxikøn 

Osäker på vad du menar exakt med detta men spårvagnar kör inte med induktion. De tar spänning från luftledningen och återför/jordar via rälsen - riskfritt för folk omkring då de inte är uppe och petar på luftledningen där spänningen relativt jord finns. T-banan däremot har ju en strömskena vilket gör att man inte ska vara och knalla omkring på spåret (bortsett från risken att bli överkörd) då man inte vill råka sluta kretsen mellan strömskenan och rälsen...Mickep skrev:alt är att ha strömförande ledningar som används som ex spårvagnar (antar att det måste vara induktion annars skulle vägarna bli livsfarliga att vistas på)
om strömmen skall komma från vägen måste det vara under bilen, menade att induktion är då ett sätt för annars skulle man ha strömförande kablar på marken, och det skulle inte uppskattas av ex cyklister och gångtrafikanter. är kablarna i luften måste man ha en lång pinne (ex som spårvagnar) och det är inte särskilt praktiskt för bilister.(höga lastbilar har inte samma nackdel, tills de svänger in på en lokalväg med alltför låga ledningar överhängande)StefL skrev:Osäker på vad du menar exakt med detta men spårvagnar kör inte med induktion. De tar spänning från luftledningen och återför/jordar via rälsen - riskfritt för folk omkring då de inte är uppe och petar på luftledningen där spänningen relativt jord finns. T-banan däremot har ju en strömskena vilket gör att man inte ska vara och knalla omkring på spåret (bortsett från risken att bli överkörd) då man inte vill råka sluta kretsen mellan strömskenan och rälsen...Mickep skrev:alt är att ha strömförande ledningar som används som ex spårvagnar (antar att det måste vara induktion annars skulle vägarna bli livsfarliga att vistas på)
Induktion har större förluster i överföringen, och sen tror jag inte det funkar med induktion om man hela tiden flyttar sig - det bygger ju på ett magnetfält som varierar på ena sidan och inducerar en ström på den andra, det är ju den grundläggande principen för transformatorer.Mickep skrev:varför kör inte spårvagnar på induktion? (bortsett från det uppenbara)