Sida 2 av 2

Re: Tips på fälgar

Postat: 02 okt 2016 11:31
av danni
Ferro94 skrev:
jtesla skrev:
Jag har 19 tum T Sportsline och de sticker inte ut. Har klarat mig hela sommaren utan märken på fälgarna. (Dock är jag försiktig om mina svarta fälgar då jag misstänker att skador syns tydligare än på silver)
Vad har du för däck på dem?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu var frågan till jtesla men jag kan svara för egen del också - jag kör samma däck som jag fick på bilen när den levererades, Michelin Pilot Sport 3. Inga skrap för min del heller, fastän jag skavt upp mot lite trottoarkanter och så. Den högre profilen på 19" hjälper till.

Re: Tips på fälgar

Postat: 03 okt 2016 23:36
av jtesla
Ferro94 skrev:
jtesla skrev:
Jag har 19 tum T Sportsline och de sticker inte ut. Har klarat mig hela sommaren utan märken på fälgarna. (Dock är jag försiktig om mina svarta fälgar då jag misstänker att skador syns tydligare än på silver)
Vad har du för däck på dem?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag flyttade över däcken som bilen levererades med. Pilot sport eller vad det nu är. Satte viterdäcken på originalfälgarna.

Re: Tips på fälgar

Postat: 04 okt 2016 20:44
av Ferro94
Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).

Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.

BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?

Re: Tips på fälgar

Postat: 04 okt 2016 20:48
av Niclas
Intera i södra stockholmsförorten reparerar och lackerar fälgar

Re: Tips på fälgar

Postat: 04 okt 2016 20:51
av inCup1
fakerlind skrev:
Provar att göra ett nytt inlägg på rätt ställe :-)

Jag är sugen på att köpa 20" till våren, är det någon som har tips på fälgar som passar bra till Model S? Jag skulle gärna köpa Teslas 21" men tycker de är på tok för dyra samt att jag får för mig att man slipper en del slitage och vägljud genom att gå ned en tum. Kommer använda 19" slipstream som vinterhjul.
Har en svart metallic S90D på ingång om det kan vara till hjälp.
Tack för alla tips på förhand!


http://---


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Blanka Vossen 21" på svart MS mumsigt :mrgreen:

Re: Tips på fälgar

Postat: 04 okt 2016 20:51
av HelectriC
Ferro94 skrev:
Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).

Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.

BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?
Men är inte Continental utrustade med ContiSilent? Det betyder ju en del för ljudnivån i bilen. Jag står i valet och kvalet vilka däck jag ska välja till våren när de ska bytas och är lite inne på ContiSilent... :?

Re: Tips på fälgar

Postat: 04 okt 2016 20:52
av Ferro94
Niclas skrev:
Intera i södra stockholmsförorten reparerar och lackerar fälgar
TackarBild Får bli renovering i vinter + byte till Michelin innan de åker på bilen igen i vår.

Re: Tips på fälgar

Postat: 04 okt 2016 21:03
av jpetters
HelectriC skrev:
Ferro94 skrev:
Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).

Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.

BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?
Men är inte Continental utrustade med ContiSilent? Det betyder ju en del för ljudnivån i bilen. Jag står i valet och kvalet vilka däck jag ska välja till våren när de ska bytas och är lite inne på ContiSilent... :?
Jag hade Continental på min P85+. 245 fram på 8.5 turbinfälgarna gav i princip obefintlig skydd av fälgkanten. Jag hade kört på 255 nästa gång.
I bak hade jag 265 på 9 och det var klart bättre.
Bakdäck var Continental ContiSilant och fram de vanliga Continental SportContact 5, om det möjligen är någon skillnad.

Re: Tips på fälgar

Postat: 04 okt 2016 21:05
av mahulkp
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Ferro94 skrev:
Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).

Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.

BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?
Men är inte Continental utrustade med ContiSilent? Det betyder ju en del för ljudnivån i bilen. Jag står i valet och kvalet vilka däck jag ska välja till våren när de ska bytas och är lite inne på ContiSilent... :?
Jag hade Continental på min P85+. 245 fram på 8.5 turbinfälgarna gav i princip obefintlig skydd av fälgkanten. Jag hade kört på 255 nästa gång.
I bak hade jag 265 på 9 och det var klart bättre.
Bakdäck var Continental ContiSilant och fram de vanliga Continental SportContact 5, om det möjligen är någon skillnad.
BildJa ContiSilent ser ut så här inuti.

Re: Tips på fälgar

Postat: 04 okt 2016 21:07
av HelectriC
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Ferro94 skrev:
Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).

Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.

BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?
Men är inte Continental utrustade med ContiSilent? Det betyder ju en del för ljudnivån i bilen. Jag står i valet och kvalet vilka däck jag ska välja till våren när de ska bytas och är lite inne på ContiSilent... :?
Jag hade Continental på min P85+. 245 fram på 8.5 turbinfälgarna gav i princip obefintlig skydd av fälgkanten. Jag hade kört på 255 nästa gång.
I bak hade jag 265 på 9 och det var klart bättre.
Bakdäck var Continental ContiSilant och fram de vanliga Continental SportContact 5, om det möjligen är någon skillnad.
Ahh, så du menar att ContiSilentdäcken eventuellt har mer kant än de vanliga conti? Eller missförstår jag dig och du helt enkelt menar att 245 egentligen är för smalt på 8,5" medans 265 är mer korrekt för 9"?

Re: Tips på fälgar

Postat: 04 okt 2016 21:24
av jpetters
HelectriC skrev:
jpetters skrev:
HelectriC skrev:
Ferro94 skrev:
Michelin PS verkar vara tricket. Lämnade min på service idag och fick en P90DL (kul) med samma fälgar som jag (Turbin). Michelin-däcken som satt på går någon cm utanför fälgen, till skillnad från mina Continental där fälgen istället sticker strax utanför däcken. Fanns inte ett märke på lånebilens fälgar fastän den gått 2000 mil med olika förare. Så ser det inte riktigt ut på min... Fattar inte varför Tesla levererar Contis däck öht. Hade jag vetat detta så hade jag tjatat till mig Michelin (eller löst på ngt sätt).

Så om man vill ha original Turbin, se till att sätta på Michelin PS.

BTW... Någon som vet var man kan få fälgarna slipade och omlackade i Stockholmsområdet?
Men är inte Continental utrustade med ContiSilent? Det betyder ju en del för ljudnivån i bilen. Jag står i valet och kvalet vilka däck jag ska välja till våren när de ska bytas och är lite inne på ContiSilent... :?
Jag hade Continental på min P85+. 245 fram på 8.5 turbinfälgarna gav i princip obefintlig skydd av fälgkanten. Jag hade kört på 255 nästa gång.
I bak hade jag 265 på 9 och det var klart bättre.
Bakdäck var Continental ContiSilant och fram de vanliga Continental SportContact 5, om det möjligen är någon skillnad.
Ahh, så du menar att ContiSilentdäcken eventuellt har mer kant än de vanliga conti? Eller missförstår jag dig och du helt enkelt menar att 245 egentligen är för smalt på 8,5" medans 265 är mer korrekt för 9"?
Möjligen, men eftersom jag hade olika setup fram vs bak kan jag inte påstå det med säkerhet. Ville bara påpeka skillnaden. Någon annan som har 245 ContiSilant på turbin borde kunna kommentera om det är bättre.
På min nya P90D sitter det Michelin och det är som sagt klart bättre.
Ljudmässigt skulle jag ändå föredra Continental ContiSilant, men med 255 i fram.

Re: Tips på fälgar

Postat: 05 okt 2016 12:11
av Ferro94
jpetters skrev:
Möjligen, men eftersom jag hade olika setup fram vs bak kan jag inte påstå det med säkerhet. Ville bara påpeka skillnaden. Någon annan som har 245 ContiSilant på turbin borde kunna kommentera om det är bättre.
På min nya P90D sitter det Michelin och det är som sagt klart bättre.
Ljudmässigt skulle jag ändå föredra Continental ContiSilant, men med 255 i fram.
Håller med om att ljudet på Michelindäcken var klart värre än med Conti, och då har jag ändå Sport Contact - inte ContiSilent.