Re: AP i v8
Postat: 09 okt 2016 09:09
Om jag kommer ihåg rätt så försvinner ytterfilen? Istället borde så klart innerfilen försvinna.ovelundkvist skrev:Ombyggnad på vilket sätt?
Om jag kommer ihåg rätt så försvinner ytterfilen? Istället borde så klart innerfilen försvinna.ovelundkvist skrev:Ombyggnad på vilket sätt?
Alltså skulle den aldrig gälla när det är ett problem?Herr X skrev:Regeln inte vid tät trafik, då du har bilar framför dig och kör om bilar hela tiden.LarsL skrev:Fast hur funkar det i praktiken, om man nu skulle följa den regeln? Att alla skulle dyka in mellan varje lastbil och alltså pendla mellan 110-120 och 80-90km/h hela tiden kan ju inte vara trafiksäkert. Problemet i Sverige är ju att går du in till höger så är det ett elände att komma ut till vänster igen, ingen håller ju korrekt avstånd. Gillar nog den amerikanska varianten mer där man lägger sig i en fil och följer tempot i den filen.mati skrev:Men hur är detta egentligen? Det finns väl ingen regel i Sverige som säger att man inte får ligga i mittfilen eller i vänsterfilen, eller?
I Tyskland (där jag tog körkort för lääänge sedan) är det förbjudet att ligga i mitt- eller vänsterfilen längre än vad som krävs för en omkörning. Detta gäller motorväg. Det är inte många som vet det, och ännu fler skiter i det, men det är faktiskt ett trafikbrott att ligga i vänsterfilen hela tiden, även om man kör fortare än alla andra.
Jag tycker också mittenåkarna är irriterande. Men jag förstår dem, ibland försöker jag ligga i högra körfältet men vad händer då? Jo:Remuz skrev:Det var bättre. Nu återstår bara mittfilsåkarna. Körde om två på höger sida idag på 73an. Varför ligger man i mittfilen när man kör 80km/h på 110-väg?
Det är ju ganska logiskt. Det måste såklart vara möjligt att köra i höger körfält. Om det är blockerat av en massa lastbilar t.ex. så kan man ju inte köra där.Herr X skrev:Regeln inte vid tät trafik, då du har bilar framför dig och kör om bilar hela tiden.
Spelar ingen roll. Det är så få som följer trafikreglerna ändåLarsL skrev:Kanske skulle problemet lösas om det fanns en min fart i varje fil? Vänster filen fart enligt begränsning, mitten filen 100-90(?) och höger 90-80... Men vi kanske bara får onödiga fart skillnader och risker med det.
Det där blir jätte svårt att avgöra i praktiken. Så sent som i fredags låg jag i vänsterfilen med Leffe (i 110) med bilar alldeles för tätt framför mig och långsammare bilar i högerfilen. Då kommer en Taxi som förmodligen hade brottsmål till flyget och kastar sig ut i högerfilen för att häva sig om och skära in framför min nos (hade jag haft MB:n hade han inte vågat. Naturligtvis fastnar hen bakom bilen framför ändå...mati skrev:Det är ju ganska logiskt. Det måste såklart vara möjligt att köra i höger körfält. Om det är blockerat av en massa lastbilar t.ex. så kan man ju inte köra där.Herr X skrev:Regeln inte vid tät trafik, då du har bilar framför dig och kör om bilar hela tiden.
Men man får inte ligga i vänster körfält när det är möjligt att ligga till höger. Skulle man dessutom ligga i vänster körfält och blockera för någon annan som vill köra om (även om denne kör mycket fortare än tillåtet) så är det ett trafikbrott.
Jo, precis. Ett gäng målade polisbilar hade löst mycket problem i trafiken.Pontus skrev:Spelar ingen roll. Det är så få som följer trafikreglerna ändåLarsL skrev:Kanske skulle problemet lösas om det fanns en min fart i varje fil? Vänster filen fart enligt begränsning, mitten filen 100-90(?) och höger 90-80... Men vi kanske bara får onödiga fart skillnader och risker med det.
På 70-väg och lägre ska du ligga och följa tempo i din fil. Vill någon om är det tillåtet att köra om på insidan. På 80+ ska du hålla höger så fort du inte kör om. Ifall du ska ligga och “följa tempot” i vänsterfil på motorväg är risken i själva verket stor att du sätter tempot...LarsL skrev:Fast hur funkar det i praktiken, om man nu skulle följa den regeln? Att alla skulle dyka in mellan varje lastbil och alltså pendla mellan 110-120 och 80-90km/h hela tiden kan ju inte vara trafiksäkert. Problemet i Sverige är ju att går du in till höger så är det ett elände att komma ut till vänster igen, ingen håller ju korrekt avstånd. Gillar nog den amerikanska varianten mer där man lägger sig i en fil och följer tempot i den filen.mati skrev:Men hur är detta egentligen? Det finns väl ingen regel i Sverige som säger att man inte får ligga i mittfilen eller i vänsterfilen, eller?
I Tyskland (där jag tog körkort för lääänge sedan) är det förbjudet att ligga i mitt- eller vänsterfilen längre än vad som krävs för en omkörning. Detta gäller motorväg. Det är inte många som vet det, och ännu fler skiter i det, men det är faktiskt ett trafikbrott att ligga i vänsterfilen hela tiden, även om man kör fortare än alla andra.
I mitt fall var det så klart så att någon framför satte tempot. Nu var det tempot inte särskilt lågt iofs eftersom hastighetsgränsen var 100 och alla i vänsterfilen låg över det.danni skrev:På 70-väg och lägre ska du ligga och följa tempo i din fil. Vill någon om är det tillåtet att köra om på insidan. På 80+ ska du hålla höger så fort du inte kör om. Ifall du ska ligga och “följa tempot” i vänsterfil på motorväg är risken i själva verket stor att du sätter tempot...LarsL skrev:Fast hur funkar det i praktiken, om man nu skulle följa den regeln? Att alla skulle dyka in mellan varje lastbil och alltså pendla mellan 110-120 och 80-90km/h hela tiden kan ju inte vara trafiksäkert. Problemet i Sverige är ju att går du in till höger så är det ett elände att komma ut till vänster igen, ingen håller ju korrekt avstånd. Gillar nog den amerikanska varianten mer där man lägger sig i en fil och följer tempot i den filen.mati skrev:Men hur är detta egentligen? Det finns väl ingen regel i Sverige som säger att man inte får ligga i mittfilen eller i vänsterfilen, eller?
I Tyskland (där jag tog körkort för lääänge sedan) är det förbjudet att ligga i mitt- eller vänsterfilen längre än vad som krävs för en omkörning. Detta gäller motorväg. Det är inte många som vet det, och ännu fler skiter i det, men det är faktiskt ett trafikbrott att ligga i vänsterfilen hela tiden, även om man kör fortare än alla andra.
Så det kan uttryckas som att man inte måste slänga sig i varje lucka till höger, såvida det inte är folk som försöker komma förbi bakifrån. Är det däremot glest i högerfil ska man in där oavsett.Trafikförordningen skrev:Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.
Just det fallet har inte diskuterats explicit, även om det nämntsWaxinator skrev:Ni verkar inte skilja mellan filkörning och flerfiliga vägar.![]()
Där överhängande skyltar anger vart varje fil går ska man hålla sin avsedda målfil.
På andra flerfiliga vägar skall man ligga enligt högerfil regeln.
Anslutningsvägar (på & av) har en lång extra sträcka/fil avsedd för detta.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Inte riktigt. På andra flerfiliga vägar ska man hålla till höger om hastighetsbegränsningen är 80 eller högre, men ligga kvar i sin fil om hastigheten är 70 eller lägre. På de sistnämnda vägarna får man byta fil för att köra om eller för att det behövs för att ta sig dit man ska.Waxinator skrev:Ni verkar inte skilja mellan filkörning och flerfiliga vägar.![]()
Där överhängande skyltar anger vart varje fil går ska man hålla sin avsedda målfil.
På andra flerfiliga vägar skall man ligga enligt högerfil regeln.
Anslutningsvägar (på & av) har en lång extra sträcka/fil avsedd för detta.
Nja, även om det är 80 km/h eller högre får man gå ut i vänsterfil om det krävs för att man ska komma dit man ska, t ex när en motorväg delar sig.danni skrev:Inte riktigt. På andra flerfiliga vägar ska man hålla till höger om hastighetsbegränsningen är 80 eller högre, men ligga kvar i sin fil om hastigheten är 70 eller lägre. På de sistnämnda vägarna får man byta fil för att köra om eller för att det behövs för att ta sig dit man ska.Waxinator skrev:Ni verkar inte skilja mellan filkörning och flerfiliga vägar.![]()
Där överhängande skyltar anger vart varje fil går ska man hålla sin avsedda målfil.
På andra flerfiliga vägar skall man ligga enligt högerfil regeln.
Anslutningsvägar (på & av) har en lång extra sträcka/fil avsedd för detta.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
Jag skrev inte heller något annat. Läs igen. Jag skrev om fallet om "andra vägar", och då är det hastigheten som avgör.bylund skrev:Nja, även om det är 80 km/h eller högre får man gå ut i vänsterfil om det krävs för att man ska komma dit man ska, t ex när en motorväg delar sig.danni skrev:Inte riktigt. På andra flerfiliga vägar ska man hålla till höger om hastighetsbegränsningen är 80 eller högre, men ligga kvar i sin fil om hastigheten är 70 eller lägre. På de sistnämnda vägarna får man byta fil för att köra om eller för att det behövs för att ta sig dit man ska.Waxinator skrev:Ni verkar inte skilja mellan filkörning och flerfiliga vägar.![]()
Där överhängande skyltar anger vart varje fil går ska man hålla sin avsedda målfil.
På andra flerfiliga vägar skall man ligga enligt högerfil regeln.
Anslutningsvägar (på & av) har en lång extra sträcka/fil avsedd för detta.
De kartor som kom nu ska tydligen vara daterade Q4 2015. Stämmer det med R40 sträckningen; är den från pre-2016?boreno skrev:• En kartuppdatering kom ungefär samtidigt och äntligen har navigatorn koll på R40:s "nya" sträckning kring Borås. (Måste påminna mig själv att inte dra av 20 minuter på den uppskattade tiden på den sträckan i fortsättningen).
Det verkar finnas någon bug (?) som stänger av AP hastighetsbegräsningar om man ställer om enheterna till mph/kmh till det som inte gäller i ens egna land. Ingen aning om det stämmer eller bara forum-rykten.boreno skrev:• AP:n deaktiveras helt (tills man stannat) om man kör över 150 när den är på. Kan ha kommit i en tidigare uppdatering. Jag misstänker att man kan komma runt det med olika driver profiles (AP inställningarna är profilspecifika), men jag har inte testat. Självfallet har jag inte upptäckt detta själv på E4an idag kring Motala, utan bara läst om det på ett forum på internet.