Moderator: Redaktion
Måste testas igen (gjordes när bilen var ny men nu var det länge sedan)TiborBlomhall skrev:Slip start ska vara inkopplad, inte ur-![]()
Jag körde iaf enorma bredsladdar i svängarna i Kemi med 70D. Fart runt 80 km/h, bilen åkandes i sidled.
Det datorn inte gillade var när framhjulen släppte. Då istället för att glida ut i snövallen eller snurra runt tvärnöp motoreffekten och inget hände trots man ville gasa på. Bilen saktade ner. Vred man tillbaka ratten så framhjulen fick grepp igen kom motoreffekten tillbaka och man kunde gasa på igen.
På en smal bana var det skönt att slippa köra in i snövallen. På en bilväg skulle jag känna likadant. Men visst, har man gott om plats på sig känns det nog tråkigt att datorn inte låter dig leva ut fullt.
Jag menar bara att man KAN ha rejält roligt, under överinseende, med Slip start. En lite känd mellanläge mellan tråk-antisladd och ryckta säkringar.
Tack för detta!Rennwagen skrev:Säkring 77 (25A) i säkringsbox 3. Öppna frunken (framluckan) ta bort stora plastskyddet närmast vindrutan. Där finns tre säkringsboxar, box 3 är den närmast ratten (till vänster sett i körriktningen).
Denna info fanns tidigare i manualen men det är nu borttaget.
Happy drifting!
Om du överhuvudtaget var uppe över 80 km/h så körde du inte med slip start påslaget längre:TiborBlomhall skrev:Slip start ska vara inkopplad, inte ur-![]()
Jag körde iaf enorma bredsladdar i svängarna i Kemi med 70D. Fart runt 80 km/h, bilen åkandes i sidled.
Det datorn inte gillade var när framhjulen släppte. Då istället för att glida ut i snövallen eller snurra runt tvärnöp motoreffekten och inget hände trots man ville gasa på. Bilen saktade ner. Vred man tillbaka ratten så framhjulen fick grepp igen kom motoreffekten tillbaka och man kunde gasa på igen.
På en smal bana var det skönt att slippa köra in i snövallen. På en bilväg skulle jag känna likadant. Men visst, har man gott om plats på sig känns det nog tråkigt att datorn inte låter dig leva ut fullt.
Jag menar bara att man KAN ha rejält roligt, under överinseende, med Slip start. En lite känd mellanläge mellan tråk-antisladd och ryckta säkringar.
Okay. Då har antingen manualen fel, eller så var det nån specialare på de bilar ni körde.TiborBlomhall skrev:Instruktören aktiverade den när bilen stod still.
Den stängde inte av sig trots 80 km/h. Jag var definitivt över 80 på raksträckan.
Byt bil med någon som inte har D.Rennwagen skrev:Snön är här igen och tyvärr har jag fortfarande inte hittat ett sätt att göra min S90d vinterkul. Någon som har nya friska tips inför den här driftsäsongen?
Jag instämmer helt. För en som gillar att köra bil är hjälpfunktionerna inte någon hjälp i den meningen. Jag upplever min 90D som så stabil även på isgata att jag tycker det är svårt att bedöma hur man ska köra. Det går för det mesta att köra precis som på sommarn. Men fysikens lagar gäller ju ändå, och plötsligt har man kommit över gränsen som bilen inte längre kan hantera.LeffeP skrev:Jag har full förståelse för allt med antispinn och antisladd, jättebra funktioner för gemene man i vinterväglag. Men, försöker man provocera bilen anser jag att det gör saken värre att ha funktioner som tar över mitt i en sladd. Man lär sig att hantera sladd på halkbana när man tar körkort, hur man ska styra emot och häva, men när bilen tar över mitt i och gör nåt man inte är beredd på blir det bara värre. Så kort sagt, dessa funktioner bör gå att stänga av.
Ytterligare en från Nordic Audi här som gjort valet att gå till Tesladanni skrev:Jag lovar dig dyrt och heligt att det inte gick att stänga av antisladd helt på min A6 från 2013 hur länge jag än höll inne knappen. Tro mig, jag provade. Det gick att aktivera någon form av "sportläge" med mindre ingrepp, men helt av gick inte. Här har du en tråd jag startade på det ämnet för över tre år sen: https://nordicaudi.com/forum/thread/105497Mrk skrev:Jodå, håll in knappen 5sekdanni skrev:
Som han skrev så menade han såklart bakhjulsdrivna- respektive fyrhjulsdrivna Teslor. Men du lär ha haft en hyfsat gammal Audi då, för på nyare modeller går det inte. Min A6 quattro från 2013 gick det inte stänga av antisladd på, bara stänga av antispinn.ESC-Off varning i displayerna
Finns det ingen kod man kan slå in i textraden på Tesla-loggan? Liknande som för att aktivera performance.
Men lite kunde man sladda med den ändå: