Utrustningspaket till M3 ?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Utrustningspaket till M3 ?

Inlägg av Jerker »

Surfaren skrev:
D och P kommer ju senare enligt Elon (D möjligen kanske innan årsskiftet och P "om ett år"). Så tyvärr kan det ju dröja även tills vi får veta priserna på dessa. Jag hade från början siktet inställt på en P men tror inte jag orkar vänta ett Elon-år...
Sant. Deras nya upplägg gynnar oss som inte hade tänkt att satsa på en toppmodell. 4-hjulsdrift är väl det enda som jag inte har bestämt mig om än. Det hänger väldigt mycket på priset och sen på hur effekten kommer att registreras och sin tur påverka försäkringspremien. Har ingen lust att sitta och betala flerdubbel premie för att svenska myndigheter inte orkar sätta sig in i hur elbilar funkar.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

peken skrev:
bjelkeman skrev:
peken skrev:
Vad vet vi idag. Jo vi vet att idag ryms max ett 70kWh pack i M3.
75kWh ska det nog vara som max: https://electrek.co/2017/03/24/tesla-mo ... elon-musk/
Aha! Tack för rättelsen!
Personligen har jag hela tiden tänkt ta minsta batteriet. Det kommer räcka gott och väl för mina vardagliga behov. Kör ca 8 - 10 mil per dag idag normalt. Ibland mer. Men om det är som alla säger att man minst dubblar sin körsträcka per år så får man ta med det i beräkningarna. BildMen det bör ändå räcka med minsta batteriet.
Men nu på senare tid har jag börjat tänka annorlunda. Jag kommer ju vilja resa lite längre sträckor och kommer förmodligen vilja göra det mer och oftare med Teslan. Och då tror jag att ett 70-75kWh pack kommer underlätta en hel del med avseende på planering och frihet. Och även kunna ta resor till fjällen på vintern (har ca 35 mil till Hemavan dit vi brukar åka).
Jag har tidigare tänkt 450-500kkr som budget. Den har jag höjt till 550-600kkr.
Det jag ska ha är AP, dual motor, dragkrok och glastak. Köldpaket och premiumljud om det finns som tillval. Jobbigt att inte veta alls vad man kan välja samt var det kommer hamna i pris. Man kan bara spekulera, och det gör vi. Skönt att man inom några månader vet betydligt mer, förhoppningsvis allt inklusive pris på dual motor och performance-modeller.
Efter att haft Tesla några månader så har jag lärt mig en del om bilen och mig själv :roll:
Bilen ska bara laddas till 80% (S60 100%) till vardags
Jag är en äkta latmask att orka tänka hela tiden vad ska jag ställa för laddgräns är på tok för jobbigt att lära familjen göra det ennu värre så poängen är att bilen måste täcka mina behov vid 80% laddning i svinkallt Sverige
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

Surfaren skrev:
D och P kommer ju senare enligt Elon (D möjligen kanske innan årsskiftet och P "om ett år"). Så tyvärr kan det ju dröja även tills vi får veta priserna på dessa. Jag hade från början siktet inställt på en P men tror inte jag orkar vänta ett Elon-år...
Så är det. Jag ska inte ha en P modell, utan nämnde den bara i spekulationerna kring när vi får veta priser etc. Dual motor ska jag ha och där vet jag att det dröjer 6-9 månader efter produktionsstart innan D kommer. Frågan är om och isåfall hur mycket det kommer påverka oss i Sverige. När dom väl börjar skeppa bilar hit så kanske produktionen för D varit igång ett tag? Förhoppningsvis påverkar det inte så mycket.

Smutt skrev:
Efter att haft Tesla några månader så har jag lärt mig en del om bilen och mig själv :roll:
Jag är en äkta latmask att orka tänka hela tiden vad ska jag ställa för laddgräns är på tok för jobbigt att lära familjen göra det ennu värre så poängen är att bilen måste täcka mina behov vid 80% laddning i svinkallt Sverige
Precis, ytterligare ett argument till att gå på största batteripacket.

Jag har ju redan höjt min budget en gång, det finns tid kvar att höja den ytterligare ;)
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
Har du en nyare Model S 60 som egentligen har ett 75kWh batteri så kan du lungt ladda till 100% varje dag. Eftersom 100% inte är 100% av det riktiga batteriet utan bara 80%. Hoppas det gör livet lite lättare för dig.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Smutt skrev:
Har du en nyare Model S 60 som egentligen har ett 75kWh batteri så kan du lungt ladda till 100% varje dag. Eftersom 100% inte är 100% av det riktiga batteriet utan bara 80%. Hoppas det gör livet lite lättare för dig.
Jag laddar 100% ändrar alldrig inställningarna min poäng är att när min M3 kommer är det inte ett allternativ att böka med inställningarna den kommer alltid stå på 80%.

Dom som inte haft elbil förstår nog inte stressen med att komma ihåg att ändra inställningar ,vilket är poängen med min kommentar, det är hur långt man kommer med en M3 laddad 80% en svinkall dag som är den intressanta siffran när man väljer batteri storlek
18650

Inlägg av 18650 »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Smutt skrev:
Jag laddar 100% ändrar alldrig inställningarna min poäng är att när min M3 kommer är det inte ett allternativ att böka med inställningarna den kommer alltid stå på 80%.

Dom som inte haft elbil förstår nog inte stressen med att komma ihåg att ändra inställningar ,vilket är poängen med min kommentar, det är hur långt man kommer med en M3 laddad 80% en svinkall dag som är den intressanta siffran när man väljer batteri storlek
Om du regelbundet åker så långt att 80% inte räcker de få dagar det råkar vara kallt och du gör en miss samtidigt så borde det dyka upp andra liknande problem även med större batteriet. Att 80% på det stora batteriet inte räckte för det var svinkallt, snö och motvid samtidigt mm.

Det är ju ett ickeproblem och bara frågan om minuter på SC det handlar om. Är det värt pengarna för att uppgradera om vi nu bara pratar räckvidd, inte accererations prestanda.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fast om bilen går 35 mil på 100% så kommer man ju 28 mil på 80%. Vem åker helt oplanerat mer än 28 mil? Sånt där kallas för räckviddsångest och det är något man har innan resan och innan man köper bilen sen märker man att det går fint.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

18650 skrev:
Smutt skrev:
LarsL skrev:
Smutt skrev:

Om du regelbundet åker så långt att 80% inte räcker de få dagar det råkar vara kallt och du gör en miss samtidigt så borde det dyka upp andra liknande problem även med större batteriet. Att 80% på det stora batteriet inte räckte för det var svinkallt, snö och motvid samtidigt mm.

Det är ju ett ickeproblem och bara frågan om minuter på SC det handlar om. Är det värt pengarna för att uppgradera om vi nu bara pratar räckvidd, inte accererations prestanda.
Jag är väldigt nöjd med min S60 den är världens bästa elbil. Den räcker till mina behov med liten marginal :)

Men då pratar vi om en strypt S75

Kör man M3 55kilowatt på samma sätt hur långt kommer man då 80% och kallt 16 mil? Och med M3 75 24 mil?

Min poäng är att det är dom siffrorna som är viktiga vid val av batteri och innan jag blev med Tesla förstod jag inte det
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
Kör man M3 55kilowatt på samma sätt hur långt kommer man då 80% och kallt 16 mil? Och med M3 75 24 mil?

Min poäng är att det är dom siffrorna som är viktiga vid val av batteri och innan jag blev med Tesla förstod jag inte det
Man kommer som jag skrev ovan ca 28mil förutsatt att standard bilen kommer 35mil på 100%.

Stor del av Model 3:s räckvidd bygger till stordel på låg förbrukning, eller så är teorin i alla fall.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Smutt skrev:

Man kommer som jag skrev ovan ca 28mil förutsatt att standard bilen kommer 35mil på 100%.

Stor del av Model 3:s räckvidd bygger till stordel på låg förbrukning, eller så är teorin i alla fall.
Jag kommer ca 21mil värsta möjliga hur ska 55 kilowatt komma 28mil?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Smutt skrev:

Jag kommer ca 21mil värsta möjliga hur ska 55 kilowatt komma 28mil?
Elon sa att Model 3 kommer 35 riktiga mil.

En bil kan få längre räckvidd på två sätt. Antingen genom större batteri eller genom effektivare utforning av drivlina och karross. Ioniq kommer längre med sina 28kWh än vad Leafen gör tex. Model 3 kommer vara betydligt mer effektiv än vad Model S kommer vara förmodligen i närheten av vad Ioniq klarar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tidigare kommentar av Apkungen där han spekulerar i 393km räckvidd för Model 3. 393 EPA motsvarar kanske 350km riktig räckvidd.
apkungen skrev:
...
Jag tror också att model 3 i grundmodell kommer att få en väldigt effektiv drivlina i nivå med hyundai ioniq. Ioniq har 28kWh batteri och kommer att komma 124 Miles = 200 km i EPA cykeln! Model 3 med 55 batteri kommer alltså att komma 243 Miles eller 393km på en laddning, vilket är bättre än chevrolet bolt och kommer att räcka mer än väl för de flesta.
...
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Tesla är inte som en tråkig fossil där det roligaste man kan göra är att se hur snålt det går att köra.

Jag skulle säkert kunna köra snålare men det är för kul :lol:
Frugan är inte bättre och hon älskar den

På det här forumet samsas massor av olika typer av mäniskor vilket är jättekul :D mina tips riktas till dom som vill att deras elbils ägande ska vara enklare än att köra på fosila bränslen
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

35 riktiga mil är väl ändå sommarmil, eller kanske vår- och höstmil. På vintern när vägen är blöt eller slaskig och temperaturen är låg så krymper 35 mil lätt ihop till 25. Även om Model 3 får lågt luftmotstånd osv så kommer räckvidden påverkas kraftigt av dessa faktorer. Model S och X påverkas mer av kyla än t.ex. Ioniq eftersom de värms upp med direktverkande el (designed in California :? ). Jag tvivlar på att Model 3 kommer att få en effektivare (dvs dyrare) uppvärmning än S/X.
Slask och våta vägar påverkar räckvidden ännu mer än kyla och det går inte att göra så mycket åt, såvida man inte rullar på jättesmala däck eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Säg 20mil i det läget? Fortfarande en enorm sträcka för en normal privatperson att köra utan planering och möjlighet till snabbladdning.
Jag kan ju idag åka till princip alla ställen söder om Örebro (Kopparberg är fortfarande ett mörkt hål) med min Leaf med ett 30kWh batteri där 26-27 kWh är tillgängliga. Men ja det kräver att jag tänker lite och planerar resan.

Däremot kan ett betydligt större batteri vara motiverat för tex mig som vill köra djurtransport. Även med största batteriet kommer jag få problem att komma mer än 10-15mil med bilen med ett så stort släp. Att ha så kort räckvidd med ett släp fullt med djur kommer bli en utmaning men förhoppningsvis kommer laddnätverket bli tätare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag håller med. 20 säkra mil med lite marginal är tillräckligt. Det är ungefär där gränsen går för mig om en elbil ska vara användbar. Man behöver varken 40, 50 eller 60 mil, förutsatt att det finns snabbladdning överallt. Det längsta jag någonsin har kört utan att ladda var 35 mil, från Mora hela vägen hem genom ödemarken där det inte verkar finnas någon elektricitet. Men det är ju ett övergående problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jag tror ju detta med hur många mil man vill ha utan att ladda är väldigt personligt men jag håller med om att typ 60 mil behöver man inte... Jag har satt upp gränsen 25 mil oavsett väder vilket i de flesta fall då ger mer.

En liten fråga med de där med räckvidd. Vi har nyligen skaffat en Leaf, haft den snart 1 månad. De jag upptäckt är att förbrukningen på motorväg 110Km/h dra fruktansvärt mycket mer än om vi håller 70km/h, ja mycket större skillnad än vad en fossil drar extra för den hastighets skillnaden. Är de Leafen som är ineffektiv i den hastigheten eller är de så elbilar funkar? Hur är en Tesla, skiljer de mycket, ja kWh/mil förbrukningen?

Jag kanske har helt fel då jag ännu inte är helt van vid elbilen och hur man ska räkna på allt.

Kanske hamnar lite offtopic men de är en viktig fråga inför val av batteri till vår framtida M3. Denna kommer vara första bil och då vill man den ska klara de resor vi förväntar oss att den klara dvs alla våra resor både till stugan 20 mil bort, ner till Österrike på sommaren, dvs massa autoban och svenska fjällen på vintern med kylan som de ofta är.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Både vår Tesla och eGolf drar betydligt mer på motorväg än landsväg och allt jag läst från andra bekräftar den bilden. Med vår eGolf (gen 1) kommer man ca 14-15 mil på landsväg med och knappt 10 mil på motorväg. Osäker på hur faktorn är på Teslan, bara kört 500 mil ännu.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Limbster

Inlägg av Limbster »

mati skrev:
35 riktiga mil är väl ändå sommarmil, eller kanske vår- och höstmil. På vintern när vägen är blöt eller slaskig och temperaturen är låg så krymper 35 mil lätt ihop till 25. Även om Model 3 får lågt luftmotstånd osv så kommer räckvidden påverkas kraftigt av dessa faktorer. Model S och X påverkas mer av kyla än t.ex. Ioniq eftersom de värms upp med direktverkande el (designed in California :? ). Jag tvivlar på att Model 3 kommer att få en effektivare (dvs dyrare) uppvärmning än S/X.
Slask och våta vägar påverkar räckvidden ännu mer än kyla och det går inte att göra så mycket åt, såvida man inte rullar på jättesmala däck eller så.
Är det inte så att Tesla drar nytta av sin trefas motor på vintern genom att den alstrar lite mer värme än en parmanentmagnet motor. Borde vara större skillnad på vintern med ioniq. Eller har jag fattat fel?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Limbster skrev:
mati skrev:
Är det inte så att Tesla drar nytta av sin trefas motor på vintern genom att den alstrar lite mer värme än en parmanentmagnet motor. Borde vara större skillnad på vintern med ioniq. Eller har jag fattat fel?
Den stora skillnaden är att Teslans är vattenkyld och att den överskottsvärmen går till att värma batteriet och eftersom att det täcker stor del av golvet så värmer det indirekt
även kupén :)
Överskottsvärme = förlust (dvs verkningsgrad) men har dålig koll på hur det skiljer mellan dom olika motortyperna, bara att verkningsgraden är väldigt hög på elmotorer...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Limbster

Inlägg av Limbster »

chaffis75 skrev:
Jag tror ju detta med hur många mil man vill ha utan att ladda är väldigt personligt men jag håller med om att typ 60 mil behöver man inte... Jag har satt upp gränsen 25 mil oavsett väder vilket i de flesta fall då ger mer.

En liten fråga med de där med räckvidd. Vi har nyligen skaffat en Leaf, haft den snart 1 månad. De jag upptäckt är att förbrukningen på motorväg 110Km/h dra fruktansvärt mycket mer än om vi håller 70km/h, ja mycket större skillnad än vad en fossil drar extra för den hastighets skillnaden. Är de Leafen som är ineffektiv i den hastigheten eller är de så elbilar funkar? Hur är en Tesla, skiljer de mycket, ja kWh/mil förbrukningen?

Jag kanske har helt fel då jag ännu inte är helt van vid elbilen och hur man ska räkna på allt.

Kanske hamnar lite offtopic men de är en viktig fråga inför val av batteri till vår framtida M3. Denna kommer vara första bil och då vill man den ska klara de resor vi förväntar oss att den klara dvs alla våra resor både till stugan 20 mil bort, ner till Österrike på sommaren, dvs massa autoban och svenska fjällen på vintern med kylan som de ofta är.
Leafen drar väldigt mycket i farter över 85-90. Som att köra in i en vägg. Min Ampera kör in i väggen runt 100-105. Jag är ganska säker på att M3 är gjord för farter runt 110-120 innan det blir som att åka in i en vägg. Det går att räkna ut men jag har inte tagit mig tiden att ta reda på exakt hur formlerna ser ut.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Limbster skrev:

Leafen drar väldigt mycket i farter över 85-90. Som att köra in i en vägg. Min Ampera kör in i väggen runt 100-105. Jag är ganska säker på att M3 är gjord för farter runt 110-120 innan det blir som att åka in i en vägg. Det går att räkna ut men jag har inte tagit mig tiden att ta reda på exakt hur formlerna ser ut.
OK, då är de inte som jag inbillar mig de utan den drar verkligen supermycket i dessa hastigheter... Lite tråkigt med tanke på att vi kör väldigt mycket motorväg.
Men hur är en Modell S eller X, någon som vet? Jag skulle ju tro att M3 inte blir sämre jämför med S eller X i detta avseende.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Limbster

Inlägg av Limbster »

Bjelke skrev:
Limbster skrev:
mati skrev:
Den stora skillnaden är att Teslans är vattenkyld och att den överskottsvärmen går till att värma batteriet och eftersom att det täcker stor del av golvet så värmer det indirekt
Överskottsvärme = förlust (dvs verkningsgrad) men har dålig koll på hur det skiljer mellan dom olika motortyperna, bara att verkningsgraden är väldigt hög på elmotorer...
Verkningsgraden är några procent sämre på trefas motorn, typ 86% kan man läsa medans en med magneter kan man läsa 92%. Jämfört med diesel är det såklart fantastisk verkningsgrad. Men en av fördelarna Tesla såg med trefas motorn var att den ger lite värme. Även om värmepumparna blivit bättre så undrar jag hur effektiva de är när det är under -5 grader?
Hade helt klar varit intressant med lite tester på köldräckvidden. En Norrländsk vinterkörcykel kanske :lol:
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Limbster skrev:
Bjelke skrev:
Limbster skrev:
mati skrev:
Verkningsgraden är några procent sämre på trefas motorn, typ 86% kan man läsa medans en med magneter kan man läsa 92%. Jämfört med diesel är det såklart fantastisk verkningsgrad. Men en av fördelarna Tesla såg med trefas motorn var att den ger lite värme. Även om värmepumparna blivit bättre så undrar jag hur effektiva de är när det är under -5 grader?
Hade helt klar varit intressant med lite tester på köldräckvidden. En Norrländsk vinterkörcykel kanske :lol:
Alla elbilar har trefasmotor, skillnaden är att Tesla använder asynkron motor och den andra synkron motor. Fördelen med synkronmotorn är att den har högre verkningsgrad och att den är lättare att styra exakt när de kommer till varv/minut men nackdelen är att den består av sällsynta jordartsmetaller.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Sen har vi laddtider 55kilovatt batteri 0-100% på en SUC kommer ju ta typ 2,5 timmar medan 0-80% på ett 75 batteri går på under 1 timme
Skriv svar