Sida 2 av 7

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 27 nov 2016 15:19
av e5m1r
Kanske har tagits upp innan
Men som alla vet så är webläsaren i bilen typ värdelös....
Kan vi skapa inloggning göra planering hemma och få upp den i bilen ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 27 nov 2016 16:17
av stefan007
Jag kör hela skärmen vid inmatning i bilen. Funkar smidigt och snabbt. Inloggning och få med sparade värden hade dock varit kanon. Eller kommer den ihåg det via ipnummer? (begränsade kunskaper i data :lol:)

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 27 nov 2016 19:13
av chpaulin
En fråga som kanske redan ställts, är inloggningen bara något som sparas lokalt i läsaren eller skickas det till en backend som gör anropen mot Teslas API?

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 27 nov 2016 20:26
av blincoln
djFabbe skrev:
Jag älskar det här initiativet, det verkar bli väldigt bra!

Hoppas det är OK om vi lyfter det i Teslapodden, vore kul om fler hittade till det!

Finns det några planer på att inkludera off-supercharger-laddare, tex från uppladdning.nu ? Uppladdning.nu's stora problem just nu är ju avsaknaden av ruttplanerare.
Klart ni får lyfta det i podden, det vore superkul!

Jag har fått tillstånd av uppladdning.nu att använda deras databas för icke-superchargers. Jag tänkte främst försöka få in ChaDeMo, men jag märker att jag måste ändra lite i ruttplaneringen då. Idag, med ett rimligt antal laddare inom räckhåll så räknar den fram den optimala rutten ur tidsperspektiv. Med många fler laddare blir det problemet orimligt svårt att lösa om man ska vara akademisk, så det får bli något i stil med "ge mig en bra rutt, tack". Men det fina hittills med tjänsten är att man vet exakt vilken fråga man får svar på, så jag är lite fundersam...

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 27 nov 2016 20:27
av blincoln
e5m1r skrev:
Kanske har tagits upp innan
Men som alla vet så är webläsaren i bilen typ värdelös....
Kan vi skapa inloggning göra planering hemma och få upp den i bilen ?
Det är en funktion som står på listan -- hittills har jag försökt hålla den så enkel och ren som möjligt, men det börjar ju redan rasa ihop av allt fler funktioner ;)

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 27 nov 2016 20:31
av blincoln
chpaulin skrev:
En fråga som kanske redan ställts, är inloggningen bara något som sparas lokalt i läsaren eller skickas det till en backend som gör anropen mot Teslas API?
Inloggningen för MyTesla (för de som använder den) sparas bara i browsern. På grund av en säkerhetsfunktion i browsern får dock inte den fråga Teslas servrar direkt, utan anropen till Teslas API vidarebefodras via abetterrouteplanner.com. Ingenting gällande din MyTesla inloggning sparas dock på siten (utom en sak, att den används).

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 28 nov 2016 00:06
av Pontus
En sak som jag märkt påverkar mycket är stigningar, är det mycket upp och ner ökar förbrukningen på motorväg markant. Kanske svårt att få med i en sådan här planerare men det gör skillnad när man kör. Trots samma fart så är förbrukningen mellan Tystberga till Ödeshög högre än mellan Ödeshög och Toftaholm. Provade flera gånger i lördags.

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 30 nov 2016 23:00
av bjelkeman
Kan vi dela med oss om sajten på ställen som driver mer trafik, eller är det för tidigt?

Typ på /r/teslamotors

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 01 dec 2016 13:54
av blincoln
bjelkeman skrev:
Kan vi dela med oss om sajten på ställen som driver mer trafik, eller är det för tidigt?

Typ på /r/teslamotors
Dela den som du vill, jag har själv tipsat lite på teslamotorsclub.com, men inte på Reddit. Den kommer, likt Teslamjukvaran, förmodligen aldrig gå ur beta-stadiet Bild

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 01 dec 2016 13:56
av blincoln
Pontus skrev:
En sak som jag märkt påverkar mycket är stigningar, är det mycket upp och ner ökar förbrukningen på motorväg markant. Kanske svårt att få med i en sådan här planerare men det gör skillnad när man kör. Trots samma fart så är förbrukningen mellan Tystberga till Ödeshög högre än mellan Ödeshög och Toftaholm. Provade flera gånger i lördags.
Planeraren räknar med höjdskillnader mellan waypoints och laddare, men inte inom sträckorna. Tyvärr lite av begränsningarna som kommer med ett betal-API för kartorna.

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 01 dec 2016 16:30
av MSO
blincoln skrev:
Pontus skrev:
En sak som jag märkt påverkar mycket är stigningar, är det mycket upp och ner ökar förbrukningen på motorväg markant. Kanske svårt att få med i en sådan här planerare men det gör skillnad när man kör. Trots samma fart så är förbrukningen mellan Tystberga till Ödeshög högre än mellan Ödeshög och Toftaholm. Provade flera gånger i lördags.
Planeraren räknar med höjdskillnader mellan waypoints och laddare, men inte inom sträckorna. Tyvärr lite av begränsningarna som kommer med ett betal-API för kartorna.
Aha. Bra att veta. Om man vet att man ska "över alperna" så bör man med andra ord ta med bergspassen som waypoints så att säga.
Eller det norska berget, eller Finnmarken mellan Orsa och Sveg om man säger. :)

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 01 dec 2016 16:46
av MSO
Vad är det för laddkurvedata och tillgänglig energi du använt för de olika varianterna?

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 01 dec 2016 17:02
av blincoln
Laddkurvan är densamma i minuter/% för alla batteristorlekarna, utom för new S60 som är en 75 med max 80%. Och inte över max effekt för laddaren.

Tillgänglig energi per batterityp har jag höftat lite, skrev om det i en tidigare tråd. Typ 76 kWh för en 85a.

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 01 dec 2016 17:07
av blincoln
MSO skrev:
blincoln skrev:
Pontus skrev:
En sak som jag märkt påverkar mycket är stigningar, är det mycket upp och ner ökar förbrukningen på motorväg markant. Kanske svårt att få med i en sådan här planerare men det gör skillnad när man kör. Trots samma fart så är förbrukningen mellan Tystberga till Ödeshög högre än mellan Ödeshög och Toftaholm. Provade flera gånger i lördags.
Planeraren räknar med höjdskillnader mellan waypoints och laddare, men inte inom sträckorna. Tyvärr lite av begränsningarna som kommer med ett betal-API för kartorna.
Aha. Bra att veta. Om man vet att man ska "över alperna" så bör man med andra ord ta med bergspassen som waypoints så att säga.
Eller det norska berget, eller Finnmarken mellan Orsa och Sveg om man säger. :)
Ja, men det ska man ju inte behöva göra. Jag kanske får ta och sampla höjdkurvan några gånger på vägen, det är ju statisk data som bara behövs göras en gång.

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 01 dec 2016 17:12
av MSO
Verkar bugga lite om man lägger in Superchargers som waypoints (i syfte att få den att planera en viss väg tex). Den lägger in extra waypoints då.
Vid Gbg - Sveg med Karlstad och Mora Superchargers som waypoints tex så vill den in till Karlstad Centrum en sväng, och lägger också Strandvägen i Mora som en extra waypoint. Där märks det ju mindre dock...

Bild

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 01 dec 2016 17:17
av MSO
blincoln skrev:
Laddkurvan är densamma i minuter/% för alla batteristorlekarna, utom för new S60 som är en 75 med max 80%. Och inte över max effekt för laddaren.
Okey. Undrar hur väl det stämmer... Effekten skiljer ju onekligen en del, men med flyt kan det ju vägas upp lika mycket av att % SoC är mindre energi.

Björn Nylands effektgraf mellan 85 och 60 GenII för 0 till 58kWh (axeln är % SoC för 85-packet upp till 77% (77% av 76kWh = 58kWh = 100% i 60 Gen2)):

Bild

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 01 dec 2016 21:38
av blincoln
Hmm, ja 60 Gen II ligger ju oväntat lågt. Om någon med en sådan kan tajma uppladdningen (ett tid för varje 5%) på en supercharger så kan vi se hur myckey den skiljer sig från 85-kurvan.

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 02 dec 2016 10:46
av MSO
Känns som en underskattning av 60:ans effekter. Den borde ligga högre, och den här videon
https://www.youtube.com/watch?v=doQ5mH2q-1o visar högre effekter.

Baserat på den får vi:
Bild

Och i tabellform
https://goo.gl/CHjw48
Tid Laddning % Effekt Km Typical
0 0 0 0
1.5 5 83 16
4.5 10 85 32
7 15 92 48
9 20 94 64
12 25 95 80
14 30 96 96
16 35 96 112
18 40 96 128
20 45 98 144
22 50 98 160
24 55 96 176
26 60 91 192
28 65 84 208
30 70 70 224
33 75 58 240
36 80 48 256
41 85 42 272
45 90 37 288
51 95 31 304
58 100 28 320

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 02 dec 2016 15:04
av blincoln
Tack för data! Jag lade in en jämförelse med den generella %-modellen i planeraren på

Jag tycker det är rätt bra match, lite trögare laddning i början på S60an.

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 02 dec 2016 15:24
av chpaulin
Snyggt :) I väntan på bilen har jag torrkört ett gäng timmar i din planerare :D

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 02 dec 2016 15:29
av MangeT
Ja, forumet och ruttplanerare är bra sätt att stilla hungern.

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 03 dec 2016 08:37
av blincoln
Jag tror att hälften av nyttan med en ruttplanerare är för blivande/möjliga elbilsägare

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 03 dec 2016 13:12
av Foluke
Jag svårigheter med en svart ruta med information som lägger sig i vägen när jag försöker planera en ny rutt när jag t.ex. lagt in en ny waypoint. Hur får jag bort rutan eller hur flyttar jag den? Det går ju inte att ändra information som ligger bakom denna ruta.

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 03 dec 2016 13:59
av blincoln
Använd en större skärm Men jag ska se till att ta bort körinformationen när man fortfarande är hemma, det kommer.

Re: A Better Routeplanner - ny release

Postat: 03 dec 2016 16:20
av kontakten2
Går det få en option om att man ankommer till laddaren men att man måste dela effekten. Säg 50% ish laddhastighet. Händer tyvärr väldigt ofta nu på vissa ställen.
Annars en superbra sida!